Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها اغلب پارك‌ها و فضاهای سبز شهر شهرضا پاتوق جوانان و خانواده‌هایی شده است كه قلیان را بهانه‌ای برای دورهمی‌ها و گپ و گفت‌های دوستانه كرده‌اند.به گزارش بلاغ،پای قلیان به اماکن عمومی از قبیل پارک‌ها کشیده شده است و اهل دود، بی‌واهمه، ممنوعیت استعمال قلیان در مکان‌های عمومی را نادیده گرفته‌اند.

 استفاده از قلیان در مراکز عمومی مثل قهوه‌خانه‌ها، چای‌خانه‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی رو به افزایش است که جای بسی نگرانی دارد که چرا قشر عظیمی از مردم که اکثریت آن را نیز جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند برای گذراندن اوقات فراغت خود از این گونه تفریحات ناسالم استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع کشیدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی سال‌هاست که مورد بحث است، داستان جمع‌آوری قلیان‌ها به پاییز 86 برمی‌گردد که براساس قانون جامع کنترل دخانیات، قرار بود استفاده از قلیان در اماکن عمومی محدود و ممنوع شود.

در این سال‌ها قلیان تبدیل به یک تفریح معمولی بسیاری از جوانان شده است و با وجود هشدارهای همیشگی پزشکان و متولیان سلامت در جامعه، شاهد رشد روزافزون قلیانی‌ها بوده‌ایم و قهوه‌خانه‌دارها از این فرصت برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند.

این روزها قلیان کشیدن وارد فاز چشم و همچشمی شده و به نوعی این عمل نوعی کلاس و پرستیژ میان جوانان به شمار می‌رود.

جدا از آن اگر تا پیش از این تنها در خانه‌ها و سپس در قهوه‌خانه قلیان کشیدن آزاد به حساب می‌آمد، در حال حاضر دود قلیان به پارک‌ها، جنگل‌ها و سایر اماکن عمومی هم راه پیدا کرده است.

مواد روانگردان چاشنی تنباکوهای قلیان

حجت‌اله تنهایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به توزیع استانی بیش از 900 سی‌دی با 80 عنوان آموزشی در رابطه با عوارض مصرف دخانیات اظهار داشت: مراکز مشاوره ترک سیگار و مواد دخانی دولتی نیاز شهرستان شهرضا است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که یک قلیان در سه سال قبل در یکی از باغ‌های حاشیه اصفهان بین 35 تا 45 هزار تومان عرضه می‌شد، بیان کرد: در شهر اصفهان از ابتدای سال گذشته بیش از 600 مرکز فعال عرضه قلیان فعالیت می‌کنند که هیچ‌گونه مجوز قانونی و پروانه کسبی ندارند.

وی با اشاره به عرضه قلیان در مکان‌های فاقد مشخصات بهداشتی و غیر قابل دید بیان کرد: در قهوه‌خانه‌ها علاوه بر قلیان چای و مواد خوراکی نیز عرضه می‌شود و افرادی مشغول به کار در این مراکز فاقد صلاحیت بهداشتی هستند.

تنهایی با بیان این‌که برای جذب جوانان به قلیان احتمال اضافه کردن مواد روانگردان به قلیان‌ها وجود دارد، تصریح کرد: تعداد اماکن عرضه قلیان در شهرضا 15 مورد است که همگی فاقد پروانه‌کسب هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که یک مکان عرضه قلیان در شهرضا در روز بیش از 200 قلیان عرضه می‌کند، ادامه داد: یک ساعت قلیان کشیدن 119 لیتر دود وارد بدن می‌کند.

دستور صریح وزارت بهداشت حذف قلیان از اماکن عرضه است

وی با بیان اینکه دستور صریح وزارت بهداشت حذف قلیان از اماکن عرضه است، گفت: شبکه بهداشت، اتاق اصناف، اماکن باید از باز شدن بدون هماهنگی مراکز اقدام کنند.

تنهایی با اشاره به عوامل روی آوردن مردم به قلیان تصریح کرد: افزودن اسانس‌های معطر برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کنندگان، استفاده گروهی و خانوادگی از قلیان به عنوان یک وسیله گذران اوقات فراغت چند عاملی است که سبب افزایش مصرف قلیان شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به این‌که کم ضرر یا بی‌ضرر بودن قلیان به دلیل گذشتن مسیر دود از آب باوری اشتباه است، افزود: در توتون 700 ماده خطرناک وجود دارد.

وی با بیان این‌که دود حاصل از سوختن تنباکوی قلیان حاوی مقدار زیادی مواد سمی است که مصرف این مواد عامل مهمی در بروز سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی است، خاطرنشان کرد: خطر انتقال بیماری‌های عفونی و بیماری‌های واگیر و هپاتیت ب از طریق دهان و دستان آلوده همچون سل به دلیل استفاده مشترک افراد از قلیان، وجود دارد.

تنهایی با بیان این‌که در مقایسه با یک نخ سیگار دود قلیان مقدار بیشتری آرسنیک، سرب و نیکل دارد، افزود: قلیان 36 بار بیشتر از سیگار حاوی تار و 15 بار بیشتر از سیگار حاوی مونواکسیدکربن است.

ایرانی ها سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار را دود می‌کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به این‌که ایرانیان سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار را دود می‌کنند، ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های مربوط به استعمال سیگار می‌شود به عبارت دیگر در هر سال حدود 110 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور در اثر مصرف سیگار وارد می‌شود.

وی با اشاره به برخی از باورهای غلط درباره سیگار عنوان کرد: برخی از افراد فکر می‌کنند چون من سالم زندگی می‌کنم سیگار کشیدن برای من ضرر ندارد، از سیگارهای لایت استفاده می‌کنم و خطری ندارند، اگر سیگار را ترک کنم دچار استرس می‌شوم، با ترک سیگار اضافه وزن پیدا می‌کنم، اگر قرار بود بلایی سرم بیاید تا به حال آمده بود و دود سیگار فقط دامان خودم را می‌گیرد و به کسی ضرر نمی‌زنم از جمله این باورهای غلط هستند.

امروز افتخارمان در پارک‌ها تعارف قلیان به جای میوه است

مهدی صالح‌پور با بیان این‌که با نگاهی گذرا به پارک‌ها و تفرج‌گاهای شهر خواهید دید که قلیان، ذغال و تنباکو جزو جدایی‌ناپذیر تفریح جوانان و نوجوانان است، اظهار داشت: قلیانی که در گذشته فقط در قهوه‌خانه‌ها مصرف می‌شد هم اکنون در تفرجگاه‌ها دست به دست می‌چرخد که علاوه بر نابودی اکسیژن محیط زیستی که متعلق به همه افراد جامعه است، فضای فرهنگی- تفریحی خانواده‌ها به ویژه کودکان را زشت و نازیبا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا ادامه داد: مردم در فصل تابستان بیشترین استفاده را از پارک‌ها و تفرجگاه‌ها دارند و در مقابل بیشترین استفاده مردم را هم در مصرف دخانیات و قلیان می‌بینیم.

وی با بیان این‌که امروز افتخارمان در پارک‌ها تعارف قلیان به جای میوه است، بیان کرد: شهرداری شهرضا آمادگی دارد برای توزیع بروشور در راستای ممنوعیت دخانیات و مطالب آموزشی در پارک‌های سطح شهر اقدام کند.

آستین مسؤولان برای حذف قلیان کی بالا زده خواهد شد

قلیان آسیبی است که امروزه  قبح مصرف آن ریخته است تا بدان جایی که استفاده از آن توسط بانوان و بچه‌ها نیز به صورت تفنن به تدریج باب شده است. رواج استعمال قلیان زنگ خطری است که ابتدا کانون خانواده و سپس مسؤولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می‌دهد، یادمان باشد با دست روی دست گذاشتن، نه تنها دردی دوا نمی‌شود بلکه دردها کهنه‌تر و لاعلاج‌تر خواهند شد.

مسؤولان شهرستان شهرضا بیایید، امروز به فکر فردای این جوانان باشید، بیایید، با ایجاد فضاهای تفریحی سالم و شاد، نیرو و امید تازه به جوانان این مرز و بوم ببخشید و قهوه‌خانه‌ها این مکان‌های مخرب را به تفرج‌گاهایی سالم برای جوانان تبدیل کنید و به مرور زمان و فرهنگ‌سازی درست، قلیان‌ها را از کنار سفره تفریح و استراحت جوانان حذف کنید.

 به طور قطع حل این مشکلات نیازمند عزمی جدی و نگاهی کارشناسانه و دقیق به این پدیده‌های اجتماعی است که امیدواریم با تلاش مضاعف و حساسیت بیشتری از سوی مسؤولان این معضل مرتفع شود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف صد هزار حلزون در شهرضا


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره محیط زیست شهرضا گفت: متخلفی که در زمینه نگهداری، پرورش، خرید و فروش حلزون در شهرستان شهرضا فعالیت می‌کرد، با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شد.


رمضان قبادپورافزود: با استناد به بند ج ماده ۱۰ و ۷ قانون شکار و صید مواد یک و ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و تبصره یک ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به مرجع قضائی معرفی و صد هزار حلزون نیز کشف شد.


حلزون نوعی نرم تن در رده شکم پایان و از خانواده بی مهرگان است.

دیگر خبرها

  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • کمبود امکانات رفاهی ساکنان خیابان مطهری رودهن را به دردسر انداخت + فیلم
  • پیشکش عجیب انگلیس برای سربازان اوکراینی | رایگان دود کنید!
  • «سیگار رایگان» پیشکش انگلیس به نیروهای اوکراینی!
  • نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، هدیه و سوغات در گله‌دار
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص
  • عدم اختصاص امکانات و تجهیزات ورزشی در بروجن مردم را ناراضی کرد