Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز،  اکران سینمای ایران در حالی این هفته پیگیری شد که فیلم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی با بازی نوید محمدزاده توانست از پس «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی که از نعمت حضور چهره‌هایی چون مهران مدیری و محمدرضا گلزار بهره برده است، بر بیاید. هفته پایانی خرداد ماه در حالی به انتها رسید که رقابت جذاب و هیجان انگیزی در صدر جدول فروش رقم خورد و جای بالانشینان تا حدودی تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین یک فیلم کمدی به چرخه اکران اضافه شد. در این بین هم برخی از فیلم‌ها در بهبود وضعیت خود برای جلب نظر مخاطبان و بهبود جایگاهشان در جدول فروش ناکام ماندند و ره به جایی نبردند.


در این هفته «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بیشترین میزان فروش را نصیب خود کرد و «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی در قعر جدول فروش قرار گرفت.

افت ۴۰۰ میلیونی فروش هفتگی سینما
در کل فروش این هفته سینمای ایران در مقایسه با هفته گذشته که هفت میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان بود، حدود ۴۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است. با این حال سهم تهرانی‌ها از فروش هفت میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومانی این هفته چهار میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان بوده است.
همچنین در آخرین روزهای خرداد ۶۶۳ هزار و ۱۸۱ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که در این میان ۳۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر اهل تهران بودند.

بازگشت سحر قریشی، اکبر عبدی و شریفی نیا به سینما
در این هفته یک فیلم تازه به چرخه اکران اضافه شده است، فیلمی کمدی با بازی چهره‌های محبوبی چون اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا و سحر قریشی به نام «ایکس لارج» که کارگردانی آن را محسن توکلی برعهده دارد.
این فیلم که از روز چهارشنبه پنجم تیر روی پرده رفته است، داستان سه جوان امروزی را روایت می‌کند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو می‌شوند.
«ایکس لارج» با وجود آنکه از حضور چهره‌های شاخصی بهره‌مند است که می‌توانند تا حدودی گیشه را برایش تضمین کنند اما رقابت سختی را در این روزهای شلوغ اکران با سایر فیلم‌های روی پرده آغاز کرده است و باید دید تا چه اندازه می‌تواند این فضای دو قطبی که در اکران ایجاد شده است را بشکند و خود را به عنوان مدعی کسب گیشه معرفی کند.
فیلم توکلی در دو روزی که روی پرده رفته است، ۶۵ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان فروش داشته که چندان امیدوارکننده نیست. میرطاهر مظلومی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا ناجی، علیرضا قادری، محمدرضا رهبری، هاوار قاسمی، احمد ایراندوست، مختار سائقی، سحر نظام دوست،اکبر اصفهانی، سپیده مراد پور و بهاره رهنما دیگر بازیگران این فیلم هستند.

شبی که ماه کامل شد در صدر ماند، سرخپوست از ستاره‌ها گذر کرد
حال از تازه‌های اکران فارغ شده و به سراغ وضعیت فیلم‌های روی پرده برویم، این هفته هم صدرنشین گیشه تغییری نکرد و «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار توانست از پس دو رقیب دیگر خود، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی بر بیاید.
فیلم آبیار در این هفته به فروش دو میلیارد و ۳۹ میلیون تومانی دست پیدا کرد و بدین ترتیب در فروش کل به در آستانه گذر از مرز هشت میلیارد تومان قرار گرفت و «ما همه با هم هستیم» را پس از چند هفته تعقیب و گریز پشت سر گذاشت. البته فروش هفتگی این فیلم حدود ۱۵۰ میلیون تومان افت داشته است.
در این بین فیلم «سرخپوست» هم توانست به جایگاه دوم جدول فروش هفتگی دست پیدا کند و از پس ستاره‌های فیلم «ما همه با هم هستیم» بر آید، این دو فیلم در چند هفته اخیر رقابت سختی داشتند و در نهایت فعلا «سرخپوست» در این هفته سربلند از این رقابت بیرون آمد.
فیلم جاویدی با یک میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان فروشی که در این هفته داشت توانست میزان فروش کل خود را به شش میلیارد و ۴۳۴ میلیون تومان برساند، این فیلم به تناسب افت فروش هفتگی سینما با کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی فروش همراه شد.
همچنین فیلم تبریزی که پس از مدت‌ها صدرنشینی در دو هفته اخیر دو پله از صدر جدول فروش سقوط کرده است، در این هفته یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان فروخت که در مقایسه با دو فیلم دیگر نسبت به هفته گذشته با افت فروش محسوس ۵۰۰ میلیون تومانی رو به رو شد. حال باید دید که این روند در ادامه اکران به شکلی ادامه پیدا خواهد کرد، مطمئنا هیچکدام از این سه فیلم به جایگاه خود نباید دلخوش کنند چرا که در روزهای آتی به دلیل رقابت فشرده و تنگاتنگی که دارند بار دیگر جایگاهشان تغییر خواهد کرد.

زهرمار جان گرفت، دختر شیطان پس رفت
جدای از سه فیلم صدرنشین گیشه، سایر فیلم‌های روی پرده به جز «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان فروش خوبی را در این هفته تجربه نکردند. فیلم رضویان با وجود آنکه در روزهای نخست اکران خلاف انتظارات فروش خوبی را به دست نیاورد، این هفته توانست عملکرد قابل قبولی را در گیشه داشته باشد و ۷۷۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بفروشد که اگر چه در مقایسه با فروش میلیاردی سایر فیلم‌های روی پرده قابل توجه نیست اما نشان از جان گرفتن این فیلم در گیشه دارد.
رضویان در «زهرمار» داستان رضا که به عنوان یک فرد ارزشی (با بازی سیامک انصاری) شناخته می‌شود را روایت می‌کند که ماجرایی در گذشته‌ دارد که او را رها نمی‌کند و همین گذشته برای او ایجاد دردسر می‌کند...
اما در سمت دیگر فیلم «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور که به واقع ناکام بزرگ گیشه به شمار می‌آید، این هفته هم نتوانست تا حدودی فروش خود را بهبود ببخشد و تنها ۱۰۹ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان عایدش شد که از فروش هفته پیش این فیلم کمتر است و پس از سه هفته هنوز فروش این فیلم به یک میلیارد تومان نرسیده است.
ناکامی این فیلم شاید حکایت از آن دارد که مخاطبان سینمای ایران همچون گذشته دیگر چنین فیلم‌هایی را نمی‌پسندند و برای تماشایشان راهی سینماها نمی‌شوند، شاید هم ترکیب بازیگران این فیلم در مقایسه با «سلام بمبئی» ساخته پیشین محمدپور که محصول مشترک سینمای ایران و هند بود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرد برای علاقه‌مندان به سینما جذابیت ندارد؟

تگزاس ۲، همچنان خوب می‌فروشد
با گذر از تازه‌ترین فیلم‌های روی پرده، سری به فیلم‌های قدیمی‌تر و به نوعی باسابقه اکران بزنیم که در میانشان یک نکته پیش از سایر اتفاقات جلب توجه می‌کند و آن هم فروش خوب «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی است، فیلمی کمدی با بازی سام درخشانی و پژمان جمشیدی.در واقع با وجود آنکه تب و تاب اکران این فیلم در بین تماشاگران سینما خوابیده است اما در گیشه آنچنان هم اوضاع برای این فیلم بد نشده و تنها با افت نامحسوس و طبیعی فروش همراه شده است.
«تگزاس ۲» در این هفته هم مانند هفته گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان فروخت تا فروش کل خود را به مرز ۱۸ میلیارد تومان برساند، اگر این روند در چند هفته دیگر هم ادامه پیدا کند، این فیلم می‌تواند عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۹۸ را به نام خود بزند.
حال به سراغ آمار فروش فیلم‌های روی پرده به تفکیک فروش هفتگی و کل می رویم. (فروش هفتگی از روز ۳۱ خرداد تا پیش از روز جمعه هفتم تیر محاسبه شده و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

 


 

خبرآنلاین

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اکران سینما فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرید حاجی: سینمای تاثیرگذار از درون فیلم‌ساز جوانه می‌زند نه سینمای کوتاه و بلند

محبوبه ابوالحسنی: باکس فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار» که از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در سینماهای هنروتجربه سراسر کشور در حال اکران است، متشکل از ۵ فیلم کوتاه از ۵ کارگردان جوان است که ۵ قصه متفاوت را با نخ تسبیح «ترس» و «لذت» برای مخاطبان سینما به تصویر می‌کشد.

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» شامل فیلم‌های چون «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسداللهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمه جان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است که به همین بهانه به سراغ یکی از کارگردان‌های این بسته فیلم کوتاه رفتیم تا درباره فلیم، سینمای کوتاه و اکران‌های سینمای هنروتجربه گفتگو کنیم.

فرید حاجی، نویسنده، کارگردان، تدوینگر و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران و همچنین نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «گوشت تلخ»، در ابتدا با اشاره به اینکه «گوشت تلخ» درباره شفقت و بخشیدن یک انسان طمع‌کار و شکم‌باره است، درباره باکس فیلم کوتاه «اتاق فرار» مطرح کرد: «اتاق فرار» یک جایی است همراه با ترس و لذت، که درون‌مایه مشترک هر پنج فیلم همین دو کلید واژه بوده و به همین دلیل تلاش کردیم تا مخاطبانی که برای تماشای فیلم‌های ما در سالن‌های سینما می‌نشینند، با ترس و لذت‌های خود آشنا و شریک کنیم.

وی با بیان دلیل نام‌گذاری این باکس به نام «اتاق فرار» افزود: در تمام این فیلم‌ها موقعیتی دراماتیک در یک اتاق وجود دارد. در فیلم «گوشت تلخ» نگهبان دزدی را در اتاقی می‌گیرد و از او بازجویی می‌کند، در «رویای نیمه جان» دختری زندگی در اتاقی جادویی را تجربه می‌کند، در «اسپاسم» دختر جوانی که عاشق بازیگری است، در یک اتاق با تست بازیگری هولناکی مواجه می‌شود، در «مورس» چند دوست قدیمی در اتاقی یک‌دیگر را ملاقات می‌کنند و در «نفس نکش» قهرمان باید نفسش را اتاقک ماشین حبس کند، در همه این فیلم‌ها یک اتاق و یک اتفاق جادویی به شکل مشترک وجود دارد و همه کاراکترهای اصلی فیلم قصد دارند از شرایط فعلی که همراه با ترس و لذت است، فرار کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «له له» درباره استقبال از فیلم کوتاه و میزان اثرگذاری آن بر مخاطب تصریح کرد: فیلم کوتاه در حال حاضر مدیوم روزاست و گونه‌ایست که با سرعت تمدن و زندگی امروز منطبق است. در دنیای امروزکه همه چیز سریع اتفاق می‌افتد، فیلم کوتاه یک سینمای ۱۵ دقیقه‌ای در اختیار مخاطب می‌گذارد تا او بتواند ۱۵ دقیقه جادوی سینما را تجربه کند.

وی با بیان اینکه زمان فیلم با تاثیرگذاری روی مخاطب تاثیر مستقیمی ندارد، درباره سینمای تاثیرگذار و دغدغه‌مند مطرح کرد: کوتاهی زمان فیلم باعث اثرگذارتر شدن آن نمی‌شود و بستگی دارد به اینکه سازنده فیلم، اثری تولید کند که مربوط به خودش باشد؛ یعنی تاثیرگذاری ربطی به کوتاه و بلندی فیلم ندارد و به این مربوط می‌شود که اثر چه اندازه با درون فیلم‌ساز ارتباط برقرار کرده است.

فرید حاجی در پایان درباره اکران‌ فیلم‌های کوتاه در سینمای هنروتجربه گفت: پیشنهاد می‌کنم که اکران فیلم‌های کوتاه بیشتر حمایت شود، در این صورت فیلم‌ها و فیلم‌سازها بیشتر دیده شوند. فیلم‌سازان در مرحله تولید به اندازه کافی دست تنها هستند، حداقل در مرحله پخش دیگر دست تنها نباشند. اگر ما نتوانیم سینمای کوتاه ملی خودمان را حمایت کنیم و اگر نهادی از آن حمایت نکند، فیلم‌ساز به خارج از مرزها فکر می‌کند. نمی‌گویم این خوب است یا بد، ولی اگر می‌خواهیم سینمای کوتاه ملی برای مردمِ خودمان داشته باشیم، نیاز به حمایت دارد؛ هنروتجربه بستر خوبی است، ولی باید قوی‌تر عمل کند.

«اتاق فرار» با بازی بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، صحرا اسدالهی، سامان صفاری، الاهه بخشی، علی باقری، علیرضا مهران، سلمان فرخنده، محمدعلی کریمی منش و مرتضی خانجانی در اکران نوروز ۱۴۰۳ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنروتجربه اکران می‌شود و سامانه‌های بلیت‌فروشی سینماتیکت، ایران تیک و گیشه هفت برای تهیه بلیت این بسته فیلم کوتاه برای مخاطبان در دسترس است.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888805

دیگر خبرها

  • اکران نوروزی بی‌رمق آسمان غرب، پرویز خان و آپاراتچی/ قربانی‌شدن تنها افسر نظامی که رهبر انقلاب به او اقتدا کرد / چرا صداوسیما از فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران حمایت نمی‌کند؟
  • اکران نوروزی بی‌رمق آسمان غرب و پرویز خان، آپاراتچی/ قربانی‌شدن تنها افسر نظامی که رهبر انقلاب به او اقتدا کرد / چرا صداوسیما از فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران حمایت نمی‌کند؟
  • فرید حاجی: سینمای تاثیرگذار از درون فیلم‌ساز جوانه می‌زند نه سینمای کوتاه و بلند
  • (ویدیو) تعریف و تمجید از مهران مدیری روی آنتن صداوسیما
  • بازگشت مهران مدیری و جناب‌خان به تلویزیون | رامبد جوان از تلویزیون خداحافظی کرد؟
  • «تمساح خونی» در یک روز ٧ میلیارد تومان فروخت
  • رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری لو رفت
  • جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا/ از ۶ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت هوا چطور است؟
  • ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش (فیلم)
  • پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳