Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ روابط بین فردی در کشور ما به سمت و سویی حرکت می کنند که گرمای خود را از دست داده اند،فقر عاطفی مشکلی است که این روزها بر دوش  جامعه سنگینی می کند. چه عواملی دست به دست هم دادند تا مهربان های  دیروز  به نامهربانی و  بی عاطفگی امروز برسد ؟

در وارسی فقر عاطفی جامعه ایران گفت و گویی با یک جامعه شناس داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 مصطفی اقلیما، پدر مددکاری ایران با بیان اینکه، فقر عاطفی معلولی از علت هاست به برنا گفت: «تمام آسیب های اجتماعی ای که در جامعه ما وجود دارند به دلایلی مختلفی ایجاد شده اند ولی آسیب های اجتماعی  با همدیگر در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  »

عدم اطمینان جمعی به 70 درصد رسیده است

وی با اشاره به اینکه زیرساخت همه آسیب ها عدم اطمینان است، تصریح کرد: «طبق  آمارهایی که گرفته شده است  در جامعه ما عدم اعتماد عمومی  به حدود 70 درصد رسیده است است. در جامعه ای که هیچ کس به هیچ کسی اعتماد ندارد، بستر برای آسیب های مختلفی فراهم می شود. این عدم اطمینان در سطوح مختلف کلان و خرد خود را نشان می دهد. برای نمونه در خانواده ها شاهد عدم اطمینان افراد به یکدیگر هستیم و همین باعث می شود از عاطفه ای که بین اعضا وجود دارد کاسته شود. یکی از دلایل اصلی عدم اطمینان این است که افراد از یکدیگر دروغ می شنوند. وقتی راستگویی در جامعه رنگ می بازد، زمینه برای عدم اطمینان ایجاد می شود.»

افزایش  دوستی های منفعتی در جامعه

وی به نقش پولی شدن جامعه در فقر عاطفی اشاره کرد و افزود: «وقتی شرایط اقتصادی به صورتی است که همه افراد به دنبال منافع خودشان هستند و حتی همدیگر را دور می زنند، زمینه برای کمرنگ شدن عاطفه ها فراهم می شود. ارتباط ها در جامعه ما براساس مادی گرایی شکل می گیرند. کار به جایی رسیده است که دلیل بسیاری از دوستی ها منفعتی است که ما از یکدیگر می بریم.»

مشکلات دور خود می چرخند

 

اقلیما با تأکید بر اینکه، زیرساخت ها در کشور ما ایراد دارند، گفت: «تا زمانی که دلایل به وجود آمدن یک مشکل را به صورت ریشه ای درک نکرده باشیم نمی توانیم آن را حل کنیم. یکی از دلایلی هم که برنامه هایی که برای کاستن از آسیب های اجتماعی وجود دارند شکست می خورند این است که افراد درمان شده بعد از مدتی به همان شرایطی اجتماعی قبلی که باعث شده است آنها آسیب ببینند باز می گردند.»

 

لزوم فروریختن ساختار کج شده جامعه

وی ادامه داد: «مهمترین مشکل در کشور ما این است که مسائل به صورت ریشه ای حل نمی شوند. مبنای رابطه ها پول و مادیات شده است و همین باعث شده است که فقر عاطفی در جامعه شکل بگیرد. تنها راه اصلاح این شرایط این است که عمل افراد  از بالا تا پایین جامعه تغییر کند به نوعی باید ساختار کج شده جامعه را فرو ریخت و دوباره از نو ساخت.»

بی ارتباطی فضای مجازی با ایجاد فقر عاطفی

پدر مددکاری ایران با بیان اینکه، فقر عاطفی در جامعه ربطی به استفاده از رسانه های اجتماعی و فضای مجازی ندارد، تأکید کرد: «عاملی که در این زمینه بیشترین تأثیر را دارد شرایط اجتماعی و اقتصادی کنونی جامعه است که باعث می شود افراد به همه چیز مادی نگاه کنند. بی قانونی ها و بی نظمی هایی که در جامعه ما وجود دارند باعث شده اند که ارتباط ها آسیب ببینند. مردم در کشور ما دچار سرگردانی شده اند،  زیرا بین چیزی که گفته می شود و چیزی که اجرا می شود فرق زیادی وجود دارد.»

بهترین قوانین را داریم ولی اجرا نمی شوند

وی با اشاره به اینکه، تضادهایی که در جامعه ما وجود دارند مشکل زا شده اند، تصریح کرد: « مردم با مدرنیته خراب نمی شوند. شرایط مدرنیته در جامعه ما با طرز تفکری که وجود دارد سازگار نیست. این تضادها به ارتباطات انسانی لطمه می زنند و باعث می شوند که فقر عاطفی در جامعه به وجود بیاید. کشور ما بهترین قوانین را دارد، ولی اجرا نشدن آنها باعث شده است که هرج و مرج در جامعه افزایش پیدا کند. در شهرها کوچک و روستاها به دلیل نظارت اجتماعی ای که وجود دارد آمار خلاف بسیار پایین است. در شهرهای بزرگ  چون امکان نظارت اجتماعی وجود ندارد آمار جرم و جنایت هم بیشتر است.»

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ایران درمان فقر مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۱۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند

شهردار کرمانشاه با اشاره به هجمه فرهنگی گفت: سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه خط مقدم مبارزه با این تهاجم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نادر نوروزی امروز _ دوشنبه سوم اردیبهشت _ در دیدار با رئیس و مدیران سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه که در سالن جلسات دفتر شهردار کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: فرهنگ نقش مهمی در جامعه دارد که اهداف آن بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود کرمانشاه عدم ترسیم چشم‌انداز فرهنگ عمومی است افزود: حضوراً به امام جمعه محترم، آمادگی خود را برای ترسیم این چشم‌انداز اعلام کرده‌ایم.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه عناصر، هنجار و آسیب‌های فرهنگی را باید شناخت، تصریح کرد: دیدگاه ساز و کاری و آسیب‌شناسی دو نگاه به فرهنگ است. بحران هویت در جامعه دیده می‌شود و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، هجمه فرهنگی که مقام معظم رهبری سه دهه قبل به آن اشاره کردند مورد توجه قرار نگرفت و اکنون با وضعیت موجود مواجه شده‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه بحران هویت مسئله خطرناکی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، ادامه داد: از بین رفتن اعتماد در جامعه مشکل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید این را باور کنیم که آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه وجود دارد و باید برای رفع این آسیب‌ها برنامه‌ریزی و حرکت کرد.

شهردار کرمانشاه با اشاره به تهاجم فرهنگی و بیان اینکه کارکنان سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه، سربازان و خط مقدم مبارزه با این آسیب‌ها در جنگ فرهنگی هستند، گفت: این سازمان پازل اصلی جنگ نرم در شهر کرمانشاه است که با توجه به آسیب‌ها و هجمه فرهنگی، باید جهاد کرد.

نوروزی ارزش‌های دینی و انقلابی، زندگی در شهر، هویت، اخلاق و سلامت و نشاط عمومی جامعه را به عنوان پنج محور و مأموریت سازمان فرهنگی اعلام و تاکید کرد: علاوه بر اهداف ترسیم شده، باید از نظرات نخبگان نیز استفاده کرد، یک میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند با یک میلیون دیدگاه و نظر متفاوت که باید تمام این‌ها دیده شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های خوبی از سوی سازمان فرهنگی تنظیم شده است و دیدگاه رئیس این سازمان خوب و توانایی انجام امور را دارد.

کد خبر 746963

دیگر خبرها

  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی
  • کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند
  • ببینید | بخش چهارم صحبت‌های مهم رئیس قوه قضاییه در رابطه با آسیب های اجتماعی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه