Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-25@23:01:10 GMT

جام طلایی؛ بزرگانی که دیگر ترسناک نیستند

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۶۶۱۵

جام طلایی؛ بزرگانی که دیگر ترسناک نیستند

رقابت های جام ملت های آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب با اتفاقات عجیب و جالبی همراه بوده است.

مرحله گروهی مسابقات جام ملت های آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب موسوم به جام طلایی (Gold Cup) به پایان رسید و تکلیف 8 تیم صعود کننده از 4 گروه 4 تیمی مشخص شد.

 

گروه اول

همان طور که انتظار می رفت، تیم ملی مکزیک به عنوان پُر افتخار ترین تیم در تاریخ این مسابقات، توانست با اقتدار و کسب سه برد طی سه بازی، به عنوان تیم نخست از گروه یک صعود نماید و کانادا نیز با 6 امتیاز دوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم های ملی مارتینیک و کوبا از صعود به مرحله بعد باز ماندند. کوبا ضعیف ترین تیم این مسابقات بود که هیچ امتیازی نگرفت و حتی یک بار نیز موفق به گلزنی نشد. اگر چه قدمت فوتبال در مارتینیک به اندازه کوبا نیست ولی نتایج مارتینیک بسیار بهتر از کوبا بود. مارتینیک که سال ها مستعمره فرانسه بود، 2 بازی امیدوار کننده را در جام طلایی به معرض نمایش گذاشت. پیروزی 3-0 مقابل کوبا و باخت خفیف 3-2 مقابل مکزیک، باعث شد تا خیلی ها آینده بهتری را فوتبال مارتینیک پیش بینی کنند. نمایش جسورانه مارتینیک مقابل ستاره های مکزیک، یکی از جذاب ترین بازی های این جام بود و مکزیک پُر طمطراق، تا آخرین دقایق نیز از پیروزی خود اطمینان نداشت.

 

 

مکزیک در این دوره از جام طلایی نیز جدی ترین مدعی قهرمانی محسوب می شود. «ال تری» با استخدام جراردو (تاتا) مارتینو سرمربی اسبق بارسلونا و تیم ملی آرژانتین، با تمام قوا پا به این مسابقات گذاشته است. مکزیکی ها بر خلاف دوره های قبل، این بار دیگر در میهمانی کوپا آمه ریکا حضور نداشته و به همین دلیل، تمام ستاره های خود را در جام طلایی به میدان فرستاده اند. گیِرمو اوچوآ، آندرس گواردادو، هکتور مورنو، دیه گو ریه س، نستور آرائوخو، کارلوس سالسدو، جاناتان دوس سانتوس، اوربلین پینِدا و رائول خیمنز از جمله سرشناس ترین یاران مکزیک در جام طلایی 2019 هستند. تاتا مارتینو توانسته در کنار این بازیکن های مطرح و با تجربه، چندین جوان مستعد و نو ظهور در لیگ مکزیک را نیز به تیم ملی آورده و تلفیقی از تجربه و جوانی را بسازد. مکزیک در بازی سوم گروهی مقابل مارتینیک، از چند بازیکن ذخیره استفاده کرد و شاید به همین دلیل، نتوانست این حریف گمنام را با یک نتیجه قاطع شکست بدهد. تیم ملی کانادا نیز پس از فتح جام طلایی 2001 که اولین و آخرین قهرمانی این تیم در تاریخ فوتبال بوده، به شدت دچار افت شده و طی چند دوره اخیر جام طلایی، نتایج بسیار بدی را گرفته بود. کانادا با جان هِردمن سرمربی انگلیسی خود، تبدیل به یک تیم متفاوت شده است. اگر چه اغلب بازیکن های کانادا در لیگ اصلی آمریکا (MLS) بازی می کنند اما حضور چند بازیکن در فوتبال اروپا، باعث پیشرفت چشم گیر تیم ملی کانادا شده شده است. جیسون لویتوایلر، آتیبا هاچینسون، اسکات آرفیلد، جونیور هویلت، کایل لرین، درک کورنلیوس، لیام میلر و آلفونسو دیویس از جمله بازیکن های مطرح کانادا هستند که در معتبر ترین لیگ های اروپایی بازی می کنند.

 

گروه دوم

 

در حالی که همگان منتظر برتری مطلق تیم ملی کاستاریکا در گروه دوم این مسابقات بودند، یک تیم کم نام و نشان همچون هائیتی شگفتی ساز شد و هر سه بازی خود در مرحله گروهی را با پیروزی به پایان رساند. اگر چه پیروزی هائیتی مقابل برمودا و نیکاراگوئه چندان دور از ذهن نبود اما بزرگ ترین هنر هائیتی، عبور از سد تیم قدرت مند کاستاریکا بود. هائیتی در بازی آخر توانست با حساب 2-1 مقابل کاستاریکا پیروز شود. هائیتی نیز یکی از مستعمره های فرانسه بود و بسیاری از بازیکن های این تیم، عضو باشگاه های حرفه ای فوتبال نیستند و تعداد معدودی از یاران هائیتی نیز در چند تیم متوسط فرانسوی حضور دارند. به طور کلی، هائیتی با یک سرمربی فرانسوی، کاملا از الگوی فوتبال فرانسه در یک مقیاس بسیار کوچک پیروی می کند. کاستاریکا با شکست مقابل هائیتی نشان داد که از روزهای اوجش فاصله گرفته و دیگر آن نماینده شایسته منطقه کونکاکاف در جام جهانی 2014 نیست.

 

 

گوستاوو ماتوساس سرمربی آرژانتینی تیم ملی کاستاریکا پس از چند سال حضور در لیگ مکزیک، اکنون یک چالش بزرگ را روی نیمکت «لوس تیکوس» تجربه می کند. کاستاریکا پس از کسب نتایج عالی با خورخه لوئیز پینتو کلمبیایی، از سال 2014 به بعد با مربیان داخلی همچون پائولو ونچاپ و اسکار رامیرز کار کرد و نتایج چندان مطلوبی نگرفت تا این که در اکتبر 2018، مجددا سکان هدایت خود را به یک مربی خارجی سپرد. کاستاریکا در جام طلایی 2019، از کیلور ناواس، جانی آکاستا، دیوید گازمان، یوهان ونه خاس و مارکو اورنیا دعوت نکرده اما همچنان بازیکن های مطرحی مانند کریستین گامبوآ، جیان کارلو گونزالز، کندال واستون، برایان اوویه دو، اسکار دوآرته، فرانسیسکو کالوو، کریستین بولانیوس، سلسو بورخس، سلتسین تخه دا، برایان روییز، آلوارو سابوریو و جوئل کمپل را در اختیار دارد.

 

گروه سوم

گروه سوم یکی از گروه هایی بود که تقریبا همه تیم ها در یک حد و اندازه محسوب می شدند و هیچ تیم مطرحی را در این گروه نداشتیم. جامائیکا که پس از ظهور نسل طلایی اش در جام جهانی 1998، به تدریج دچار افت فاحشی شده بود، مجددا در جام طلایی عرض اندام کرد. تیم ملی جامائیکا ملقب به «پسرهای رجی»، در دوره گذشته جام طلایی با هدایت وینفرد شفر توانست پس از سال ها ناکامی، مجددا نامی را برای خود در فوتبال منطقه کونکاکاف دست و پا نماید. جامائیکا که در دوره گذشته، به جمع 4 تیم پایانی جام طلایی راه یافته بود، در مسابقات امسال نیز با کسب 5 امتیاز به عنوان تیم اول گروه صعود کرد. عجیب ترین اتفاق این گروه، صعود تاریخی تیم ملی کوراچائو بود. وقتی هندوراس در بازی آخر این گروه، گل سوم خود را درون دروازه السالوادور قرار داد، جشن صعود کوراچائو برگزار شد. حذف هندوراس نیز به اندازه صعود کوراچائو، در این گروه شگفتی ساز شد.

 

تئودور ویتمور یکی از ستاره های نسل طلایی جامائیکا در سال 1998، اکنون سرمربی این تیم است ولی جامائیکا به جز مایکل هکتور و لئون بیلی، فاقد چهره های مطرح می باشد. کوراچائو یکی از سرزمین های تحت استعمار هلند بود و به همین دلیل، پشتوانه ای از فوتبال هلندی در وجود یاران کوراچائو است. بر خلاف تصور، تیم ملی کوراچائو چندین بازیکن شاغل در لیگ های هلند و انگلیس داشته و باید بر روی این تیم حساب ویژه ای باز کرد. الوی روم دروازه بان فاینورد، کوکو مارتینا مدافع سابق ساوتهمپتون و اورتون که در حال حاضر به طور قرضی در فاینورد بازی می کند، لئاندرو باکونیا هافبک کاردیف سیتی، چارلیسون بنشاپ مهاجم سابق اینگولشتات و هانوفر از جمله مهم ترین یاران کوراچائو هستند. اغلب بازیکن های این تیم، در عضویت باشگاه های اروپایی قرار دارند. کمتر کسی فکر می کرد که هندوراس با آن پیشینه قوی در کونکاکاف، با چنین نتایج ضعیفی مواجه شود.

 

گروه چهارم

 

می توان گروه چهارم این مسابقات را گروه مرگ دانست زیرا سه تیم مطرح آمریکا، پاناما و ترینیداد و توباگو در این گروه حضور داشتند. پاناما همان تیمی بود که یکی از بزرگ ترین شگفتی های مرحله انتخابی جام جهانی 2018 را رقم زد و باعث عدم راهیابی تیم ملی آمریکا به جام جهانی شد. همان طور که انتظار می رفت، دو تیم آمریکا و پاناما با اقتدار از این گروه صعود کردند. آمریکا هر سه بازی خود را با پیروزی به پایان رساند و انتقام آن ناکامی بزرگ در انتخابی جام جهانی را نیز از پاناما گرفت. جالب این که ترینیداد و توباگو به شدت دچار افت شده و فاصله زیاد با آن تیمی دارد که با دوآیت یورک، برای هر حریفی خط و نشان می کشید. نخستین حضور تیم ملی گویان در جام طلایی نیز با یک امتیاز و کسب رتبه سوم این گروه، به پایان رسید.

 

 

تیم ملی آمریکا پس از ناکامی در فتح جام طلایی در دوره گذشته و سپس عدم صعود به جام جهانی 2018، چندین بار سرمربیان خود را عوض کرد. دوره 5 ساله یورگن کلینزمن با توفیق چندانی همراه نبود و پس از آن، فدراسیون فوتبال آمریکا تصمیم گرفت تا سکان هدایت خود را به دست مربیان داخلی بسپارد. بدین ترتیب، بروس آرنا برای دومین بار روی نیمکت «یانکی ها» نشست ولی او نیز بسیار زودتر از حد تصور، کنار رفت. پس از او، نوبت به دیو ساراچان رسید تا 12 بازی را روی نیمکت آمریکا بنشیند اما نتایج ساراچان نیز چنگی به دل نزد تا این که در دسامبر 2018، گِرِگ برهالتر به عنوان سرمربی انتخاب شد. او سال ها به عنوان بازیکن، برای تیم ملی آمریکا بازی کرده و 5 سال موفق را نیز به عنوان سرمربی در تیم کلمبوس کرو سپری نمود. این بار آمریکایی ها به جای مربیان سنتی فوتبال خود همچون استیو سمسون، باب بردلی و بروس آرنا، ترجیح دادند تا به یک مربی جوان فرصت عرض اندام بدهند. نسل تیم ملی فوتبال آمریکا کاملا دچار دگرگونی شده و اکنون یک تیم نسبتا جوان در اختیار برهالتر قرار دارد که به جز چند بازیکن انگشت شمار، عملا فاقد چهره های سر شناس می باشد. تیم ریم، مت میازگا، عمر گونزالز، کریستین پولیشیچ و جیاسی زاردس از جمله چهره های مطرح تیم ملی آمریکا در جام طلایی 2019 محسوب می شوند. ازیاران قدیمی تر تیم ملی آمریکا، تنها مایکل بردلی و جوزی آلتیدور در این اردو حضور دارند. جالب این که برهالتر تصمیم گرفته تا دروازه بان های مطرحی همچون برد گوزان و جاناتان کلینزمن را خط زده و فرصت را به زک استیفن دروازه بان با آتیه منچستر سیتی بدهد. استیفن در 24 سالگی، باید این شانس را پیدا می کرد تا در یک تورنمنت مهم به میدان رفته و مورد ارزیابی قرار بگیرد. سرمربی آمریکا در خط دفاعی نیز چندین مهره با تجربه همچون جان بروکس، دی آندره یدلین، اریک لیچای و خورخه ویلافانیا را دعوت نکرد. البته جوانان مستعدی همچون کامرون کارتر- ویکرز، تایلر آدامز و شَکِل مور نیز می توانند در آینده، به درد خط دفاعی «یانکی ها» بخورند. عدم دعوت از دارلینگتون نَگبی، جولین گرین، بابی وود و تیموتی وه آ نیز از جمله تصمیمات جالب برهالتر بود. بدون شک، جذاب ترین بازی این گروه، همان تقابل آمریکا و پاناما بود که با برتری 1-0 آمریکا به لطف گل جوزی آلتیدور به پایان رسید. پاناما پس از صعود حماسی به جام جهانی 2018 و حضور نسبتا آبرومندانه در روسیه، با سرمربی موفق خود یعنی هرنان داریو گومز به توافق نرسید. گومز هدایت اکوادور را بر عهده گرفت و فدراسیون فوتبال پاناما نیز اسطوره فوتبال این کشور یعنی جولیو دلی والدز را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. پاناما با همان بازیکن های مطرح خود در جام جهانی یعنی رومان تورس، هارولد کامینگز، فیدل اسکوبار، آلبرتو کینترو، آرماندو کوپر، گابریل تورس و ... توانست 6 امتیاز را کسب کرده و به عنوان تیم دوم از این گروه صعود کند.

 

مرحله یک چهارم نهایی

 

در این مرحله، تیم ملی کانادا باید مقابل یکی از شگفتی سازهای مرحله گروهی یعنی هائیتی به میدان برود. صعود هر دو تیم از مرحله گروهی، جالب توجه بود و انتظار می رود که یک بازی نزدیک را شاهد باشیم. کانادا از لحاظ تجربه و پیشینه، وضعیت بهتری از هائیتی داشته ولی هائیتی هر سه بازی مرحله گروهی را با پیروزی به پایان رسانده است. وقتی که هائیتی توانست کاستاریکا را شکست بدهد، مطمئنا قادر به شکست کانادا نیز خواهد بود. حضور هائیتی در نیمه نهایی جام طلایی 2019 می تواند زلزله ای بزرگ تر از زلزله فاجعه بار این کشور در سال 2010 باشد، اما زلزله ای که موجب شادی و جشن مردم هائیتی خواهد شد. جذاب ترین و نزدیک ترین مسابقه این مرحله، یک فینال زود هنگام بین مکزیک و کاستاریکا خواهد بود.

 

اگر چه کاستاریکا یک تیم مسن بوده و از آن صلابت همیشگی برخوردار نیست، اما یاران تاتا مارتینو کار دشواری را مقابل قرمزهای کاستاریکایی در پیش خواهند داشت. جامائیکا و پاناما یک بازی دشوار برای هر دو تیم است. پاناما به علت صعود به جام جهانی 2018 و جامائیکا به علت قدرت نمایی در جام طلایی 2015، دارای اعتبار دوباره شده اند و نمی توان با قاطعیت از نتیجه این بازی سخن گفت اما شانس پاناما بیشتر به نظر می رسد. تیم ملی آمریکا نیز با قرعه نسبتا آسان بر روی کاغذ رو به رو شد و باید به مصاف کوراچائو برود. همان طور که اشاره شد، کوراچائو برای اولین بار در این مرحله از جام طلایی حضور یافته و تا همین جا نیز معجزه بزرگی در تاریخ فوتبال این کشور رخ داده است. البته آمریکایی ها نباید به هیچ وجه تیم کوراچائو را دست کم بگیرند زیرا این تیم بر خلاف نام کوچکش، از بازیکن های بسیار با تجربه و سطح بالای شاغل در لیگ های اروپا بهره می برد و حریف ساده ای برای آمریکا نخواهد بود. اگر آمریکا این حریف را دست کم بگیرد، چه بسا که به همان بلایی گرفتار شود که حدود دو سال پیش، پانامایی ها بر سر آنها آورده بودند!

 

محمدرضا شعاعی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: کمپین ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام بیمارستان‌ها به سامانه نوبت دهی الکترونیک متصل نیستند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا مظهری افزود: ۱۲ شرکت دانش بنیان، سامانه نوبت دهی الکترونیک بیمارستان‌ها را راه اندازی کرده اند و همه بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل هستند.

وی ادامه داد: البته بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی هنوز به سامانه نوبت دهی الکترونیک وزارت بهداشت متصل نیستند.

مظهری با بیان اینکه همه بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل هستند، افزود: در شهرهای کوچک که شاید مراجعه چندانی وجود ندارد نیاز به این موضوع نبوده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در بیمارستان‌های بزرگ همچون امام خمینی و شریعتی همه ظرفیت پذیرش بیمارستان به نوبت دهی الکترونیک اختصاص داده نشده است، ادامه داد: در اینگونه بیمارستان‌ها به علت ارجاع بیماران از سایر بیمارستان‌ها و حتی نیاز به مراجعه حضوری نمی‌توان همه ظرفیت نوبت دهی را به صورت الکترونیک اختصاص داد.

مظهری با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد مشکلات سامانه نوبت دهی الکترونیک برطرف شده است افزود: ۱۰ درصد در خصوص ارتقای سامانه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: معاونت درمان باید بیمارستان‌ها را ملزم کند بر اساس ضوابط، نوبت دهی الکترونیک را انجام دهند و برای جامعه نیز فرهنگ سازی شود تا بیشتر بر اساس سامانه nobat.behdasht.gov.ir وارد سامانه شوند و نوبت خود را بر اساس بیمارستان مورد نظر و تخصص و تاریخ مورد نظر انتخاب کنند.

کد خبر 6086326 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند
  • تکنیک‌های طلایی برای سلامت مغز
  • فصل طلایی: داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد
  • حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!
  • لیست پائز برای لیگ ملت‌های والیبال/ موسوی و غفور نیستند
  • تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • کدام بیمارستان‌ها به سامانه نوبت دهی الکترونیک متصل نیستند