Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سوال که آمریکا مدام می‌گوید ما خواهان جنگ با ایران نیستیم اما در مقابل اقدامات تنش‌زا انجام می‌دهد، به خبرنگار سیاسی برنا، گفت: این‌که می‌گویند ما جنگ نمی‌خواهیم، می‌خواهند مسئولیت جنگ را به گردن طرف مقابل بیاندازند. اعلام جنگ مسئولیت سنگینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ طرفی اعلام نمی‌کند مسئول و شروع کننده جنگ خواهد بود، بلکه می‌خواهد بگوید برای دفاع از خود وارد میدان جنگ شدم. همان‌طور که آمریکایی‌ها می‌گویند، اگر مورد حمله قرار بگیریم واکنش نشان می‌دهیم عربستانی‌ها هم مشابه همین سخنان را مطرح می‌کنند، یعنی ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما اگر مورد حمله قرار بگیریم، پاسخ می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در جریان حوادث اخیر درباره نفتکش‌ها، لازم است جمهوری اسلامی ایران برای شفافیت و رفع اتهام خواستار تشکیل یک کمیسیون برای تحقیق شود، تا مشخص شود کدام نیروها و جریان‌ها قصد شکر آب کردن و ناامن کردن منطقه را دارند.

محبعلی تصریح کرد: تا زمانی که یک تحقیق مستقلی صورت نگرفته است به نفع ما و طرف‌های مقابل نیست که یکدیگر را متهم کنیم. اگر چنین اتهامی را انجام دهیم ناچار هستیم وارد اقدامات اجرایی شویم. برای همین هر دو طرف سعی می کنند یک نقطه ابهامی بگذارند که ناچار نباشند، وارد اقدام نظامی بشوند. منافع ایران اقتضا نمی کند تا رفع ابهام نشده است طرف مقابل را مستقیما متهم کند ضمنا اینکه اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، باید دید آیا به نفع ما هست که این مورد را رسما اعلام کنیم یا خیر.

وی تاکید کرد: اگر کمیته مستقلی متشکل از کشورهایی که در منطقه صاحب نفت نیستند یا کشورهایی که در منطقه حضور ندارند، زیر نظر سازمان ملل تشکیل شود و موضوع اتهام، نوع سلاح به کار رفته، شکل سلاح و زمان انجام عملیات و اسناد و مدارک طرف های مدعی جمع و بررسی شود، آن زمان می‌توان قضاوت درستی داشت.

محبعلی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از اتفاقات افتاده در منطقه بهره برداری می‌کنند. تنش به نفع آمریکاست زیرا حضور خود در خاورمیانه را با فروش سلاح به کشورهای جنوب خلیج فارس گسترش می‌دهد و در این راستا روابط خود را با اسرائیل بیش از گذشته بهبود می‌بخشد.

این کارشناس در پایان گفت: آمریکا با استفاده از ناامنی منطقه، مسئله کشتیرانی، انتقال انرژی و بحرانی که در منطقه وجود دارد می خواهد بگوید هیچ کشور دیگری در دنیا نیست که امنیت را در دنیا برقرار کند، بنابراین آمریکایی‌ها خودشان را موظف می‌دانند و مدعی‌اند قادر به تامین امنیت هستند. بنابراین سعی می‌کنند حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهند و در این راستا قراردادهای فروش سلاح خود را با کشورهای منطقه به جریان انداختند. به‌رغم این که کنگره مخالف فروش سلاح به عربستان است، اما دولت ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری در منطقه، فروش سلاح را توجیه می کند. لذا نفع آمریکا در ادامه تشنج در منطقه است و بحران کمک می کند به آمریکا و متحدانش به خصوص اسرائیل که از این وضعیت، بیشترین سود را ببرند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران شکر صدام حسین نفت وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز اورشلیم پست نوشت: اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد.

بیشتر بخوانید ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

اورشلیم پست نوشت: اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ چند رسانه آمریکایی به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکرده‌اند، ادعاهایی مبنی بر محدود بودن حمله، نقش نداشتن آمریکا، قصد نداشتن جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به حمله و … را مطرح کرده‌اند.

منبع: دیده بان ایران

کد خبر: 1227653 برچسب‌ها اسرائیل

دیگر خبرها

  • هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل
  • واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!
  • واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!
  • واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد
  • دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
  • بایدن در مخصمه؛ تشدید نارضایتی‌ها در پی حمایت از اسرائیل