Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@22:23:54 GMT

فناوری به مزارع مرکزی می‌رود

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۸۴۶۰

فناوری به مزارع مرکزی می‌رود

بی‌شک رسیدن به اهداف مورد نظر در بخش کشاورزی نیاز به مدرن‌سازی و تأمین تجهیزات به ویژه تأمین نیروی محرکه ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در چارچوب تکنولوژی روز دنیا دارد. درکشاورزی نوین و پیشرفته امروز دنیا لازم است که زمین، خاک و آب مناسب، انسان با تخصص و تحصیلات مربوطه و ماشین‌آلات مجهز و به‌روز دنیا برای تحول و توسعه بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا مکانیزاسیون کشاورزی را می‌توان بخش اصلی به حساب آورد که با مدیریت صحیح می‌تواند تحولاتی بنیادی درکشاورزی ایجاد کند. در این زمینه شرکت‌های ارائه کننده خدمات مکانیزه کشاورزی در قالب تشکیلات دولتی، خصوصی و تعاونی به عنوان بازوی توانمند اجرای اهداف مکانیزاسیون کشاورزی نقش‌آفرین هستند.

استان مرکزی باوجود ظرفیت‌های مناسب کشاورزی مانند تنوع اقلیمی و آب و هوایی، توانمندی‌های بالقوه‌ای دارد، به نحوی که اکنون جزو ۱۰ استان برتر در حوزه تولید محصولات کشاورزی است. بدیهی است تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین و تزریق آن به بخش کشاورزی نقش بسیار اساسی و تأثیرگذار در تجهیز مزارع به ابزارآلات نوین دارد.

مزیت‌های استفاده از تجهیزات مدرن کشاورزی

یکی از کشاورزان اراکی می‌گوید: استفاده از مکانیزاسیون پیشرفته در مراحل کاشت، داشت و برداشت موجب افزایش تولید، بهبود کیفیت و بالا رفتن بهره‌وری می‌شود. بی‌شک با به‌کارگیری مکانیزاسیون کارآمد و تخصصی می‌توان ضایعات بخش کشاورزی به ویژه در زمان برداشت محصول را به حداقل رساند و بهره‌وری را افزایش داد.

«محمود امانی» بیان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی باید با حمایت از کشاورزان به منظور پیشرفت و ارتقای تولید، تسهیلاتی را برای این بخش در نظر بگیرد. این وزارتخانه می‌تواند با ارائه تسهیلات مالی در قالب قرض‌الحسنه موجب ارتقای کشاورزی برای استفاده از ماشین‌آلات نوین شود و در نتیجه کشاورزی توسعه یابد و کشور در این زمینه خودکفا شود و در صورت حمایت بیشتر نیز می‌تواند در این بخش صادرات هم داشته باشد.

وی نبود خدمات پس از فروش ابزارآلات مکانیزاسیون را یکی از مشکلات کشاورزان می‌داند و می‌افزاید: کشاورزان با دستگاه‌ها و ابزارآلات فرسوده با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند که باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کرد. یکی دیگر از کشاورزان استان نیز نقش مکانیزاسیون را در افزایش و کیفیت تولید محصولات کشاورزی مهم می‌داند و می‌گوید: دولت باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را برای مکانیزه کردن تولید در بخش کشاورزی در نظر بگیرد.

«محمدرضا چقایی» بیان می‌کند: البته بالا بودن بهره بانکی در ارائه تسهیلات برای خرید ابزارآلات مکانیزه مشکلی اساسی در این بخش به شمار می‌رود. بی‌شک ارائه تسهیلات دولتی با نرخ سود بالا نمی‌تواند کشاورزی کشور و استان را به اهداف مورد نظر برساند. وی با تأکید بر اهمیت توسعه کشاورزی در پویایی اقتصاد کشور می‌افزاید: دولت در زمینه تقویت بخش کشاورزی که رابطه مستقیمی با ارزآوری درکشور دارد، باید سیاست‌های حمایتی بیشتری را اتخاذ کند.

فرسوده بودن ادوات؛ مانع توسعه کشاورزی

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: ۶۷۰  هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان وجود دارد که ۲/۱ درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز آن به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

«محمد بابایی» با اشاره به اختصاص ۶۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون استان در سال جاری بیان می‌کند: با جذب این میزان اعتبار، پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین به بخش کشاورزی استان مرکزی اضافه شود. وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون به استان اختصاص یافت که از این میزان ۶۲۰ میلیارد ریال معادل ۱۵۲ درصد جذب شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت که ۹۳۷ دستگاه انواع تراکتور، ۴۷۰ دستگاه کمباین و انواع ادوات کشاورزی را به بخش کشاورزی استان اضافه کرد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: با اضافه شدن این ماشین‌آلات به بخش کشاورزی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از ۵۵/۱ درصد در ابتدای سال گذشته به ۶۵/۱ درصد در ابتدای سال جاری افزایش یافت. بابایی می‌افزاید: برای اجرای طرح پلاک‌گذاری ماشین‌آلات بخش کشاورزی استان و وجود ۱۴ هزار و ۴۱۳ دستگاه تراکتور و کمباین تاکنون ۵۸۰۸ دستگاه از این ماشین‌آلات شماره‌گذاری شده است.

وی با اشاره به مستعمل بودن ۱۷۸۶ دستگاه از مجموع ماشین‌آلات کشاورزی شماره‌گذاری شده بیان می‌کند: ۸۶۰۵ دستگاه کمباین و تراکتور مستعمل در استان وجود دارد که با توجه به این‌که در سال جاری ارائه سوخت به این بخش فقط با کارت سوخت انجام می‌شود نیاز است مالکان این دستگاه‌ها نسبت به شماره‌گذاری و دریافت کارت سوخت اقدام کنند.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه به ماشین‌آلات کاشت و برداشت گیاهان دارویی که در داخل کشور بومی‌سازی نشده و قیمت آنها بسیار بالاست اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل گرانی، استقبالی برای دریافت تسهیلات به منظور خریداری این ماشین‌آلات از سوی کشاورزان در استان مشاهده نمی‌شود. البته سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد در صورت وجود متقاضی خرید ماشین‌آلات کاشت و برداشت گیاهان دارویی تسهیلات لازم را در اختیار این افراد قرار دهد.

مکانیزاسیون کشاورزی عاملی مهم در حوزه زراعت 

یک کارشناس حوزه کشاورزی می‌گوید: با توجه به محوری بودن بخش کشاورزی در اقتصاد استان و کشور و این‌که مکانیزاسیون کشاورزی یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش کمی و کیفی حوزه زراعت و باغبانی به شمار می‌رود، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ضرورتی است که باید همواره مورد توجه مسئولان و فعالان بخش کشاورزی قرار گیرد. «سید علی عرفانی» بیان می‌کند: مصرف سوخت و انرژی مهم‌ترین آسیب استفاده از ابزارآلات کشاورزی فرسوده به شمار می‌رود که باید دولت با برنامه‌ریزی‌های هدفمند در بخش کشاورزی ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده را از رده خارج و ماشین‌آلات به‌روز را جایگزین کند. وی ادامه می‌دهد: استراتژی سازمان جهاد کشاورزی استان باید بر مبنای افزایش ضریب نفوذ ماشین‌آلات مکانیزه در مزارع و سایر بخش‌های دام و طیور باشد. در این زمینه توجه به اقلیم و معرفی ماشین‌آلات نوین متناسب با هر منطقه سیاستی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 445844

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۸۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت بر اثر سیلاب

دریافت 26 MB کد خبر 6081407

دیگر خبرها

  • نیاز به ماشین‌آلات راهسازی برای بازگشایی راه‌های نیکشهر
  • بازگشایی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در نقاط سیل زده کشور
  • ماشین آلات راهسازی سایر استان‌ها برای بازگشایی مسیرهای سیستان و بلوچستان بکارگیری شدند
  • پرداخت تسهیلات کم بهره، راهکار توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی
  • ساخت شهرک صنفی کارگاهی در رزن
  • شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود
  • تخریب مزارع کشاورزی جیرفت بر اثر سیلاب
  • انسداد ۳۲ محور شریانی و غیرشریانی به دلیل سیل اخیر
  • پلاک گذاری ۵۴۵ دستگاه تراکتور در محمودآباد
  • ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها