Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@09:52:16 GMT

در آرزوی «هنر شهر»

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۲۹۰۱

در آرزوی «هنر شهر»

همچنین شرکت در ورک‌شاپ‌ها و نمایشگاه‌های داخلی همچون نمایشگاه خانه هنرمندان، سایه تهران و مسابقات عکاسی طبیعت جنوب کشور از نمونه فعالیت‌های وی است. مهین‌ترابی ۲ سال مدیر خانه هنرمندان شهر کرج بود. در ادامه گفت‌وگوی همشهری با این هنرمند را می‌خوانید.

چگونه وارد این عرصه شدید؟

پدرم یک دوربین زنیت داشت که همیشه با آن عکاسی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌کم شیفته آن دوربین شدم. هر روز منتظر بودم پدرم از سرکار به خانه برگردد و دوربین را برداریم و به طبیعت برویم و شروع به عکاسی کنیم. روزبه‌روز علاقه من به رشته عکاسی بیشتر می‌شد تا این‌که حدودا در سن ۱۲ سالگی، پدرم که عشق و علاقه مرا دیده بود، چند مجله و کتاب که موضوعشان تخصصی درباره هنر عکاسی بود، برایم تهیه کرد و رسما وارد دنیای عکاسی شدم. در آن زمان کرج یک باغشهر خوش آب و هوا بدون هیچ ترافیک و آلودگی بود که واقعا جای بسیار مناسبی برای عکاسی و در نهایت زندگی بود و این شد که عکاسی را در باغ‌های سرحدآباد و زادگاه پدری‌ام آغاز کردم.

شرایط هنر عکاسی در کرج را چطور می‌بینید؟

متاسفانه در کرج شرایط خوبی برای این هنر وجود ندارد. با وجود هنرمندان خوب، از این ظرفیت در بخش‌های مختلف استفاده نمی‌شود و حمایت از هنرمندان بسیار کمرنگ و ناچیز است. شاید یکی از آرزوهایم این باشد که یک روز کرج را «هنر- شهر» ببینم، زیرا ظرفیت این آرزو را دارد. پهناوری این شهر، نزدیکی آن به پایتخت و ذات کرج از ظزفیت  بالقوه‌ آن برای تبدیل شدن به یکی از هنرشهرهای ایران است. البته برای رسیدن به این امر نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت مسئولان است.

سبک مورد علاقه شما در عکاسی چیست؟

به سبک‌های مختلف عکاسی علاقه‌مند هستم و به صورت عمومی همه سبک‌ها را تجربه کرده‌ام، ولی سبک تخصصی خودم عکاسی طبیعت است. چون در طبیعت به دنیا آمده‌ام و عشق به آن هر روز بیشتر می‌شود. البته عکاسی از طبیعت سختی‌های خود را دارد، ولی هر زمانی که عکس خوبی از یک منظره می‌گیرم، تمام خستگی و زمانی را که صرف آن کرده‌ام فراموش می‌کنم. بیشتر اوقات برای شکار یک لحظه ساعت‌ها منتظر بوده‌ام و این موضوع، ارزش کار را دوچندان می‌کند.  
به نظر من سخت‌ترین مرحله عکاسی آنجایی است که مخاطب برای بازدید از کارهای هنرمند پا به نمایشگاه می‌گذارد، ولی بدون هیچ توجهی از کارها رد می‌شود؛ کاری که شاید برایش زمان و انرژی زیادی صرف شده است. در ایران فرهنگ بازدید از نمایشگاه و توجه به آثار هنری جا نیفتاده است و بسیاری از بازدیدکنندگان بدون هیچ ذوقی از آثار هنرمندان به‌سادگی می‌گذرند.

پیشنهادی برای جوانانی که علاقه‌مند به این رشته هستند، دارید؟ همچنین آینده کاری این رشته را چگونه می‌بینید؟

هنر به ذات خود عالی است و بسیار توصیه می‌کنم که جوانان به هنر روی آورند، چون نقش مهمی در زندگی‌شان دارد. هنر عکاسی در بخش‌های مختلف مانند عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی بسیار پول‌ساز است و همکاران ما در این حوزه وضعیت مالی مطلوبی دارند. البته رقابت سنگینی در این سبک عکاسی وجود دارد و هر کسی به جایگاه مورد نظر نمی‌رسد. در بخش طبیعت هم با برپایی نمایشگاه و فروش آثار، درآمدی هرچند کم می‌توان داشت.

چه مکان‌هایی از کرج و استان البرز را برای عکاسی طبیعت به دوستداران عکاسی پیشنهاد می‌دهید؟

خوشبختانه کرج و در کل استان البرز، از لحاظ ‌زیست‌طبیعی بسیار زیباست و مکان‌های قابل توجهی دارد که در کل کشور خاص است. به قول دوستان عکاس، کرج بهشت عکاسان ایران‌زمین است. جاده چالوس با زیبایی‌های خود بسیار مناسب عکاسی است. جاده آتشگاه، طبیعت زیبای کردان، طالقان، تالاب صالحیه، نظرآباد، طبیعت زیبای اشتهارد و خیلی مکان‌های دیگر در رشته‌کوه مرکزی البرز از نقاط مستعد عکاسی هستند.

به نظر شما، کرج را چگونه می‌توانیم هنری‌تر ببینیم؟

کرج با وجود هنرمندان بنام کشوری و بین‌المللی، بهره‌ای از این اساتید در پیشبرد اهداف هنری شهر نبرده است و جایی برای مشارکت با این اساتید وجود ندارد. ۲ سالی که مدیریت خانه هنرمندان را داشتم، همیشه به این فکر می‌کردم که چرا ما در شهر کرج یک سالن تخصصی برای برگزاری نمایشگاه نداریم و این یک ضعف بزرگ برای این شهر است. به همت دوستان، گالری خانه هنرمندان به صورت موقت بازگشایی شد، ولی امکانات کافی برای برگزاری نمایشگاه نبود و به هر سختی که بود نمایشگاه‌ها را برای روشن ماندن چراغ هنری شهر برگزار می‌کردیم. ساختن یک گالری تخصصی می‌تواند هنر شهرمان را به‌خوبی معرفی کند و لازمه حرکت هنری شهر این موضوع است.

و سخن آخر؟

هنر، عشق و هستی همه و همه در یک راستا حرکت می‌کنند و در صورت فقدان هر کدام دیگری باز خواهد ماند. پس بیایید برای رنگ دادن به زندگی شهرمان، هنر را گرامی و عزیز بداریم. امید به آن روز که در هر خانه‌ای هنرمندی باشد تا زندگی‌مان رنگ تازه‌ای به خود گیرد.

کد خبر 445845

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز آرزوی مرگ یکدیگر را در سر نمی‌پروریم

چه اتفاقی باید بیافتد تا سال جدید و سال‌های بعد ایرانیان را امیدوار کند که به سمت افق تازه‌ و مطلوبی حرکت می‌کنند؟ هر چه پیش رفته‌ایم، ترس بر امید غلبه کرده و از ظهور سال تازه هراسیده‌ایم. آینده و انتظار فردا، یک مساله پیچیده پیش روی همه ماست. هر کدام از ما، آینده‌ای را انتظار می‌کشیم که دیگری از آن می‌هراسد. من اگر نتوانم تو را حذف کنم، دست‌کم چنان می‌کنم که بدانی تحقق آینده‌ات به همین سادگی نیست.

آبرو و جان و مالت را باید به خطر بیاندازی. تو نیز اگر تسلیم نشوم، میان من و آینده مطلوب‌ام، مغاکی از خون و آتش تعبیه می‌کنی. ممکن است طرف سوم و چهارمی هم در کار باشد، آنگاه من و تو با هم ائتلاف موقت می‌کنیم تا در راه وصول به آینده مطلوب‌اش مین‌های انفجاری بکاریم.

ما در مسدود کردن و حتی هراس‌آور کردن آینده به هم کمک می‌کنیم. در شرایطی که آینده هراسناک شده است، همه در کوچه بن بست افتاده‌ایم. ملال و یاس گریبانمان را می‌گیرد، کاری جز آرزوی مرگ یکدیگر را در سر نمی‌پروریم. راکد و فاسد و خشمگین و بی‌رحم می‌شویم. همه گویی در انتهای کوچه بن‌بست خودمان در باتلاق فرومی‌رویم.

مساله پیش روی ما، آزاد کردن فردا از احساس ترس و اضطراب است. آیا می‌توان به شرایطی اندیشید که ما به جای مسدود کردن راه یکدیگر، حتی‌الامکان برای محقق شدن آینده دیگری مدد کار شویم؟ آیا ممکن است باور کنم تنها راه گشودن افق فردای من، یاری رساندن به تو است تا به سمت تحقق افق فردای خود حرکت کنی؟ تصور رمانتیکی به نظر می‌رسد و با واقعیت‌های عرصه سیاست ما سازگار نیست. اما تنها با این شرط ممکن است افق‌های هراسناک یا مسدود دلپذیرتر شوند.

جامعه ایرانی متکثر و رنگارنگ بوده و هست. حوادث روزگار نه تنها ما ایرانیان را یک رنگ‌تر نکرده، بلکه به طیف رنگ‌های ما هر روز رنگ تازه‌ای می‌افزاید. هر رنگ تازه، با انتظاری تازه از فردا زاده می‌شود. رنگ‌های پیشین می‌توانند فرعون‌وار در شهر بچرخند و از زاده شدن هر رنگ تازه ممانعت کنند. در دنیای مدرن فرعون‌ها با هم گلاویز و پیر و شکسته می‌شوند اما صدها رنگ تازه زیر بال و پر خودشان رشد می‌کند.

آنکه تنها به گذشته می‌نگرد، تلاش می‌کند برای رنگ خود شناسنامه باطل نشدنی تاریخی صادر کند و مجوزی بیابد برای حذف دیگران. هر رنگی باید مشروعیت خود را از راه گشودن و حتی مدد رساندن به فرداهای دیگران کسب کند. گذشته‌ها هم در پرتو آینده کسب مشروعیت می‌کنند. باید از فشردگی هراس از آینده کاست. این کار شدنی نیست مگر باور کنیم یک آینده برای همگان در کار نیست.

*عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

بیشتر بخوانید:
فیلمبردار آن مادر، خود یک قربانی است
محمد جواد کاشی: حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود / زورآور هر چه تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است
سویه زنانه انقلاب
محمد جواد کاشی: حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود / زورآور هر چه تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888925

دیگر خبرها

  • عکاسی پرتره از این حشره دوست داشتنی! (عکس)
  • وقت عکاسی با فورد جی تی
  • جز آرزوی مرگ یکدیگر را در سر نمی‌پروریم
  • با این تصاویر شگفت زده شوید! / برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴
  • (تصاویر) برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴
  • برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴
  • انتخاب عکس نوجوان سبزواری درسالانه عکاسی از موزه‌های نفت
  • نمایی از زیبایی و شکوه شهرک اکباتان | عکاسی از زاویه جدید +تصویر
  • ببینید | آرزوی بانوی شاعر هندوستانی که برآورده شد
  • فیلم/ آرزوی بانوی شاعر هندوستانی که برآورده شد