Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@08:49:18 GMT

آشنایی با خودروهای الکتریکی

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۷۳۰۰

آشنایی با خودروهای الکتریکی

به عبارت ساده‌تر خودروهای الکتریکی مانند هر وسیله‌ الکترونیکی دیگر با نیروی برق و باطری کار می‌کنند. و نیاز این خودروها صرفاً یک موتور الکتریکی و یک باطری قابل شارژ است. یک باطری که می‌توان آن را با اتصال به پریز برق دوباره شارژ کرد.

خودروهای الکتریکی از باتری‌های لیتیوم-یون با طراحی‌های مختلف و شبیه به آنچه که در تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ استفاده می‌شود، بهره می‌برند؛ با این تفاوت که باتری خودروی الکتریکی در مقیاس بسیار بزرگتری تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتری‌های لیتیوم-یون دارای تراکم انرژی بالایی هستند و هنگام استفاده نشدن، نسبت به سایر انواع باتری‌ها شارژ کمتری از دست می‌دهند.

ظرفیت باتری خودروی برقی برحسب کیلووات ساعت بیان می‌شود که در نوشته‌ها به‌صورت خلاصه kWh به کار می‌رود. خرید خودروی الکتریکی با میزان ظرفیت باتری بیشتر یا kWh بالاتر، مانند این است که خودرویی با ظرفیت باک و در نتیجه شعاع حرکتی بیشتر در اختیار دارید. به عبارت دیگر هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد، با یک‌بار شارژ می‌توانید مسافت بیشتری طی کنید.

خودرورهای الکتریکی از ۲ نوع جریان برق استفاده می‌کنند؛ موتورهای با جریان برق AC و DC

موتورهای AC

تقریباً تمام ماشین‌های تمام برقی یا هیبریدی موجود در بازار از یک موتور AC استفاده می‌کنند. موتورهای AC یا متناوب برای داشتن قدرتی یکنواخت برای حرکت در مسیرهای سخت بهتر عمل می‌کنند. هرچند در ابتدای حرکت، این موتورها کمی کند و با سرعت پایین کار خود را آغاز می‌کنند؛ اما در ادامه قدرت و توان آن‌ها افزایش ‌یافته و در نهایت به یک نقطه‌ کاملاً مطلوب می‌رسد. همچنین موتورهای AC توان بیشتری برای حرکت دادن ماشین‌هایی دارند که با بدنه‌های سنگین‌تر ساخته‌ شده‌اند.
موتورهای AC بجز توانمندی بالا در حرکت با سیستم ترمز نیز بهتر کار می‌کنند. یکی از بهترین و جالب‌ترین کارهایی که موتورهای AC در همکاری با سیستم ترمز انجام می‌دهند این است که انرژی جمع شده در زمان ترمز را به موتور باز می‌گردانند. به این سیستم ترمز، ترمز بهبود یافته گفته می‌شود و روش بسیار هوشمندانه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

به ‌طور کلی استفاده از موتورهای AC در خودروهای برقی مزایای بسیاری دارد. هرچند استفاده از آن‌ها نسبت به موتورهای DC گران‌قیمت‌تر تمام می‌شود اما بدلیل آن‌که کنترل و مهار بیشتری روی موتورهای AC وجود دارد استفاده از آن‌ها هوشمندانه‌تر و البته ایمن‌تر است و بجز این موتورهای DC نیاز به یک مبدل حرکتی دارند که خود آن قطعه‌ی مبدل فضای زیادی را اشغال می‌کند.

موتورهای DC

موتورهایی که با جریان مستقیم کار می‌کنند  DC می‌نامند این ‌موتورهای بدلیل آن‌که سرعت ابتدایی بالاتر و گشتاور بهتری دارند از نظر رانندگان محبوب‌ترند.

اما یکی از ایرادهای وارده به استفاده از موتورهای DC در خودروهای برقی این است که این نوع از موتورها گرمای زیادی تولید می‌کنند. بجز این بزرگ و سنگین بودن این موتورها یکی از بزرگ‌ترین اشکالات آن‌ها است که روی وزن کلی ماشین و در نهایت شتاب آن تأثیر بدی می‌گذارد.

کد خبر 446033

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله رانندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۷۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود

وزیر دولت دوازدهم با اشاره به وضعیت قیمت دلار، تورم افسارگسیخته و کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب نوشت: یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

محمدجواد آذری جهرمی در کانال تگرامی خود نوشت: دلار ۶۴ هزارتومانی، تورم مزمن و افسارگسیخته، کار‌های بی قاعده در موضوع حجاب و حالا هم وضع قانون برای مالیات ستانی بر عایدی سرمایه (بخوانید بر تورم)؛ هر یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید!

دیگر خبرها

  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • هشدار آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید/ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • رووی دی اکس5 ؛ هر 1300 کیلومتر به پمپ بنزین سر بزنید! (+تصاویر)