Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:28:13 GMT

مانور داغ دلالی در بازار گندم

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۹۳۵۶

مانور داغ دلالی در بازار گندم

در این مطلب که به قلم «شیری» نوشته شده آمده است: با اینکه امسال نرخ تضمینی گندم با ۳۰ درصد افزایش از ۱۴۰۰ به ۱,۷۰۰ تومان افزایش یافته اما با افزایش چندین برابری هزینه های تولید، کشاورزان از این نرخ گلایه دارند و اکنون که زمان برداشت و تحویل گندم به سیلوهاست، برخی کشاورزان از تحویل گندم به آنها امتناع و تولیدات شان را به دلالانی که گندم را از هزار و ۸۵۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان با توجه به کیفیت آن خریداری می کنند، تحویل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته اعلام نرخ تضمینی پایین گندم باعث اعتراض کشاورزان شده بود که پس از پیگیری های مکرر بالاخره درصدی افزایش قیمت یافت و امسال انتظار می رفت نرخ تضمینی گندم افزایش بیشتری داشته باشد یا حداقل پس از اعتراض کشاورزان تغییر کند ولی این اتفاق نیفتاد و اکنون برخی کشاورزان تولیدات شان را به سیلوها تحویل نمی دهند که اگر این شرایط ادامه یابد به طور حتم به واردات گندم نیاز خواهیم داشت.تمام اینها درددل های کشاورزانی است که معتقدند: تولیدات کشاورزان به جای اینکه به سیلوها برود تا قوت مردم شود، در بازار آزاد به دلالان که با قیمت بالاتری خریداری می کنند فروخته و حتی بخشی از این تولیدات در انبارهای دامداران ذخیره می شود. خالی از لطف نیست که بدانیم نرخ گندم در رقابت با جو کم آورده است و این محصول به دلیل پایین بودن قیمت، به جای جو خوراک دام می شود.در حالی که دلالان، گندم کشاورزان را با نرخ های بالاتری خریداری می کنند نه تنها از دغدغه کشاورزان کم نشده بلکه آنها نگران هستند در آینده نه چندان دور با قاچاق گندم، کشور با کمبود این محصول استراتژیک مواجه شود. در این میان زمزمه های افزایش نرخ گندم تا ۲,۵۰۰ تومان موضوعی است که از سوی مجلس پیشنهاد داده و پیگیری شده است ولی هنوز نتیجه ای ندارد و لازم است برای رفع نگرانی کشاورزانی که دسترنج شان به راحتی از دست می رود، پیگیری ها برای افزایش نرخ تضمینی گندم افزایش یابد زیرا از ۱۴ میلیون تن گندم پیش بینی شده برای تولید امسال تنها ۳ و نیم تن به سیلوها تحویل داده شده و به روایتی ۲۰ تا ۳۰ درصد تحویل به سیلوها کاهش یافته است.در راستای این نگرانی ها و دغدغه کشاورزان، گزارشگر ما برای دریافت آمار دقیق تحویل گندم به سیلوها با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی تماس گرفت اما او از پاسخ گویی در این زمینه خودداری کرد.

۵۱۳۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم مطبوعات خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: گندم‌کاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های‌هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کردند و تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم دیم و ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزار گندم آبی را علیه آن سم‌پاشی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های‌هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهادکشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های‌هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد ادامه داد: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سم‌پاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی انجام خواهد شد.

سعیدیان با اشاره به بازدید‌های دوره‌ای کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع این شهرستان، افزود: ارائه راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های‌هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سم‌پاشی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • برگزاری مانور امداد و نجات در کوهستان شبانه به همت هلال احمر آذربایجان غربی
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان