Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی پروایی جوانان در مسایل جنسی تهدیدی است برای سلامت جامعه جهانی، این امر در ایران نیز طی سال‌های اخیر شیوع یافته و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلامت جنسی شامل عملکرد هماهنگ ذهن، احساس و جسم است به نحوی که به رشد انسان در زمینه شخصی و اجتماعی کمک کرده و زمینه عاشقانه بین زوجین را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اخیراً سلامت جنسی در بین برخی از زوجین و همچنین جوانان در معرض خطر قرار گرفته و ایجاد روابط جنسی خارج از چارچوب زناشویی مهم‌ترین دلیل ایجاد این چالش است، به منظور بررسی چرایی ایجاد این چالش و نحوه صحیح برخورد مقابله با آن گفت‌وگویی را با فریبا عشقی نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی، زوج درمانگر و سکس تراپ داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید...

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سلامت جنسی چیست؟

مسائل جنسی بخش جدایی‌ناپذیر از ماهیت زیستی روانی، اجتماعی انسان است که سلامت و کیفیت ارضای نیاز، نقش مهمی در سلامت فرد، جامعه و دستیابی به آرامش دارد، وقتی صحبت از سلامت جنسی و چالش‌های آن می‌شود باید به دو بخش اساسی توجه کرد؛ ابتدا عدم اطلاع‌رسانی‌های لازم و بعد از آن عدم آموزش در زمینه مسائل جنسی به خانواده‌ها و نوجوانان مطرح است چرا که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جامعه تاثیرات خود را بر سلامت جنسی افراد هم گذاشته است.

مضرات داشتن اطلاعات غلط در زمینه موضوعات جنسی تا چه حد است؟

وقتی ما اطلاعات لازم را از کانال‌ صحیح دریافت نمی‌کنیم، حتی کودکان هم دسترسی زیادی به اینترنت و سایت‌هایی دارند که اطلاعات غلط از آنجا دریافت می‌کنند، مشکلاتی ایجاد می‌شود که همان نگرش‌های غلط جنسی، افزایش بیماری‌های مقاربتی و خشونت‌های جنسی است، همچنین مشکلات اقتصادی و فشارهای اجتماعی بر سلامت جنسی افراد اثرمی‌گذارند به دلیل اینکه سلامت جنسی زیرمجموعه‌ای از سلامت خانواده است و در عین حال نتیجه عدم اطلاع‌رسانی کافی، شکل‌گیری ارتباطاتی خارج از زندگی زناشویی و نبود آگاهی درست فرزندان نسبت به خط قرمزها است.

از طرف دیگر با افزایش مشکلات اقتصادی شاهد افت اخلاقیات هم هستیم و این افت اخلاقیات در زندگی زناشویی باعث کاهش تعهدات زندگی زناشویی است و این موضوع سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد به همین دلیل توجه به کانون خانواده و آموزش‌های جنسی برای زوجین می‌تواند کمک کننده باشد تا بتوانند به نیازهای یکدیگر در درون زندگی زناشویی پاسخ بدهند.

نتیجه بی‌بندوباری جنسی چیست و چگونه می‌توان سلامت جنسی جامعه را تأمین کرد؟

سلامت جنسی به معنای شناخت، آموزش و کسب مهارت است با استفاده از این موضوعات می‌توانیم، اولاً نگرش‌های جنسی سالم را به افراد جامعه منتقل کنیم، رفتارهای مثبت جنسی را توسعه دهیم، با آموزش آنها از میزان تجاوز و خشونت جنسی بکاهیم و همینطور از بارداری در نوجوانی و زمانی که فرد هنوز آمادگی لازم برای بچه‌دار شدن ندارد پیشگیری کنیم، در عین حال برنامه‌ریزی برای ازدواج و تجارب جنسی سالم در فاصله سن بلوغ تا ازدواج می‌تواند با آموزش فراهم شود، بنابراین سلامت جنسی یعنی سلامت روان کل جامعه، وقتی از نظر موضوعات جنسی افراد از سلامت برخودار باشند در دیگر بخش‌ها هم هزینه‌های کمتری متقبل خواهیم بود واقعیت این است که بی‌بندوباری‌های جنسی علاوه بر مشکلات فردی هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند و درصد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کنار بی‌بندوباری‌های جنسی افزایش پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد زنان در حوزه مباحث جنسی تا حدی به جسارت بیشتری رسیده‌اند و رفتارهای جنسی آنها افزایش یا تغییر داشته است نظر شما چیست؟

درهرحال مسائل جنسی همان‌گونه که بخشی از زندگی مردها است، بخشی از زندگی زنها هم هست اما فرهنگ بسیار کنترل‌کننده بوده است، در مسائل جنسی زنان، مسائل فرهنگی ما موضوعات جنسی را برای یک زن زشت می‌دانست و مدت زیادی باعث سرکوب این موضوع بود که با دیدگاه‌ها و اطلاعات جدید، نگاه زنان به روابط جنسی تغییرکرده و جسارت بیشتری پیدا کرده‌اند و این را به عنوان بخشی از انسانیت‌شان حق خود می‌دانند؛ در ازدواج هم یکی از موضوعات و انتظارات مهم این است که همسرشان در این زمینه بتواند به نیاز آنها پاسخ دهد؛ اما مـتأسفانه به دلیل شرایط مرد محوری که در جامعه داریم، هنوز به آنجا نرسیدیم که مردان بتوانند آگاهی لازم را در مورد روابط جنسی بدست بیاروند و بدانند چگونه به نیازهای جنسی همسرشان پاسخ دهند و هنوز چنین نگرش سالمی وجود ندارد، گرچه شرایط نسبت به گذشته رو به بهبود است ولی همچنان نیازمند آموزش این مهارت هستیم که چطور یک زوج می‌توانند در رابطه جنسی به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند از آن رابطه لذت بیشتری ببرند و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، وقتی زن و مرد بدانند که همسرشان در این زمینه تلاش می‌کند برای اینکه به نیاز جنسی او پاسخ دهد نیاز به روابط خارج از خانواده کمتر می‌شود به اضافه اینکه این توجه به رفع نیاز دیگری باعث افزایش محبت بین زوجین می‌شود.

شیوع یا افزایش بیماری‌های مقاربتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در دی ماه ۹۶ این تعداد به ۳۶هزار و ۵۷۱ مورد رسیده البته این تعداد افراد شناسایی شده هستند و رییس مرکز تحقیقات ایدز تعداد بیماران را حدود ۷۰ هزار نفر تخمین زده است بسیاری از مبتلایان بعد از ازدواج و در رابطه با شریک جنسی خود مبتلا شدند، در حالی که ابتلا به ایدز در گذشته بیشتر از طریق سرنگ آلوده بود.

ایدز و هپاتیت دو بیماری هستند که با افزایش بیماری‌های مقاربتی دیگر از جمله زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، عفونت‌های کلامیدیایی، سوزاک، افزایش پیدا کرده است و در واقع مشکلاتی هستند که می‌توانند عوارض بسیار زیادی را برای افراد داشته باشند، مشخصاً حاصل این عفونت‌های آمیزشی عوارض و التهابات لگنی، نازایی، حاملگی‌های خارج از رحم، مرده‌زایی، بیماری‌های مادرزادی، زایمان‌های زودرس است که به دلیل عدم آموزش و کسب مهارت از سوی جوانان و نوجوانان شاهد افزایش روزافزون بیماری‌های جنسی هستیم، حتی مواردی بوده که به خاطر تبخال تناسلی در زنان جوانی که هنوز زایمان نداشته‌اند مجبور به از دست دادن عضو مهمی از بدن خود شده‌اند که با افسردگی هم روبه‌رو بوده‌اند.

به نظر شما به عنوان یک متخصص این حوزه شایع‌ترین اختلالات جنسی در اصفهان چیست؟

به دلیل تابو بودن مسائل جنسی آماردقیقی از این موضوع نداریم حتی افراد جامعه ما مقاومت بالایی در مورد کارهای تحقیقی روی مسائل جنسی از خود نشان می‌دهند و معمولاً پرسشنامه‌های تحقیقی را با دقت جواب نمی‌دهند اما طبق شواهد بیشترین مشکل زنان آنورگاسمی است که منجر به سردمزاجی در آنها می‌شود و انزال زودرس هم از مشکلات رایج مردان است.

اهمیت آموزش صحیح مباحث جنسی را تا چه حد ضروری می‌دانید؟

متأسفانه ما بیشتر از هرچیزی از نهی در روابط جنسی صحبت می‌کنیم در صورتی که در تحقیقی که در آمریکا انجام دادند وقتی به جوان‌ها آموزش جنسی دادند در واقع پنج سال شروع رابطه جنسی را به عقب انداختند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر خواهان سلامت جنسی جوانان و نوجوانان و دوری آنها از عوارض رابطه جنسی زودهنگام هستیم، بنابراین لازم است اطلاع‌رسانی کافی به نوجوانان داشته باشیم اما همیشه صدمات بسیاری از نبود آموزش افراد و نهی آنها از این موضوع داشته‌ایم اما همچنان این شیوه ادامه دارد و هنوز به یک شکل واقعی و سازمان یافته کاری برای آن انجام نشده است.

بچه‌های ما بدون اینکه قوانین و خط قرمزهای رابطه را بدانند وارد رابطه می‌شوند و به دلیل اینکه از نظر احساسات و هیجانات و البته از نظر هورمونی در سطوح بالایی قرار دارند مدیریتی بر روابط جنسی خود نخواهند داشت و همین امر عواقب بسیار شدیدی دارد که دامنگیر خود و خانواده آنها و جامعه است.

ادبیات جنسی نسل جدید چگونه است و آیا شیوه روابط جنسی با گذشته تغییری داشته است یا خیر؟

اعتقاد به گناه بودن رابطه جنسی از دوران قرون وسطی شکل گرفته و تقویت شده است اما گناه دانستن رابطه جنسی بدون تولیدمثل توسط بنیان‌گذاران پروتستان تعدیل شد و بر رابطه جنسی با هدف تولیدمثل، اجتناب از خیانت، کاهش غم و ناراحتی زن و شوهر و ایجاد آسایش و محبت تأکید شده است و در اسلام به دلیل ایجاد تولیدمثل و محبت بین زوجین به این امر بها داده شده است.

اما از ۱۹۶۰ به بعد به دلیل اینکه وسایل جلوگیری از بارداری به وجود آمد کلاً نقش‌های جنسی و تعاریف مسائل و رفتارهای جنسی کاملاً تغییر پیدا کرد و آن پورنوگرافی از یک کسب و کار زیرزمینی به یک صنعت چند میلیاردی تبدیل شد، به طور کلی مسائل جنسی سه بعد اصلی شامل تولیدمثل، لذت، مهر و محبت بین زن و دارد اما درجامعه ما به دلیل مشکلات فراوان، نوع نگاه جوانان به مسائل جنسی درحد همان لذت باقی مانده یعنی خیلی بی‌پرواتر، آسان گیرتر نسبت به موضوعات جنسی شده‌اند که این امر تاکنون آسیب‌های زیادی به آنها وارد کرده همچنین افزایش بیماری‌های مقاربتی، بی بندوباری‌های جنسی و کاهش ازدواج عواملی است که به کل جامعه صدمه زده یعنی درست است که بخشی از مسائل جنسی لذت است اما چارچوب‌ها و پیش نیازهایی نیاز دارد که باید در خانواده و با ازدواج انجام شود اما متاسفانه نسبت به این موضوع بسیار سهل‌انگارانه برخورد می‌کنند و به راحتی بدون اینکه از یکدیگر شناخت یا تعهدی نسبت به هم داشته باشند با سرعت وارد رابطه جنسی می‌شوند و مشکلات عدیده‌ای را در ابعاد جسمی، روحی و روانی برای خود ایجاد می‌کنند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اختلافات زناشویی ازدواج جوانان خیانت روان شناسی سلامت روان ناهنجاری اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد

آفتاب‌‌نیوز :

الکساندر میاسنیکوف، متخصص تغذیه روس، موادی غذایی را نام برده است که مصرف برخی از آن‌ها به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و در مقابل برخی به آن آسیب می‌زنند.

میاسنیکوف اشاره می‌کند که بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده اند قهوه بهترین ماده مفید برای کبد است.

او افزود: قهوه برای سلامت کبد مفید است؛ مخصوصاً اگر انسان مبتلا به هپاتیت باشد. به گونه‌ای که اگر به کبد آسیبی وارد شود، قهوه از تبدیل آن به سیروز و تبدیل سیروز به سرطان کبد جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص با اشاره به این که مصرف تعدادی از دارو‌ها به کبد آسیب می‌زنند، به توضیح در مورد خطرناک‌ترین دارو در این زمینه پرداخت و گفت: همه ما این دارو را مصرف می‌کنیم، هرچند که عامل نیمی از موارد نکروز کشنده کبد است. این دارو پاراستامول (استامینوفن) است که مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت کبدی می‌شود؛ بنابراین همه شما به یاد داشته باشید که دوز روزانه این دارو نباید از چهار گرم بیشتر شود.

میاسنیکوف اضافه کرد: هرگز توصیه نمی‌شود سردرد ناشی از مسمومیت خصوصا با الکل را با مصرف پاراستامول درمان کنند. در واقع این کار ضربه مضاعفی به کبد وارد می‌کند و می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.

او تاکید کرد که پاراستامول به طور کلی یک داروی بی خطر و غیر خطرناک است. با این حال، هنگام تجویز آن به کودکان باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا پودر‌های ضد سرماخوردگی برای کودکان معمولاً حاوی پاراستامول نیز هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ماجرای رابطه جنسی یک مرد انگلیسی با اجساد
  • جنجال رابطه جنسی عجیب مرد انگلیسی در بیمارستان!
  • رابطه جنسی مرد انگلیسی با اجساد
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • سلامت نوجوانان و جوانان یکی از ضروریات نظام سلامت است
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • بحران خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • آیت الله مسعودی خمینی: برخورد‌ها در موضوع حجاب اخلاقی باشد نه تازیانه‌ای
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر
  • آیت الله مسعودی خمینی: برخوردها در موضوع حجاب اخلاقی باشد نه تازیانه ای /دولت باید با زبان «بفرما» با زنان صحبت کند