Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@23:16:52 GMT

تب مجازی طلا

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۲۲۴۷

تب مجازی طلا

سابقه پیام‌هایی که تب یافتن طلا را در آدم‌ها بالا می‌برند، برمی‌گردد به سال‌ها پیش. یعنی همان سال‌های پس از کشف قاره آمریکا که جست‌وجوگران طلا با پخش اعلامیه در سراسر اروپا و وعده پیدا کردن گنج در قاره تازه کشف شده، احساسات طلادوستانه (یا همان حرص و طمع) مردم اروپا را تحریک کرده و از میان آن‌ها یارگیری می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد تربت‌زاده/

سابقه پیام‌هایی که تب یافتن طلا را در آدم‌ها بالا می‌برند، برمی‌گردد به سال‌ها پیش. یعنی همان سال‌های پس از کشف قاره آمریکا که جست‌وجوگران طلا با پخش اعلامیه در سراسر اروپا و وعده پیدا کردن گنج در قاره تازه کشف شده، احساسات طلادوستانه (یا همان حرص و طمع) مردم اروپا را تحریک کرده و از میان آن‌ها یارگیری می‌کردند. بالاترین درجه این تب که به دوره «تب کاذب طلا» معروف است در قرن 19 میلادی شکل گرفت. در آن سال‌ها در استرالیا، نیوزیلند، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا چو افتاده بود که «سرزمین‌هایمان مملو از معادن طلایی است که می‌تواند ما را یکشبه خوشبخت کند». این شد که بخش زیادی از مردم دنیا دوره افتادند برای پیدا کردن خوشبختی! هرچند بعضی‌هایشان با کشف معادن بزرگ زندگی‌شان را زیر و رو کردند، اما خیلی‌هایشان هم در به در سرزمین‌های مختلف شدند و تا آخر عمر در تب کشف طلا سوختند.

جلومان لنگ بیندازند!

تب طلا در آن ‌سال‌ها اگرچه دامن ما و مردممان را نگرفت، اما سال‌ها بعد با گسترش اینترنت، پیام‌هایی در این فضا رد و بدل شد که خبر از وجود گنجینه‌های تاریخی در فلان روستا یا وجود گنج‌های ناصرالدین‌شاهی در اطراف تهران می‌داد! آن سال‌ها تب طلادوستی طوری در میان هموطنان بیداد می‌کرد که کار به کلاهبرداری‌های پیامکی رسید و ‌خیلی‌ها با وعده پیدا شدن یک کوزه طلا توسط یک چوپان در فلان روستا، زندگی‌شان را به باد فنا دادند. خیلی‌ها هم اگرچه، گنجینه و دفینه‌ای پیدا نکردند، اما از راه فروش گنج یاب و طلایاب، بارِ زندگی‌شان را بستند!

صدها سال از تب طلا در اروپا و ده‌ها سال از عطش پیدا کردن گنج در کشورمان می‌گذرد، اما طلا هنوز آن‌قدر جذاب و طمع‌انگیز هست که شایعه‌سازهای مجازی این بار دست گذاشته‌اند روی ماجرای کشف یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای دنیا در شهرستان «تکاب» که می‌تواند مردم ایران را تا خرخره توی کوزه عسل فرو برده و ما را تبدیل به خوشبخت‌ترین مردم دنیا کند، طوری که مردم سوئیس و دانمارک جلومان لنگ بیندازند!

غول طلای خاورمیانه

«غول طلای خاورمیانه در ایران که سالانه ۲۷ میلیون تُن سنگِ طلا از آن استخراج می‌شود. بزرگ‌ترین معدنِ استخراجِ طلای خاورمیانه که فقط با طلای همین یک معدن می‌شود کلِ ایران را از فقر نجات داد. این سرزمینِ طلایی در شهر تکاب آذربایجان غربی قرار دارد. این معدن سالیانه ۱۰ تُن طلای خالص می‌دهد که از این نظر جزو ۱۰ معدن طلای برتر دنیاست. ۸۰ میلیون ایرانی در مثقال مثقال این طلاها سهم دارند. کاش مسئولان قدرِ این ثروت‌های ملی را بیشتر بدانند»!

این پیامی است که در چند روز اخیر با سرعت نور در تلگرام و اینستاگرام رد و بدل می‌شود. تا حدودی حق با این پیام تلگرامی است، چون معدن طلای زرشوران نه تنها بزرگ‌ترین معدنِ طلای ایران محسوب می‌شود، بلکه بیشترین میزان ذخیره‌ طلای کشور را هم داراست. ایرانی‌ها از قدیم و ندیم با این معدن پر و پیمان آشنا بوده‌اند و طبق اسناد تاریخی، ایرانیان باستان از این معدن طلا استخراج می‌کرده‌اند. کشف معدن زرشوران در دوران معاصر اما برمی‌گردد به 9 سال پیش یعنی سال 1389.

در آستانه تعطیلی

معدن طلای زرشوران در روستای زره ‌شوران قرار دارد یعنی جایی در نزدیکی شهرستان تکاب و بغل گوش آتشکده‌ باستانیِ «آذرگشنسپ». ماجرای کشفش هم برمی‌گردد به همان دهه هشتاد که پس از عملیات اکتشافی گروه‌های ایرانی و غیر ایرانی، گواهی کشف این معدن به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر شد. افتتاح رسمی‌اش اما برمی‌گردد به حدود پنج سال پیش که کارخانه طلای زرشوران با حضور اسحاق جهانگیری با نام «بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه» و با پشتوانه معدن طلای زرشوران افتتاح شد. در آن روزها کارشناس‌ها می‌گفتند معدن زرشوران ۲۷ میلیون تُن کانسنگ طلا دارد و مسئولان هم ذوق زده از این همه طلا، وعده می‌دادند زرشوران قرار است معادلات بازار جهانی را تغییر دهد. در بازار داغ وعده و وعیدها، مسئولان ادعا کردند سالانه 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه از این معدن استخراج و برای هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد. سه سال بعد یعنی در سال 96 اما درحالی که فقط چند نگهبان به تعداد انگشتان دست در این مجموعه نگهبانی می‌دادند و بازار جهانی هم هیچ تکانی نخورده بود، رسانه‌ها تیتر زدند: «زرشوران در آستانه تعطیلی»!

فقط 850 کیلوگرم

سال 96 در میان تأیید و تکذیب مسئولان و نمایندگان شهرستان تکاب در مجلس، هیچ‌کس نفهمید در زرشوران چه خبر است، اما هرچه بود پس از گذشت چند ماه از حاشیه‌ها، استخراج مجدد طلا آغاز شد. درد اصلی زرشوران طبق گفته مسئولان محلی کمبود سرمایه است. هرچند دولت 300 میلیارد تومان در این معدن سرمایه‌گذاری کرده و حتی 700 نفر هم در این معدن مشغول به کار شده‌اند، اما در همه سال‌های حیات زرشوران، خطر تعطیلی بیخ گوشش بوده است. درحال حاضر آمار دقیقی از میزان استخراج طلا و تولید شمش در این مجموعه در دست نیست، ولی طبق گفته مسئولان سالانه 10 تُن طلای خالص از این معدن استخراج می‌شود و ظرفیت تولید اسمی کارخانه‌ زرشوران هم ۲ تن شمشِ طلای ۲۴ عیار در سال است. البته این آمار مربوط به همان سال‌های نخست تأسیس کارخانه است و آمار حقیقی استخراج از معدنی که بارها تا مرز تعطیلی کشانده شده احتمالاً خیلی کمتر از این حرف‌هاست. مثلاً در سال ۹۷ تولید طلای این معدن فقط ۸۵۰ کیلوگرم بوده است! البته مسئولان می‌گویند اگر درد اصلی زرشوران یعنی کمبود سرمایه حل بشود، ظرفیت تولید کارخانه تا 5 تُن شمش طلا در سال هم افزایش خواهد یافت.

نفری 14 هزار تومان

ذخیره‌ نقد و قطعی طلا در معدن‌های ایران، ۲۵۰ تن است و کشورمان در خوشبینانه‌ترین حالت از این مقدار طلای موجود، 8 تن طلا در سال استخراج خواهد کرد. یعنی مجموع تولید طلای کشورمان در سال چیزی در حدود 19 تُن کمتر از رقم ادعایی در پیام جنجالی تلگرام است! از آن طرف جمعیت ایران حدود ۸۲ میلیون نفر است و اگر استخراج طلا از زرشوران را در سال ۲ تن بگیریم  (که خیلی کمتر از این حرف‌هاست) سهمِ هر ایرانی فقط ۲۴۳ ده هزارمِ گرم می‌شود. اگر این مقدار را در قیمت هر گرم طلا ضرب کنیم، سهم هر ایرانی کمی بیشتر از ۱۴ هزار تومان می‌شود. حالا ادمین‌های کانال‌های تلگرامی بگویند با ۱۴ هزار تومان چطور قرار است کل مردم کشور را یک بار در کوزه عسل فرو برده و مردم سوئیس و دانمارک را مجبور به لُنگ انداختن در مقابل خودمان کنیم؟

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سکه و طلا معدن طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، با اشاره به تقابل سنت و مدرنیته در آثار هنری، گفت: در غرب هنر مدرن مستخرج از سنت غرب است؛ اما در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است.

به گزارش ایسنا، سید غلامرضا اسلامی در نخستین نشست از هفته هنر انقلاب اسلامی که با موضوع سیر تحول اجتماعی هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه سوره برگزار شد، با بیان اینکه در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است، اظهار کرد: هنرمندان ما به اشتباه هنر مدرن کشور را با هنر مدرن غرب مقایسه می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که ما خیلی عقب هستیم. درحالی که در غرب هنر مدرن مستخرج از سنت است؛ اما در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است. از این رو باید گفت درباره تقابل سنت و مدرنیته ۹ رابطه دیگر مفقوده مانده که درباره آنها هیچ بحثی نشده است.

وی ادامه داد: ما پس از انقلاب اسلامی تلاش کردیم سنت‌های خود را طوری گسترده کنیم که سنت واقعی و نه سنت «بادکنک خالی شده از درون» ایجاد  شود و از طرفی تلاش کردیم بعد مدرن هنر ما تحت تاثیر سنت ما قرار گیرد. این یک تلاش هنری است.

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رابطه دین، علم و هنر، یادآور شد: ما برای ایجاد ارتباط بین دین، علم و هنر از اول انقلاب می‌جنگیم. جدایی بین علم، دین و هنر از انقلاب فرانسه ایجاد شد؛ چراکه می‌خواستند دین را به طور کامل پاک کنند. علم را در دانشگاه‌ها خالص کردند و این جدا شدن ادامه یافت. بعدها تلاش شد رابطه‌ای بین دین و علم ایجاد شود اما باز هم هنوز «هنر» حلقه مفقوده این امر است.

اسلامی با بیان اینکه تفکر افقی منجر به گسترده‌تر شدن دید می‌شود، خاطرنشان کرد: دید گسترده با خود تنوع به همراه دارد. از طرفی آموزش‌های اسلامی به دیدن گسترده ابعاد یک امر توصیه می‌کند. این توصیه در حالی است که دنیای جدید افراد را به واژه‌های خاصی محدود می‌کند و ما در زندان واژه‌های محدود قرار داریم.

وی ادامه داد: در مکاتب اسلامی افق گرایی دیده‌ شده است و "گسترده کردن" به جای "محدود کردن" وجود دارد. خود انقلاب اسلامی ایران، یک بسیج امکانات و مشارکت از نوع چند صدایی است، یعنی همه حضور داشته و نظر دادند؛ چراکه این نظرات در تعامل با هم به پختگی می‌رسد. درواقع انقلاب ما از نظر نظری دارای ویژگی های خاصی است که مشارکت مردم را شکل داده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره درباره اسطوره‌های عکس‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: امروزه عکس‌ها بخشی از خاطرات جمعی مردم هستند که هنرمندان دیگر آثار دیگری را بر اساس آنها خلق کرده اند.

وی «اسطوره» را یک الگوی تکرار شونده روایت دار تعریف کرد و درباره واژه "اسطوره عکس"، توضیح داد: "اسطوره عکس" ابداع من است، اسطوره عکس به عکسی گفته می‌شود که بیش متن های زیادی داشته باشد و متن های زیادی آن را به عنوان الگو خود قرار دهند. از طرفی اسطوره عکس الزاما از یک آدم مهم و واقعه خاصی عکاسی نشده است و نیاز نیست موضوع عکس اسطوره ای باشد بلکه ویژگی های درون عکس باعث می‌شود "اسطوره عکس" شکل گیرد.

شریفی با بیان اینکه اسطوره عکس ها می‌توانند آرمان های یک جامعه را شکل دهند، ادامه داد: جامعه‌ای که بتواند اسطوره عکس داشته باشد می‌تواند این امر را به عنوان صادر کننده یک فرهنگ به دیگران عرضه و برای خود اقتدار فرهنگی ایجاد کند. این امر به یک حافظه‌ای تبدیل می‌شود که در طول تاریخ برای مردم خود ماندگار است.

مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره عنوان کرد: یکی از نکات اسطوره عکس ها این است که ما دیگر به زیر نویس عکس ها توجه نمی‌کنیم چراکه این عکس روح سلحشوری با خود دارد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه عکس می‌تواند یک فرد معمولی را به یک فردی مشهور تبدیل کند، درباره مدل های تکثیر یک عکس خاطرنشان کرد: عکس را می‌توان با تکثیر عین به عین و یا اقتباس کردن از آن تصویر برای خلق اثری دیگر، مورد توجه قرار داد. دلایل تکثیر عکس ها هم عمدتا بر مولفه‌هایی همچون پروپاگاندایی، مناسبتی، انتقادی، آیینی، پیرامتنی و گفتمانی باز می‌گردد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه باید رابطه هنر انقلاب و جامعه دیده شود، اظهار کرد: باید دید که چگونه ماهیت هنر انقلاب تاثیر می‌گذارد. از همه مهمتر مخاطبان این موضوع هستند که باید در چنین جلساتی ان را پیدا کنیم.

وی گفت: این امر بایو در تولیدات هنری، دروس، کلاس‌های مختلف معناری، سینما، عکاسی و... تجلی پیدا کند. امیدواریم این بحث و گفت و گوها در خلق آثار و خروجی های آن ظهور پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سه عدد دستگاه استخراج رمز ارز غیرمجاز در یاسوج کشف شد
  • کشف سه دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز در شهر یاسوج
  • استخراج بیش از ۲میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی
  • استخراج ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی
  • تولید ۲۰۰ کیلو شمش طلا در معدن طلای هیرد
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن هیرد
  • تولید شمش طلا در معدن طلای هیرد ۴۳ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن طلای هیرد
  • حمل و نقل با نوار نقاله‌ها در معادن چگونه انجام می‌شود؟
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران