Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:45:10 GMT

توسعه مکانیزاسیون میانبر رسیدن به کشاورزی مدرن

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۴۶۷۳

توسعه مکانیزاسیون میانبر رسیدن به کشاورزی مدرن

به گفته کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی، این حوزه به دلیل نقش و جایگاهی که در تأمین امنیت غذایی و فرآیند توسعه کشور دارد باید با رویکردی مناسب به آن نگریسته شود.

به گفته آنان، کشاورزی به دلیل اهمیت تأمین امنیت غذایی جامعه و ایفای نقش مؤثر در تقویت استقلال ملی نیازمند گذر سریع از مرحله تولید معیشتی و سنتی به مراحل تولید صنعتی و تجاری است که ضرورت دارد تا با اتخاذ تدابیر کارشناسانه به توسعه آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از مسئولان این حوزه نیز بر کاهش نرخ سود تسهیلات ماشین آلات در بخش کشاورزی تاکید دارند و معتقدند ادوات و ماشین‌آلات صنعت کشاورزی باید بالاتر از صنعت خودرویی کشور باشد چراکه تضمین کننده امنیت غذایی کشور است و دولت باید به این صنعت نیز همانند صنعت خودرو توجه ویژه داشته باشد.

آنها می‌گویند، تجهیزات کشاورزی با یک چهارم قیمت جهانی توسط تولیدکنندگان داخلی بومی سازی شده است که در امر پایداری تولید بسیار تأثیرگذار خواهد بود و این مهم نیازمند حمایت‌های دولت است.

جذب ۱۰ درصد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی همدان با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد از تسهیلات بخش مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است گفت: سهمیه این استان از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سالجاری ۵۱۰ میلیارد ریال است.

اکبر راستار اظهار داشت: کاهش هزینه تولید، افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان از اهداف مکانیزاسیون کشاورزی است که سال گذشته کل سهمیه مکانیزاسیون کشور ۱۵ هزار میلیارد ریال بود که سهم استان همدان در این عرصه ۶۸۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۸ درصد تسهیلات مکانیزاسیون استان همدان جذب شد، اظهار داشت: همدان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه جذب تسهیلات مکانیزاسیون کشور است.

اجرای کشاورزی حفاظتی مزارع همدان
راستار از اجرای کشاورزی حفاظتی در ۴۷ هزار و ۴۵۶ هکتار از مزارع استان در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: کشاورزی حفاظتی یکی از روش‌های مدرن کشاورزی در جهان است که در ایران از سال ۸۷ آغاز شد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: این طرح در استان همدان در اراضی به وسعت هشت هزار و ۶۵۰ هکتار آغاز شده و در سال ۹۶ به ۴۲ هزار و ۳۷۹ هکتار رسید.

راستار تأکید کرد: سالجاری در ۴۷ هزار و ۴۵۶ هکتار از مزارع استان همدان کشاورزی حفاظتی اجرا شد و برنامه داریم این عدد را امسال به ۱۰۰ هزار هکتار برسانیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی از فرسایش و فشردگی خاک جلوگیری کرده و در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کند، اظهار کرد: در استان همدان ۵۰۰ هزار هکتار مزرعه دیم وجود دارد که اولویت اجرای طرح کشاورزی حفاظتی است.

راستار با اشاره به وجود ۲۸۰ هزار هکتار زمین آیش در استان همدان، خاطرنشان کرد: با کشاورزی حفاظتی سعی بر این است که این میزان اراضی آیش را به سمت کشت حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه دیم ببریم.

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از اهداف ترویج رئیس اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: مدیریت مصرف بهینه آب در ترویج بسیار مهم است چرا که مصرف بهینه به معنای مصرف نکردن نیست.

دکتر جواد رشیدی افزود: میزان برداشت محصول را در سطح باید بالا برد که ترویج با معرفی روش‌هایی که محققان ارائه می‌دهد، این راهبرد مهم را محقق می کند.

وی با بیان اینکه پیش از این میانگین برداشت محصول از مزارع سیب زمینی استان هشت تن در هکتار بود، اظهار داشت: با بکارگیری روش‌های تحقیقاتی و افزایش بازدهی، میانگین برداشت کشاورزان استان در این حوزه به بیش از ۴۱ تن افزایش یافته است.

رئیس اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: کشاورزی حدود ۲۵ درصد اشتغال کشور را تأمین می‌کند که رقم زیادی است و توسعه مکانیزاسیون در این بخش باید تقویت شود و نیروهای آموزشی و فرهیخته را در بخش‌های دیگر مشغول شوند.

دکتر رشیدی تاکید کرد: اهداف ترویج، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است که کاهش هزینه تولید را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه ترویج انتقال دانش و مهارت‌ها از محققان و خبرگان بخش خصوصی، خبرگان سنتی و کشاورزان پیشرو به جمع خانواده کشاورزی است تاکید کرد: نقش دیگر ترویج انتقال اطلاعات است که در حین ترویج، منابع کم و نقاط ضعف را باید شناسایی و به مراکز تحقیقاتی منتقل کند.

رئیس اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه انتقال دانش و فناوری در قالب روش‌های ترویجی است، اظهار داشت: پیگیری آموزشی و ترویجی فرایندها، تغییر رفتارهای تولیدی و مهارت‌های تولید کنندگان بخش کشاورزی از اهداف این مقوله است که در نتیجه آن کشاورزی سنتی به روش‌های صنعتی با بهره وری بالا سوق یافته است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته نظام نوین ترویج دایر و علاوه بر اهداف بالا، فرایندها را به سویی که بخش خصوصی را در انتقال مفاهیم فعال و منابع علمی را عملیاتی کند، هدایت شد.

۷۵۲۳/‏۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان توسعه اقتصادی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به آقای بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

رئیس جمهور در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • بخش خصوصی ‌۱۲۲ هکتار گلخانه در استان البرز احداث کرد
  • تعداد شرکت های فناوری و نوآوری کشاورزی به ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • مکانیزاسیون ‌بخش کشاورزی چه مزیت‌هایی برای کشاورزان دارد؟
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان