Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- شورایاری ها در سال های اخیر نتوانسته اند به جایگاه واقعی خود میان مردم برسند. نیمی از مشکل به دلیل ابهام در جایگاه قانونی شورایاری ها است. نیم دیگر آن شاید آلوده شدن برخی از شورایاری ها به اقداماتی خلاف منافع عمومی مردم بوده است. عضوشورایاری منطقه یک معتقد است با وجود تمام فوایدی که در سالهای اخیر شورایاری ها در محلات تهران داشته اند اما اگر مدیریت شهری تلاشی برای رساندن این نهاد مدنی به جایگاه واقعی اش نکند شورایاری ها همچنان ناکارآمد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا، او ابتدا با اشاره به پیشینه شورای یاری ها در تهران می گوید: انتخابات دور اول شورایاری ها در تمام محلات شهر تهران انجام نشد و در برخی از محلات به صورت آزمایشی در مدت یک سال پیاده شد. دور دوم شورایاری ها که به صورت فراگیرتر در تمام سطح شهر برگزار شد یک دوره دو ساله بود که با دستاوردهای خوبی هم برای شهروندان تهرانی همراه بود.
همین شورایاری دور دوم به عنوان مثال در محله اراج اقدامات مثبی انجام داده است. به عنوان مثال تبدیل درختکاری محلی به پارک عمومی و تبدیل آن برای استفاه عموم. در حال حاضر هم این پارک به عنوان یکی از با ارزش ترین لکه های عمومی فضای سبز محله نامیده می شود و آن را مدیون پیگیری های شورایاری دوم هستیم.
این شورایار ادامه می دهد: دور سوم شورایاری ها هم با توجه به اهمیتی که مدیریت شهری برای نهاد مدنی شورایاری قائل شد و نقش مشورتی که شورایاری ها دارند اتفاقات مثبتی رخ داد. در همین دوره شاهد اتفاقاتی از جمله تفکیک قطعات فضای سبز، توسعه فضای عمومی، پیگیری مطالبات مردمی در زمینه خدمات شهری مانند آسفالت معابر، جدول، انهار، آب گرفتی ها و ... محقق می شود. در دوره سوم در محله اراج با پیگیری های صورت گرفته از سوی شورایاری از ساخت و ساز در یکی از پارک های محله خیابان گلزار ممانعت شد و الان به صورت لکه فضای سبز در محله تثبیت شده است.
این عضو شورایاری محله اراج توضیحات خود را درباره چهاردوره شورای یاری در تهران تکمیل می کند و می گوید: از دوره گذشته یعنی دور چهارم فعالیت شورایاری ها رو به افول گذاشت. به این دلیل که مدیریت شهری به اندازه سابق به شورایاری ها بها نمی دهد و نقش آنها در اداره شهر به محاق می رود. البته ناگفته نماند که از دور قبل انحرافی هم در این مسیر اتفاق افتاد. تشکیل یک نهاد موازی به نام هیئت امنای محل و انتصاب افرادی علاوه بر شورایاری ترکیب پیچیده ای به وجود می آورد که برای هماهنگی در اداره محله درگیر می شوند و از سوی دیگر بارگذاری فعالیت هایی در سرای محلات و درگیر کردن شورا یاری ها به مسائل پرسنلی و حقوقی شورا یاری را از کارآمدی لازم دور می کند.
او در توضیح این اتفاقات می گوید: در دور قبل ما به دو دلیل یک دوره پر تنش را در شورا یاری ها پشت سر گذاشتیم که از یک سو سطح توقع مردم را بالا برده و از سوی دیگر مدیریت شهری به نهادشورایاری به اندازه جایگاه واقعی آن بها نمی داد و پیگیری ها عقیم می ماند.
این شورایار با اشاره به دستاورد شورایاری در محله اراج میگوید: در دور قبل یکی از دستاوردهای شورا یاری ممانعت از ساخت و ساز در باغ اوقاف (اراج) بود. ساخت و ساز در این باغ ممنوع شده است و پیگیری ها برای تبدیل این باغ به پارک عمومی ادامه دارد. از دیگر اتفاقاتی که شورایاری ها توانسته اند پیش برنده آنها در محلات باشند برگزاری کلاس های آموزشی و استفاده از ظرفیت های محلی برای ورزش زنان، جوانان و کودکان است.از دیگر فعالیت های شاخصی که در دوره گذشته در محله اراج انجام شد تهیه نقشه مشارکتی محله و فعالیت های مشارکتی برای کنترل پیامدهای بیمارستان نیکان در محله اراج بوده است.
او درباره اینکه چرا شورا یاری ها نتوانسته اند در طول این سال ها به جایگاه واقعی خود برسند و آنطور که باید بر روی مدیریت شهری تاثیر گذار باشند گفت: جایگاه حقوقی شورایاری ها هنوز مبهم است و هنوز آن جایگاه که در قانون پیش بینی شده وجود ندارد. ما در قانون چیزی به اسم شورایاری نداریم و در واقع شورای محلات است که متاسفانه در تهران محقق نشده است.
او درباره خلاهای قانونی شورایاری ها می گوید: برای شورای محلات هچ گاه انتخاباتی برگزار نشده و شکل نگرفته است. ما در سلسله مراتب قانونی شورای شهر و روستا را داریم اما در مورد شهرهای بزرگ طبق قانون شورای محلات را داریم که هیچ گاه برگزار نشده و شل نگرفته است. در سال های گذشته برای اینکه این خلا مرتفع شود بر مبنای یک ماده قانونی که اجازه می داده شورای شهر کارگروه های تخصصی مشورتی داشته باشند تحت عنوان کارگروه مشورتی شورای شهر، شورایاری ها راه اندازی شده که از نظر حقوقی فاقد وجاهت قانونی است و چون یک جایگاه مشورتی است در عمل وقتی وارد کارزار می شویم از حدی بیشتر اجازه پیگیری مطالبات مردمی داده نمی شود و وجاهت شورایاری ها به رسمیت شناخته نمی شود.
این عضو شورایاری می گوید: به این دلیل که نهاد شورایاری نهاد مردمی است که قرار است مطالبه گری کند باید دارای استقلال و چارت سازمانی باشد. اما در حال حاضر این انتخابات را شهرداری برگزار می‌کند. چطور می توان انتظار داشت جایی مسئول برگزاری انتخاباتی باشد و نهادی را به وجود اورد که بر خود آن سازمان نظارت کند.
او پیشنهاد می کند که یک سازمان بی طرف انتخابات را برگزار کند: پیشنهاد ما این است که در این مورد یک نهاد بی طرف مسئول برگزاری انتخابات باشد. وقتی نهاد بی طرف نباشد می توان حدس زد که نهاد برگزار کننده خواسته یا ناخواسته تلاش کند که ساز و کاری بر سر کار بیاید که نهایت همکاری و هماهنگی را با آن نهاد مدیریت شهری داشته باشد که در این صورت شورای یاری انتخاب شده کارآمد نخواهد بود.
او درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات شورای یاری و همکاری برای اداره محله می گوید: برگزاری انتخابات و تشکیل شورایاری تمرین نهادسازی و نهادهای مدنی در نزدیک ترین سطح به منافع مردمی است. اگر مردم نتوانند در ابعاد محلی نمایندگانی را انتخاب کنند یا مشارکت داشته باشند برای انتخاب نمایندگانی که دارای حداقل وجوه لازم است چطور می توان انتظار داشت که سایر نهادهای انتخابی در سطح سرزمین به طور واقعی و با یک مشارکت قابل قبول شکل بگیرد. بنابراین انتخابات شورایاری محلات تمرین دموکراسی است و مردم باید به این دید به آن نگاه کنند که خوب است در این تمرین دموکراسی مشارکت داشته باشند وگرنه نمی توانند انتظار داشته باشند که کسی از منافع محلی شان حمایت و حقوق شان را پیگیری کند.
او با تاکید بر اینکه مردم می توانند ازطریق سازوکارهای شخصی و انفرادی هم حقوق شهروندی خود راپیگیری کنند، گفت: اما این پیگیری یک پیگیری فردی خواهد بود و نه یک پیگیری سازمان یافته جمعی و مدرن که در جامعه کنونی ایران باید قدم های اولیه رسیدن به آن را برداریم . تا زمانی که مشارکت مردم حداقلی باشد ممکن است که این نمایندگی، نمایندگی اقشار خاص باشد. به این معنی که یک صنف خاص به نماینده صنف خودشان رای دهند و پیگیر منافع همان صنف در محله باشد. این بعدی از موضوع است.
این شورایار اضافه می کند: اما این موضوع ابعاد جدی تر هم دارد. وقتی می بینیم که نظام اداری مالی ما در ابعاد گسترده در تمام زوایای دولتی و حکومتی درگیر این مسائل می شود این سیستم بیمار می تواند به یک شورایاری در سطح محله هم تسری پیدا کند. من مقصر این موضوع را شورایاری نمی دانم بلکه مدیریت شهری را در این موضوع مسئول می دانم. وقتی مدیریت شهری سالم پیشنهاد ویژه ای برای شورایاری نداشته باشد و از مکانیزم های حقوقی برقراری ارتباط با شورای یاری استفاده کند دلیلی ندارد که در شورایاری باب مذاکره ناصواب باز شود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مشارکت شورایاری تمرین دموکراسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۵۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشجویان در برگزاری انتخابات نمادی از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تجلیل از ۸۰ دانشجوی فعال دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس در همکاری با حوزه‌های برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برگزار شد.

محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این نشست اظهار کرد: به‌کارگیری جوانان و دانشجویان برای همکاری در برگزاری انتخابات در این سطح وسیع و خاص، کاری بدیع و بسیار بزرگ بود. در دوره‌های قبل نیز گرایش به‌سوی جوانان در قالب شعار مطرح می‌شد؛ اما به دلیل ریسک خاصی که این به‌کارگیری داشت در جنبه عمل از این مشارکت اجتماعی و سیاسی نشانه چندان زیادی ابراز نشده است.

وی این همکاری مجدانه دانشجویان این دانشگاه در برپایی انتخابات را موجب افتخاری برای دانشجویان و به‌طور ویژه برای والدین دانشجویان برشمرد و بیان کرد:‌ حضور جوانان در فعالیت اجتماعی همانند برگزاری انتخابات نمودی واضح از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان است. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مسئولیت اجتماعی خویش، بر خود می‌بالد و افتخار می‌کند که دانشجویانش در راستای فعالیت‌های اجتماعی مفید و مثمر ثمر نظام مقدس جمهوری اسلامی در بزرگ‌ترین تمرین دموکراسی کشور یعنی برگزاری انتخابات سهم بسزایی داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اعلام آمادگی برای همکاری و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مشابه در شهر و استان، عنوان کرد: تعداد کثیر دانشجویان این دانشگاه در سراسر استان به‌ویژه حضور بالغ‌بر ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه آزا اسلامی واحد شیراز و وجود تعداد بسیاری از استادان همکاران و دانش‌آموزان مجموعه مدارس سما دانشگاه اسلامی در استان فارس ظرفیت  بسیار بزرگی برای ایفای نقش اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است.

برگزاری متفاوت انتخابات در شیراز با همکاری دانشجویان

فرماندار شهرستان شیراز نیز همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به شیوه فعلی با فرمانداری در برگزاری انتخابات شهرستان شیراز و زرقان را برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در برپایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شیوه همکاری دانشجویان با فرمانداری، شیوه جدید و متفاوتی بود که این شیوه با سایر حوزه‌های انتخابیه شهر‌های دیگر کشور نیز متفاوت بود.

لطف‌الله شیبانی افزود: روال ثابت و سابق برگزاری انتخابات سال‌های گذشته بر استفاده کامل از کارمندان دولت به‌ویژه فرهنگیان بودغ اما در دوره فعلی با همکاری هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همت تک‌تک دانشجویان گرانقدر، شکل برگزاری انتخابات با اعتمادی که به دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت کاملاً متفاوت شد. این برای نخستین بار بود که در چنین سطح وسیعی از خدمات و قابلیت‌های دانشجویان در مراحل مختلف برگزاری انتخابات اعم از مرحله آموزش، مرحله کنترل، تست و مرحله اجرا استفاده شد.

وی اضافه کرد:‌ در برگزاری این دوره از انتخابات و حضور و مشارکت فعال دانشجویان در اداره حوزه‌های انتخابیه آنچه بیش از همه مشهود بود امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری دانشجویان دخیل در امر برگزاری انتخابات بود. یکی از محاسن بزرگ همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در اجرای مرحله اول انتخابات شهرستان شیراز اشراف کامل دانشجویان به روند برگزاری انتخابات بود که سبب شد عمده شبهات و شایعات منتشره قبلی درباره برگزاری انتخابات به‌واسطه ارتباط نزدیک خود دانشجویان و دخیل بودنشان در جزء مراحل اجرایی، از ذهنشان خارج شود.

فرماندار شهرستان شیراز همکاری دانشجویان در حوزه‌های انفورماتیک، آموزش کاربران و بازرسی در فرایند انتخابات را موجب ایجاد فضای آرامش‌بخش در روند برگزاری دانست و تأکید کرد:‌ در جریان برپایی انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ نخستین حوزه انتخابیه‌ای که در استان فارس سلامت برگزاری انتخاباتش تأیید شد حوزه شهرستان شیراز و نخستین کلان‌شهری که تأیید صحت انتخابات آن در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت نیز شهر شیراز بود.

شیبانی بیان کرد: همه این نتایج مثبت، مؤثر و خوشایند نتیجه همکاری، همیت و یاری همه دانشجویان در فرایند حساس و پر دقت برگزاری و اجرای انتخابات بود.

به گزارش آنا،‌در پایان این نشست از همه دانشجویان فعال در ایام انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شهر شیراز با اهدای لوح سپاس و هدایایی از سوی فرماندار شیراز تجلیل و به پاس همکاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس در برپایی این دوره از انتخابات لوح سپاسی از سوی فرماندار شیراز به دکتر محمدرضا قائدی اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • راه حل رفع مشکلات کشور رای به گزینه های توانمند در انتخابات است
  • ببینید | کنایه رئیس قوه قضائیه به مشارکت پایین مردم در انتخابات
  • علیپور: مردم برای تشکیل مجلسی مقتدر و قوی مشارکت گسترده‌ای در مرحله دوم انتخابات داشته باشند
  • ارائه تجربیات بازآفرینی شهری در اصفهان از سوی دفاتر مشارکت و بازآفرینی
  • همکاری دانشجویان در برگزاری انتخابات نمادی از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان
  • دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)
  • سلیمی: حضور گسترده مردم در انتخابات پشتوانه نمایندگان در مجلس است
  • تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات