Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

صمد کریمی در جلسه امشب (دوشنبه ۱۰ تیرماه) شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اتفاق اخیری در یکی از صرافی‌ها مبنی بر تخلف در سامانه نیما که در گزارش اختصاصی خبرگزاری مهر تحت عنوان «جزئیات تخلف چندصد میلیاردی صرافان در سامانه نیما» مطرح شده بود، گفت: نباید سامانه‌ای را که ۱۸ میلیارد دلار در آن انتقال مالی انجام شده است را با یک اتفاق قضاوت کرد چرا که بانک مرکزی از همان ابتدا به صادر کنندگان و وارد کنندگان اعلام کرده تا اگر به کارگزار اعتماد ندارند به او ریال نداده و به حسابش قبل از دریافت ارز، واریز نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: در واقع هشدار بانک مرکزی به خریداران ارز از سامانه نیما این بوده که ابتدا ارز را در حساب خود رؤیت کنید و سپس ریال آن را پرداخت نمائید. بنابراین سامانه نیما تاکنون هم توانسته کارکرد مناسب خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: رفتار بانک مرکزی کاملاً کمک کننده به صادرکنندگان بوده و از ابتدای اردیبهشت ماه صادر کنندگان می‌توانند ارز خود را بدون سیستم بانکی و مراجعه به صرافی‌ها به صورت مستقیم به وارد کنندگان واگذار نمایند. این در شرایطی است که صادر کننده نیز باید همکاری لازم را در بازگشت ارز صادراتی خود داشته باشد تا تأمین نیازهای ارزی به خوبی صورت گیرد.

کریمی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی از شرایط و ضوابطی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در بخشنامه اخیر خود مقرر کرده کوتاه نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: این بخشنامه باید برقرار باشد و اعداد تعیین شده را نمی‌توان حذف کرد.

وی در خصوص تغییرات مورد درخواست بخش خصوصی از جمله حذف حدود تعیین شده برای بازگشت ارز صادراتی گفت: بانک مرکزی با این موضوع مخالف است و البته صادر کنندگانی نیز متقاضی ارائه ارز بیشتر از حدود تعیین شده در سامانه نیما بودند که مجوز آن ارائه شده است اما با توجه به اینکه باید نیازهای وارداتی کشور را تأمین کنیم نمی‌توان ضرایب را تغییر داد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی به بیان آماری در خصوص میزان بازگشت ارز در سامانه نیما پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه نیما ۱۸ میلیارد یورو نقل و انتقالات مالی انجام شده که این رقم از ابتدای امسال تاکنون ۵ میلیارد یورو بوده است. بنابراین سامانه نیما به بانک مرکزی این قدرت را داده تا منابع ارزی کشور را رصد و نیازهای ارزی کشور را هم پوشش دهد.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون فقط شرکت‌های کوچک و متوسط یک میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده اند.

کریمی در پایان باز هم مخالفت بانک مرکزی مبنی بر صادرات ریالی به عراق و افغانستان را اعلام و تاکید کرد: بانک مرکزی الگوهای مختلف را بررسی کرده و با پیشنهادات مطرح شده در خصوص پذیرش صادرات ریالی به این دو کشور مخالف است چرا که هیچیک از تجار خارجی نمی‌توانند ریال تولید کنند.

وی اظهار داشت: صرافان افغانستانی خود اعلام می‌کنند که تجار ایرانی هستند که به دنبال مبادلات ریالی بوده اند و این در شرایطی است که عمده تجارت در منطقه با کشورهای همسایه است و تنها با پاکستان به صورت رسمی ۱.۵ میلیارد دلار و به صورت غیر رسمی ۳.۵ میلیارد دلار تجارت داریم در حالی که منابع بانک اجازه صادرات ریالی را نمی‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بانک مرکزی صرافی سامانه نیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد

بانک مرکزی ضمن تکذیب چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی، اعلام کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی اسکناس ندارد. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اظهار کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجدداً از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، عصر امروز (پنجشنبه) در فضای مجازی تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: ایرنا کد خبر 745898

دیگر خبرها

  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • (ویدئو) انتقاد تند و صریح رئیس سازمان بورس از بانک مرکزی
  • عرضه ارز نیمایی به تجار و بازرگانان با دستور بانک مرکزی همچنان ادامه دارد