Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه الکترونیک سلامت اواخر هفته گذشته توسط وزارت بهداشت رونمایی شد تا بخشی از اهداف طرح تحول نظام سلامت تحقق یابد. این برنامه به عنوان اساسی‌ترین رکن اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

 محمود مصدق/

سامانه الکترونیک سلامت اواخر هفته گذشته توسط وزارت بهداشت رونمایی شد تا بخشی از اهداف طرح تحول نظام سلامت تحقق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه به عنوان اساسی‌ترین رکن اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

اما پرسش اساسی اینجاست که آیا در حال حاضر امکان ثبت الکترونیکی اطلاعات مخاطبان وجود دارد و در غیر این صورت برای تکمیل آن از چه فرایندی باید گذر کرد؟

• زمان بیشتری می‌خواهیم

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اجرای این برنامه در مرحله نخست خود قرار دارد، می‌گوید: اگر این طرح به صورت کامل پیاده شود بدون تردید آثار مثبتی خواهد داشت چون با ثبت اطلاعات افراد در سامانه، افراد نمی‌توانند در مدت کمی به چند پزشک مراجعه و نسخه و دارو دریافت کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه اجرای کامل طرح یاد شده در سطح یک، دو و سه کار سختی است، می‌افزاید: این گونه نیست که بتوان بسرعت آن را عملیاتی کرد و برای این منظور نیاز به زمان است.

دکتر محمدحسین قربانی، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن ابراز تأسف از اجرایی نشدن برنامه پرونده الکترونیک سلامت در پنج سال، در گفت‌وگو با قدس از صدور کارت الکترونیک سلامت برای 70 میلیون ایرانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مهم با همکاری وزارت رفاه و دیگر دستگاه‌های حوزه سلامت اتفاق افتاده است. با این وجود همچنان در مرحله نخست اجرای برنامه پرونده الکترونیک سلامت قرار داریم؛ بنابراین نباید دلمان را خوش کنیم.

قربانی به چالش‌های پیش روی طرح پرونده الکترونیک سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌ها هنوز برای اجرای کامل پرونده الکترونیک سلامت فراهم نیست یعنی در تمام مراکز خدمات درمانی و مطب‌ها، این برنامه باید به گونه‌ای عملیاتی شود تا اگر فردی در مدت یک هفته دو بار یا بیشتر برای انجام آزمایش مراجعه کرد، آخرین آزمایشگاه در جریان نتایج آزمایش پیشین بیمار باشد. صرف‌نظر از فراهم نبودن زیرساخت، بحث استفاده دولت از منابعش در این برنامه مطرح است، یعنی دولت به نحو مطلوب از منابعش برای پیشبرد این برنامه استفاده نکرده است.

وی نبود آمار دقیق را یکی ‌دیگر از چالش‌های پیش روی طرح یادشده می‌خواند و می‌گوید: به خاطر دارم وقتی می‌خواستیم طرح بیمه سلامت را اجرایی کنیم، از دولت و مرکز آمار پرسیدیم چند درصد مردم بیمه نیستند و پاسخ دادند 6 میلیون نفر اما وقتی بستر فراهم شد 13 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه سلامت شدند اما باز هم می‌گویند حدود 4 میلیون نفر بیمه سلامت ندارند.

چالش بعدی در این خصوص توجیه نبودن مراکز درمانی دولتی و خصوصی و مطب‌ها از برنامه یادشده است. اگر پزشک انجام ویزیت را منوط به داشتن کارت سلامت الکترونیک توسط بیمار کند، آن وقت این طرح با سرعت بیشتری اجرا می‌شود. باید برای کوچک‌ترین حرکت درمانی، کارت الکترونیک سلامت ارائه شود.

قربانی وجود کارت الکترونیک سلامت برای تک تک افراد جامعه را لازمه دستیابی به یک سیستم بهداشت و درمان مطمئن می‌داند و می‌گوید: وزارت بهداشت قول داده تا پایان سال، کارت الکترونیک سلامت را در بخش خصوصی و دولتی فعال کند تا با وجود تحریم‌های ظالمانه بتوانیم با همین منابع و امکانات موجود، حوزه سلامت را بدرستی مدیریت کنیم.

*چالش‌های برنامه را به حداقل ممکن رسانده‌ایم

محمد شریعتی، قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور از اجرای کامل برنامه پرونده الکترونیک سلامت در حوزه متبوعش خبر می‌دهد. وی گفت: در حال حاضر تمامی اطلاعات مربوط به بیماران در حوزه بهداشت در سامانه ثبت شده و در دسترس همه مراکز درمانی قرار دارد و مراکز بر این اساس ارائه خدمت می‌کنند. در واقع در اجرای برنامه یادشده در بخش بهداشت، غیر از 3 درصد جامعه واقع در مناطق مرزی و صعب‌العبور که به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت امکان ارائه آنلاین خدمات به آن‌ها در حال حاضر وجود ندارد، مشکل خاصی نداریم. یعنی پرونده الکترونیک سلامت به صورت آنلاین و بر خط انجام می‌گیرد و به بیماران ارائه خدمت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هشت چالش اساسی شناخته شده در راه‌اندازی سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه داریم، تصریح می‌کند: به هرحال برای مقابله با چالش مقاومت پزشکان یا کارکنان بالینی در اجرای طرح پرونده سلامت الکترونیک یا در زمینه بحث فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام داده‌ به گونه‌ای که این چالش‌ها را به حداقل ممکن رسانده‌ایم. اکنون در سامانه سیب، اطلاعات 70 میلیون نفر به ثبت رسیده که حتی اگر 10 درصدش مربوط به غیرایرانی‌ها باشد، بیش از 60 میلیون نفر در سامانه وارد شده‌اند و بقیه هم در دو سامانه محلی و سپاس ثبت شده‌اند.

*گام به گام برای اجرای کامل برنامه

کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان از صدور پرونده الکترونیک برای 84 درصد افراد جامعه خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: این برنامه گام به گام پیش می‌رود. در واقع پس از ثبت پرونده الکترونیکی افراد، باید موضوع اتصال آن‌ها به مراکز درمانی کامل شود که اکنون در مراکز درمانی دولتی این کار انجام شده اما مراکز درمانی خصوصی هم باید به این بخش بپیوندند. پس از آن باید مطب‌ها هم به این برنامه ملحق شوند. پس از انجام همه این موارد، می‌توانیم عملاً استقرار نظام ارجاع الکترونیک را اعلام کنیم.

وی از ورود به فاز پزشک خانواده پس از استقرار نظام ارجاع خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مرحله کل تجویزها و اتصال آن‌ها به داروخانه‌ها حتی در بخش‌های خصوصی و مراکز سرپایی نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. یعنی این موارد به صورت مرحله‌بندی شده در آینده انجام می‌شود. در حال حاضر از مجموع داروخانه‌های کشور 11 هزار داروخانه متصل به سامانه پرونده الکترونیک شده‌اند . البته به این معنی نیست که حلقه اتصال کامل شده است. به هرحال نظام ارجاع الکترونیک در نیمه دوم سال، نظام پزشک خانواده و بقیه مراحل از سال آینده به بعد عملیاتی می‌شود.

اظهارات دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد برنامه الکترونیک سلامت هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده است.

او در این باره به قدس می‌گوید: اکنون بخش دولتی را راه‌اندازی و ریل‌گذاری بخش خصوصی را انجام دادیم، نه اینکه برنامه پرونده الکترونیک سلامت را به صورت کامل پیاده کرده باشیم.

با آنچه گفته شد باید امیدوار بود تا مرحله نخست این طرح با همکاری مردم و نظام بهداشت و درمان کشور با موفقیت به پایان برسد و پس از آن در سال آینده شاهد اجرای کامل آن باشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیمه سلامت طرح تحول نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی فرجی برحق روز سه شنبه در دومین جلسه شورای مدیران دادگستری استان، افزود: در سال جاری باید برای نسبت به برگزاری دادرسی‌های الکترونیکی در تمامی حوزه‌های قضائی استان اهتمام بیشتری صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه رعایت نظم و انضباط برای انجام هر کاری مهم و ضروری است، گفت: در اجرای برنامه‌های ابلاغی و عملیاتی در حوزه‌های قضائی استان برخی عقب ماندگی‌ها و ضعف‌ها شناسایی شده است که امیدواریم با همفکری و همکاری میان همه بخش‌ها برای رفع آنها اقدام شود.

فرجی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های قوه قضائیه در تشکیلات قضائی استان باید با جدیت و اهتمام بیشتر از همین ابتدای سال در دستور کار مدیران حوزه‌های قضائی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت‌ها یک امانت الهی است، گفت: باید قدر این مسؤولیت را بدانیم و با ارائه خدمت صادقانه به مردم و اجرای عدالت موجب جلب رضایت مردم و خداوند متعال شویم.

این مسؤول، توجه به معنویت به ویژه اقامه نماز اول وقت و جماعت در تمامی حوزه قضائی را امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: در سال جدید توجه به معنویت و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کارکنان و خانواده آنها مورد اهتمام قرار گیرد.

وی همچنین به عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: رزمندگان اسلام در این عملیات موفقیت‌آمیز سیلی سختی به اسرائیل غاصب نواختند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد نابودی رژیم صهیونیستی باشیم.

کد خبر 6079723

دیگر خبرها

  • دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان توسعه می‌یابد
  • ۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند
  • پیگیر رفع مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی در سراوان هستیم
  • اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا ۲۴ ساعت آینده برطرف خواهد شد
  • رفع اختلال سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت تا ۲۴ ساعت آینده
  • دکتر مرندی، چهره مؤثر در حوزه بهداشت و درمان کشور
  • بزرگترین سرمایه نظام سلامت، منابع انسانی است
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت پرستاری و مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
  • تلاش وزارت بهداشت برای اخذ مجوز‌های استخدامی
  • سفر مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به ایران