Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خورشیدگرفتگی در روز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه جاری برابر با ۲ جولای ۲۰۱۹ میلادی رخ خواهد داد که متأسفانه در هیچ نقطه از ایران قابل مشاهده نیست.

وی با بیان اینکه این گرفت از اقیانوس آرام آغاز می‌شود، اظهار کرد: پدیده خورشیدگرفتگی امروز برای ساکنان آمریکای جنوبی و به‌ویژه بخش‌هایی از کشورهای "شیلی" و "آرژانتین" در هنگام غروب آفتاب قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عتیقی، این کسوف را از نوع کامل دانست و یادآور شد: این پدیده از ساعت ۱۶ و ۵۵ دقیقه به وقت جهانی در اولین نقطه از کره زمین (اقیانوس آرام) آغاز می‌شود و ساعت ۱۸ و یک دقیقه گرفت کامل به اولین نقطه در کره زمین می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه حداکثر گرفت ساعت ۱۹ و ۲۳ دقیقه خواهد بود، اضافه کرد: گرفت کامل در این نقطه ۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه به درازا می‌انجامد.

به گفته وی، سایه ماه در ساعت ۲۰ و ۴۴ دقیقه زمین را ترک خواهد کرد و به دنبال آن در ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه دومین مرحله گرفت جزئی پایان می‌یابد.

عتیقی خاطر نشان کرد: خورشیدگرفتگی امروز با خروج نیمسایه ماه از روی زمین، پایان می‌پذیرد و همانگونه که اشاره شد، کلیه زمان‌های اعلام شده در این زمینه به وقت UTC و یا گرینویچ است.

وی تاکید کرد: این گرفت خورشید متعلق به ساروس ۱۲۷ است و پنجاه و هشتمین گرفت از هشتاد و دو گرفت این ساروس محسوب می‌شود.

عتیقی، طول گرفت کامل در این خورشیدگرفتگی را ۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه در بیشترین حالت ذکر کرد و یادآور شد: ۱۰ سال قبل طولانی‌ترین کسوف قرن ۲۱ در روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۸ رخ داده که به مدت ۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه رخ داد و از آنجایی که از شرق آسیا قابل مشاهده بود، گروه تخصصی از انجمن نجومی آماتوری ایران به دعوت اخترشناسان کشور چین، برای مطالعات اپتیکی و رادیویی این خورشیدگرفتگی به کشور چین عزیمت کردند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۱۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای تعدادی از شهرهای استان اصفهان در چهارم اردیبهشت تا ۲۴ ساعت آینده را اعلام کرد.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان، وضعیت هوای بعضی از شهرهای استان را تا ۲۴ ساعت آینده به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / ‏‏ بیشینه دما: ۲۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬ ۱۳ درجه سانتی‌گراد

شرق اصفهان: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۹ درجه سانتی‌گراد

نجف‌آباد: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۰ درجه سانتی‌گراد

کاشان: آسمان‬‬‬‬ نیمه ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / ‏ ‏ بیشینه دما: ۲۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬ ۱۳ درجه سانتی‌گراد

سمیرم: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / ‏ بیشینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬۵ درجه سانتی‌گراد

اردستان: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۲ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ سانتی‌گراد

خوانسار: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۱۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ سانتی‌گراد

مبارکه: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه: ۱۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه: ۹ درجه سانتی‌گراد

شهرضا: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۸ درجه سانتی گراد

دولت‌آباد: آسمان قسمتی ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / ‏ بیشینه دما: ‬ ۲۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۱ درجه سانتی‌گراد

کد خبر 747233

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • بارش شهابی Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • لحظه غروب خورشید در آسمان چهاربرج از لنز دوربین شهروند خبرنگار + تصاویر
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت
  • کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم