Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@12:16:56 GMT

بازار پژوهش در ایران باید سر و سامان بگیرد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۱۶۹۷

به گزارش ایلنا، طهمورث شیری (کارشناس حوزه علمی پژوهشی) در دوازدهمین نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی» وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بازار پژوهش به هم ریخته است و باید سروسامان بگیرد.

وی افزود: تا هنگامی که بین برنامه‌های بلند مدت و میان مدت، فاصله می‌افتد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در حوزه‌های پژوهشی، رویکرد مثبتی دنبال شود چرا که در برخی مواقع استراتژی‌های خوبی هم تدوین می‌گردد اما به واسطه خودرایی بعضی افراد، به برنامه‌های بلند مدت بی توجهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنران این نشست علمی تاکید کرد: با فرض اینکه در حوزه‌های مختلف استراتژی هم داشته باشیم  باید پرسید استراتژی تدوین شده به چه میزان مسئله محور یا منابع محور بوده است.  

وی درباره ضرورت‌های پژوهشی درحوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: این ضرورت‌ها شامل چند محور می‌شوند. اول اینکه نمی‌توان نسخه واحد برای همه زمان‌ها و مکان ها پیچید زیرا ایران کشوری است با تنوع اقلیمی، جغرافیایی و قومیتی. دوم اینکه هرگز نمی‌توانیم به یک قانون یا تئوری مشخص برسیم و سومین محور مربوط به تحقیقات کمی و کیفی است. از تحقیقات کمی نتیجه چندانی حاصل نمی‌شود و برای حوزه فرهنگی و اجتماعی باید به سمت پژوهش‌های کیفی حرکت کنیم  و بپذیریم که اگر قرار است پروسه اجتماعی شدن از خانواده به جامعه تحقق یابد باید روش‌های کیفی را در پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایمان بکار ببریم. 

شیری چهارمین محور ضرورت‌های پژوهش در حوزه فرهنگی و اجتماعی را استفاده از افرادی که تخصص آنها  با تجارب و کارشان منطبق است برشمرد و اظهار داشت: این موضوع می‌تواند تضمین کننده فایده برنامه‌هایی باشد که افراد مزبور ارائه می‌کنند. برنامه‌های فرهنگی زمانبر هستند، تحقیقات کیفی نیز همینطور. و از این جهت، نباید انتظار داشته باشیم که برنامه‌های یک مدیر فرهنگی در فرصت اندک به ثمر بنشیند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳ پروژه پیشران در حوزه فناوری های نرم

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود حسنلو در نشست خبری رویداد مانوین که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با تاکید بر ضرورت هویت بخشی به صنایع خلاق و بومی کشور افزود: اکوسیستم فناوری نیازمند هویت بخشی است و ریشه آن در فرهنگ بومی و ملی و دینی ما نهفته است.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی با بیان اینکه فناوری های نرم به سراغ مسائل اجتماعی رفته است، افزود: یکی از کارکردهای فناوری حل مسایل کشور است و با توجه به چالش هایی که در زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط زیست سلامت عمومی و عدالت اجتماعی وجود دارد می‌توانند با توسعه فناوری های نرم و فرهنگی حل شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در واقع هرچقدر اکوسیستم توسعه فناوری های نرم توسعه یابد، مسائل اجتماعی در مسیر حل شدن قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: برگزاری رویداد مانوین در همین راستا برنامه ریزی و متولد شد، چرا که ما نیاز داریم فناوری ها با رویکرد بومی و هویت ساز توسعه یابد و این رویداد در زمینه توسعه جریان های فناوری های نرم ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه همزمان با نمایشگاه اینوتکس برگزار خواهد شد. صنایع خلاق در واقع رکن بزرگ اقتصاد خلاق و فرهنگی کشور به شمار می‌روند.

حسنلو برگزاری نمایشگاه، رونمایی از دستاوردها، برگزاری نشست ها، گردهمایی ها و رخدادهای مختلف در حوزه فناوری های نرم را از رویدادهای جانبی این رویداد مانوین عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف برگزاری این رویداد نگاه نوآورانه، آینده‌نگرانه و عدم غفلت از نیازهای روز جامعه در عرصه‌ها و سطوح مختلف است. همچنین این رویداد با محوریت ترویج و جلب توجه سیاستگذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران به عرصه مهم و راهبردی صنایع خلاق است.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی با اشاره به تعریف پروژه های پیشران در حوزه های فناوری های نرم و فرهنگی گفت: پروژه های پیشران پروژه هایی است که از نظر اقتصادی و صنعتی قادر هستند یک اکوسیستم خاص را چند پله جلوتر براند.

حسنلو ضمن بیان اینکه برای این منظور ۱۷ کارگروه ذیل سند این ستاد تشکیل شده که در ۳ لایه پروژه هایی تعریف شده است، گفت: برخی پروژه ها، پروژه های کلان ملی است که نیاز به اعتبارات و زیرساخت های جدی دارد و برخی دیگر نیاز به اعتبارات زیادی ندارند اما نیازمند تجمیع ظرفیت ها و کنسرسیوم ها هستند.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی بیان کرد: دسته سوم پروژه ها، پروژه هایی هستند که نیاز به زیرساخت های قانونی و فیزیکی دارند. تاکنون ۳ پروژه کنسرسیوم صادرات اسباب بازی، یک پلتفرم به هم رسانی آموزشی و آزمایشگاه اثر اجتماعی تایید شده است و علاوه بر این ۱۰ پروژه دیگر در دستور کار ستاد قرار دارد.

کد خبر 6086415 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان
  • اجرای ۳ پروژه پیشران در حوزه فناوری های نرم
  • اجرای ۱۹ عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»
  • کلانتری: اقدامات انجام شده در حوزه همگانی خانواده محور است
  • آغاز هفته کارگر با شعار مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی
  • هرآنچه لازم است درباره «تاب آوری» بدانیم
  • ۳۵۰ برنامه در هفته فرهنگی اصفهان اجرا می‌شود