Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، قاسم بهادری مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان راز و جرگلان گفت: ۱۲ میراث فرهنگی ناملموس شهرستان راز و جرگلان شامل پوشاک و پای پوش ترکمن، موسیقی مقامی ترکمن، مراسم آق قویون، رقص خنجر ترکمن، آیین پر خوانی ترکمن بصورت مشترک با گلستان، فنون ابریشم بافی، مهارت پخت نان بیشمه، مهارت پخت نان چلپک، اسب عصاری، فنون و مهارت ساخت تنور گلی، مهارت پخت نان یوخا و رسم آلچق تا کنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهادری افزود: ۲ مهارت سنتی رازوجرگلان شامل مهارت پخت نان یوخا و رسم آلچق که آیین سنتی تبادل شیر بین بانوان است، هفته گذشته به همراه ۳ پرونده دیگر از خراسان شمالی در اجلاس سراسری شورای میراث ناملموس کشور در استان اردبیل ارائه و با تائید هیئت داوران به ثبت رسید.

انتهای پیام/م

ثبت ۱۲ میراث فرهنگی ناملموس رازوجرگلان در فهرست آثار ملی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی با رویکرد تخصصی
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث­‌داران تمدنی
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • دانش سنتی و محافظت از میراث فرهنگی