Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@11:28:09 GMT

فراخوان فرصت مطالعاتی حوزه علوم شناختی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۷۳۱۸

هشتمین فراخوان ستاد توسعه علوم شناختی برای اعطای فرصت‌های مطالعاتی در حوزه‌های علوم شناختی به دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاران پزشکی اعلام شد.

به گزارش مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، در راستای سیاست‌های راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی، هشتمین فراخوان اعطای فرصت‌های مطالعاتی درحوزه های علوم شناختی به دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاران پزشکی از پانزدهم تیرماه جاری آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعطای فرصت مطالعاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که طرح مصوب آنها درحوزه های مرتبط با اولویت‌های آموزشی و پژوهشی علوم و فناوری‌های شناختی ستاد باشد و حمایت مالی ستاد فقط بخشی از هزینه‌های سفر و اقامت دانشجویان را مطابق با مقررات داخلی آن تأمین خواهد کرد و دانشجویان پس ازگذراندن دوره فرصت مطالعاتی ملزم به بازگشت به کشور و انجام تعهدات مربوطه هستند.

علاقه مندان می‌توانند پس از مطالعه آئین نامه فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان، با مراجعه به کارتابل شخصی خود در روی سایت ستاد توسعه علوم شناختی و انتخاب فرصت مطالعاتی دانشجویان، فرم طرح مقدماتی فرصت مطالعاتی را تکمیل و حداکثر تا پانزدهم مرداد ماه امسال در کارتابل شخصی خود به همراه سایر مدارک بارگذاری نمایند. زمان ثبت نام در فراخوان قابل تمدید نخواهد بود.

دانشجویان علاقه مند به استفاده از این فرصت مطالعاتی می‌بایست در فرم مربوط، برنامه کاری (گانت چارت) دانشجو در دانشگاه مقصد به مدت ۶ ماه ارائه داده و لزوم حضور در کشور مقصد (دانشگاه خارجی) بیان شود و حداکثر سن متقاضیان استفاده از این فرصت نباید بیش از ۳۵ سال باشد.

در این فراخوان در صورت تأیید طرح مقدماتی، فرصتی چند ماهه در اختیار دانشجویان برای ارائه مدارک تکمیلی مرحله دوم بر طبق آئین نامه قرار خواهد گرفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فراخوان فرصت مطالعاتی حوزه علوم شناختی ارز دیجیتال سامانه نیما گابریل کالدرون حشد الشعبی موساد غنی سازی اورانیوم حداد عادل اینستکس اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری اولویت‌های اصلی وزارت علوم در ۲ سال گذشته بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در این زمینه اظهار کرد: وزارت علوم در این دوره از فعالیت خود ۵ اولویت تعیین کرده است که اولین اولویت، مرجعیت و دیپلماسی علمی کشور است. هدف از این اولویت، تبدیل اساتید و دانشگاه‌های کشور به مرجع علمی در جهان و تعاملات علمی با دنیا و کشورهای همسایه است.

وی افزود: اولویت دوم وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش و پژوهش هدفمند، مهارت‌محور و تاثیرگذار در پیشرفت کشور و اولویت سوم ما نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری است.

وزیر علوم با بیان اینکه بخشی از فرهنگ ما که از نظام ارباب رعیتی و پادشاهی به ما رسیده شایسته نیست، افزود: ما باید فرهنگ‌های ناشایست را پالایش کنیم مثلا ما کار را مقدس نمی‌دانیم در صورتی که کار و تلاش برای پیشبرد اهداف شخصی و اجتماعی مهم است یا اینکه قانون گریزی در زمان حاکم جائر توجیه داشت ولی در نظام جمهوری اسلامی هیچ توجیهی ندارد و عدم رعایت قانون گناه است.

وی با بیان اینکه علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدیدی هم می آورد، گفت: تلفن همراه، اینترنت و فضای مجازی فرهنگ خاص خود را دارند و ما در مرحله اول تلاش می‌کنیم خودمان علم و فناوری تولید کنیم که فرهنگش برای خودمان باشد و در مرحله دوم تلاش می‌کنیم فرهنگ استفاده از فناوری‌های وارداتی را بومی‌سازی کنیم.

زلفی‌گل ادامه داد: اولویت چهارم وزارت علوم تحقیقات و فناوری شاگرد پروری و فناورپروری است تا به تدریج نسل ماهر و کارآمدی داشته باشیم. بنابراین دانش را باید با عمل و تجربه همراه کنیم.

وی اولویت پنجم خود را تلاش برای خلق ثروت از فرصت‌های جدید دانست و گفت: در گذشته تلاش علمی ما بر محور مزیت‌های نسبی که در کشور وجود داشته مانند نفت، گاز، پتروشیمی، معادن مختلف، موقعیت جغرافیایی و اقلیم چهار فصل بوده است؛ اما ما باید هنر این را داشته باشیم که مزیت های جدیدی برای خلق ثروت ایجاد کنیم.

ایسکانیوز قصد دارد به بهانه پایان سال ۱۴۰۲ مروری بر عملکرد وزارت علوم در یک سال گذشته داشته باشد. نخست به وعده های مسئولان وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ که باید در سال ۱۴۰۲ محقق می‌شد، می‌پردازیم؛

اتصال همه دانشگاه‌ها به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور

وزارت علوم، تحقیقات فناوری بر اساس تکالیف بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، مکلف به ایجاد پنجره هوشمند خود مطابق با ضوابط مندرج در مصوبه جلسه ۲۴ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و اتصال آن به پنجره خدمات دولت هوشمند شده است.

برهمین اساس محمدهادی زاهدی مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱ وعده داده بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل می‌شوند و خدمات با کیفیت بالا، برخط و در تمام ساعات شبانه روز و روزهای هفته به متقاضیان به صورت الکترونیک ارائه خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون همه دانشگاه‌های کشور به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل شده‌اند.

پذیرش بدون کنکور دانشجوی دکتری استادمحور

معاونت آموزشی وزارت علوم بر اساس الزامات قوانین و اسناد بالادستی سعی در تسهیل پذیرش هدفمند استعدادهای درخشان با نقش‌آفرینی بیشتر اساتید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دارد.

بنابراین در راستای تحقق اقدام ملی ۲۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور و اجرایی سازی اقدام ۳ از راهبرد ۱ مرتبط با عامل ۲ در بخش علم و آموزش عالی سند تحول دولت سیزدهم، آئین‌نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» و آئین‌نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» با محوریت پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت استادمحور و در راستای رفع نیازهای کشور از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

هرچند آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که در سال تحصیلی جاری به شیوه استادمحور پذیرفته شده‌اند، اعلام نشده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه یزد و ... امسال به شیوه استادمحور دانشجو پذیرفته‌اند.

گفتنی است، فرایند پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور دارای ۷ مرحله زیر است؛ نخست استاد با مراجعه به سامانه نان (ac.nan )اقدام به بررسی اولویت های ثبت شده در سامانه مذکور می نماید و پس ازانتخاب اولویت ها تاییدیه های لازم را از آن سامانه اخذ کند. دوم، پس از تایید اولویت ها در سامانه نان، استاد مربوطه نسبت به اخذ تایید معاونت پژوهشی دانشگاه اقدام می نماید. سوم، استاد مربوطه با کمک معاونت آموزشی واحد خود نسبت به اطلاع رسانی به متقاضیان اقدام نموده و مدارک آنها را بررسی می کند.

چهارم، تاییدیه سامانه "نان" و معاونت پژوهشی دانشگاه به انضمام مدارک متقاضیان مورد تایید استاد و رشته و مقطع تحصیلی مورد پذیرش توسط استاد به معاونت آموزشی واحد آموزشی ارسال می شود. پنجم، معاونت آموزشی واحدها پس از بررسی شرایط و مدارک متقاضیان معرفی شده از سوی استاد (احراز شرایط استعداد درخشان) شرایط استاد (احراز شرایط پذیرش) و رشته های معرفی شده، در صورت تایید؛ مراتب را به معاونت آموزشی دانشگاه (دفتر استعداد درخشان) ارسال نمایند. ششم، بررسی نهایی توسط دفتر استعداد درخشان دانشگاه صورت خواهد گرفت و در صورت تایید نسبت به ثبت نام اولیه متقاضیان و درج نام او در پرتال سازمان سنجش اقدام خواهد شد. هفتم، زمان شروع به تحصیل دانشجو پس از اعلام رسمی قبولی داوطلب توسط معاونت آموزشی دانشگاه خواهد بود.

اجرای طرح جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان

یکی دیگر از برنامه‌هایی که وعده اجرای آن برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده، «طرح پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان» است.

ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در این خصوص گفت: افت تحصیلی اولویت یک دانشجویان ما است، در دوران پسا کرونا که دانشجویان وارد دانشگاه‌ها شدند، چالش‌های جدی برای حضور در امتحانات داشتند که با افت معدل تحصیلی و افزایش تعداد دانشجویان مشروطی مواجه بودیم، امیدواریم با اجرای طرح ملی پات طی دو ترم آتی افت تحصیلی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی افزود: اجرای طرح پات به صورت ملی به تصویب رسیده و برای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان در سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

به نظر می‌رسد طرح پات (طرح پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان) در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده است و عملکرد مثبتی هم داشته است. برای مثال حسین مستعان معاون دانشجویی دانشگاه اراک آذر ماه ۱۴۰۲ تصریح کرد که اجرای طرح پات به کاهش ۳۰ درصدی تعداد دانشجویان مشروط در نیمسال گذشته منجر شده است.

اختصاص ۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی

فرهنگ یکی از اولویت‌های وزیرعلوم تحقیقات و فناوری درسال ۱۴۰۱ بود به طوری که با دستور وی سه درصد از بودجه دانشگاه‌ها به این بخش، اختصاص یافت.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد با پیگیری‌های وزیر علوم در لایحه بودجه سال (۱۴۰۲) پنج درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگ اختصاص یافت.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم نخستین بار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از تصویب اختصاص ۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها برای امور فرهنگی توسط مجلس خبر داد. وی همچنین اسفند ماه ۱۴۰۲ درباره اقدامات انجام شده برای اختصاص ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی گفت: در برنامه هفتم توسعه، سازمان برنامه بودجه مکلف است که ۱۵ درصد اعتبار هر دانشگاه را به امور پژوهشی و ۵ درصد از آن را به امور فرهنگی اختصاص دهد از این رو خوشبین هستیم دانشگاه‌ها برای امور فرهنگی با مشکل مالی مواجه نباشند.

اعطای مجوز اقامت سالانه به همه دانشجویان بین الملل

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در وعده‌ای که سال گذشته برای تسهیل تحصیلات دنشجویان غیرایرانی در کشور داد، یکی از مشکلات دانشجویان بین الملل را دریافت مجوز اقامت به شکل سالانه و اجبار به گرفتن ورود و خروج عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، اقامت به طول تحصیل برای چهار کشور صادر می‌شود و فعلاً ۶ استان از جمله قزوین امکان اقامت به طول تحصیل برای دانشجویان کشورهای سوریه، عراق، لبنان و یمن را فراهم کرده‌اند و این دانشجویان می‌توانند در هر سال چهار بار ورود به کشور و خروج از کشور را داشته باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای سایر دانشجویان بین الملل از جمله افغانستان از سال دوم اقامت به طول تحصیل صادر می‌شود و می‌توانند بدون مشکل ورود و خروج داشته باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: در نیمه اول سال جاری تلاش می‌کنیم موضوع ورود و خروج به کشور را به تمامی استان‌ها تعمیم دهیم تا همه دانشجویان بین الملل از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

تسریع فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید در سال ۱۴۰۲

یکی دیگر از برنامه‌هایی که وزارت علوم در حوزه جذب اساتید در سال ۱۴۰۲ در دستور کار خود قرار داده، «تسریع فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید» است.

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ گفته است: چشم انداز مرکز جذب وزارت علوم در سال جدید سرعت دادن به فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید است.

وی افزود: تمام همت و تلاش ما این است و تدابیری را در این خصوص اندیشیده ایم تا پرونده‌ها برای جذب و تبدیل وضعیت با سرعت و دقت بیشتری پیش رود.

خلج امیرحسینی اسفندماه ۱۴۰۲ در آخرین اظهارنظر خود درباره تسریع فرایند جذب اعضای هیأت علمی گفت: با توجه به تمهیداتی که طی یک و دوسال گذشته اندیشیده شده و تلاش و مجاهدتی که دانشگاه‌ها انجام دادند، سیر طی کردن فرایند جذب اعضای هیأت علمی به صورت نسبی خیلی تسریع شده است.

وی ادامه داد: البته با حالت ایده ال فاصله داریم ولی متوسط طی فرایند جذب چندین ماه کاهش یافته است و اکنون با پدیده جدیدی مواجه هستیم که پرونده یک نفر از چند مؤسسه همزمان به مرکز جذب ارسال می‌شود. هرهفته تعداد قابل توجهی از پرونده‌های پیمانی جذب تعیین تکلیف می‌شود.

خلج خاطرنشان کرد: امسال کد استخدامی افرادی که برای فراخوان ۱۴۰۲ شرکت کرده‌اند بلافاصله بعد از تأیید هیات مرکزی جذب ارائه شده و این موضوع باعث می‌شود که افراد به صورت سریع به کارگرفته شوند.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره اینکه چه تعداد از پرونده‌های متقاضیان جذب سال‌های گذشته هنوز تعیین تکلیف نشده است، افزود: هرتعداد پرونده که توسط دانشگاه‌ها ارسال می‌شود توسط مرکز جذب برسی می‌شود درحال حاضر پرونده‌های فراخوان ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد تکمیل شده و مقداری فراخوان اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ هنوز کامل نشده که امیدواریم آن نیز کامل شود.

حل مشکل مسکن دانشگاهیان و اساتید

علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم نیز سال گذشته از حل مشکل تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: جهت تأمین مسکن دانشگاهیان اعم از هیأت علمی و کارمندان، توافق نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم، درحال حاضر این توافق نامه مراحل اجرایی خود را طی می‌کند تا ما بتوانیم از ظرفیت آموزش عالی جهت حل مشکل مسکن اساتید، نخبگان و کارکنان دانشگاه استفاده کنیم.

آخرین خبر از مشکل مشکل مسکن دانشگاهیان حاکی از آن است که بهمن ماه ۱۴۰۲ ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان کلید خورد. ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی در بیش از ۱۵۰۰ هکتار زمین مازاد دانشگاه‌ها با ظرفیت ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی و خوابگاه دانشجویی متاهلی در بیش از ۵۰ نقطه دانشگاهی توسط رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این عملیات در ۲۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۰ واحد دانشگاهی دولتی اجرا می‌شود، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد مسکن‌دار کردن اعضای هیئت علمی، دانشگاهیان و نخبگان بود که با تفاهم ابتدایی با رؤسای دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی این اراضی برای ساخت مسکن این اقشار اختصاص داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح وضعیت پیشرفت این اراضی تصریح‌کرد: برای بخشی از این اراضی، طراحی‌ها انجام شده و مجوزات لازم اخذ شده و امروز کار آماده‌سازی آغاز می‌شود. همچنین برای تسریع امور، وظیفه آماده‌سازی این اراضی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده و ان‌شاءالله ظرف دو سال آینده این مسکن‌ها آماده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص انواع روش‌های واگذاری این واحدها اظهار کرد: دو روش واگذاری برای این واحدها وجود دارد، یکی روش اجاره ۹۹ ساله که بابت زمین هیچ مبلغی دریافت نخواهد شد و زمین به‌صورت رایگان در اختیار دانشگاهیان قرار خواهد گرفت که با آورده متقاضی و تسهیلات بانکی واحدها ساخته خواهد شد. روش دیگر فروش اقساطی زمین است به این ترتیب که اگر متقاضیان تمایل داشته‌باشند مالک زمین شوند زمین در قالب فروش اقساطی به آنها واگذار خواهد شد که در این حالت واحدها توسط خود متقاضی یا تعاونی یا هر شرکتی که خود واحد دانشگاهی به جمع‌بندی برسد، ساخته می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم در ۲ سال گذشته

وزارت علوم در دوره جدید مدیریتی خود که ۲ سال از آغاز آن می‌گذرد، اقدامات متعددی انجام داده است. در ادامه برخی از این اقدامات ذکر می‌شود؛

تصویب و ابلاغ آیین‌نامه پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی

دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی پیوست ماده «۵۳» آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دی ماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد. در متن این بخشنامه آمده است:

«در اجرای دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی پیوست ماده «۵۳» آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی مصوب هیئت امنای ذی ربط و پیرو بخشنامه شماره ۱۵/۱۰۸۶۵۴ مورخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۲ موارد ذیل الذکر برای آگاهی و بهره‌برداری به استحضار می‌رسد:

۱- سقف پایه‌های تشویقی اعطایی از هر محل در هر سال برای اعضای هیئت علمی دو پایه است؛ ۲ برابر بند ۱۰-۳۵ ماده ۱۰ دستورالعمل فوق الاشاره به عضوی که با رعایت ماده ۹۶ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی در دو سال منتهی به سن بازنشستگی است.

در صورت احراز شرایط لازم بدون رعایت سقف سالانه پایه های تشویقی امکان اعطای تمامی پایه های بندهای مختلف دستور العمل صدر الاشاره وجود دارد؛ پایه های تشویقی که بر اساس دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خارج از چارچوب دستورالعمل پیوست ماده ۵۳ اعطا میشود در سقف دو پایه در سال است و مازاد بر سقف ۶۰ پایه تعریف شده در دستورالعمل صدر الاشاره نیست.

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم درباره اهمیت این بخشنامه برای شخص وزیر علوم گفت: وزیر علوم در مدت ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ ساعت برای این آیین‌نامه وقت گذاشته است.

جهش علمی بر مبنای عملکرد در حقوق اعضای هیئت علمی

بر اساس تبصره بند ۱ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری:

تبصره- علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر پانزده درصد (۱۵ %) به عنوان «فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیأت علمی غیربالینی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می‌شود. دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی و ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد.

علی خطیبی معاون اداری، مالی و منابع انسانی وزارت علوم برقراری فوق العاده جهش علمی مبتنی بر عملکرد را اقدامی در جهت رفاه اعضای هیات علمی دانست و گفت: فوق‌العاده شغلی جهش علمی برای استادانی تامین اعتبار شده است. هر استادی که پایه سالانه را دریافت کند ۱۰ درصد به میانگین پایه حقوق او اضافه می‌شود و اگر از میانگین امتیاز دانشکده بیشتر باشد، ۱۵ درصد به پایه حقوق اضافه می‌شود.

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در این زمینه گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی و جهش علمی تدوین شده و تا فروردین ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

تاسیس صندوق عتف و آغاز به کار آن

صندوق عتف در این ۲ سال تاسیس شده و منابع مالی به آن اختصاص داده شد. دستگاه‌ها موظفند که بودجه‌های تحقیقاتی خود را به صندوق واریز کنند. مدیریت صندوق هم بر اساس اولویت، برای هزینه‌کرد این بودجه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

گفتنی است، برخی از مأموریت‌های صندوق شامل موارد زیر است؛ حمایت از طرح‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری در راستای اسناد بالادستی مصوب شورا، هدایت و راهبری منابع مالی حوزه پژوهش و فناوری مندرج در قوانین دائمی و سالانه از قبیل ماده ۵۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حمایت مالی از انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی، تقاضامحور و گسترش مرزهای دانش مؤسسات و اشخاص حقیقی، حمایت مالی از ارتقای کیفیت علمی مؤسسات در راستای دستیابی به مرجعیت علمی و حمایت از انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و دوره پسادکتری مؤسسات و اشخاص حقیقی در راستای رفع نیازهای جامعه و صنعت با اولویت نیازهای ثبت شده در سامانه «نان».

توسعه بورس‌های دانشجویی

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم درباره اقدامات این وزارتخانه در یکسال گذشته گفت: بورس های دانشجویی ۱۳ گانه راه افتاده و ۳ بورس از این بورس ها عملیاتی شده است؛ بورس دانش، (برای رشته های راهبردی و علوم پایه) بورس صنعت (صنایع دانشجویان را بورس می کنند) و بورس بنگاه های اقتصادی (حمایت از پایان نامه های دکتری و و ارشد) که در سال ۱۴۰۲ برای این بورس‌ها دانشجو پذیرفته شد. بورس هنر در حال عملیاتی شدن است، همچنین آیین نامه حمایت از دانشجویان سرامد هم تدوین و تصویب شد که ۲ تا ۵ درصد از دانشجویان را پوشش می‌دهد.

شمسی پور تاکید کرد: سامانه جاذبه های تحصیلی دانشجویان با هدف جذب دانشجویان خارجی راه اندازی شده است. همچنین امروز ۹۸ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و تعداد دانشجوی خارجی از ۹۰ هزار دانشجو به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است. جایزه منشور فرهنگ توسعه قرانی و آیین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرانی ایجاد شده است.

راه‌اندازی سامانه فرنما

وی به راه اندازی سامانه فرنما یا فرهنگ نما، در معاونت فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها راه افتاده است و بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه ها برگزار شد. همچنین صندوق رای گیری در بسیاری خوابگاه ها و دانشگاه ها داشتیم. مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

شمسی‌پور با اشاره به اهمیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها گفت: شاخص ها و معیارهای فرهنگی ۱۵ درصد از شاخص های کل در رتبه بندی دانشگاه ها را تشکیل می‌دهد. همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی‌های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل‌گذاری جدیدی برای اعضای انجمن‌های علمی شده اعضای این انجمن‌ها بهتر و بیشتر در پارک‌های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

انتقادات به وزارت علوم ادغام ۶۰ درصدی رشته‌ها عقبگردی غیرعلمی است

وزارت علوم در راستای ساماندهی رشته‌های بدون متقاضی و اشتغال، تصمیم به توقف پذیرش دانشجو در برخی کد رشته محل‌ها گرفته است؛ اما این تصمیم در مورد برخی رشته‌ها با مخالفت دانشگاهیان مواجه شده است. برای مثال توقف پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های کشاورزی و ادغام برخی از این رشته‌ها با اعتراضاتی روبرو شده است.

ایسکانیوز در گزارش ۱۰ ایراد به نظام‌نامه آموزش کشاورزی وزارت علوم به بیان برخی از این اعتراضات پرداخته است. در این گزارش آمده است که ضعف نظام آموزشی کشور نه تنها در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی، بلکه در رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی هم مشهود است. بنابراین، بی‌اقبالی به رشته تحصیلی یا ناتوانی دانش‌آموختگان نه تنها محصول دانشگاه بلکه محصول نظام آموزش عمومی و متوسطه است. کیفیت متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و عملکرد مراکز آموزش عالی تحت تاثیر نظام آموزش عمومی اُفت پیدا کرده است.

کاهش ۴۶ درصدی امریه سربازی وزارت علوم در یکسال گذشته

امریه‌ سربازی فرصتی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است که دوره سربازی خود را در نهادهای مرتبط با رشته تحصیلیشان گذرانده و علاوه بر کسب تجربه، درآمدزایی داشته باشند. ایسکانیوز در گزارش کاهش ۴۶ درصدی امریه سربازی وزارت علوم در یکسال گذشته با بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که وزارت علوم در زمینه امریه‌های سربازی پسرفت داشته است.

در این گزارش آمده است که ۱۰ سال از اجرای طرح سرباز امریه وزارت علوم می‌گذرد. این طرح به گفته مدیران آموزش عالی با هدف تحقق ارتباط دانشگاه و صنعت اجرایی می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بیش از ۷۵۰ نفر نیروی امریه در دانشگاه‌ها جذب شده‌اند. مقایسه تعداد نیروهای امریه سربازی وزارت علوم در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان‌دهنده کاهش ۴۶ درصدی تعداد نیروی امریه سربازی وزارت علوم در یکسال گذشته است.

تخلف وزارت علوم در تفویض برخی تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها

دیوان عدالت اداری موظف به بررسی تخلفات دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم است. بررسی عملکرد وزارت علوم نشان می‌دهد که این وزارتخانه و دانشگاه‌های ذیل آن مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند. ایسکانیوز در گزارش تخلف وزارت علوم در تفویض برخی تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها بیان می‌کند که دیوان عدالت اداری بند ۲ نامه به معاون آموزشی وزیر علوم مبنی بر تفویض اختیار تصمیم‌گیری در برخی موارد آموزشی در تاریخ یکم خرداد ماه ۱۳۹۷ را ابطال کرد.

وزارت علوم پس از ۸ سال از قطع دسترسی به پایگاه‌های علمی: همچنان پیگیریم

دسترسی پژوهشگران و دانشگاهیان کشورمان به برخی پایگاه‌های علمی چند سالی است که قطع شده است. مسئولان معتقدند که بدهی، عامل محدودیت دسترسی به پایگاه‌های علمی است. وزارت علوم به گفته مدیران آن هشت سال است که پیگیر پرداخت بدهی خود به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی است؛ اما هنوز نتوانسته راهی برای حل این مشکل پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز، بدهی انباشته شده دانشگاه‌ها و وزارت علوم به پایگاه‌های علمی جهان، دسترسی پژوهشگران ایرانی به این منابع را قطع کرده است. نخستین بار وحید احمدی معاون پژوهشی وقت وزیر علوم در سال ۱۳۹۶ از احتمال قطع دسترسی دانشگاهیان به پایگاه‌های علمی خبر داد. هم‌اکنون 8 سال از این ماجرا می‌گذرد و مسئولان وزارت علوم فقط پاسخ می‌دهند که پیگیرند.

وزارت علوم در یکسال گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد. امید است سال ۱۴۰۳ نیز همراه با پیشرفت علمی و فرهنگی کشورمان و اصلاح مشکلات قبلی باشد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1224896 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • حمایت از پایان نامه‌های حوزه ارتباطات در دستور کار معاونت علمی
  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • تشریح دستاوردهای جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۲/ واگذاری سه مأموریت ویژه در برنامه هفتم توسعه
  • نگاهی به گزیده‌ای از دستاوردهای جهاددانشگاهی در سالی که گذشت/ گام‌های موثر این نهاد برای رفع نیازهای کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
  • گام‌های موثر جهاد دانشگاهی برای رفع نیازهای کشور
  • نگاهی به دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی درسالی که گذشت
  • معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
  • مشاور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان منصوب شد
  • نگاهی به دستاوردهای جهاددانشگاهی در سالی که گذشت/ گام‌های موثر این نهاد برای رفع نیازهای کشور
  • فراخوان طراحی تندیس سی‌و یکمین جشنواره دانشجویان نمونه منتشر شد