Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان اصلاح طلب همچنان مشغول هراس افکنی با سایه جنگ است و برای اجرای برجام های بعدی، در نقش بلندگوی ترامپ در ایران، فضاسازی می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*****

** اگر با آمریکا مذاکره نکنیم، ایران تبدیل به ویتنام می‌شود!

«محسن امین زاده» معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «تقریباً اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد که ایران باید دیر یا زود به ارتباط فعال و برابری با آمریکا دست یابد و به مذاکره دوجانبه با آمریکا بنشیند...ایران در منگنه بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفته و خروج از آن مستلزم مذاکره با آمریکاست... آمریکا سال‌هاست که دنبال مذاکره مستقیم و بی‌واسطه با ایران است و ایران است که از مناسبات مستقیم با آمریکا سرباز می‌زند. این در حالی است که چنانکه گفته شد هر بار که ایران به مذاکرات مشروط و چندجانبه با آمریکا تن داده، به‌دلیل دیپلماسی موفق و قدرتمندش به نتایج با ارزشی رسیده است».

امین زاده در ادامه گفت: «روی تداوم راهبرد پرهیز از جنگ آمریکا نمی‌توان حساب کرد. در آمریکا تندروها و بهره‌مندان از اقتصاد جنگ، شدیداً مشتاق حمله آمریکا به ایران هستند و تحولات منطقه و منافع آمریکا ممکن است این کشور را به سوی حمله به ایران سوق دهد...طبق آخرین ارزیابی‌ها همچنان آمریکا با حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی، بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان است و ایران به لحاظ قدرت نظامی با بودجه نظامی حدود شش میلیارد دلار به رتبه درخورتوجه سیزدهم ارتقا یافته است. ایران قدرت نظامی بزرگی است؛ اما بودجه نظامی آمریکا بیش از صد برابر ایران است...در صورت حمله آمریکا، مردم ایران مانند ویتنامی‌ها درس بسیار تلخی به نظامیان آمریکا خواهند داد؛ اما خسارات عظیمی نیز متحمل خواهند شد و طرفین خسارات عظیمی خواهند دید. توجه داشته باشید که حمله آمریکا به ویتنام از ابتدا مخالفان زیادی در میان نخبگان و حتی مقامات آمریکا داشته است و نهایتاً هم تحت فشار افکار عمومی در سال ۱۹۷۵ به پایان رسید. در طول جنگ ویتنام حدود ۶۰ هزار آمریکایی کشته و بیش از ۳۰۰ هزار آمریکایی زخمی شدند؛ اما این جنگ که امروز جنگی بیهوده و بی‌خردانه توصیف می‌شود ۲۰ سال طول کشیده و بیش از چهار میلیون نفر در جنگ کشته شده‌اند».

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که هر جا مستقیم و بی‌واسطه با آمریکا مذاکره کردیم، به نتایج ارزشمندی رسیدیم. یک نمونه آشکار در مذاکره بی واسطه با آمریکا، برجام است؛ حال سؤال این است که آیا برجام برای ایران نتایج ارزشمندی در پی داشت؟!

آیا اینکه دلار ۳ هزارتومانی تا ۲۰ هزارتومان افزایش یابد، نتیجه ارزشمند است؟! آیا اکنون که دلار از حدود ۳ هزارتومان در قبل از برجام به ۱۳ هزارتومان رسیده، نتیجه ارزشمند است؟! آیا پراید ۵۰ میلیونی و سکه ۵ میلیونی و افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت مسکن و افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بهای مسکن و لوازم خانگی و...از نتایج ارزشمند برجام است؟!

این فعال اصلاح طلب، ایران را با ویتنام مقایسه کرده و مدعی شده است که اگر با آمریکا مذاکره نکنیم به سرنوشت ویتنام دچار می‌شویم. این در حالی است که در روزهای گذشته یک پهپاد فوق مدرن و گران قیمت آمریکایی توسط غیورمردان سپاه پاسداران منهم شد و در آخر ترامپ از ایران تشکر هم کرد.

رسانه‌های غربی و از جمله مشهورترین رسانه‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا شغالی است که ادای پلنگ را در می‌آورد. برخی تحلیلگران نیز وضعیت آمریکا در حوزه بین الملل را به یک ببر کاغذی تشبیه کرده‌اند.

اما در این سو، جریان اصلاح طلب همچنان مشغول هراس افکنی با سایه جنگ است و برای اجرای برجام های بعدی، در نقش بلندگوی ترامپ در ایران، فضاسازی می‌کند.

** اینستکس در شأن ملت ایران نیست، اما ناچاریم قبول کنیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «آغاز عبور از بن بست تحریمی» به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «بی‌گمان سازوکار مالی با اروپا نقطه آمال و در خور شأن و منزلت ملت ایران نیست اما باید با واقعیت‌ها جلو رفت و شرایط را عاقلانه تحلیل کرد. اینستکس در شرایط کنونی گذرگاهی برای ورود ایران به سامانه مالی جهانی است و به سهم خود می‌تواند در خنثی‌سازی بعضی سیاست‌های تحریمی‌ترامپ منشأ اثر و تحول باشد. برای همین نباید نگاهی آرمان‌گرا یا آمیخته به دلواپسی به این سازوکار داشت».

مجلسی در ادامه نوشت: «اینستکس هر چند محدود است اما اروپایی‌ها طی یک سال اخیر نشان دادند که باطناً دنبال حفظ برجام هستند... باید توجه داشت که فرصت‌ها در صورت بی‌توجهی به تهدید بدل می‌شود. از این رو باید اینستکس را با همه ضعف‌ها و محدودیت‌هایش پذیرفت و به سهم خود با سازگاری و تعامل دیپلماتیک در جهت تقویت آن گام برداشت».

وظیفه اصلی طرف اروپایی در برجام، خرید نفت از ایران، انجام تبادلات بانکی و مبادله کالاهای تحریمی با ایران است. اما اعضای اروپایی برجام بدون توجه به این تعهد مهم، یک کانال پرداخت توهین آمیز با عنوان «اینستکس» را راه اندازی کرده‌اند.

بر این اساس، طرف اروپایی به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرد و تبدلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین آمیز صرفاً غذا و دارو در اختیار ایران قرار می‌دهد!

مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کرده‌اند که اینستکس هیچ تداخلی در تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد نمی‌کند.

حال طیف اصلاح طلب ضمن اذعان به توهین آمیز بودن این کانال پرداخت، مدعی است که هیچ چاره‌ای جز پذیرش آن نداریم!

** باید افرادی وارد مجلس شوند که اهل مچ گیری نباشند!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «محسن غرویان» نوشت: «باید افرادی وارد مجلس شوند که اهل دعوا، نزاع و درگیری نباشند. روحیه همکاری و معاضدت در آنها باشد. اهل مچ‌گیری و مقصریابی نباشند».

یکی از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت و مطالبه گری از اعضای کابینه است. اما متاسفانه برخی نمایندگان با بی توجهی نسبت به این وظیفه مهم، نقش خود را در حد «وکیل الدوله» تقلیل می‌دهند.

این طیف، به هرگونه «مطالبه گری از دولت»، برچسب «مچ گیری» می زند و آن را مصداق کارشکنی علیه دولت جا می زند و به طرق مختلف، تقصیرها و قصورهای دولت را توجیه می‌کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز اینستکس لیگ ملت های والیبال ویژه های مشرق اینستکس برجام جنگ ویتنام دولت اصلاحات روزنامه اعتماد فریدون مجلسی محسن غرویان وزارت خارجه وکیل الدوله ویژه های مشرق ویژه های مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم‌های ملی فوتسال ویتنام و چین در دور دوم بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا در حالی تایلند برگزار شد که با پیروزی یک بر صفر ویتنام همراه بود.

ویتنام که بازی نخست خود را مقابل میانمار مساوی کرده بود حالا با چهار امتیاز در گروه A منتظر سایر بازی‌های هم‌گروهی های خود است.

چین نیز با پذیرش دومین شکست خود مقابل ویتنام همچنان در قعر جدول حضور دارد که باعث حذف زودهنگام این تیم از حضور در دور بعدی جام ملت‌های فوتسال آسیا می‌شود.

کد خبر 6082401

دیگر خبرها

  • فوتسال جام ملت‌های ۲۰۲۴؛ برتری ویتنام مقابل چین
  • چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد
  • دیگر کسی آمریکا را به عنوان ابرقدرت قبول ندارد
  • پیام بسیار مهم مذاکره از ایران به غرب
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران