Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ممنوع شدن فعالیت نقل و انتقالات ۱۴ باشگاه لیگ برتری به دلیل بدهی اظهار داشت: این روند را از فصل پیش شروع کردیم، اما به دلایل مختلف امکان اجرای آن به صورت کامل و همه جانبه فراهم نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تاکید ارکان فدراسیون شامل ریاست و دبیر کل، در فصل جاری بحث این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. از سازمان لیگ و هیئت‌های فوتبال خواستیم صرف نظر از میزان بدهی باشگاه‌هایی که دیون انباشته و بدهی‌های معوقه دارند تا زمان اخذ گواهی کامل تسویه دیون و تعهدات، از ثبت قرارداد آن‌ها خودداری کنند تا انشاالله به سمتی برویم که با باشگاه‌های بدون بدهی روبه رو شویم. هدف نهایی از روند این است که باشگاه در زمان عقد قرارداد تعهد مالی‌ای را انجام بدهد که بتواند آن را اجرا کند.

یکی از معیارهای AFC و فیفا برای اعتباردهی به باشگاه ها بدهکار نبودن آنها است

او درباره اینکه آیا احتمال دارد تیم‌های بدهکار ایرانی که قرار است در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند برای ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان مجوز دریافت کنند، بیان کرد: روند‌ ما در عرصه فوتبال باید با حرکت‌های بین المللی و منطقه‌ای همگام باشد. روند AFC و فیفا به این سمت است که باشگاه‌ها برای اینکه در طراز حرفه‌ای و معتبر قرار بگیرند و از امتیاز‌های قاره‌ای یا منطقه‌ای برخوردار شوند، باید معیار‌هایی داشته باشند. یکی از معیار‌ها این است که آن‌ها بدهکار نباشند.

فدراسیون فوتبال برای راستی آزمایی باید به فیفا و AFC اطلاعات صحیح بدهد

نورشرق ادامه داد: فیفا و AFC به صورت مکرر از فدراسیون فوتبال درباره شرایط اعتباردهی به باشگاه‌ها استعلام می‌گیرند و یکی از ملاک‌ها برای اعتبار بخشیدن به آن‌ها این است که آیا باشگاه‌ها بدهی دارند یا ندارند؟ در این وضعیت فدراسیون فوتبال در معرض راستی آزمایی است و ما هم باید به فدراسیون بین المللی فوتبال و کنفدارسیون فوتبال آسیا اطلاعات صحیح بدهیم. اقدامی که برای تسویه تعهدات در نظر گرفته ایم برای این است پاسخی که می‌خواهیم به نهاد‌های بین المللی بدهیم در شان فوتبال کشور باشد. در حقیقت باشگاه‌ها را به عنوان باشگاه‌هایی بدون بدهی یا بدهی بسیار کم و قابل اغماض اعلام کنیم. به همین دلیل در این مسیر حرکت می‌کنیم.

میزان بدهی‌ها برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای دریافت مجوز فعالیت در نقل و انتقالات باشگاه‌ها باید تمام بدهی هایشان را تسویه کنند

رئیس کمیته تعیین وضعیت تصریح کرد: به جز سپاهان و ذوب آهن، ۱۴ باشگاه لیگ برتری تا زمانی که بدهی خود را تسویه نکنند نمی‌توانند در نقل و انتقالات شرکت کنند. میزان بدهی باشگاه‌ها هم متفاوت است. یک باشگاه ۲ تا ۳ پرونده در کمیته تعیین وضعیت دارد، اما باشگاهی هم وجود دارد که تعداد پرونده هایش بسیار زیاد است. برخی باشگاه‌ها را با توجه به حجم پرونده هایشان در اولویت رسیدگی قرار داده ایم تا متوجه شویم به چه دلیل این باشگاه‌ها در هر فصل به پرونده هایشان اضافه می‌شود.

نورشرق گفت: برای ما میزان بدهی باشگاه‌ها اهمیت زیادی ندارد از این جهت که مبنای صدور مجوز فعالیت در نقل و انتقالات از سوی کمیته تعیین وضعیت، تسویه کامل تمام بدهی‌ها و تعهدات است. البته اگر میزان بدهی باشگاهی کمتر باشد، خیلی ساده‌تر می‌تواند با تسویه حساب آن مجوز بگیرد. نکته مهم این است که ما نباید سیاه و سفید به مسائل نگاه کنیم و نمی‌توانیم چنین کاری انجام بدهیم. بخش عمده‌ای از بدهی باشگاه‌ها به دلیل محرومیت آن‌ها از دست یابی به منافع مالی متعارفشان است. فدراسیون فوتبال در حد توان روی این موضوع اهتمام دارد و باشگاه‌ها باید به منابع مالی دسترسی داشته باشند تا بتوانند تعهدات خود را انجام بدهند. با این وجود از مدیران باشگاه‌ها خواهش می‌کنیم قرارداد‌هایی امضاء کنند که انجام دادن آن‌ها را در توان خود می‌بینند.

برای اجرا نشدن قانون هیچ فشاری روی کمیته تعیین وضعیت وجود ندارد

او درباره اینکه احتمال دارد برخی فشار‌های جانبی در لحظات آخر نقل و انتقالات سبب شود فدراسیون فوتبال این محرومیت را برای تیم‌های بدهکار لغو کند، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیشتر تیم‌ها در این فهرست هستند و تنها ۲ تیم می‌توانند در نقل و انتقالات فعالیت کنند. در نامه‌ای که به سازمان لیگ ارائه کردیم اسامی باشگاه‌های بدهکار در تمام لیگ‌ها اعلام شده است. من به عنوان مسئول کمیته تعیین وضعیت اعلام می‌کنم در مجموعه فدراسیون فوتبال نه تنها روندی وجود ندارد که برخلاف جریان فعلی نظر بدهد بلکه مسئولان فدراسیون برای اجرای این بحث حامی کمیته تعیین وضعیت و تصمیم مذکور هسنند چراکه قانون فعلی قطعا در نهایت به سود فوتبال کشور است. هیچگونه فشاری برای جلوگیری از اجرا نشدن قانون روی کمیته تعیین وضعیت وجود ندارد و این امر مستلزم همکاری فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و هیئت‌های فوتبال است.

تمام بدهی باشگاه‌ها باید پیش از انتقال آن‌ها تسویه شود

نورشرق درباره ممنوعیت انتقال تیم‌ها بدون تسویه بدهی‌ها تصریح کرد: در ماه‌هایی که من مسئولیت کمیته تعیین وضعیت را قبول کردم متوجه شدیم بخش عمده‌ای از پرونده‌های موجود در این کمیته و مطالبات معوق ناشی از نقل و انتقالات بدون ضابطه باشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال است. در حقیقت پشت در‌های بسته یک باشگاه، از شخصی حقیقی و حقوقی به فرد حقیقی یا حقوقی دیگری منتقل می‌شود بدون اینکه برای تسویه مطالبات آن تصمیم قاطعی گرفته شده باشد و حتی در برخی مواقع خریدار از میزان تعهدات مالی و بدهی‌ها بی اطلاع است. در مجموعه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به مصوبه بسیار دقیقی برخورد کردیم که طبق آن تصویب شده بود پیش از انتقال به خریدار جدید،  باید تعهدات آن تسویه شده باشد. تصمیم جدیدی نگرفته ایم و همان را مبنا قرار داده ایم. به همین دلیل نقل و انقالات باشگاه‌ها هم منوط به اخذ گواهی تسویه حساب بدهی‌ها از کمیته تعیین وضعیت است.

امضاء قرارداد سفید خلاف قواعد حقوقی است

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره جلوگیری از ثبت قرارداد‌های بدون مبلغ گفت: از مشکلات عمده فوتبال ایران که در گذشته بیشتر اتفاق می‌افتاد، ۲ مطلب هستند. یکی از این موارد ثبت قرارداد بدون مبلغ است که البته بیشتر در سطحی پایین‌تر از لیگ برتر رخ می‌دهد، به صورت مثال بار‌ها دیده ایم بازیکن یا مربی می‌گوید به احترام باشگاه و شخص خاص قراردادش را سفید امضاء کرده است. این نوع قرارداد امضاء کردن خلاف قواعد حقوقی و مشکل ساز است. خواهش می‌کنیم اگر بازیکن یا مربی‌ای می‌خواهد این کار را انجام بدهد، مبلغ قراردادش را کاهش بدهد.

قراردادی برای کمیته تعیین وضعیت ملاک عمل است که با درج مبلغ در سازمان لیگ و هیئت فوتبال ثبت شده باشد

او ادامه داد: همچنین قرارداد‌های دارای مغایرت یعنی قرارداد‌هایی که نزد سازمان لیگ و هیئت فوتبال ثبت شده است با قراردادی که دست بازیکن است، از لحاظ مبلغ قرارداد متفاوت هستند هم مشکل ساز می شوند. وقتی هم بازیکن یا مربی به اختلاف می‌خورند و این موضوع به کمیته تعیین وضعیت ارجاع داده می‌شود، این تردید به وجود می‌آید که باید براساس کدام قرارداد رسیدگی کنیم؟ البته درباره پرونده‌هایی که نزدمان مطرح می‌شود، تصمیم مقتضی را می‌گیریم اما برای پیشگیری از چنین کاری از سازمان لیگ و هیئت‌های فوتبال درخواست کردیم ابتدا قرارداد بدون مبلغ را ثبت نکنند و در ثانی به شکل مقتضی به اطلاع تمام مراجعان برسانند قراردادی ملاک عمل قرار می‌گیرد که نزد سازمان لیگ و هیئت فوتبال ثبت شده باشد. اگر قراردادی نزد بازیکن و باشگاه باشد، اما به ثبت نرسیده باشد، به آن اعتبار نمی‌دهیم.

بازیکن می‌تواند قراردادش را یک طرفه فسخ کند، اما اگر ثابت بشود این کارش خلاف قرارداد با باشگاه مبدا بوده است باید خسارت و غرامت بدهد

نورشرق درباره واکنش کمیته تعیین وضعیت به فسخ قرارداد یک طرفه بازیکنان گفت: آئین نامه نقل و انتقالات در این مورد روشن است. به این معنی که درباره فسخ یک طرفه رسیدگی ابتدایی انجام نمی‌دهیم که آیا فسخ صحیح بوده است یا خیر. آئین نامه نقل و انتقالات ناظر بر این نکته است که بازیکن یا باشگاه می‌توانند طبق مفاد قرارداد آن را به صورت یک طرفه فسخ کرده و این موضوع را به طرف مقابل اعلام کنند. اگر باشگاه ادعا دارد بازیکن با فسخ یک طرفه قرارداد خلاف قرارداد عمل کرده و به باشگاه خسارت زده است، به این موضوع رسیدگی می‌کنیم و ضمانت اجرا‌یی که در آئین نامه نقل و انتقالات پیش بینی شده است را اعمال خواهیم کرد.

او افزود: با توجه به اینکه تکلیف فسخ یک طرفه قرارداد بازیکنان باید در زمان محدودی مشخص شود، روندمان این است به پرونده‌هایی که در این زمینه وجود دارد خارج از نوبت رسیدگی کنیم و اگر بازیکن بدون توجه به تعهدات قبلی اش قرارداد جدیدی بسته است باید این قرارداد از درجه اعتبار ساقط بشود یا اینکه اگر قرار است غرامت و خسارتی دریافت بشود، درباره آن تصمیم بگیریم و آن را ابلاغ کنیم تا شاهد این نباشیم پشت سر هم قراردادی بسته شود، بدون اینکه تکلیف قرارداد قبلی مشخص شده باشد.

بیشتر بخوانید: راه جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و پول‌های زیر میزی در فوتبال

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: سال گذشته به یک هزار و ۱۶ نفر از مددجویان زنجانی خدمات حقوقی ارائه شد.

روح‌الله صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: سامان‌دهی خدمات حقوقی مددجویان عزیز تحت حمایت و رسیدگی و رفع مشکلات حقوقی، صیانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره، مددکاری و حمایت‌های لازم حقوقی و قضائی از افراد و خانواده‌های نیازمند در کنار سایر خدمات توانمندسازی، از رویکردها و اهداف مهم کمیته امداد در حوزه حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه خدمات حقوقی به صورت مستمر به جامعه هدف ارائه می‌شود، افزود: در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۱۶ نفر از مددجویان کمیته امداد استان زنجان خدمات حقوقی گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به استفاده از ظرفیت وکلای نیکوکاری در ارائه این خدمات گفت: این نهاد به منظور حمایت همه‌جانبه از مددجویان، خدمات گسترده‌ای در زمینه مشاوره حقوقی، تنظیم لوایح، دفاع در محاکم قضائی (با همکاری وکلای نیکوکار، کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران و وکلای قوه قضائیه) و ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌های تحت حمایت ارائه می‌دهد.

صالحی نقش آموزش و آگاهی‌های مشاوره‌ای، حقوقی و برگزاری دوره‌های مرتبط را در زمینه توانمندسازی مددجویان تحت حمایت پیرامون مسائل حقوقی و قضائی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر دانست و گفت: این نهاد با برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بروشورهای حقوقی در جهت آگاه‌سازی مددجویان تحت حمایت اقدامات مؤثری انجام داده است.

کد خبر 747764

دیگر خبرها

  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • اولین معامله مالکین جدید سرخابی‌ها/ تسویه بدهی میلیاردی استقلال با مالک پرسپولیس!
  • خاندوزی: تمام بدهی های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
  • دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد
  • اعلام آرای کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال
  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها نباید میزان دستمزد تغییر کند