Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا لک» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲ طرح مطالعاتی امسال در حوزه آبخیزداری، چهار طرح در حوزه آب و خاک، هشت طرح در حوزه زراعی و باغی، سه طرح علوم دامی، چهار طرح فنی و مهندسی، ۹ طرح گیاه پزشکی و ۲ طرح در حوزه جنگل و مرتع در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.

وی ادامه داد: مطالعه ۵۸ طرح تحقیقاتی نیز در حوزه‌های مختلف آبخیزداری، اقتصادی اجتماعی، آب و خاک، زراعی و باغی، علوم دامی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی و جنگل و مرتع استان مرکزی آغاز و مراحل عملیاتی را سپری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: معرفی ارقام جدید پرمحصول، مقاوم به آفات و تولید پایدار از جمله اهداف اجرای این تحقیقات در مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.

لک گفت: اجرای بیش از یک هزار عنوان طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، معرفی بیش از ۱۰ رقم لوبیا، مشارکت در معرفی بیش از ۱۲ رقم گندم، مشارکت در معرفی بیش از سه رقم جو، مشارکت در معرفی هفت رقم دانه‌های روغنی، مشارکت در معرفی پنج رقم جدید گیاهان علوفه‌ای، معرفی ۲ رقم جدید صنوبر و معرفی مناسب‌ترین کلن صنوبر از جمله مهمترین دستاوردهای مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تا کنون بوده است.

وی افزود: معرفی و ثبت ۱۰ رقم انار، معرفی ژنوتیپ های برتر گل محمدی و آویشن، ایجاد هرباریوم گیاهی، تهیه شناسنامه‌های حوزه‌های آبخیز استان، شناسایی و کنترل مهمترین بیماری‌های باغی و زراعی استان، تعیین روش‌های کشت غلات و لوبیا، برگزاری هفت همایش ملی تخصصی در استان و ارائه بیش از ۲ هزار عنوان مقاله در مجلات و همایش‌های علمی از دیگر دستاوردهای این مرکز بوده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: برگزاری بیش از ۳۵۰ روز مزرعه و انتقال یافته‌ها، برگزاری سه مورد روز ملی مزرعه و چاپ و انتشار بیش از ۱۹۰ عنوان کتاب و نشریه از ابتدای فعالیت مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تا کنون انجام شده است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.

۱۹۵۵/‏۶۰۱۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی کشاورزی علمی طرح پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

علی ملکی آهنگران در لرستان با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و ۵۰۰ نفر از عرصه‌های منابع طبیعی کشور محافظت می‌کنند، گفت: از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نیرو شرکتی هستند که امسال ساماندهی خواهند شد و علاوه بر این حدود ۴ هزار نفر دیگر نیز جذب و ساماندهی خواهند شد.

وی اظهارداشت: در تلاشیم برای جبران خلأ نیروی انسانی از فناوری‌های نوین شامل نصب دوربین ها، استفاده از ریزپرنده‌ها و پهباد‌ها و هوش مصنوعی بهره ببریم.

آقای ملکی آهنگران به رفع تصرف ۳۰ هزار هکتار از اراضی، سال گذشته اشاره کرد و افزود: با افرادی که بخواهند اراضی ملی را تغییر کاربری دهند به شدت برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در خصوص قاچاق چوب هم گفت: در این رابطه شش هزار و ۱۲۰ پرونده تشکیل و ۹۱ هزار و ۸۹۸ اصله چوب کشف شده است.

دیدار با مدیر حوزه علمیه استان و تشکیل جلسه با تشکل‌ها و خبرنگاران با هدف ترغیب مردم برای حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از آتش سوزی‌های احتمالی در فصول گرم سال و همچنین بازدید از یگان حفاظت محیط زیست استان و بخش‌های مختلف آن از جمله برنامه‌های سفر سه روزه علی ملکی آهنگران به لرستان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • فردی که متهم به قطع درختان بود در گرگان دستگیر شد
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • آموزش مدیریت چرای دام در خاتم
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران