Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@08:39:14 GMT

تقاضای خودرو داخلی ۶ برابر میزان تولید آن است

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۵۴۴۱

تقاضای خودرو داخلی ۶ برابر میزان تولید آن است

وزیر صنعت، معدن وتجارت با تاکید بر اینکه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم، گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۶میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم درحالی که کل تولید خودرو در سال، یک میلیون دستگاه است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز به نقل از صدا و سیما، رضا رحمانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تأثیرات آن بر بازار افزود: اوایل تا اواسط پارسال، نابسامانی‌هایی در بازار پیش آمد و در ماه‌های اخیر هم در حوزه ارز، ثبات نسبی ایجاد و رشد قیمت‌ها هم متوقف و برخی کالاهای خاص هم به صورت موردی مدیریت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در پارسال گفت: ۷۰ درصد این میزان در حوزه کالاهای اساسی و به ویژه مواد غذایی بود که با مسؤلیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین شد و در اختیار مردم قرار گرفت و ۲۳ درصد آن هم در حوزه دارو و درمان بود که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت شد و یک درصد هم در حوزه کاغذ بود که وزارت ارشاد مسئول آن بود و ۶ درصد هم برای لاستیک و خمیر کاغذ بود که وزارت صنعت‌، معدن و تجارت مسئول آن بوده است.

رحمانی درباره انتظارات مطرح شده درباره اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به برخی کالاها گفت: در زمانی که دولت، این سیاست را اتخاذ کرد بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبود اما در ۱۶ مرداد ۹۷ سیاست‌های جدید ابلاغ شد.

وی ادامه داد: واردات ۱۳۳۹ کد تعرفه کالا ممنوع شد و دولت تصمیم گرفت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را فقط به کالاهای اساسی اختصاص دهد.

رحمانی اضافه کرد: کالاهایی که مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نشدند حدود ۲ برابر نسبت به کالاهایی که این ارز را دریافت کردند رشد قیمت داشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم سیاست‌های اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبکه توزیع هم در دست دولت باشد هر جا نرخ‌ها چند نرخی شد حتماً فساد، رانت و نابسامانی پیش می‌آید.

رحمانی با اشاره به اینکه خصوصی سازی از سیاست‌های دولت است، افزود: مجلس و دولت برای پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اتفاق نظر دارند اما در مورد چگونگی و ساز و کار توزیع آن بحث وجود دارد.

وی درباره بازار خودرو و صنعت خودرو هم گفت: این صنعت مانند هر بخشی دیگر مشکلاتی دارد و همچنین وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.

رحمانی ادامه داد: اینگونه نیست که از صنعت خودرو حمایت ویژه ای داشته باشیم بلکه این صنعت هم مانند دیگر صنایع است و ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طرح ساماندهی خودرو در حال انجام و هدف از اقدامات ما این است که از وضع موجود به وضعی برسیم که در شأن ملت ایران باشد و این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده خودرو یعنی قیمت محاسباتی و قیمت بازار داریم، اضافه کرد: فعلاً به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبه‌های روانی بازار، برخی تقاضاها برای حفظ ارزش پول به طور غیرواقعی ایجاد شد.

رحمانی افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۶ میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم در حالی که کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.

وی درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج
دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما اکنون این روند کاهشی شده است.

رحمانی اضافه کرد: کاهش سود سپرده‌های بانکی از اسفند پارسال یکی از علل افزایش قیمت در موج دوم بوده و اکنون به علت کنترل نرخ ارز، قیمت‌ها کاهشی شده است.

وی با بیان اینکه خودرو پراید هزار و ۶۶۰ دلار وابستگی ارزی دارد، گفت: داخلی سازی این قطعات را آغاز کردیم و هر قدر ارزبری کمتری شود تأثیر نرخ خودرو از نوسانات نرخ ارز کمتر می‌شود.

رحمانی تاکید کرد: ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودرو ساز خواستیم اموال غیر تولیدی نداشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم، گفت: هر کدام از خودرو سازان بزرگ مکلف شدند اموال غیرتولیدی خود را بفروشند و از این محل، حداقل ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای رونق تولید، تأمین کنند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه دائمی ساخت داخل برگزار کردیم.

رحمانی با اشاره به اینکه میانگین تولید روزانه خودرو، ۴ هزار دستگاه است، گفت: همیشه تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان موجود است و اکنون هم به علت تحریم و کمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پارکینگ‌ها موجود می‌باشد که مشکل آن در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: همزمان با تولید، خودروهای پارکینگ تحویل مشتریان می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است، افزود: قیمت بازاری آن اکنون حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.

او ادامه داد: در پی آن هستیم تا شرایط عادی و کیفیت و تنوع و تیراژ خودرو، اصلاح شود.

رحمانی گفت: طرح ساماندهی و برنامه دو ساله داریم و خودرو سازی را به اهلش واگذار خواهیم کرد تا اصلاح شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاه بیت سیاست ما در سال ۹۷ حفظ وضع موجود تولید بود اما امسال علاوه بر آن، نهضت ساخت داخل است.‌

‌رضا رحمانی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره اینکه نرخ رشد صنعت تا پایان امسال می‌تواند افزایش یابد و مثبت شود، افزود: پارسال نرخ رشد صنعت، منفی بود و حجم تولید کاهش یافت.

وی ادامه داد: پارسال ۲۴ هزار و ۴۱۴ مورد برای کارهای صنعتی جواز گرفتند که در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۶ و هشت دهم درصد افزایش و از نظر اشتغال هم ۱۵ و نیم درصد افزایش داشته است.

رحمانی گفت: پروانه بهره برداری در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، هفت درصد افزایش داشت و در اشتغالزایی هم ۲ و ۲ دهم درصد مثبت بود.

وی افزود: این نشان می‌دهد مردم امیدوارند و برای کار تولیدی انگیزه دارند. اما حجم تولید کاهش یافت و به همین علت رشد صنعت، منفی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بنا داریم در حوزه تولید قطعات، ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی کنیم. برای عملی کردن این سیاست به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم.

رحمانی افزود: بر اساس قانون، حداقل ۴۰ درصد تسهیلات بانکی باید به صنعت و معدن داده شود اما طبق آمار در سال ۹۷، حدود ۲۸ درصد عملی شد و بر اساس آمار ما، این رقم حتی کمتر بوده است.

وی گفت: تأمین نقدینگی برای رونق تولید، حیاتی است اما بانک‌ها معمولاً علاقمند هستند به دلالان و علاقمندان کار بازرگانی که پولدار هستند تسهیلات دهند زیرا بازگشت این تسهیلات در آنها بیشتر است.

رحمانی افزود: محور باید تولید باشد و بقیه سیاست‌ها باید با آن هماهنگ شود اما اکنون در برخی از بخش‌ها این گونه نیست.

وی در پایان سخنانش از سازمان صدا و سیما برای تدوین و ساخت برنامه‌هایی در جهت رونق تولید، تشکر کرد.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000EOX برچسب ها: خودرو ، صنعت خودرو ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: خودرو صنعت خودرو بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۵۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها

شجاعی از جهش ۲۳ درصدی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی خبر داد و با اعلام رسیدن به خودکفایی، از رسیدن به نقطه پایان وابستگی خبر داد.

برای آنکه انسان بتواند به زندگی خود ا دامه دهد، لازم است از تمامی ذخایر و منابع به نحو احسن استفاده کند. اگرچه کشاورزی و صنایع غ ذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و عمر انسان‌ها به غذا وابسته است، اما گردش اقتصادی در صنایع دیگری از جمله نفت و خودروسازی بسیار بیشتر است.

ارتباط خودرو با ۶۰ صنعت

باید بپذیریم که چرخ‌های اقتصاد جهانی وابستگی جدی به صنعت خودرو دارد. صنعت خودرو با بیش از ٦٠ صنعت دیگر ارتباط مستقیم دارد، چرخ‌های بسیاری از صنایع دیگر را به حرکت در می‌آورد و تمامی بخش‌ها به خودرو نیاز مبرم دارند. به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع نام می‌برند.

تنوع محصولات بکار رفته

کافی است نگاهی دقیق به خودرو بیندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه چرخ‌های صنعت را به حرکت در می‌آورد. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی در زمینه‌های فلزی، پلاستیک شیمیایی، پارچه، عایق شیشه، الکترومکانیک برق، الکترونیک، متالوژی و... بکار رفته که البته چرخ‌های بزرگتر طراحی، مدیریت و اقتصاد را نیز به حرکت در می‌آورد. این همه وابستگی صنایع و اقتصاد به خودرو نشان می‌دهد که چرا از صنعت خودرو، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یاد می‌شود. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تجارت خودرو ۱۰ درصد از تجارت جهانی به ارزش ۱، ۵۱۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فولاد در خودروسازی

اگرچه خودرو از تنوع قطعات بالایی برخوردار است، اما فولاد و آهن آلات، به دلیل دوام، استحکام، مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل و بهبود شیوه‌های آن داشته و عمر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده، تقریبا ۱۶ درصد از فولاد و آهن آلات، برای نیاز‌های حمل و نقل به ویژه ساخت خودرو، استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، فولاد ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد وزن متوسط آن را به خود اختصاص می‌دهد. اما ۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل در ساختار بدنه، چارچوب و در‌ها از فولاد است. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده، خودرو تقریبا ۱۲ درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

سهم بالای فولاد در خودرو

برای آنکه به نقش اساسی فولاد در خودرو پی ببریم، آمار اعلامی از سوی سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری می‌تواند، راهگشا باشد. این سازمان اعلام کرده ۹۵.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید شده که به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، صنعت حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی، به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه‌های اتوبوس به دلیل برخورداری از افزایش وزن و قدرت، اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل فشار شدید در جاده را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

یکه تازی فولاد مبارکه برای تامین آب مردم و صنعت  

بحران خودرو در ایران

جایگاه خودرو در ایران همچون بسیاری کالا‌ها و محصولات دیگر با دیگر نقاط جهان متفاوت است. خودرو به اندازه‌ای در ایران اهمیت یافته که می‌تواند اقتصاد را به چالش بکشاند و حتی بحران اقتصادی را رقم بزند، اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم. در حالی ارزش خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان در قالب کالای مصرفی تعریف می‌شود و پس از گذشته ۵ سال به گورستان خودرو برای اوراق سپرده می‌شود، که یک خودرو تولید شده در ایران پس از گذشت ۲۰ سال و رسیدن به فرسودگی کامل، قیمت ده‌ها برابری پیدا می‌کند و برای همان نیز بازار سیاه وجود دارد. این در حالی است که تولید خودرو در ایران بسیار چشمگیر است به نوعی که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بین ۱۶ کشور بزرگ تولید کننده خودرو در جهان، اندونزی، هند و ایران توانستند بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته سه کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو جهان با سهم حدود یک درصدی و هفتم آسیا قرار گیرد.

بحران وابستگی

با وجود شرایط ویژه‌ای که ایران در زمینه تحریم‌ها دارد، واردات با ممنوعیت کامل رو به رو شده و تولید نیز نتوانسته نیاز داخل را تامین کند، شرایطی که باعث شده فروش خودرو به صورت‌های مسخره قرعه کشی، پیش خرید و... صورت بگیرد. البته این عمق فاجعه نیست، وقتی خودروسازان خودرو‌های تولید شده را به بهانه کمبود قطعه! انبار می‌کنند، تازه متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ناتوان هستیم.

بی نیازی به فولاد

بر اساس تقسیم بندی قطعات خودرو، متوجه وابستگی خودرو به فولاد می‌شویم. سال‌ها برای آنکه فولاد به ویژه ورق مورد نیاز بدنه خودرو را تهیه کنیم، ناچار به واردات بودیم، شرایطی که اکنون از آن عبور کرده و توانسته ایم به همت فولادسازان مطرح کشور، از آن بحران عبور کنیم. اما هنوز در بخش‌هایی وابستگی وجود دارد که مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه قول داده از آن عبور خواهیم کرد. حمید شجاعی با ارایه آمار‌های چشمگیر از تولید گفت: در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی تولید کردیم که جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت و حدود ۳۲۰ هزار تن فروش را ثبت کردیم. مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی برای سال جدید گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی کرده‌ایم که گرید‌های جدید خودرویی بیشتری تولید و عرضه کنیم و عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای شرکت را شروع کنیم تا بتوانیم برای تمام محصولات، گالوانیزه خودرویی کشور را تولید و این صنعت را برای سال‌های جاری و آینده از واردات بی نیاز کنیم.

دیگر خبرها

  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد / اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • «افغانی» از دلار سودآورتر شد!
  • اجرای بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال پرفشار گاز در کشور
  • درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۵۸میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟
  • درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۶۰ ۵۸میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟