Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها که امروز (چهارشنبه یازدهم تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع برای نخستین بار است که در دوره پنجم شورای شهر تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چالش‌های اصلی در این حوزه را همکاران و مسئولان می‌دانند که من به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم که در حال حاضر نقاط ضعفی در توسعه شهری، نظارت، فرسودگی شهری، تلاطم بازار مسکن، اسکان شهرها، کیفیت ناظر ساخت و ساز و حفظ حریم تهران وجود دارد که دست مدیریت شهری در آن کوتاه است که در کنار آن نیز سیما و منظر شهری از اولویت‌های مدیریت شهری است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات کلانشهر‌ها این است که موضوع شهرسازی را به معماری تقلیل می‌دهیم و به موضوع شهرسازی نمی‌پردازیم و در معماری نیز تنها به فکر بارگذاری هستیم.

هاشمی تصریح کرد: تقلیل موارد بارگذاری به گونه‌ای صورت می‌گیرد که اگر طرح جامعی هم در این باره نوشته می‌شود، متأسفانه به طرح تفصیلی محدود می‌شود که آن هم منبع درآمد شهرداری استان‌هاست.

وی افزود: معاونت‌های معماری و شهرسازی همیشه منکر این موضوع می‌شوند که در شهرداری‌ها به عنوان قلک درآمد به آن‌ها نگاه می‌کنند و این معاونت به جای معماری شهرسازی برای شهرداری کسب درآمد می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: لازم است که به طرح جامع اهمیت داده شود که نمونه بارز آن TOD است که این موضوع پر اهمیت به هیچ وجه در طرح جامع درست دیده نمی‌شود.

هاشمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید برای همه طرح‌های جامع شهری پیوست ترافیکی را نیز اضافه کنیم و اگر من حرف از پیوست ترافیکی می‌زنم، به این علت است که ترافیک به یکی از معضلات کلانشهر‌ها تبدیل شده، اما نباید از پیوست پسماند و اجتماعی نیز غافل شد که این موضوع در اسناد بالادستی دیده نشده و در اسناد پایین دستی هم به آن توجه نمی‌شود.

وی افزود: تهران نمونه بارزی برای آینده دیگر کلانشهر‌های پایتخت است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مدیریت پسماند در دیگر کشور‌ها گفت: در بازدیدی که از شهر وین داشتم متوجه شدم که هر منطقه از این شهر مدیریت پسماند خود را دارد، به گونه‌ای که پسماند منطقه در همان منطقه جمع آوری و دپو می‌شود و در نهایت سیستم‌های زباله سوز در همان منطقه زباله را تبدیل به انرژی و برق می‌کنند، اما متأسفانه در تهران شاهد هستیم که زباله‌های مناطق تهران بعد از جمع‌آوری در مرکز دپویی مانند کهریزک جمع آوری می‌شود و از آنجا دوباره به دیگر قسمت‌ها برای زباله سوزی انتقال داده می‌شود.

هاشمی تأکید کرد: اگر بخواهیم توسعه اصولی داشته باشیم لازم است به پیوست‌های طرح جامع توجه شود و به این‌ها به طور کلی با عنوان معماری و شهرسازی دیده شود.

وی ادامه داد: مسئله بافت فرسوده یکی از معضلات کلانشهرهاست و متأسفانه باید بگویم در سیاست‌گذاری‌های کلی به گونه‌ای عمل کردیم به جای اینکه سرمایه‌ها در بخش بافت فرسوده هزینه شود، به سمت سرمایه‌گذاری در باغات کشیده شده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: باید ۱۵ درصد نقدینگی سرگردان به سمت معماری و شهرسازی سوق داده شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۵۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سوم اردیبهشت ماه به مناسبت زادروز مرحوم شیخ محمد بن عزالدین حسین بهاءالدین عاملی یا همان شیخ بهایی بزرگ (ره)، فقیه، اندیشمند، حکیم، شاعر و معمار فرزانه ایرانی، روز معمار نام گرفته است. گرامیداشت این روز بهانه‌ای است برای تعمق در گنجینه غنی میراث عظیمی که از نیاکان ما به جای مانده است؛ میراثی که گویای سنت دیرین این سرزمین کهن در ساخت و ساز بنا‌های بزرگ و کوچک، ازخانه‌های مردم عادی تا سرا‌ها و عمارت‌های با شکوه و مساجد زیبا و بزرگ و کاروانسرا‌های استثنایی و ... است.

وی افزود: ایران عزیز ما، زادگاه معمارانی بزرگ بوده است که شاهکار‌های کم و گاه بی نظیری را هم در دوره پیش از اسلام و به ویژه در دوره پس از اسلام از خود به ارمغان گذاشته و به واسطه آن در تاریخ ماندگار گشته و شهرتی جهانی یافته‌اند. حقیقتا به ندرت می‌توان هنرفنی یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد. معماری و فرهنگ، دو واژه آشنا با ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. معماری از مهمترین مقولات فرهنگ است و بر آن تاثیر می‌گذارد و آینه ایست روشن از شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در ادوار مختلف و نحوه زیست وسبک زنگی مردم در آن.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه نبود الگو‌های متناسب با میراث و سنت فرهنگی اجتماعی پیشین ما و تکیه بر الگو‌های وارداتی، غربگرا، گاه مغشوش و به دور از انگاره‌های اسلامی، ایرانی و حتی شرقی، معماری و شهرسازی امروز شهر‌های ما به ویژه تهران را از مسیر صحیح خود دور کرده است و این خود جای خالی الگو‌هایی کارآمد و الهام بخش با طعم فرهنگ ایرانی – اسلامی را در معماری امروز ما نشان می‌دهد؛ الگو‌هایی که تنها در کتاب‌ها و کلاس‌های دانشگاه‌های ما آموزش داده نشود؛ بلکه در عمل، ظاهر و باطن خانه‌ها و ابنیه ما را شکل دهد.

نادعلی ادامه داد: الگوی طرح‌های جامع موجود که هنوز توسعه شهری امروز ما پیرو آن است، گرچه به جهت معماری داخلی هم از موازین و آموزه‌های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی دور است، در عین حال به شکل ویژه‌تر مفهوم منظرین و فرهنگی محیط شهری را نادیده میگیرد. این امر منجر به پیشامد تناقضی شده است که چرا کلانشهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین نابهنجاری و اغتشاشی در سیما و منظر خود شده است؟! بسیاری از نما‌های شهری، چه در حوزه ساختمان‌های مسکونی شخصی و چه در ساختمان‌هایی با کاربری اجتماعی و حتی ابنیه حاکمیتی همچون وزارتخانه‌ها و ادارات و بانک‌ها و ... در شأن و جایگاه یک شهر ایرانی اسلامی نیست، چه برسد در شأن ام القرای جهان اسلام که ما بدان نظر ویژه داریم. نباید فراموش کرد که سیما و منظر شهری بخشی از مشاعات شهر است و جزء املاک شخصی مردم به شمار نمی‌آید، با توجه به اینکه شکل و قالب نما‌های شهری بر روی افکار، روح و روان، سبک زندگی و در یک کلام فرهنگ مردم اثرگذار است، باید نسبت به آن دقت حداکثری شود. تدوین سیاست‌های ارتقاء کیفیت معماری ساختمان‌های شهر تهران و بهبود سیما و منظر شهری یکی از اصلی‌ترین اهداف و مأموریت‌هایی است که مجموع مدیریت شهری باید در برنامه‌های خود قرار دهد؛ امر مهمی که البته در سال‌های گذشته چندان در برنامه‌ریزی‌های شهری دیده نشده است.
وی گفت: متأسفانه بسیاری از بنا‌هایی که شهرداری تهران در ادوار پیشین، خود متولی ساخت آنها بوده است نیز سنخیت چندانی با معماری ایرانی اسلامی ندارد. این در حالی است که مصوبه «ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» مصوب به تاریخ‌های ۲/۷/۱۳۸۵ و ۳/۶/۱۳۹۴ بر تدوین سندی جامع به‌منظور تحقق اهداف سیما و منظر در چشم‌انداز طرح راهبردی شهر تهران تأکید دارد و شهرداری تهران می‌بایست ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، این سند را ارائه می‌نمود که متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و کماکان جای آن خالی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با نظر به لزوم توجه و تمرکز بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و جایگاه ویژه امر مهمی، چون معماری در فرهنگ زیست و سبک زندگی مردم در شهر، باید موضوع سیما و منظر شهری را جدی بگیریم و از هویت بر جای مانده از گذشته و میراث فرهنگیمان در معماری شهری حفاظت کنیم و بدین منظور اگر به دنبال توفیقاتی در اجرا و عمل هستیم نیازمند تشریک مساعی جدی شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران می‌باشیم و مجموعه مدیریت شهری نسبت به اجرایی شدن این مصوبه و مصوباتی از این دست و موضوع پاسداشت سیما و منظر شهر خود باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز
  • دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • بررسی بخش شهرسازی مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان رویدادها
  • لزوم ورود مدیریت شهری به مسائل زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد بحران‌ها
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است