Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد رضا حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای کاوش بیشتر نیاز به منابع مالی است و ارگانی که تأمین کننده این منبع مالی بوده به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به تابوت کشف شده در منطقه جوبجی رامهرمز بیان کرد: تابوت کشف شده در این منطقه حاوی برخی قطعات سفال و اسکلت انسانی است و بر اساس بررسی اولیه هیچ‌گونه مومیایی مشاهده نشده است؛ به دلیل بحث حفاظت پس از کاوش از آثار باستانی نمی‌توان با عجله نتیجه‌ای از کارشناسی این اثر اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی افزود: آثار کشف شده در منطقه جوبجی رامهرمز در سال ۱۳۸۸ به طور اتفاقی با برخورد تیغه‌های یک دستگاه بیل مکانیکی سازمان آب و برق خوزستان که بدون مجوز در این منطقه مشغول به فعالیت بوده به دست آمد که در ابتدای این فعالیت در عمق سطحی اثری یافت نشده بود.

وی افزود: در گام نخست کاوش و نجات بخشی آثار باستانی در سال ۱۳۸۸ برخی اشیا تاریخی از قبیل زیور آلات، سفال و… از این منطقه خارج شد. این منطقه به محض شناسایی، محصور و در حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت تا روند کاوش به مرحله‌ای برسد که آثاری که وجود داشت نجات بخشی شود.

وی با اشاره به یکی از دلایل دیر جابجا شدن برخی آثار تاریخی از منطقه جوبجی گفت: کارهای صورت گرفته در منطقه باستانی جوبجی رامهرمز بر اساس استانداردهای حفاظت از آثار تاریخی بوده که اتفاقاتی از قبیل شرایط جوی و بارندگی‌ها در ابتدای بهار امسال باعث تأخیر در جابجایی اشیا تاریخی از این منطقه شده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: سازمان آب و برق برای آبرسانی به این منطقه اقدام به دریافت استعلام از میراث فرهنگی کرد و استعلام‌ها بر اساس حجم، فاز بندی می‌شوند که برخی از استعلام‌ها به دلیل اینکه بخش ملی هستند حتماً باید برای شناسایی از پژوهشگاه میراث فرهنگی مجوز داشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق قانون دستگاهی که قرار است استعلام برای فعالیت در منطقه را تهیه کند باید تمام منابع مالی استخراج آثار تاریخی را تأمین کند.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی رامهرمز مرمت گران را دعوت کرد تا این منطقه را ساماندهی کنند و در این مدت ۲ عدد تابوت که شرایط بهتری داشت به محلی ایمن منتقل شدند و سه تابوت دیگر که بر اثر برخورد با بیل مکانیکی آسیب دیده بودند در همان منطقه مرمت و تثبیت شدند.

حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس کارشناسی به عمل آمده و تبدیل این منطقه به سایت موزه، اشیایی که شرایط نگهداری سختی دارند و باید حتماً در شرایط آزمایشگاهی نگهداری شوند منتقل شده و سایر اشیا در محل نگهداری شده‌اند.

به گزارش ایرنا در چند روز گذشته در فضای مجازی اخباری مبتنی بر کشف تابوت‌های باستانی در منطقه جوبجی رامهرمز و باقی ماندن آنها در همان محوطه منتشر شده بود. دریکی از متن‌های منتشر شده آمده است: ماه‌ها از کشف تابوت‌های باستانی در محوطه ایلامی جوبجی در شهرستان رامهرمز می‌گذرد اما هنوز برای جابجایی آن اقدامی نشده است. کارگر حاضر در محل می‌گوید: ۱۲ ماهه اینجا هستیم. جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند. اما به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود مراقبت نابود شدند.

رامهرمز در شرق خوزستان طبق نظر تاریخ دانان در دوره‌ای پایتخت ایران بوده است. رامهرمز متشکل از دو کلمه رام و هرمز (نام یکی از خسروان ساسانی) بوده است. ۱۲ اثر تاریخی و با ارزش این منطقه ثبت ملی شده اند.

۷۱۶۵/‏‬ ۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شوش خوزستان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فرشاد مهرابی با اشاره به آغاز برداشت کلزا از سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی رامهرمز گفت: پیش بینی می‌شود امسال یکهزار تن محصول از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی افزود: ۷ دستگاه کمباین دارای هد مخصوص، کار برداشت محصول کلزا در شهرستان رامهرمز را بر عهده دارند.


مهرابی ادامه داد: یک مرکز خرید در شهرستان  محصول کلزای کشاورزان را با نرخ تضمینی خریداری می‌کند.

دیگر خبرها

  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد