Web Analytics Made Easy - Statcounter

  مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

این کنگره ۲ روزه سه شنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه، قرائت پیام‌های دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و سخنرانی بهمن مرادنیا استاندار کردستان آغاز شد و قرار است در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسئولان استان کردستان از یکسال پیش فعالیت خود را در راستای برگزاری کنگره‌ای به منظور معرفی و تجلیل از مشاهیر و نام آوران کُرد آغاز کردند و در این راستا ۶ کار گروه در حوزه‌های علوم انسانی، زبان و ادبیات، فرهنگ و هنر، علوم پایه و مهندسی، کشاورزی و پزشکی تشکیل شد.

اعضای این کارگروه‌ها را هم اساتید دانشگاه و افراد متخصص تشکیل داده بودند تا از هر حوزه چندین فرد نام آور و تأثیرگذار کُرد را به کمیته علمی که متشکل از هشت متخصص بود، معرفی کنند.

بعد از گذشت حدود پنج ماه از آغاز رسمی فعالیت این کارگروه‌ها و کنکاش و بررسی در خصوص مشاهیری که در قید حیات بودند، اسامی تعیین شده به شورای راهبردی کنگره که ریاست آن بر عهده استاندار کردستان بود، ارسال شد.

محدودیت‌هایی همچون کهولت سن در انتخاب برخی از مشاهیر برای حضور در کنگره وجود داشت با این وجود تلاش‌های بسیاری برای شرکت مشاهیری که مردم کردستان سال‌هاست در انتظار دیدن آن‌ها هستند انجام شد.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت. (تصاویر) بازگشت خواننده مشهور به کشور پس از ۳۸سال
برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در ۲ سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه پرداختند.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روز‌های ۱۱ و ۱۲ تیر در سینما‌های بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.   کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد با حضور مهمانانی از داخل و خارج کشور از جمله مظهر خالقی اسطوره موسیقی کردستان به مدت دو روز در دانشگاه کردستان در قالب پنل‌های تخصصی برگزار خواهد شد و در اختتامیه آن از مشاهیر کرد که در قید حیات هستند تقدیر می‌شود.   عکاس: بختیار صمدی/فارس  

منبع: فرارو

کلیدواژه: مشاهیر کرد شهرام ناظری مظهر خالقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۶۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره شهدای جهادگر به میزبانی دهدشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی معتمدی پور در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران و انجام عملیات وعده صادق، اظهار داشت: پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی علاوه بر ایجاد عزت و یکپارچگی در کشور موجب رعب و وحشت دشمنان خارج از کشور شد و امید و غرور ملی را احیا کرد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال گذشته دو یادواره باشکوه شهدای جهادگر استان در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران برگزار شد، از برگزاری سومین یادواره در ۲۰ اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان کهگیلویه خبر داد. وی برگزاری این یادواره‌ها را تمرینی برای اجلاسیه شهدای جهادگر استان در تاریخ ۱۸ مرداد ماه با حضور مقامات عالی کشوری و پس از آن کنگره ملی در مهر ماه دانست و بر به کار بستن همه توان و همت لازم برای برگزاری مراسمی در شان شهدا تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • برگزاری رویداد ریورس پیچ صنعت حمل و نقل
  • خراسان شمالی آماده برگزاری یادواره شهدای غریب در اسارت
  • یادواره "شهدای غریب در اسارت" خراسان شمالی برگزار می شود
  • شناسایی ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان شمالی
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • پیش‌بینی برنامه‌های متنوع برای گرامیداشت روز دختر در کردستان
  • برگزاری کنگره شهدای جهادگر به میزبانی دهدشت
  • برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان