Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@11:59:29 GMT

آتش در پیشرفته‌ترین زیر دریایی اتمی روسیه

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۸۷۸۵

آتش در پیشرفته‌ترین زیر دریایی اتمی روسیه

وقوع آتش سوزی در یکی از پیشرفته ترین زیردریایی های اتمی روسیه موجب شده تا «ولادیمیر پوتین» وزیر دفاع این کشور را به محل حادثه اعزام کند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که بر اثر آتش سوزی در یک زیردریایی این کشور ۱۴ ملوان کشته شده‌اند.هفت نفر از کشته شدگان این حادثه، کاپیتان رده اول نیروی دریایی روسیه بودند و دو نفر نیز بالاترین مدال افتخاری کشور، یعنی قهرمانی روسیه را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع روسیه نام این زیر دریایی را اعلام نکرده و در مورد دلایل وقوع حادثه و احتمال زنده ماندن تعدادی از خدمه آن هیچ توضیحی نداده است. وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای گفت این زیردریایی هنگام تجسس در اعماق آب در حریم دریایی آن کشور و بندرگاه نظامی سورمرسک، پایگاه ناوگان شمالی نیروی دریایی آن کشور دچار حریق شده و تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است.

وزارت دفاع روسیه در بخش دیگری از بیانیه گفت با فداکاری خدمه زیردریایی آتش سوزی مهار شده ولی در مورد دلایل احتمالی این حادثه، تعداد خدمه‌ای که در زیردریایی بودند و یا احتمال زنده ماندن برخی از آنها هیچ توضیحی نداد.

در این بیانیه گفته می‌شود که مأموریت زیردریایی تحقیق در بستر دریا بوده ولی نام و نوع زیر دریایی را مشخص نکرد.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که این زیردریایی اتمی که برای عملیات حساس در اعماق اقیانوس‌ها طراحی و ساخته شده یکی از محرمانه ترین شناورهای نظامی روسیه است. وبسایت روسی «آر بی سی» در گزارشی گفت که یک زیردریایی اتمی مدل آ اس ۱۲- لوشاریک بوده است.

لوشاریک که در سال ۲۰۱۰ به نیروی دریایی روسیه پیوست پیشرفته‌ترین و ناشناخته‌ترین زیردریایی روسی است. نام آن از یک شخصیت کارتونی دوران شوروی، یک اسب اسباب بازی کوچک که پیکرش مجموعه‌ای از اشکال کروی بود به عاریه گرفته شده است.

ظاهراً دلیل انتخاب این نام نحوه طراحی فضای داخلی زیردریایی است که از یک مجموعه کپسول‌های کروی از جنس تیتانیوم ساخته شده که در برابر فشار آب در اعماق اقیانوس بسیار مقاوم است.

زیردریایی لوشاریک در برنامه‌های تحقیقاتی سال ۲۰۱۲ برای اثبات حاکمیت روسیه بر مناطق گسترده‌ای از قطب شمال نقش فعالی داشت. طبق بیانیه‌های رسمی که در آن زمان منتشر شد این زیردریایی توانسته بود از عمق دو هزار و ۵۰۰ متری نمونه برداری کند. زیر دریایی‌های معمولی می‌توانند به عمق ۶۰۰ متری برسند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید حدس زده می‌شود که زیردریایی لوشاریک قادر بود به عمق ۶ هزارمتری برسد ولی اثبات این ارزیابی به صورت مستقل امکان ندارد. کارشناسان می‌گویند احتمالاً یکی از مأموریت‌های این زیردریایی مختل کردن کابل‌های ارتباطی در کف دریاها بوده است.

رسانه‌های روسی می‌گویند با وجودیکه این زیردریایی بخشی از ناوگان شمالی است ولی تحت فرمان مستقیم بخش تحقیقات آب‌های عمیق در وزارت دفاع آن کشور است که به خوبی اهمیت مأموریت‌های آن‌را نشان می‌دهد.

این آتش سوزی پر تلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه از سال ۲۰۰۸ است. در آن سال بر اثر فعال شدن تصادفی سیستم اطفای حریق در زیردریایی اتمی نرپا هنگام آزمایش آن ۲۰ نفر کشته شدند.

اما پرتلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه در دوران پسا شوروی انفجار و غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک در روز ۱۲ اوت ۲۰۰۰ هنگام مانور در دریای بارنتس بود که به مرگ تمامی ۱۱۸ نفر خدمه آن منجر شد./مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز

وزیر دفاع انگلیس توقیف کشتی باری توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز را غیرقابل‌قبول و نقض قوانین بین‌المللی خواند.

به گزارش ایسنا، «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس امروز شنبه مدعی شد توقیف کشتی باری MSC Aries توسط ایران غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

پیش از این، «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیسی در پی توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده و مدعی شد که عملیات «ناقض قوانین بین‌المللی» است.

نیروی دریایی سپاه ظهر امروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد.

برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که  «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد  با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا
  • گروسی به ایران، روسیه و اوکراین سفر می‌کند
  • (ویدیو) اولین نسخه از زیردریایی بدون خدمه Manta Ray
  • روسیه: غرب در شناسایی طراحان اصلی حادثه مسکو همکاری کند
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • میزبانی اسکله‌های گلستان از ۷۵ هزار گردشگر دریایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز
  • استقرار یگان‌های بسیار قوی با تجهیزات پیشرفته در مرزهای شمال شرق کشور
  • روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است