Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، بهنام محسنی ضمن گفت و گو در خصوص قوانین جدید بازار پایه فرابورس  تصریح کرد: بازار پایه فرابورس ایران از سال ۱۳۹۰ بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور ایجاد شده است. مطابق این بازار معاملات سهام شرکت‌هایی که اقدام به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را داشتند، تنها از طریق بازار پایه فرابورس ایران یا از طریق پذیرش در یکی از بازارهای اصلی امکان پذیر بود و سپس بر اساس قانون احکام دائمی کشور قانون مزبور به یک قانون دائمی تبدیل و بازار پایه روند خود را ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس با اشاره به اینکه در حال حاضر دو گروه از شرکت‌ها به صورت عمده در بازار پایه حضور دارند؛ ادامه داد: برخی از شرکت‌ها از بورس تهران یا از بازارهای اصلی فرابورس ایران لغوپذیرش شدند و معاملات سهام این بنگاه‌ها به بازار پایه فرابورس منتقل و بخشی هم بر اساس قانون احکام دائمی کشور مشمول شرایط ثبت نزد سازمان بورس بودند و معاملات سهام این واحدهای در بازار مزبور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مسائل سهامداران در بازار پایه مربوط به عدم تقارن اطلاعاتی ناشران است، افزود: به طور کلی در بازار پایه ناشرانی وجود دارند که ممکن است برای زمان‌های قابل توجهی اطلاعات مورد نظر شرکت را ارائه نکرده یا مجامع صاحبان سهام شرکت‌ها بصورت منظم و دقیق برگزار نشده باشد و در حقیقت فضای خاصی در بازار پایه در این شرایط حاکم است.

معاون بازارهای خارج از بورس فرا بورس بیان کرد: علاوه بر موضوع عدم تقارن اطلاعاتی شرایط معاملات در بازار پایه در همین زمینه و بر اساس حفظ حقوق سهامداران تغییراتی را در مقررات هم در بحث ناشران و هم در مقررات معاملاتی با خود به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: مهمترین تغییراتی که در مقررات جدید انجام خواهد شد بحث تقسیم و طبقه‌بندی ناشران بازار پایه در سه تابلوی معاملاتی به نام های زرد، نارنجی و قرمز خواهد بود.

محسنی گفت: این تابلوها الهام گرفته از علائم و رنگ بندی های که در تمامی کشورها بصورت علائم مشترک که می تواند مفهوم مشترکی را متبادر و میزان ریسک شرکت را در هر طبقه نمایش دهد.

وی در ادامه افزایش امکان روزهای معاملاتی را از دیگر تغییرات در مقررات جدید بازار پایه برشمرد و افزود: تا به حال شرکت ها در تابلوی جیم بازار پایه فقط سه روز در هفته امکان معامله داشتند اما در مقررات جدید امکان معامله در تمامی روزهای معاملاتی وجود خواهد داشت اما نوسان معاملات در این بازارها محدود می شود.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس اضافه کرد: موضوع دیگری که در مقررات جدید پیش بینی شده بحث کشف قیمتی که در بازار پایه با توجه به طبقه بندی ناشر در هر تابلوی معاملاتی به روزهای خاصی در هفته یا ماه منحصر شده است.

وی توضیح داد: نکات دیگری که در مقررات جدید بازار پایه پیش‌بینی و عنوان شده بحث پنهان بودن پس زمینه‌های خرید و فروش سهام است چون سوء استفاده‌های زیادی در خصوص نمایش سفارش ها ومظنه ها قبل از انجام معاملات وجود داشت.

محسنی یادآور شد: شایان ذکر اینکه با عدم نمایش سفارش ها هم امکان دست کاری قیمت ها به شدت کاهش پیدا می کند و هم در این حین قیمتی به عنوان قیمت نظری گشایش که عنوان (تی. او. پی) را دارد در طول دوره سفارش‌گیری نمایش داده می‌شود که به نوعی قیمت مزبور اجماع نظر بازار در مقطع کشف قیمت برای انجام معامله خواهد بود.

وی در پایان از برگزاری یک نشست تخصصی تبیینی و توجیهی در مورد بازار پایه خبر داد و گفت: روز گذشته شورای عالی بورس در خصوص جوانب مختلف این دستورالعمل به بحث و بررسی پرداخت، اما جمع‌بندی نهایی نظرات اعضا به جلسه آتی این شورا موکول شد  .

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران قانون سهام سازمان بورس بورس تهران حقوق خرید و فروش بورس فرابورس بازار پایه معاملات سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نشست علنی مجلس به ریاست رئیس مجلس آغاز شده و این موارد در دستور کار نمایندگان قرار دارد:

ادامه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی.   گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان.   ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان دربرابر سوء رفتار.   گزارش کمیسیون انرژی درمورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (STC) به داوری در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس با اولویت   گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها.   گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت   گزارش کمیسیون کشاوزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰   بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درمورد رسیدگی به طرح نظام قانون‌گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی   بررسی تقاضای دو فوریت درمورد طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم.

دیگر خبرها

  • محرک جدید بورس
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • تسلا باز هم قیمت خودروهایش را کاهش داد
  • استقلال و پرسپولیس واگذار شدند
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین