Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@21:24:47 GMT

چگونه از مرگ‌ومیر زودرس جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۰۷۸۶

چگونه از مرگ‌ومیر زودرس جلوگیری کنیم؟

وزارت بهداشت می‌گوید آمار مرگ و میر زودرس در کشور نگران کننده است. بر اساس آمار پارسال ۸۵ هزار مرگ‌ومیر در افراد زیر ۵۰ سال اتفاق افتاده است که این رقم دو درصد کل آمار و مرگ‌ومیر را شامل می‌شود. رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حالی این اتفاق را یک فاجعه خوانده است که به اعتقاد او با مرگ هر پدر و مادری، ستون خانواده از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری‌هایی که منجر به مرگ و میر زودرس می‌شوند عمدتاً غیرواگیردار هستند و به گفته کارشناسان در ۷۰ درصد موراد قابل پیشگیری هستند.


عوامل بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر زودرس

اکبر نیک‌پژوه متخصص قلب و عروق درباره عوامل مؤثر در ابتلاء به بیماری منجر به مرگ در سنین پایین می‌گوید: «نخستین موضوعی که باعث می‌شود آمار مرگ و میر زودرس بالا برود افزایش میزان جمعیت است. تا چند سال پیش کشور ما جمعیت جوانی داشت و این جوانان در حال حاضر به سنین میانسالی نزدیک شده‌اند و همین باعث شده است که به نسبت جمعیت میزان مرگ و میر زودرس افزایش پیدا کند.»

دومین عاملی که نیک‌پژوه به آن اشاره می‌کند صنعتی شدن جوامع امروز است که شاید عامل اصلی در متفاوت شدن سبک زندگی افراد نسبت به دهه‌های گذشته باشد. او می‌گوید: در حال حاضر جمعیت شهری بیشتر شده و این به معنی این است که تعداد افرادی که در معرض استرس، فشار‌های عصبی و آلودگی هوا هستند بیشتر شده است.

صحبت‌های نیک‌پژوه در حالیست که همین امروز (سه‌شنبه) پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد که فقط در سال ۹۴ بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا دچار ایست قلبی شده‌اند.

سبک تغذیه افراد در جوامع امروز هم در این موضوع دخیل است. به گفته نیک‌پژوه این روز‌ها مردم ما بیشتر فست فود و غذای ناسالم و کنسرو شده می‌خورند، همین باعث شده تا میزان چاقی در بین افراد میانسال و جوان بالاتر رود. در این میان در حال حاضر دسترسی به مواد غذایی بیشتر شده، تحرک بدنی کمتر شده و همین در کنار استفاده از غذا‌های ناسالم درصد افراد چاق در کشور را بالا برده است. همانطور که می‌دانید در ادامه چاقی بیماری‌هایی مثل افزایش قند خون و فشار خون بالا هم قرار دارد و می‌تواند باعث سکته در افراد شود.


مرگ زودرس در کشور‌های دیگر هم وجود داشته است

نیک‌پژوه تاکید می‌کند: بنابراین عوامل مختلفی می‌توانند در این زمینه منشأ اثر باشند از عوامل جمعیتی گرفته تا عوامل محیطی و حتی نوع رفتار خود مردم. البته به اعتقاد او در حال حاضر میزان تشخیص بیماری‌ها توسط پزشکان هم نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر شده و همین باعث می‌شود تا میزان آمار رسمی چنین مرگ و میر‌هایی بالاتر برود.

او می‌گوید: سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های توسعه یافته مطمئناً از این مرحله عبور کرده‌اند. چرا که تا چند سال پیش دائماً این نگرانی از سوی این کشور‌ها اعلام می‌شد که بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی آمار بالایی در این کشور‌ها دارد که آن‌ها با برنامه‌ریزی توانستند شیب صعودی آن را کنترل کنند.


راه‌های جلوگیری از مرگ‌ومیر زودرس چیست؟

اما مهمترین سوالی که در این باره وجود دارد این است که چطور می‌تواند آمار مربوط به مرگ‌ومیر زودرس که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی برای کشور دارد را کاهش داد. قطعاً علاوه بر دولت و نهاد‌های متولی مردم هم باید نسبت به این موضوع حساس بوده و آموزش‌های لازم را ببینند.

نیک پژوه در این باره می‌افزاید: قطعاً سیاستگذار این حوزه وزارت بهداشت است، ولی این کاری نیست که فقط وزارت بهداشت بتواند از پس آن بربیاید. البته این وزارتخانه در ابتدا باید بررسی کند که این آمار واقعی هست یا نه. ثانیاً اگر آمار واقعی است و این درصد بالا رفته، علت‌یابی را در دستورکار خود قرار داده و همه موارد را بررسی کنند. بعد از آنکه عوامل مشخص شد، وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار سلامت می‌تواند توسط مجلس قوانینی را تصویب کند که به پیشگیری ابتدایی منجر شود.

پیشگیری ابتدایی مربوط به سیاست‌گذاری‌های کلی می‌شود. به این معنی که قوانینی به وجود آید تا مثلاً کارخانه‌های تولید مواد غذایی استاندارد‌های لازم را رعایت کنند. کارخانه روغن‌های نباتی ملزم به تولید روغن با ترانس پایین شوند یا کنسرو‌ها با نمک و مواد نگهداری کم‌خطر تولید شوند. به گفته نیک‌پژوه در مورد دیگر وزارت بهداشت می‌تواند به کمک مجلس مالیات بر خرده فروشی سیگار را تصویب کند تا دسترسی به سیگار گران‌تر و محدودتر شود. مثال دیگر است که مجلس با تصویب قوانین با منشا آلودگی هوا مبارزه کند، اجازه تردد خودرو‌های آلوده کننده را ندهد، سن معاینه فنی را کاهش دهد و برای خودرو‌هایی که آلودگی کمتر ایجاد می‌کند سیاست‌های تشویقی اتخاذ کند. به همه این موارد «پیشگیری ابتدایی» گفته می‌شود که باعث می‌شود خود به خود مردم به مواد غذایی سالم، هوای پاک و مانند آن دسترسی داشته باشند.


سطوح پیشگیری کدامند؟

نیک‌پژوه معتقد است بخش اعظم پیشگیری به خود فرد برمی‌گردد. به گفته او در پیشگیری اولیه این خود فرد است که هنگام خرید از سوپرمارکت روغن با ترانس چرب پایین را انتخاب می‌کند یا ورزش را در برنامه روزانه و هفتگی خود قرار داده است و سیگار یا قلیان کشیدن را ترک می‌کند. در سطح دوم یا سطح ثانویه فرد مورد نظر غربالگری انجام می‌دهد و همین باعث می‌شود اگر علائم بیماری در او باشد زودتر تشخیص داده شود تا به مرحله مرگ و میر زودرس نرسد. در پیشگیری سطح سوم فردی که دچار بیماری یا سکته قلبی شده است، بازتوانی و فیزیوتراپی می‌شود یا در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کند تا این اتفاق برای او تکرار نشود. سطح چهارم پیشگیری هم وجود دارد که در آن توصیه شده است که اقدامات غیرضروری پزشکی انجام نشود.»

بنابراین جلوگیری از مرگ‌ومیر‌های ناگهانی و زودرس در سنین پایین قابل پیشگیری است و انجام هر کدام از این مراحل در زمان مناسب می‌توان شیب صعودی آن را مدیریت کرد.


منبع:سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مرگ ومیر مرگ زودرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ندیمی در گفت و گو با قدس: دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرد که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم

فروش نفت و گاز مانند هر تجارت دیگری نیاز به بازاریابی و تلاش برای حفظ بازارهای فعلی دارد. این امر در شرایط تحریم از پیچیدگی های بیشتری برخوردار می شود. طی سال های اخیر صنایع نفت و گاز کشور تحت تحریم های شدید قرار گرفت.

وزارت نفت به دنبال راهکارهایی برای خنثی سازی تحریم ها برآمد تا بتواند نفت و گاز کشور را بفروشد. در حوزه فروش نفت از سیاست هایی همچون استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور و افزایش تولید، صدور خدمات فنی و مهندسی، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و فروش نفت به مینی ریفاینفری ها در شرق آسیا استفاده کردیم.

از آنجائیکه عمده فروش گاز کشور از طریق خط لوله و به همسایگان است، وزارت نفت سیاست به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی را مدنظر قرار داده است. در همین راستا شاهد هستیم که تلاش هایی در راستای احیای خط لوله صلح و احیای روابط با عراق صورت گرفته است. تمامی تلاش هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، در نهایت به ما کمک کرد که فروش نفت کشور را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم و فروش گاز را هم فراتر از زمان غیرتحریمی پیش ببریم.

تاثیر سفر اخیر رئیس جمهور به پاکستان و رایزنی در مورد خط لوله صلح 

ایرج ندیمی، نماینده ادوار مجلس در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشورمان در منطقه و افزایش روابط با همسایگان از جمله سفر اخیر رئیس جمهور به پاکستان و رایزنی در مورد خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هندوستان) تصریح کرد: هر اقدام دولت که در راستای ایجاد بازارهای جدید و افزایش روابط با همسایگان باشد، مثبت ارزیابی می شود. مسائل اقتصادی ایجاب می کند که در شرایط فعلی فعالیت بیشتری در حوزه اقتصاد انرژی داشته باشیم. از این منظر می توان گفت که دولت سیزدهم و وزارت نفت به درستی دیپلماسی فعال انرژی را به اجرا گذاشته اند.

وی ادامه داد: بهبود روابط با کشورهای همسایه و پیش بردن طرح های مربوط به مبادلات انرژی در منطقه می تواند به افزایش ارزآوری برای کشورمان منجر شود. از سوی دیگر، بر اثر دیپلماسی فعال انرژی که در منطقه به اجرا گذاشته ایم می توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم که بازارهای فعلی از دست برود.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در کنار افزایش مبادلات در حوزه انرژی با کشورهای منطقه باید به برقراری روابط حداکثری با کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و نوظهور مانند چین و هند نیز توجه داشته باشیم.

افزایش روابط با کشورهای بزرگ به ما کمک می کند که از  حمایت آنها بهره مند شویم

ندیمی گفت: افزایش روابط با کشورهای همسایه و دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرده است که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم و بر آن ها فائق آییم. افزایش روابط با کشورهای بزرگ مانند چین نیز به ما کمک می کند که از رأی و حمایت آن ها در عرصه بین المللی بهره مند شویم. به علاوه، افزایش روابط با دیگر کشورها در شرایط تحریمی به ما کمک می کند که در زمینه هایی مانند اکتشاف، استخراج و... نیز فرصت هایی برای همکاری با دیگران داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به تمامی مسائلی که در بالا گفته شد، بنده موافق تلاش های دولت فعلی در زمینه انرژی در راستای افزایش روابط با همسایگان و کشورهای دیگر هستم.

 هوشمندی ایران در بازطراحی تجارت انرژی کشور زمینه ساز افزایش درآمدهای ارزی

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: عراق نیز از دیگر کشورهایی است که در همسایگی ما قرار دارد. ما با این کشور مراوداتی در حوزه انرژی داریم. حفظ این مراودات در وضعیت تحریمی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در ارتباط با این کشور نیز به درستی وزارت نفت سیاست بهبود روابط را به اجرا گذاشته است.

ندیمی در پایان تأکید کرد: عملکرد خوبی در زمینه بازارسازی برای فروش نفت و بهبود روابط با کشورهای همسایه شاهد بودیم. همین تلاش ها بسترساز فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد. به نحوی که توانستیم فروش نفت خام کشور را به حد قابل قبولی برسانیم. در این ارتباط، سیاست هایی مانند سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی به کمک مان آمد و هوشمندی ایران در بازطراحی تجارت انرژی کشور زمینه ساز افزایش درآمدهای ارزی خواهد شد

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • ندیمی در گفت و گو با قدس: دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرد که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم
  • شهید قرنی نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه کشور داشت