Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@17:01:30 GMT

«زباله‌» به «انرژی» بدل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۱۴۵۸

«زباله‌» به «انرژی» بدل می‌شود

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تولید کالاها و محصولات گوناگون، فناوری‌های پیشرفته‌ای را به خدمت گرفته و رشدی شتابان یافته است. اما همین اندازه از تولیدات موجب ایجاد ضایعات شده است. کار از بین بردن اصولی و غیر مخرب این پسماندها اگر بیش از تولید فناورانه دشوار نباشد به همان میزان سختی دارد.

فناوری‌های از بین بردن زباله با توجه به شناخت تازه از قابلیت‌های طلای کثیف، دست خوش تحول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، یک شرکت دانش‌بنیان، طراحی و ساخت «مشعل پلاسما» به عنوان یکی از فناوری‌های مورد استفاده در از بین بردن زباله و تبدیل آن به انرژی را دنبال می‌کند.

علیرضا زمانی مدیرعامل شرکت" رایکا گستر پلاسما "با اشاره به این‌که مشعل‌های پلاسمایی، نوع تازه‌ای از فناوری‌هاست که می‌تواند زباله را به کوچک‌ترین عناصر تجزیه‌ کند گفت: در کوره‌ها یا راکتورهای پلاسما که به مشعل مجهز است، با ایجاد یک دمای بسیار بالا همه تمامی بخش‌های زباله به‌طور کامل تجزیه می‌شود.

این فعال دانش‌بنیان با اشاره به فناوری پیچیده و پیشرفته این مشعل و راکتورها گفت: به غیر از چند کشور اروپایی و آمریکا، کشور دیگری از این فناوری برخوردار نیست و اکنون فناوری این مشعل‌ها در کشور بومی سازی شده است.

وی با اشاره به کاربردهای گسترده مشعل پلاسمایی گفت: این مشعل‌ها که به صورت یک مجموعه راه‌اندازی می‌شود، در حذف زباله‌های انبوه و از بین بردن زباله‌های خطرناک مانند زباله‌های عفونی بیمارستانی کاربرد دارد.

زمانی آلایندگی بسیار اندک و باقی مانده بدون نیاز به دفن را از ویژگی‌های این دستگاه عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این دستگاه این است که می‌تواند همه پسماند های خطرناک و ویژه را تا ۹۵ درصد جرم و حجم زباله کاهش دهد. این طرح همچنین می‌تواند در ابعاد و حجم‌های گوناگون از ۱ تن در روز تا ۱۰ تن در روز اجرا شود.

مدیرعامل رایکا گستر با بیان این‌که این دستگاه از طریق پلاسما کردن گاز دما را افزایش می‌دهد، ادامه داد: دمای گاز این مشعل ها از6 هزار تا 30 هزار کلوین تغییر می‌کند و زباله را تبخیر می‌کند.

زمانی، به سازوکار منحصر به‌فرد مشعل پلاسمایی اشاره کرد و ادامه داد: این سیستم با تولید دمای بسیار بالا و نرخ انتقال حرارت بسیار زیاد به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند، ضمن آن‌که تبدیل زباله به مواد غیر مضر را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل رایکا با اشاره به تولید این دستگاه به کمک جمعی از متخصصان و دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: تولید مشعل‌های پلاسمایی ضمن آن‌که یکی از مشکلات عمده کشور یعنی از بین بردن حجم انبوه زباله و پسماندها، به ویژه نوع خطرناک آن را رفع می‌کند، می‌تواند به حوزه حفظ محیط زیست کمک کند.

انتهای پیام/

169 / 156 دانش بنیان بومی سازی فناوری طراحی مشعل پلاسما زباله انرژی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانش بنیان بومی سازی فناوری پلاسما زباله انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۱۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۱ درصدی تولید انرژی در نیروگاه نکا

تولید انرژی در بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه نکا حدود ۲۱.۵ درصد رشد داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از نیروگاه شهید سلیمی نکا، ولی الله باباجانی مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت مدیریت تولید برق نکا گفت: در سال گذشته 2 میلیارد و 154 میلیون و 777 هزار کیلووات ساعت انرژی خالص در مجموعه سیکل ترکیبی نیروگاه شهید سلیمی نکا تولید و به شبکه برق کشور تزریق شد.

 مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت مدیریت تولید برق نکا  گفت: انرژی تولید شده در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل حدود 21.5 درصد رشد را نشان می دهد.

ولی الله باباجانی با اشاره به ثبت رکورد عدم خروج اضطراری در واحد بخار سیکل ترکیبی افزود: در سال گذشته علی رغم وجود اشکالات، محدودیت‌ها و چالش‌های تولید، با تلاش و مهارت و تخصص همکاران امور بهره برداری و تعمیرات سیکل ترکیبی در انجام به‌هنگام مانورها و اجرای دقیق برنامه‌های تعمیراتی، موردی از خروج اضطراری به ثبت نرسید و در ایام پیک مصرف نیز بدون وقفه و با آمادگی کامل در مدار تولید قرار داشته است.

 وی ادامه داد: با توجه به قطع سهمیه سوخت گاز در فصل سرد سال و لزوم استفاده از سوخت جایگزین گازوئیل در زمان نیاز شبکه، حدود 90 درصد انرژی کل سال نیروگاه سیکل ترکیبی با سوخت گاز و بیش از 10 درصد با سوخت گازوئیل به دست آمده است.

بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه شهید سلیمی نکا شامل دو واحد گازی به ظرفیت نامی هر یک 137.6 مگاوات و یک واحد بخار با ظرفیت  160 مگاوات است.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • هوش مصنوعی سرآمد علم های روز است / گستردگی این علم از مباحث دفاعی تا زمینه های کشاورزی
  • افزایش تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • رصدخانه شبکه برق و انرژی تهران به هوش مصنوعی مجهز می‌شود
  • رشد ۲۱ درصدی تولید انرژی در نیروگاه نکا