Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از وابستگی شدید صنعت دامپروری به خارج از کشور، گفت: در صنعت طیور دنباله‌رو آمریکا شده‌ایم، این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود حجتی در نشست با معاونین خود و روسای مؤسسات تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج روزبه‌روز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملاً بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در صنعت دامپروری از دیگر کشور‌ها مانند آمریکا الگوگیری شده است، اظهار داشت: این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

* در صنعت طیور دنباله‌رو آمریکا شده‌ایم!

حجتی بابیان اینکه در صنعت طیور دنباله‌رو آمریکا شده‌ایم، یادآور شد: اروپائیان مانند ما به خاطر محدودیت‌های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند، اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی تأکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام‌های پربازده و به‌کارگیری روش‌ها و یافته‌های جدید در تأمین خوراک دام در داخل ضروری است.

وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به‌جای یونجه و جایگزینی خصیب جو به جای ذرت علوفه‌ای در تغذیه دام‌ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره‌گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می‌شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش‌یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره‌گیری از تجارب داخلی و بین‌المللی در زمینه جایگزینی نهاده‌های موردنیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت‌های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.

* در کشور ما ارزش اقتصادی دام منحصر به گوشت آن شده است

حجتی بابیان اینکه در طبیعت هیچ‌چیز دورریختنی نیست، یادآور شد: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده است درحالی‌که در کشور‌های پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می‌شود و تولیدکنندگان از ارزش‌افزوده این فعالیت اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تأکید کرد و خواستار تسریع در انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه‌های نیشکر و خرما برای تأمین خوراک دام و صنعتی سازی و ترویج این تحقیقات شد.

حجتی در ادامه این نشست، توسعه جنگل‌های دست کاشت در مناطق مستعد را برای حفظ پوشش گیاهی کشور ضروری عنوان کرد و افزود: در مناطقی که میانگین بارش بالای ۳۰۰ میلی‌متر دارند، امکان ایجاد جنگل‌های دست کاشت، زراعت چوب و گیاهان دارویی وجود دارد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های یادشده می‌توان به اقتصاد و اشتغال این مناطق کمک کرد.

وی خاطرنشان ساخت: امکان زراعت چوب در اراضی منابع طبیعی در مناطق مستعد به‌ویژه اراضی شیب‌دار وجود دارد و به این موضوع باید بیشتر پرداخته شود.

* برای جلوگیری از غارت جنگل‌ها، تعرفه واردات چوب را کاهش دادیم

حجتی با اشاره به کاهش واردات چوب به کشور گفت: به‌منظور کاهش فشار و غارت جنگل‌ها توسط سودجویان، تعرفه واردات چوب کاهش یافته است و برای واردات آن ارز نیمایی اختصاص می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشتری محوری در انجام تحقیقات کشاورزی تأکید کرد و گفت: ایران در گیاهان دارویی ظرفیت‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد و لازم است در زمینه توسعه گیاهان دارویی متناسب با اقلیم‌های مختلف و فرآوری گیاهان دارویی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمود حجتی صنعت دامپروری کشاورزی صنعت فرش منسوجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه ۶۳ درصد از مجموع حجم مخازن سد‌های کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پرشده است، گفت: با اینکه امسال مقدار ورودی به سد‌ها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سد‌ها تقریبا مانند سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت آب درباره بارندگی‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال به طور متوسط ۵۶ میلی‌متر بارش دریافت می‌کند، اما به دنبال سامانه بارشی مستقر در این منطقه، بیش از ۵۰ درصد کل بارش سال آبی خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گفته سخنگوی صنعت آب میزان ورودی سد‌های استان سیستان و بلوچستان طی سیلاب اخیر ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده همچنین به شرایط دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه نیز درخصوص شرایط کلی سد‌های سیزده‌گانه کشور اینگونه گزارش داد:                                                                                                                                                                                      

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از کنترل برق مصرفی این چاه‌ها سیاستی است که وزارت نیرو از سال گذشته در پیش گرفته است تا بتواند از اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

طبق گفته سخنگوی صنعت آب با اجرایی شدن این طرح ۶ الی هفت میلیارد مترمکعب یعنی معادل ۲۵ درصد مصرف چاه‌های کشاورزی مدیریت می‌شود. 
قاسم زاده همچنین درباره روند اجرایی شدن این طرح گفت: برنامه مصرفی چاه‌های کشاورزی توسط پیامک به مالکان آنها اطلاع رسانی می‌شود، اگر به این پیامک‌ها توجه نکنند در چندمرحله به آنها هشدار داده می‌شود و در صورت پیروی نکردن از دستورالعمل مصرف، جریمه و برق چاه‌های کشاورزی به برق خانگی تبدیل می‌شود و اینگونه دیگر نمی‌توانند از چاه برداشت داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در ادامه افزود: تا کنون در سال جاری نیز دو مرحله اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید ناصر الخلیفی از رئیس بارسلونا: کی جلوی این حماقت سوپرلیگ را می‌گیری؟
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی