Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@09:05:15 GMT

صاحبخانه‌هایی که هوای مستأجران را دارند

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۷۴۱۲

صاحبخانه‌هایی که هوای مستأجران را دارند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان، علیرضا طبایی یکی از همین صاحبخانه‌های خوب است که خانه‌اش در نارمک را اجاره داده است. این صاحبخانه، افزایش نرخ اجاره‌بها را به عهده مستأجرش گذاشته و از او خواسته به هر میزان که رضایت دارد اجاره بیشتری پرداخت کند. طبایی در این باره می‌گوید: «در این شرایط که دولت کاری برای مستأجران نمی‌کند و آن‌ها را به حال خودشان ر‌ها کرده است، ما باید مراعات آن‌ها را کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این صاحبخانه خوب می‌گوید: «به عقیده من همه چیز در پول و مادیات خلاصه نمی‌شود. انسان باید به قلبش رجوع کند و هوای اطرافیانش را داشته باشد».

او ادامه می‌دهد: «من دو فرزند مجرد و دانشجو در خانه دارم و گرانی‌های اخیر برای ما نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما هر کسی پیش خدای خودش باید منصف باشد و من معتقدم که اگر خوبی کنیم، قطعاً خوبی می‌بینیم».

مستأجرم وقتی برود که صاحب خانه شده باشد

حسین قلیزاده، یکی دیگر از این صاحبخانه‌های خوب است که خانه‌ای در شهریار دارد و آن را به قیمت نصف ارزشش اجاره داده است. او که خود در یکی از املاک‌های شهریار کار می‌کند  می‌گوید: «خود من یک روز مستأجر بودم و با سختی‌های آن آشنا هستم. حالا که خدا به من کمک کرده و صاحب خانه‌ای شده‌ام، این وظیفه من است که هوای مستأجرم را داشته باشم».

او در پاسخ به این سؤال که تا به حال به این موضوع فکر کرده است که مستأجر دیگری بیاورد که توان پرداخت اجاره بیشتر داشته باشد یا نه، اظهار می‌دارد: «هیچ‌وقت اینطور فکر نکرده‌ام، من حتی دوست ندارم پول اجاره از مستأجرم بگیرم تا او مجبور شود از هزینه‌های زندگی‌اش به‌خاطر پرداخت اجاره بزند. من نمی‌خواهم با تحمیل پول بیشتر، آن‌ها را تحت فشار قرار دهم». این صاحبخانه درباره آرزوی خوبش برای مستأجرش می‌گوید: «دلم می‌خواهد روزی مستأجرم از خانه من برود که خودش صاحبخانه شده باشد».

پدری پیش فرزندانش سرافکنده نشود

حسین الوانی هم در خیابان مشیریه تهران خانه‌ای دارد که آن را اجاره داده است. او که به عنوان یک صاحبخانه خوب معرفی شده  می‌گوید: «من ۱۰ سال است که اجاره‌بها را به خود مستأجر سپرده‌ام. در صورتی که هر سال املاکی‌ها به من گوشزد می‌کنند که خانه را مُفت به مستأجرم اجاره داده‌ام، اما این حرف‌ها برایم هیچ اهمیتی ندارد».

الوانی ادامه می‌دهد: «در این مدت هیچ مستأجری را به‌خاطر موضوعات مالی از خانه بیرون نکرده‌ام و اگر شخصی قصد تمدید قرارداد نداشت، یا از این منطقه رفت یا صاحبخانه شده بود». او با اشاره به اینکه خانه‌اش را با ۵ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره به یک خانواده چهار نفره داده است، اظهار می‌دارد: «خودم دو دختر دارم که کلاس دوم و دهم هستند. قبل از اینکه بچه‌دار شوم طعم مستأجری را چشیده‌ام. برای همین نمی‌خواهم یک پدر پیش بچه‌هایش سرافکنده شود، زیرا که می‌دانم با شرایط اقتصادی فعلی با حقوق کارمندی و کارگری نمی‌توان اجاره‌های سنگین پرداخت کرد».

این صاحبخانه خوب در پایان می‌گوید: «هر چقدر با مردم مهربان‌تر باشیم و با آن‌ها راه بیاییم قطعا خدا به ما بیشتر پول و برکت می‌دهد. من این موضوع را در زندگی تجربه کرده‌ام و می‌دانم که بعد از این هم اتفاقات خوبی برایم خواهد افتاد».

صاحبخانه‌هایی که خودشان مشکلات مالی دارند

صاحبخانه‌های خوب در حالی هوای مستأجرشان را دارند که خودشان نیز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و الزاماً این صاحبخانه‌ها از قشر مرفه جامعه نیستند که نیازی به پول نداشته باشند. اما آن‌ها با وجود مشکلات اقتصادی، حواس‌شان به مستأجرشان است و در این گرانی‌ها مرهمی بر زخم دل آن‌ها شده‌اند.

متأسفانه، اما در همین شرایط هستند صاحبخانه‌هایی که بی‌رحمانه از مستأجرشان اجاره‌بهای سنگینی طلب می‌کنند، طوری که قصد از پای درآوردن او را کرده‌اند!

امید است که این دسته از صاحبخانه‌ها با الگو گرفتن از صاحبخانه‌های خوب کمی به خودشان بیایند و ارقام مناسب‌تری را برای تمدید قرارداد مستأجران‌شان در نظر بگیرند تا آن‌ها قدرت پرداخت ارقام تعیین شده را داشته باشند و ناچار به اسباب‌کشی در خانه‌ای کوچک‌تر و در محله‌ای ضعیف‌تر نشوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن مستاجر صاحبخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم

  ساماندهی بازار اجاره مسکن در قالب طرح‌های مختلف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت از سال‌های گذشته بوده است که در این زمینه از سال گذشته تا به امروز اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است یکی از اقدامات حائز اهمیتی که از پایان سال گذشته د ر دستور کار خود قرار داده است راه اندازی سامانه  خود نویس بود که با اجرای این طرح به گفته بسیاری از کارشناسان  تا حدودی از التهاب‌های بازار اجاره مسکن که به دلیل مشاوران املاک ایجاد شده بود کاسته شده است.

بحث بالا بودن حق الزحمه مشاوران املاک در قراردادهای اجاره مسکن مشکل دیرینه مستاجران بوده است. این هزینه ها هزینه اضافی قابل توجهی را به فرآیند اجاره اضافه کرده است و یافتن مسکن مقرون به صرفه را برای افراد دشوارتر می کند.

از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته سامانه خود نویس که توسط وزارت راه وشهرسازی طراحی شده بود راه اندازی شد و با اجرای این  سامانه تمامی مشاوران املاک به این سامانه منتقل شدند و از این تاریخ به بعد تمامی قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق این سامانه منعقد می‌شود.

دولت از مرداد ماه سال گذشته با امکان ثبت قرارداد‌های اجاره بین موجر و مستاجر و دریافت کد رهگیری رایگان تا حدودی بخشی از التهاب‌های بازار اجاره را کاست.

با توجه به اینکه داشتن کد رهگیری،  مزایای بسیاری داشته و ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، بر نظارت بر بازار مسکن، تاکید دارد، دولت  در سال گذشته، از سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir،  رونمایی کرد که افراد را در خصوص مراجعه به بنگاه برای اخذ کد رهگیری قرارداد اجاره، بی نیاز می‌کند که نحوه ورود و مراحل ثبت اطلاعات از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن و با مراجعه به قسمت ثبت قرارداد رایگان اجاره امکان پذیر است.

براساس این گزارش از ۱۷ بهمن ماه همزمان با راه اندازی سامانه خود نویس تا به امروز بیش از ۱۲۶ هزار قرارداد اجاره مسکن منعقد شده است و با راه اندازی این سامانه تمامی بساط زیرمیزی و دریافت هزینه برای کد رهگیری و همچنین دریافت هزینه‌های بیش از نرخ‌های تعرفه جمع شد.

سامانه خود نویس گامی بلند در ساماندهی مشاوران املاک

در همین رابطه هادی عباسی معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سامانه خود نویس خود یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه بازار مسکن بوده است که نقش بسیاری برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن  ساماندهی مشاوران املاک داشته است.

به گفته وی، این سامانه از زمان راه اندازی تا به امروز دارای مشکلاتی بود که خوشبختانه این مشکلات برطرف شده از این پس ثبت تمامی قرارداد‌های اجاره  مسکن از طریق سامانه خود نویس الزامی شده است.

او می‌گوید: دریافت کد رهگیری از طریق این سامانه رایگان بوده موجران و مستاجران می‌توانند بامراجعه به این سامانه قرارداد‌های اجاره خود را  منعقد کنند و کدرهگیری دریافت کنند.

افزایش تولید مسکن راهکار نهایی در بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن است

همچنین در همین رابطه داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با راه اندازی سامانه خود نویس به هیچ عنوان مشاوران املاک جمع نمی‌شوند،گفت: هنوز به صورت کامل اطلاعات سامانه ایران املاک که امکان تمدید قرار داد وجود داشت منتقل نشده است و هنوز این سامانه دارای خلع‌های است، اما با وجود آنکه برخی عنوان می‌کنند که با راه اندازی این سامانه مشاوران املاک جمع می‌شوند را کامل رد می‌کنم.

وی ادامه داد: دولت باید برای کنترل بازار اجاره مسکن علاوه بر انجام این اقدامات برنامه ریزی برای افزایش تولید مسکن را در دستور کار خود قرار دهد تا از طریق این اقدام بتوانیم بازار اجاره مسکن را به ثبات برسانیم و تا زمانی که تولید وعرضه مسکن متناسب نباشند نمی‌توان امید داشت که بازار به آرامش می‌رسد.

او بیان کرد: همزمان با افتتاح و بهره برداری از واحد‌های نهضت ملی مسکن طی امسال می‌توان امید داشت که این بازار طی امسال به آرامش و ثبات می‌رسد.

براساس این گزارش  یکی از برنامه‌های که دولت و مجلس امسال به مرحله اجرایی خواهد رساند طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی است که از سال گذشته در مجلس به تصویب رسیده و در انتظار تصویب شورای نگهبان است که در این زمینه هم وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است که با اجرایی شدن این طرح به طور قطع بازار اجاره مسکن به ثبات خواهد رسید.

گفتنی است امسال به طور قطع با افزایش تولید و عرضه بخشی از واحد‌های نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن مهر شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و در نهایت بازار اجاره خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • لزوم ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصار زدایی می‌شود
  • ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس اجباری است
  • ثبت قراردادهای اجاره ملک در سامانه خودنویس اجباری شد
  • خبر خوش برای مستاجران + جزئیات مهم
  • مراقب کارت ملی خود باشید !
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم