Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشف سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، انقلابی بزرگ در دنیای پزشکی به پا کرد و امید برای درمان بیماری‌های مختلف در آینده را افزایش داد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گام‌های نخست محققان این تصور را داشتند که به کمک سلول‌های بنیادی می‌توان هر ارگانی را بازیابی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی گذشت و تحقیقات جامع تری انجام شد. آن‌ها پی بردند که سلول‌های بنیادی قابلیت‌های یکسانی ندارند بلکه توانایی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از این سلول‌ها تنها قادر به ساخت سلول مشابه خود هستند. برخی دیگر فقط به یک رده خاصی از سلول‌ها تبدیل می‌شوند و در این میان سلول‌های بنیادی با توانایی بسیار بالا نیز وجود دارند.   کشفی تازه
اما آنچه در این میان مسلم بود این است که هر چه سلول بنیادی به منشاء اولیه و جنینی خود نزدیک‌تر باشد دامنه تمایز وسیع تری دارد. در این بین محققان سلول‌های بنیادی جنینی را کشف کردند. با این کشف گمان می‌کردند که این‌بار مشکلات بسیاری در حوزه پزشکی حل می‌شود، زیرا سلول‌های بنیادی جنینی قابلیت تبدیل به تمام رده‌های سلولی موجود در بدن را داشتند. اما این بارقه امید نیز با، اما و اگر‌ها و محدودیت‌هایی همراه بود. از سویی به دلیل اینکه غالبا این سلول‌ها از جنین در مراحل نخست تقسیمات سلولی قابل دستیابی بود، در کنار محدودیت‌های اخلاقی، از نظر محتوای وراثتی این سلول با بیمار بالغ متفاوت است و امکان تحریک واکنش‌های ایمنی را به همراه دارد.

وقوع انقلابی بزرگ
این واقعیت همانند بسته شدن پنجره‌های امید بر روی محققان بود. اما سال ۲۰۰۶ تحقیقات یاماناکا دانشمندی از ژاپن امید محققان را افزایش داد. او با آزمایش‌های متعدد متوجه شد اگر ۴ ژن خاص در سلولی بالغ، فعال یا به عبارتی بیان این ژن‌ها القا شود، توانایی تقسیم و تمایز سلول به حالت جنینی خود بازمی گردد. این اتفاق انقلابی بزرگ ایجاد کرد و این سلول‌ها به عنوان سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (آی پی اس) شناخته شدند. این آغاز راه تحقیقات در این حوزه بود. در ایران نیز همزمان با سایر کشور‌ها در پژوهشگاه رویان و سایر مراکز فعال در این حوزه پژوهش‌ها آغاز شد.

اما سلول‌های پرتوان القایی چه توانمندی‌هایی دارند؟
ماریا ظهیری عضو هیات علمی دانشگاه بوشهر درباره این موضوع می‌گوید: سلول‌های بنیادی پرتوان القایی قابلیت‌هایی مشابه سلول‌های بنیادی جنینی را دارند. با وجود این سلول‌ها امید برای درمان بیماری‌های مختلف در آینده افزایش یافته است. زیرا در بیماری‌ها و اختلالاتی که نیاز است بافت آسیب دیده دوباره جایگزین شود می‌توان از توانایی این سلول‌ها استفاده کرد.   وی در ادامه بیان می‌کند: در حال حاضر محققان در حال تحقیقاتی هستند تا در دانش سلول‌های بنیادی به استاندارد‌های مد نظر برسند تا بالاترین راندمان و کمترین عوارض را در استفاده از این سلول‌ها شاهد باشیم. زیرا فعال کردن ژن‌های مد نظر و تبدیل کردن سلول به سلول‌های آی پی اس نوعی دستکاری ژنتیکی محسوب می‌شود.

این عضو ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین عنوان می‌کند: ستاد نیز در خصوص توسعه فناوری تولید سلول بنیادی پر توان القایی در تلاش است تا از توانمندی‌های داخلی برای گسترش و پیشرفت این فناوری در کشور استفاده شود.

درست است که تمایز سلول بنیادی پرتوان القایی به سلول‌های مختلف همچون عصبی، کبدی، استخوانی و خونی نوید آینده‌ای درخشان برای درمان بیماری‌ها را می‌دهد، اما باید دید این فناوری تا چه میزان راهگشا برای بیماران است. در حال حاضر محققان در دنیا به سرعت در حال پژوهش در این حوزه هستند تا به زودی خبر‌های خوشی را به گوش بیماران برسانند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تولید سلول بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد چهار روزه «هاکامستر»، هم‌زمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

در این رویداد با ارائه ۸ کارگاه آموزشی و ۴ پنل تخصصی در زمینه‌های مختلف، شرکت کنندگان با مفاهیم کلیدی و ابزار‌های پیشرفته برای تبدیل ایده به واقعیت در زمانی کوتاه، آشنا می‌شوند.

 نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس» امسال شاهد برگزاری نخستین رویداد هاکامستر است؛ رویدادی که با هدف یادگیری سریع برگزار می‌شود.

هاکامستر فرصتی برای یادگیری سریع موضوعات کاربردی است. این برنامه به شرکت کنندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را کسب کنند دانش خود را گسترش دهند و برای چالش‌های دنیای واقعی آماده شوند.

ایجاد شبکه‌ای از نوآوران بر اهداف دیگر این رویداد است. این برنامه فرصتی برای شرکت کنندگان است تا با دیگر نوآوران از سراسر کشور ارتباط برقرار کنند و از تجربیات و ایده‌های یکدیگر بیاموزند.

ارائه ابزار‌های پیشرفته برای تبدیل ایده به واقعیت از دیگر اهداف‌ها مستر اینوتکس ۲۰۲۴ است. در این رویداد به شرکت کنندگان ابزار‌های لازم برای تبدیل ایده‌های خود به واقعیت داده می‌شود. این ابزار‌ها شامل مواردی مانند نرم افزار طراحی، پلتفرم‌های نمونه سازی، و منابع مالی است.

در این رویداد کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود. ایده‌پردازی، اعتبارسنجی و تحقیق بازار یکی از کارگاه هاست. در این کارگاه شرکت کندگان با تکنیک‌های خلاقانه ایده‌پردازی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه ایده‌های خود را پرورش داده و آنها را به طرح‌های عملی تبدیل کنند.

بیزینس مدل‌های برند از دیگر کارگاه‌های این رویداد است. شرکت‌کنندگان در این کارگاه با انواع مدل‌های کسب و کار آشنا می‌شوند و چگونگی طراحی مدل مناسب برای ایده‌‌ها آشنا می‎شوند.

طراحی MVP افسانه‌ای کارگاه دیگری است که در این رویداد برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی با روش‌های سریع و کاربردی طراحی محصول و تجربه کاربری (UX/UI)  و چگونگی تولید محصولات کاربر پسند است.

عنوان کارگاه دیگری از رویداد هاکامستر،«بازاریابی برای ایده‌هایی که به دنیا نیامده‌اند» است. افراد، در این کارگاه با تکنیک‌های جذب مشتری و چگونگی استفاده از روش‌های خلاقانه و نوین آشنا می‌شوند.

پنل انتقال تجربه مدیران محصول و مارکتینگ نیز در این رویداد برگزار می‌شود. در این پنل، مدیران محصول و مارکتینگ شرکت‌های موفق تجارب و چالش‌های خود را  با شرکت‌کنندگان، به اشتراک می‌گذارند.

آشنایی با مهم‌ترین روش‌های توسعه سریع برنامه‌نویسی سرور، پنل انتقال دانش و تجربه مدیران، فرصت‌ها و قواعد جذب سرمایه، هنر ارائه به داور و سرمایه‌گذاران، پنل انتقال تجربه مدیران نوآوری صنایع و سرمایه‌گذاران نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد است.

شرکت‌کنندگان در این برنامه مهارت استفاده از ابزار‌های نوآورانه را در تبدیل ایده‌های خود به واقعیت در زمانی کوتاه می‌آموزند و به انتقال دانش و تجربه با یکدیگر می‌پردازند.

همچنین محتوای آموزشی این برنامه با مشارکت اساتید و افراد صاحب‌نظر ضبط و منتشر شده و دراختیار دیگر علاقمندان در شبکه نوآوری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناور در قالب غرفه‌دار، ۱۵۰ سرمایه‌گذار استارت‌آپی، ۴۰۰ جلسه بین کسب‌وکار‌ها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند