Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله مربوط به آسیب‌های اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندی‌ها، محرومیت‌های ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواست‌ها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه‌دار فساد، عصیان، تبهکاری، سرگردانی، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیب‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسل‌های مختلف هستند، اما چنانکه مشاهده می‌شود برخی از این انواع در برخی نسل‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حتی برخی انواع این آسیب‌ها در نسل‌های بعدی زاده شده‌اند.
مساجد به عنوان خواستگاه‌های دین و انقلاب اسلامی نقش مهمی در آموزش و تبیین ارزش‌های فرهنگی بین جوانان ایفا می‌کنند و می‌توانند همچون سپری از افراد در مقابل آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند.
مقام معظم رهبری در مورد اهمیت کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ فرمودند: «مردم را باید عائله خودمان بدانیم، به مسئله آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده خود ما بود، آنجور نگاه می کردیم».
مسجد با توجه به تقدسی که در نزد مردم دارد، می‌تواند کانون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی باشد. شاید دلیل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دوری کردن از مساجد و فضای معنوی آن باشد چراکه وقتی که جوان با مسجد انس گرفت ناخودآگاه از بسیاری از گناه‌ها دوری می‌کند.

واگذاری یک نقش مهم به مساجد

حجت‌الاسلام احمدرضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروز بحث آسیب‌های اجتماعی از بحث‌های مهم نظام جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به امر کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید بسیاری دارند، افزود: تمام آسیب‌های اجتماعی مهم است، اما در حال حاضر پنج آسیب اجتماعی اولویت کاری امروز است که شامل اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اجتماعی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه موفقیت در بحث کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک اقدام همه جانبه و عمومی است،‌ تصریح کرد: باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حجم گسترده‌ای از نیرو و توان خود را هزینه کنیم.
رضایی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در بحث کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در دو حوزه کار می‌کند، افزود: یک حوزه فعالیت‌های عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر استان است که با توجه به وضعیت موجود مبلغان و اساتید پرورش یافته و به نقاط مختلف استان می‌روند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۹ دستگاه در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ابلاغ گرفته‌اند و در این راستا به نحو خاص در پایان سال ۹۵ اعتبار ویژه در اختیار سازمان تبلیغات قرار گرفت.
رضایی با بیان اینکه مأموریت تبلیغات اسلامی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها است، افزود: در شش نقطه شهر بیرجند شامل؛ منطقه سراب، مسجد امام صادق(ع) سجاد شهر، مسجد الحسین جوادیه، مسجد صدیقه طاهر(س) کارگران و مسجد قبای مهرشهر شش پایگاه فرهنگی و اجتماعی محلات با محوریت مساجد ایجاد شد.
وی ادامه داد: این پایگاه‌ها در ۱۰ کارگروه از جمله آموزش و تربیت، مشاوره و خانواده، خیرین و موسسات خیریه، ورزش و تفریحات سالم، مهارت‌های شغلی و کارآفرینی، سلامت، امربه مهروف و نهی از منکر و رسانه و تهیه محتوا فعالیت دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پایگاه فرهنگی اجتماعی هر محله تمام تشکل‌های فعال آن منطقه را زیر چتر خود قرار داده و بعد از ساماندهی امور، فعالیت خود را آغاز کردند.
رضایی تصریح کرد: کارکرد این پایگاه‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی فرهنگی سازمان یافته، ارتقا سطح امنیت اخلاقی و روانی، کاهش آسیب‌ها در مناطق مورد هدف، تقویت زیرساخت‌ها و انسجام و همبستگی دینی و ملی، ترویج فرهنگ قانون‌گرایی، انضباط اداری، خودباوری، ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و استحکام بنیان خانواده است.
وی با بیان اینکه این پایگاه‌ها در مناسبت‌های ملی و مذهبی فعال هستند، اظهار کرد: برگزاری گفتمان‌های دینی در مدارس و مساجد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و برگزاری کارگاه‌های آموزش سواد رسانه از جمله فعالیت‌های این پایگاه‌ها است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه اخلاق را از دیگر برنامه‌های این پایگاه‌ها دانست و افزود: کارگاه‌هایی در حوزه ایجاد مشاغل نیز در این پایگاه‌ها برگزار شد.
رضایی با بیان اینکه فعالیت این پایگاه‌ها با توجه به اینکه اعتبارات رو به پایان است، ادامه دارد، افزود: خواستار حمایت از این پایگاه‌ها از سوی مسئولان هستیم تا بتوانیم با قوت، انسجام و ارائه برنامه‌های کمی و کیفی این طرح را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه اقدام به این چنین کارهایی باید پژوهش محور باشد، تصریح کرد: در این راستا نظام نامه پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین شده است.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اجرای سیاست مسجد تراز اسلامی، افزود: مسجد تراز اسلامی به معنای این است که هر آنچه که یک مسلمان نیاز دارد باید در مسجد وجود داشته باشد.
رضایی با بیان اینکه در فعالیت‌های خود در بحث درمان جسم و روح مردم کار برای بهره بردن بیشتر کار می‌کنیم، یادآور شد: ما به دنبال ارتباط با نخبگان حوزه و دانشگاه و موضوع مسجد محله محور و محله مسجد محور هستیم.
وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، مردم سالاری فرهنگی و نقش‌آفرینی مردم در موضوع تبلیغ دین است که امیدواریم در این زمینه بتوانیم به خوبی عمل کنیم.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به شروع فصل تابستان، افزود: به مدیران پایگاه‌های مساجد تأکید کرده‌ایم که برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها برای دانش‌‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهند.
رضایی یادآور شد: اگر اوقات فراغت با برنامه‌های متنوع همراه باشد، قطعا تاثیری بسزا در روحیه و نشاط و شادی نوجوانان و جوانان خواهد داشت.
آسیب‌های اجتماعی در انواع و اقسام مختلف در جامعه وجود دارند، اما امری که مهم است این است که مسئولان تا چه اندازه به این موضوع واقف بوده و برای کاهش و یا کنترل آن فعالیت کرده‌اند.
مساجد پتانسیل خوبی برای این امر هستند چرا که حضور جوان و نوجوان در این اماکن معنوی علاوه بر انس گرفتن با این فضا، باعث دوری از گناهان و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز خواهد شد.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی معارف مساجد آسیب های اجتماعی جوانان اوقات فراغت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: در استان قزوین بیش از ۳۰ درصد جرایم مهم از جمله سرقت کاهش پیدا کرده است که مهمترین علت این توفیق مدیریت معتادین متجاهر بود - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، عباس کاظمی ظهر امروز در اولین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان قزوین در سال 1403، ضمن تاکید بر اهمیت حضور مدیران در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان قزوین، اظهار داشت: تقویت کارگروه اجتماعی در سطوح مدیریت ارشد استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مورد توجه قرار گرفته است؛ این کارگروه ذیل شورای برنامه‌ریزی استان قرار دارد و شورای برنامه‌ریزی استان دارای اهمیت است، چرا که منابع را هدایت می‌کند، بنابراین حضور مدیران در این جلسات مهم است.

وی تاکید کرد: در موضوعات کارگروه که دارای اهمیت ویژه‌ای است سلسله اقدامات عملیاتی باید صورت گیرد، باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و با دستگاهی که در سال جاری همراهی قانونی را نداشته باشد برخورد می‌شود، لازم است همه دستگاه‌ها با توجه به وظایفی که قانون برای آن‌ها مقرر کرده است برای مقابله با معضلات اجتماعی از ظرفیت‌های خود استفاده کنند؛ عدم پیگیری و عدم پاسخگویی معضلی است که باید به صورت ویژه و جدی‌تر دنبال شود.

معاون استاندار افزود: قبل از پایان سال، سلسله جلساتی در حوزه برقراری امنیت و کاهش برخی از جرائم داشتیم و تصمیم‌هایی اتخاد شد که به واسطه آن در ایام تعطیلات با کاهش برخی از جرائم در قزوین روبه‌رو بودیم؛ در استان قزوین بیش از 30 درصد جرایم مهم از جمله سرقت کاهش پیدا کرده است که مهمترین علت این توفیق مدیریت معتادین متجاهر بود، مسئله سرقت یکی از مهمترین عوامل نارضایتی در کشور است که در استان قزوین با تدبیر درست میزان آن کاهش داشته است.

کاظمی با اشاره به محل در نظر گرفته شده برای ساخت کمپ ماده 16 تصریح کرد: در راستای ضمانت اجرایی تصمیمات، شهرداری تعهد دارد که 5 هکتار زمین به کمپ ماده‌16 اختصاص دهد، باید این مسئله رسیدگی شود و این کمپ را طبق موارد تعیین شده ایجاد کنیم، ایجاد اشتغال برای معتادین متجاهر توسط این کمپ سبب عدم بازگشت معتادین به جرائمی مانند سرقت می‌شود؛

معاون استاندار خاطرنشان کرد: طبق آمار منابع رسمی روند شد آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین متوقف شده است، در بسیاری از مولفه‌ها در مقیاس آمارهای کشوری و در مقایسه با جمعیت استان قزوین وضعیت بهتری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد که این روند باید با برنامه ریزی در سال جدید هم دنبال شود.

وی بیان کرد: یکی از مسائل دیگر در حوزه آسیب اجتماعی که باید مورد توجه قرار بگیرد رصد هوشمند است باید اطلاعات نسبت به آسیب‌های اجتماعی به طور دقیق و هوشمند احصا شود، بررسی‌های میدانی باید صورت بگیرد تا نگاه ما دقیق تر باشد و دچار انحراف نشویم.

کاظمی با اشاره به اقدام ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی، بیان کرد: ما از نعمت وجود ولایت فقیه و نعمت وجود نیروهای مسلح مقتدر و عزت آفرین برخوردار هستیم، آنچه که دیدیم و همه دنیا به ویژه اشرار عالم به سرکردگی آمریکا و انگلیس آن را تجربه کردند، بی‌نظیر بود و تحولات سیاسی را در حوزه بین الملل رقم زد که جا دارد از همه عوامل اقتدار آفرین به خصوص سپاه عزیز تشکر داشته باشیم.

وی افزود: این نقطه، نقطه عطفی است که در آینده در بسیاری از معادلات بین‌المللی خودش را نشان می‌دهد، اگر چه این عملیات تاثیر بزرگ خود را نشان داده، اما در آینده نیز تاثیرات آن را خواهیم دید، ما این عزت و سربلندی را مدیون شهدایی مانند شهید تهرانی مقدم و شهید سردار سلیمانی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روند رشد آسیب‌های اجتماعی در قزوین متوقف شد
  • کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین
  • سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند