Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:26:47 GMT

نگاهی به تحرکات انتخاباتی طیف های مختلف سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۸۷۵۱

نگاهی به تحرکات انتخاباتی طیف های مختلف سیاسی

با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی و سیزدهمین ریاست جمهوری، برخی جریان‌های سیاسی به دنبال برنامه‌ها و راهکارهایی برای کارآمدی حزب و جناح سیاسی خود در این دوره از انتخابات هستند. با این تفاوت که دو طیف جریان‌های سیاسی به عنوان شاخصه‌های اصلی، همچنان رویکردشان هنوز مشخص نشده است. به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز پنج شنبه ۱۳ تیر ماه نشان می‌دهد که فعالیت‌های انتخاباتی دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در کانون توجه رسانه‌های نزدیک به این دو جریان سیاسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب به محورهایی همچون «عدم اتحاد و همدلی در اصولگرایان»، «حضور ریش سفیدان در جبهه اصولگرایان»، «نگاه منفی مردم به کاندیدای جبهه پایداری»، «سختگیری در تأیید صلاحیت اصلاح طلبان»، «عدم استقبال مردم نسبت به اصلاح طلبان»، «ائتلاف اعدالیون با اصلاح طلبان»، «اطمینان در سلامت انتخابات»، «نظرسنجی حزب ندای ایرانیان»، «برای رضای خدا نامزد نشوید»، «احتمال حضور قالیباف در انتخابات مجلس»، «استقبال جریانات چپ از ناطق بیشتر از راستی‌ها» و «دستاوردهای اصلاح طلبان در دوره‌های قبل» پرداخته اند.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا نیز در مطالب خود به محورهایی همچون «مشخص نبودن رویکرد اصلاح طلبان»، «اجرایی نشدن انتخابات الکترونیک»، «تدوین مانیفست انتخاباتی حزب جوانان ایران برای انتخابات مجلس»، «تلاش برای نارضایتی دشمنان»، «حضور احتمالی داماد رئیس جمهور در انتخابات» و «تلاش برای حضور پرشور در انتخابات» پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

مهم‌ترین گزاره‌های به کار گرفته شده توسط این جریان رسانه‌ای، عبارتند از: اصولگرایان در انتخابات دو دولت گذشته ضرر زیادی کردند؛ اصولگرایان در میان خود افراد قابل احترام فراوانی دارند؛ بلبشوی اصولگرایی در ایام نزدیک به انتخابات؛ مردم انتخاب افراد موردنظر پایداری‌ها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند؛ جبهه پایداری در انتخاب‌های گذشته نشان داده که کاندیدای اصلح نداشتند؛ هرگاه اصلاح‌طلبان می‌خواهند به صحنه بیایند، نیروهای اصلی آنها تأیید صلاحیت نمی‌شوند؛ ناکارآمدی جریان اصلاحات؛ انفعال انتخاباتی اصلاح‌طلبان غیرقابل توجیه؛ ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در انتخابات مجلس دهم حاصلی درخشان داشت؛ مسئولان اجرایی که به نوعی با نمایندگان فعلی حشر و نشری داشتند را جابه‌جا کرده‌ایم؛ تهیه لیست از میان همه مدعیان اصولگرایان کار را سخت می‌کند؛ امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند؛ فراخوان قالیباف چندان با اقبال اصولگرایان مواجه نشد.

عدم اتحاد و همدلی در اصولگرایان

محمد تقی رهبر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه همدلی اظهار داشت: اصولگرایان در انتخابات دو دولت گذشته ضرر زیادی کردند و برای اینکه بتوانند بعد از ۴ سال دوباره اکثریت مطلق را در مجلس بگیرند، نیازی جدی به حضور یکپارچه در انتخابات دارند. این چند دسته بودن و اختلافات در حالی است که همه گروه‌های اصولگرایی همگی هدف مشترکی چون خدمت و تأثیرگذاری در نظام اسلامی دارند تا این سوال به وجود بیاید که واقعاً چرا به یک همدلی و در نهایت لیست مشترک در انتخابات نمی‌رسند تا در بسیاری از جاها بازنده شوند که این اتفاق تبعات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.

حضور ریش سفیدان در جبهه اصولگرایان

روزنامه همدلی می‌نویسد: اصول‌گرایان در میان خود افراد قابل احترام فراوانی دارند که در نقش «ریش‌سفید» و «خیرخواه» تلاش مضاعفی برای اینکه واجدان شرایط واقعی از میان این تفکر سیاسی به رقابت‌های انتخاباتی برسند، انجام داده و می‌دهند. زمانی مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی این نقش را به عهده داشت اما در برخی موارد دیده و شنیده بودیم که ناراحتی خود را از اینکه پیشنهادات منطقی او و دیگر دلسوزان کشور از سوی اصول‌گرایان «تشنه خدمت» نادیده گرفته می‌شود، بیان کرده بود. آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم در ایام پس از فوت مرحوم مهدوی‌کنی، نقش همسنگر خود را به عهده گرفته است؛ اما به نظر این روحانی اصول‌گرای سنتی، نباید خیلی از نتایج همفکری‌ها برای روانه کردن کاندیدای اصلح به کارزارهای انتخاباتی راضی باشد؛ که اگر اینطور بود شاهد بلبشوی اصول‌گرایی در ایام نزدیک به انتخابات‌های یکی دو سال اخیر نبودیم. حالا در سالی که منتهی به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است، غلامعلی حدادعادل، سیاستمدار اصول‌گرا و یکی از بزرگان و ریش‌سفیدان این جریان (وی ریاست مجلس هفتم را که ذکر آن در میانه این مطلب رفته است، به عهده داشت) خطاب به اصول‌گرایان تاکید کرده است: «بعضی برای رضای خدا کاندیدا نشوند».

نگاه منفی مردم به کاندیدای جبهه پایداری

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در نقد شیوه سیاست‌ورزی جبهه پایداری و ایده انتخاب اصلح گفته است: تجربه نشان داده که مردم انتخاب افراد موردنظر پایداری‌ها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند. او گفته است: «بر همین اساس شاهد بودیم بسیاری از اعضای جبهه پایداری از لیست منتخب مردم حذف شدند و مردم به پایداری‌ها رأی ندادند». چند روز پیش هم عباس سلیمی‌نمین در نقد عملکرد جبهه پایداری گفته بود: بررسی کارنامه سیاسی جبهه پایداری در انتخاب‌های گذشته نشان داده که کاندیدای اصلح نداشتند، به‌طوری‌که هم در شاخص‌ها و هم در مصادیق خطاهای فاحش داشتند. در یک کار جمعی همه باید ادله خود را ارائه دهند؛ حتی اگر گروه‌ها نتوانستند همدیگر را در انتخاب اصلح قانع کنند، باید به رأی اکثریت مراجعه کنند؛ یعنی نظر اکثریت را مبنای کار خودشان قرار دهند. جبهه پایداری نمی‌تواند از یک سو سخن از ائتلاف و کار مشترک با سایر گرایش‌ها در جریان اصولگرا به میان آورد،

سختگیری در تأیید صلاحیت اصلاح طلبان

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب به خبرگزاری ایلنا گفت: «هرگاه اصلاح‌طلبان می‌خواهند به صحنه بیایند، با مانع مواجه می‌شوند و نیروهای اصلی آنها هم تأیید صلاحیت نمی‌شوند. در نهایت نیروهای دسته چهارم و پنجم اصلاح‌طلبی باقی می‌مانند که نه تنها هیچ تجربه‌ای نداشته و هیچ امتحانی پس نداده‌اند بلکه اصلاً مشخص نیست در ناملایمتی‌ها چه اتفاقی برای آنها می‌افتد و چه تصمیم‌هایی می‌گیرند و نهایتاً خروجی می‌شود ناکارآمدی جریان اصلاحات». او پس از برشمردن این مشکلات اما راهکار را این گونه عنوان می‌کند: «ما زمانی می‌توانیم لیست بدهیم که نیروی شناخته شده و توانمند و صاحب صلاحیت را به میدان بیاوریم و رقابت کنیم. اگر این رقابت برابر باشد، ما می‌توانیم وارد صحنه رقابت و شرکت در انتخابات شویم». وی می‌گوید: «اگر در بررسی صلاحیت‌ها سختگیری وجود داشته باشد به دشواری می‌توان به لیست نهایی رسید». مسأله اصلاح‌طلبان در انتخابات نباید منوط به اجازه طرف مقابل باشد. چنین راهبردی که به انعطاف طرف مقابل بازمی‌گردد بیش‌تر انفعالی است و انتظار می‌رود که اصلاح‌طلبان راهبرد بهتری را برای مواجهه با موضوع انتخابات در نظر گیرند.

عدم استقبال مردم نسبت به اصلاح طلبان

روزنامه آرمان با عنوان «انفعال انتخاباتی اصلاح‌طلبان غیرقابل توجیه» می‌نویسد: مواضع اخیر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مسأله انتخابات مؤید آن است که این جریان هنوز موضع واحدی در قبال انتخابات مجلس ۹۸ و دیگر انتخابات‌های پیش رو ندارد. هرچند راه برای حضور قدرتمند اصلاح‌طلبان همیشه هموار نیست. اصلاح‌طلبان در چند دوره تلاش‌های مختلفی را داشته‌اند مانند به دست آوردن اکثر کرسی‌های مجلس ششم و نیز تا حدودی مجلس دهم. در مجلس ششم، دولت لایحه تغییر قانون انتخابات را تقدیم مجلس کرد. این لایحه که نقش نظارتی را در تأیید صلاحیت‌ها مورد بازنگری قرار می‌داد، در کنار لایحه تبیین اختیارات رئیس‌جمهور توسط مجلس به تصویب رسید اما گامی به جلو برداشته نشد. در نهایت دولت این لوایح را که به لوایح دوقلو معروف بودند پس گرفت. در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به رد صلاحیت‌ها عملاً تعداد کمی از اصلاح‌طلبان قدیمی و شناسنامه‌دار در میدان باقی مانده بودند و در نتیجه اصلاح‌طلبان به جای پذیرش شکست، با ارائه فراخوان در کشور خواستار این شدند که کاندیداهای تأیید صلاحیت شده‌ای که اصلاح‌طلب هستند، خود را معرفی کنند و در قالب لیست امید در انتخابات حضور یابند. بر این اساس عملاً اصلاح‌طلبان توانستند با این روش به مجلس دهم راه یابند.

آرمان افزود: انتخابات مجلس یازدهم در شرایط متفاوتی از انتخابات مجلس دهم برگزار خواهد شد؛ چرا که در این دوره اصلاح‌طلبان با حضور چهار ساله در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و دولت- هرچند این حضور به واسطه ائتلاف با اعتدالگرایان بوده- کارنامه‌ای از خود برجای گذاشته‌اند که چندان با وعده‌هایی که داده‌اند همخوانی ندارد و در نتیجه احتمال رأی دادن دوباره مردم به لیستی که شناخت مستقیم از افراد آن لیست وجود نداشته باشد، اندک به نظر می‌رسد. باید توجه داشت که از تجربه‌های نظارتی پیشین به بهترین نحو استفاده شود تا امکان معرفی اصلاح‌طلبانی شناخته شده که بتوانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند، وجود داشته باشند. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان باید میان هزینه‌کرد از اعتبار جریانی و تلاش برای معرفی لیست انتخاباتی هزینه-فایده را بسنجند و یکی از اینها فدای دیگری نشود و در واقع جریان اصلاحات به روند خود ولو با سرعت پایین ادامه دهد. عدم شرکت در انتخابات و یا عدم معرفی کاندیدا خواسته رقیب است که برخی در داخل جریان نیز بر طبل آن می‌کوبند.

ائتلاف اعدالیون با اصلاح طلبان

در بخشی از مطلب روزنامه آرمان آمده است: گرچه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از زمان تشکیل زیر نظر فعالان سیاسی بوده اما با عملکرد فراکسیون امید در مجلس، هر چند نمی‌توان منکر اقتضائات و محدودیت‌ها شد، انتقادات از این شورا اوج گرفت و بسیار برجسته شد. ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در انتخابات مجلس دهم حاصلی درخشان داشت و در شهرهای بزرگ اصلاح‌طلبان توانستند میدان را از رقیب قدرتمند بگیرند. اصلاح‌طلبان در مجلس در فراکسیون امید جمع شدند. فراکسیونی که در روزهای اول امید بسیاری به آن می‌رفت، نتوانست انتظارات را برآورده کند. عده‌ای حتی با در نظر گرفتن شرایط و دشواری‌های عالم سیاست هم نمی‌توانند از انتقاد به فراکسیون امید و شورای سیاستگذاری چشم‌پوشی کنند.

اطمینان در سلامت انتخابات

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در نشست رئیس ستاد انتخابات کشور با نخبگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان با بیان این‌که در مورد سلامت و امنیت انتخابات استان اطمینان خاطر را می‌دهیم، خاطرنشان کرد: در این رابطه، مسئولان اجرایی که به نوعی با نمایندگان فعلی حشر و نشری داشتند را جابه‌جا کرده‌ایم و این روند ادامه دارد تا شبهه‌ای در این رابطه به وجود نیاید.

نظرسنجی حزب ندای ایرانیان

با اعلام اینکه حزب ندای ایرانیان سه نظرسنجی با انتخاباتی در میان اعضای خود برگزار کرده خبرگزاری ایسنا عنوان داشت: در بخش اول ۸۷.۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی موافق ورود حزب ندای ایرانیان به انتخابات مجلس شورای اسلامی و معرفی کاندیدا بودند. در مقابل ٩.٩ درصد مخالف ورود به انتخابات بودند. در بخش دوم نظرسنجی مذکور ۶۰.۵۰ درصد از شرکت کنندگان موافق ورود حزب ندای ایرانیان به انتخابات مجلس شورای اسلامی با پرچم حزبی و مستقل از جریان‌های سیاسی (ائتلاف‌های سیاسی) هستند و ٣٣.١ درصد مخالف حضور مستقل بودند. در بخش سوم ۸۹.۵ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که اعتماد عمومی به جریان اصلاحات کاهش پیدا کرده و روش‌های گذشته در انتخابات پیش رو موفق نخواهد بود. ۶.۴ درصد مخالف این دیدگاه بودند

برای رضای خدا نامزد نشوید

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی حدادعادل که محوریت جلسات شورای وحدت اصولگرایان را بر عهده دارد از برخی نیروهای ارزشی خواست تا برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند. او اشاره به شخص یا تشکل خاصی نکرده است. برخلاف اصلاح‌طلبان که رد صلاحیت برای آنها مشکل ایجاد می‌کند، تأیید صلاحیت همه اصولگرایان برای آنها دردسر درست کرده و تهیه لیست از میان همه مدعیان اصولگرایان کار را سخت می‌کند.

حدادعادل در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی شرط اول در انتخابات را اخلاص و کار کردن برای خدا دانست و گفت: «در هر دوره تعدادی از عزیزان وارد میدان می‌شوند و همه اظهار می‌دارند بخاطر احساس تکلیف شرعی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند که این تعدد کاندیدا در جبهه نیروهای ارزشی باعث تقسیم آرا و موفقیت رقیب می‌شود، خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود.»

احتمال حضور قالیباف در انتخابات مجلس

محسن پیرهادی، از چهره‌های نزدیک به قالیباف در گفت و گو با خبرانلاین درباره احتمال حضور شهردار اسبق تهران در انتخابات مجلس یازدهم در قامت یک کاندیدا می‌گوید: اگرچه اقبال خوبی در تهران و استان خراسان به قالیباف وجود دارد، اما احتمال کاندیداتوری او در مجلس فعلاً بعید اما ممکن است.

این سایت افزود: مدتی از فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس یازدهم می‌گذرد، فراخوانی که با تاکید بر جوانگرایی در تغییر شرایط سیاسی کشور و مناسبات قدرت ارائه شد. قالیباف در یک پیام ویدئویی از جوانان خواست تا در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند و تنها راه اصلاح کشور را حضور خودجوش جوانان مؤمن و خبره دانست. البته فراخوان شهردار سابق پایتخت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری چندان با اقبال اصولگرایان مواجه نشد و جریان اصولگرایی به سردی با فراخوان سردار سابق برخورد کرد.

استقبال جریانات چپ از ناطق بیشتر از راستی‌ها

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تارنمای نامه نیوز درباره حضور یا عدم حضور ناطق نوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت‌: خیلی بعید می دانم و معتقدم هیچ گاه این اتفاق نمی‌افتد چون آقای علی اکبر ناطق نوری شخصیتی نیست که به همین سادگی‌ها احساس تکلیف کند. او تکلیف را در سکوت و هدایت پدرانه جریانات سیاسی می‌داند بنابراین ضرورتی نمی بیند که خودش کُت بکَنَد و نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شود.

وی افزود: الان در بین جریانات چپ بیشتر از آقای علی اکبر ناطق نوری استقبال می‌شود تا جریانات راست. پایداری‌ها از شکل گیری این ائتلاف وحشت دارند، چون پیروزی اش قطعی است. مردم از جریانات چپ نبریدند. در زمان انتخابات با وجود همه تبلیغات مسموم، مردم اهم و فی الاهم می‌کنند شاید در حوزه معیشت دچار سختی شدند اما از سختی‌های فرهنگی و اجتماعی هم زده شده اند. وقتی این دو را در دو کفه ترازو می‌گذارند ناتوانی‌های اقتصادی را نسبت به فشارهای سخت اجتماعی می‌پذیرند.

دستاوردهای اصلاح طلبان در دوره‌های قبل

به گزارش روزنامه شرق، عارف رئیس فراکسیون امید به فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: «انتخابات سال ۱۳۹۲ چند دستاورد داشت که مهم‌ترین آن ایجاد وحدت و همبستگی میان اصلاح‌طلبان بوده است. این دستاورد در انتخابات گذشته نیز خودش را خوب نشان داد». عارف یادآور شد: «دستاورد بعدی حضور جدی و یکپارچه اصلاح‌طلبان در رویدادهای سیاسی بوده است. در انتخابات سال ۹۰ اصلاح‌طلبان حضور حداقلی داشتند که حتی در همان هفته اول بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد اشتباه کردیم که این حضور حداقلی بود». وی ایجاد انسجام در میان کاندیداها و ارائه لیست واحد را دیگر دستاورد جریان اصلاحات به تبع تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر دانست و گفت: «در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان سال ۱۳۹۴ نتیجه این انسجام و هماهنگی دیده شد».

رسانه‌های اصولگرا

کارنامه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که آنها برای کسب قدرت حاضر شدند؛ در موقعیتی که دشمنان با تلاش برای ایجاد نارضایتی عمومی است، مشارکت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چندی پیش خبر عزم کامبیز مهدی زاده، داماد رئیس جمهور برای حضور در انتخابات مجلس منتشر شد؛ انتظار است مسؤولان در فرصت باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات دلگرمی بیشتری در بین مردم ایجاد کنند. گزاره‌های به کار گرفته شده توسط رسانه‌های اصولگرا است.

مشخص نبودن رویکرد اصلاح طلبان

روزنامه فرهیختگان نوشت: آنچه از تحول اطلاح‌طلبان سراغ داریم نشان می‌دهد که هرگونه تغییر جریان چپ و در سطوح مختلف (ایدئولوژی، استراتژی و تاکتیک) در راستای تأمین منافع حزبی و حفظ قدرت سیاسی است. یک روز همین جریان چپ با تخریب هاشمی به قدرت رسید و با اظهار به اینکه «ممکن است با ناطق‌نوری هم ائتلاف کنیم اما ائتلاف با هاشمی‌رفسنجانی را درست نمی‌دانیم چون ایشان بنیان‌های اخلاقی را در جبهه دوم خرداد به هم می‌ریزد.» (عباس عبدی) و «آقای هاشمی در ۱۰ سال گذشته در امتحانات متعددی وارد شده و به نظر من نتوانسته نمره قبولی بگیرد. او از شاگردانی است که در تمام امتحانات به‌خصوص دوره چهارم مجلس مردود شده است. کارنامه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که آنها برای کسب قدرت حاضر شدند از سوسیالیسم حاد به لیبرال دموکراسی آمریکایی گذار کنند و امروز هم در کار عبور از ایدئولوژی و اصالت بخشیدن به استراتژی هستند و بعید نیست اگر لازم باشد به چیزی بیش از این هم تن دهند.

اجرایی نشدن انتخابات الکترونیک

به گزارش سایت افکار نیوز در آستانه آغاز انتخابات مجلس سال ۹۸، زمزمه الکترونیکی شدن انتخابات از بر خی مسئولین به گوش رسید. با جویا شدن این موضوع از سید اسماعیل موسوی سخنگوی انتخابات کشور، روشن شد که انتخابات ۲۵ فرآیند دارد که ۲۴ فرآیند آن را به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. البته مرحله آخر که بسیار مهم بوده و مربوط به روز انتخابات و رأی گیری است، به صورت نیمه الکترونیک انجام می‌شود و این موضوع یعنی هنوز انتخابات الکترونیک بطور ۱۰۰ درصد اجرایی نخواهد شد.

تدوین مانیفست انتخاباتی حزب جوانان ایران برای انتخابات مجلس

محمد خونچمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین تحرکات تشکل سیاسی متبوع خود اظهار داشت: در حال تدوین مانیفست انتخاباتی حزب برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم. وی افزود: کمیته انتخابات در حزب راه‌اندازی شده است و برای انتخابات مجلس در حال کار کردن هستیم.

تلاش برای نارضایتی دشمنان

به گزارش خبرگزاری فارس، جمال عرف معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور در جریان هفتمین سفر استانی خود و در جلسه ستاد انتخابات و مدیران سیاسی استان آذربایجان شرقی، سال ۹۸ را با توجه به برگزاری انتخابات اسفند ماه، سالی ویژه ارزیابی کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی برگزاری انتخابات و مشارکت مردم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در موقعیتی که دشمنان با تلاش برای ایجاد نارضایتی عمومی، ثبات نظام و انسجام ملی کشور را هدف گرفته اند، معنای متفاوتی دارد.

حضور احتمالی داماد رئیس جمهور در انتخابات

تارنمای جهان نیوز نوشت: چندی پیش خبر عزم کامبیز مهدی زاده، داماد رئیس جمهور برای حضور در انتخابات مجلس منتشر شد. گرچه تکذیبی پیرامون این خبر صورت نگرفت بلکه گزاره‌های تائیدکننده آن روز به روز در حال گسترش است. اولین گزاره تائید کننده آن حضور رسانه‌ای مهدی زاده است که سعی می‌کند هرچند وقت یک بار آن را پررنگ‌تر کند و با ورود به موضوعات جنجالی، در رهگذر این وقایع شهرت بیشتری برای خود دست و پا کند.

تلاش برای حضور پرشور در انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه رکن الدینی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان گفت: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و نهادها، رسانه‌ها و تمامی افرادی که تریبون و قلم در اختیار دارند نقش و وظیفه بسیار مهمی در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی برعهده دارند و انتظار است در فرصت باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات دلگرمی بیشتری در بین مردم ایجاد کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان

توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.

سرویس سیاست مشرق- گروهک غیر قانونی نهضت آزادی پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان که شامل نحل‌ های مختلفی هستند مطلوب‌ترین گزینه برای رسیدن به برنامه های خود را متمرکز بر حقوق بشر و حقوق شهروندی نمایند.

این گروهک با اشاره به اینکه هر نظامی به غیر از نظام لیبرال دموکراسی نامطلوب است تصریح می کند که لیبرال دموکراسی دارای دو بخش دموکراسی انتخاباتی و آزادی های لیبرالی است، لذا می بایست اصلاح طلبان به سمت گزینه مطلوب‌تر حرکت کنند.

گروهک نهضت آزادی در ادامه با ارائه طرح «نافرمانی مدنی» تصریح کرده که پیگیری حقوق شهروندی مطالبه آسان‌تری است. هر چند برای دست‌یافتن به آن نیز پیش‌نیازهای بسیاری مطرح می‌شود اما چون قرار نیست مستقیم در ساختار قدرت تغییر ایجاد کند با هزینه کمتر و با سرعت بیشتری می‌توان به آن دست‌یافت!

به باور گروهک نهضت آزادی، برای کسب حقوق شهروندی نه نیاز است صبر کنیم نه می‌توانیم صبر کنیم بلکه باید اراده برای زیستن در سبک دلخواه را به یک مبارزه مستمر هر روزه از طریق نافرمانی مدنی تبدیل کرد

گفتنی است با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت:

۱ - گروهک نهضت آزادی با پرستش نظام لیبرال دموکراسی و بدون توجه به اندیشه مردمسالاری دینی علاوه بر اینکه نسبت دور خود را در برابر اندیشه های انقلاب اسلامی به نمایش می گذارد از سوی دیگر بر وجه اپوزیسیونی خود و نیز تلاش برای تشکیل یک جبهه در برابر نظام جمهوری اسلامی تصریح می‌کند.

۲- توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.

۳ - تصریح بر نافرمانی مدنی در حقیقت برنامه طیف برانداز برای تحریک و تهیج جامعه جنبشی بوده و از جانب دیگر جنس و عمق نگاه ابزاری و پروژه سیاسی رادیکال های اصلاحات را به برخی تحولات روزمره روشن می سازد!

تامل بر کنش های رادیکال همچنان بیانگر آن است که آنان برنامه ریزی برای بهره گیری از مسائل روزمره در دو سطح سطح زندگی و سبک زندگی را در دستورکار خود قرار داده اند.

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود