Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-24@15:43:17 GMT

محسن غرویان: مردم جبهه پایداری را قبول ندارند

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۱۵۲۱

روزنامه شرق نوشت: آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم که زمانی دانشجوی مؤسسه امام خمینی بوده است در نقد شیوه سیاست‌ورزی جبهه پایداری و ایده انتخاب اصلح گفته است: تجربه نشان داده که مردم انتخاب افراد موردنظر پایداری‌ها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند.   به گزارش صدای ایران او گفته است: «بر همین اساس شاهد بودیم بسیاری از اعضای جبهه پایداری از لیست منتخب مردم حذف شدند و مردم به پایداری‌ها رأی ندادند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پیش هم عباس سلیمی‌نمین در نقد عملکرد جبهه پایداری گفته بود: بررسی کارنامه سیاسی جبهه پایداری در انتخاب‌های گذشته نشان داده که کاندیدای اصلح نداشتند، به‌طوری‌که هم در شاخص‌ها و هم در مصادیق خطاهای فاحش داشتند. در یک کار جمعی همه باید ادله خود را ارائه دهند؛ حتی اگر گروه‌ها نتوانستند همدیگر را در انتخاب اصلح قانع کنند، باید به رأی اکثریت مراجعه کنند؛ یعنی نظر اکثریت را مبنای کار خودشان قرار دهند. جبهه پایداری نمی‌تواند از یک سو سخن از ائتلاف و کار مشترک با سایر گرایش‌ها در جریان اصولگرا به میان آورد، اما از سوی دیگر به ابتدایی‌ترین اصول کار مشترک پایبند نباشد. ابتدایی‌ترین اصول کار مشترک این است که گرایش‌های مختلف در جریان اصولگرا افراد اصلح مورد نظر خود را در اجتماعی که نمایندگان آنها حضور دارند، مطرح و البته دلایل خود را در دفاع از کاندیداهای مورد نظر اقامه کنند؛ اما در نهایت افرادی را در لیست قرار دهند که رأی اکثریت نمایندگان جریان‌های مختلف طیف اصولگرا به آنها باشد.آیت‌الله مصباح در آخرین دیدار خود با شورای مرکزی جبهه پایداری بار دیگر بر «انتخاب اصلح» در انتخابات تأکید کرد، واژه‌ای که البته به کلیدواژه پایداری‌ها در چند انتخابات اخیر تبدیل شده است. پدر معنوی پایداری‌ها البته این را هم گفته که اگر مجبور شویم نظر اکثریت را بپذیریم می‌پذیریم اما همه باید قول دهند زیرش نزنند.

آیت‌الله مصباح در بخش دیگری از اظهارات خود هر گونه سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی را نیز مورد انتقاد شدید قرار داده است. این توصیه‌های انتخاباتی در حالی از سوی آیت‌الله مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری مطرح شده که از قضا رصد رفتار سیاسی جبهه پایداری حکایت از آن دارد که در بزنگاه حساس انتخابات همین پایداری‌ها بوده‌اند که رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته و اتفاقا برهم‌زننده وحدت اصولگرایان بوده‌اند.محسن غرویان اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح‌یزدی را مبهم، کلی و بدیهی خوانده و گفته است: این‌گونه اظهارات بسیار کلی و مبهم است زیرا همه گروه‌ها و جناح‌ها بر انتخاب اصلح تأکید دارند اما بحث در این است که مصداق فرد اصلح کیست و شرایط اصلح چیست؟ دقیقا اینجاست که اختلاف نظر پدید آمده و هر گروهی شرایطی را برای اصلح تعیین کرده و دیگران را غیراصلح می‌داند و در واقع مصداق اصلح را گزینه موردنظر خود می‌داند بنابراین طرح اظهاراتی در این سطح کلی، دردی از کسی دوا نمی‌کند.او درباره بخش دیگری از اظهارات آیت‌الله مصباح مبنی بر پرهیز از سهم‌خواهی گروه‌ها در انتخابات، افزود: در مقام اظهارنظر همه بر پرهیز از سهم‌خواهی تأکید دارند اما در عمل و زمانی که مصداق‌ها تعیین می‌شود گروه‌ها و احزاب به صورت کمتر یا بیشتر سهم‌خواهی می‌کنند؛ حتی در تعیین مصادیق هم تنها نظر جناح خود را اصلح می‌دانند و در وحدت هم بر این نظرند که با کسانی به وحدت می‌رسیم که راه ما را ادامه دهند بنابراین با وجود چنین نگاهی طرح چنین اظهاراتی بیشتر شعاری و بی‌فایده و بی‌اثر بوده و تجربه هم نشان داده که تاکنون نتیجه‌ای در بیرون نداشته است.غرویان درباره رفتار سیاسی جبهه پایداری و میزان پاییندی آنها به اظهارات آیت‌الله مصباح، تأکید کرد: پایداری‌ها به نظر خودشان انتخاب اصلح دارند ولی تجربه نشان داده که مردم انتخاب آنها را به عنوان انتخاب اصلح قبول نداشتند و بر همین اساس بود که شاهد بودیم بسیاری از اعضای جبهه پایداری از لیست منتخب مردم حذف شدند و مردم اصلا به پایداری‌ها رأی ندادند.

این استاد دانشگاه حوزه علمیه قم با بیان اینکه جبهه پایداری و سایر جبهه‌های سیاسی باید اصلح را از دیدگاه مردم شناسایی کنند، تأکید کرد: اینکه گروه‌ها اصلح را از دیدگاه خودشان بسنجند قابل قبول نیست زیرا طبیعی است که هر گروهی خود را اصلح می‌داند این در حالی است که اصلح کسی است که صلاحیت بیشتری برای انجام مصالح مردم دارد.غرویان با تأکید بر اینکه مردم به خوبی مصلحت خود را تشخیص داده و افراد و گروه‌ها را انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: تجربه گذشته نشان می‌دهد انتخاب‌هایی که جبهه پایداری در گذشته داشته است مورد قبول مردم نبوده و مردم پایداری را اصلح نمی‌دانند.این استاد حوزه علمیه قم درباره تأکید آیت‌الله مصباح بر شکل‌گیری ائتلاف گفت: جبهه پایداری وحدت و ائتلاف را به این معنی می‌داند که دیگران همه بیایند و حرف‌های آن را تأیید کنند در حالی که معنای ائتلاف و وحدت این است که همه گروه‌ها اطراف این وحدت حاضر باشند و در مواردی از حرف‌های خود کوتاه بیایند وگرنه اینکه به طور کلی گفته شود کسی زیر ائتلاف نزند همه آن را قبول دارند اما خود همین گویندگان چنین اظهاراتی کسانی بودند که در انتخابات‌های گذشته ائتلاف را برهم زدند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: محسن غرویان جبهه پایداری انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است

به گزارش قدس آنلاین، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره گفت: دوره آینده در جبهه شمال در سطح عملیاتی تعیین کننده خواهد بود.

وی افزود: ما به دنبال چند جایگزین هستیم تا ساکنان شمال بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

 با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز برای تلافی این حملات غیرنظامیان را در شهرک‌ها و روستاهای جنوب لبنان هدف قرار می‌دهد.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی بارها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها ادامه دارد؛ لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • ائتلاف قالیباف و پایداری ها ادامه دارد /لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • اذعان رسانه‌های عبری: حزب‌ الله لبنان دست برتر را در جبهه شمالی دارد
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است
  • اذعان رسانه‌های عبری: حزب‌الله دست برتر را در جبهه شمالی دارد
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • محسن آرمین: وتوى قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل شرم آور بود/ اسرائیل برای فلسطینی ها حق حیات قائل نیست