Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارآفرین روستای خشک بیجار با ابتکار و خلاقیت چایخانه قدیمی روستا را تبدیل به رستوران و یک جاذبه گردشگری کرده و در حال حاضر و بانصف ظرفیت ۱۰نفر نیرو دارد. ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صنعت گردشگری در ایران عبارتست از: مجموعه ای از ارائه کنندگان خدمات که از جمله مهمترین آنها می توان خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملان حمل و نقل مانند ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، متصدیان جاذبه های گردشگری، محصولات صنایع دستی و سوغاتی ها، پوشاک و وسایل چرمی، مهمانسراها، هتل ها و رستوران ها و دیگر مواردی که مورد علاقه گردشگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتغال‌زایی 26 نفری بانوی ایرانی در ارثیه پدری با «بوم گردی»

حبیب یعقوب زاده، کارآفرین جوانی است که در روستای اول خشک بیجار  رشت یک چایخانه قدیمی 92 متری را به  رستورانی 1300 متری تبدیل کرده است. وی که روایت جالبی از تبدیل یک چایخانه به رستوران دارد، معتقد است زندگی شهری در حال حاضر سخت شده و نهادهای مختلف در جهت احیای روستاها باید گام بردارند.  این کارآفرین که چایخانه مشتی علی، یکی از قدیمی‌های محبوب روستا را تبدیــل به یــک جاذبــه گردشگـــری کـرده درباره انگیزه اش برای این کار می گوید: یک مغازه چایخانه قدیمی داشتیم که قدمت این چایخانه به هفتاد سال گذشته برمی‌گردد. این چایخانه توسط پدر  مشتی علی اداره می‌شده که ایشان برای حرفه خودشان ارزش زیادی قائل بودند و چای خشک محلی لاهیجــان را تهیــه می‌کردند و با چای‌های معطر دیگر مخلوط و با این چای از مهمانان چایخانه پذیرایی می‌کردند.

 وی ادامه داد: این شور و علاقه و خوشمزگی چایشان کم‌کم در گیلان معروف شد. در آن سال‌ها آقای شیون فومنی یکی از شاعران بزرگ گیلان برای صرف چای به چایخانه آمدند و مشتی علی در همان مقطع افسانه گیشه دمرده ( افسانه‌ای که واقعیت داشته و گیشه که به معنای عروس است،  داستـان عروسـی است که در روز عروسـی‌اش در رودخانه غرق شده و داماد دیوانه شده است) را برای این شاعر بزرگ تعریف می‌کند. این افسانه مدت‌ها بین مهمانان چایخانه روایت می‌شد و دهان به دهان می‌چرخد تا اینکه این افسانه در منظومه گیشه دمرده شیون فومنی نقـل می‌شود.

 یعقوب زاده افزود:  در واقـع گیشـه دمرده افسانـه‌ای است قدیمـــی کـه کهن‌سالانی مانند مشتی علی سینه به سینه برای جوانترها نقل کرده‌اند و شیون فومنی این داستان را در اشعار  خود بسیار خواندنی آورده است. مهمانان دیگر چایخانه، بازیکنان ملوان بندر انزلی بودنـد که برای صرف نوشیــدن چــای می‌آمدند و کم‌کم این مکان به یک  چایخانه قدیمی باارزش تبدیل شد. بنده از سال 82 مغازه چایخانه نود متری را تحویل و سال 92 تصمیم به بزرگ کردن آن گرفتم. در حال حاضر این مغازه حدود 1300 متر و محیطی دلنشین برای خانواده‌ها شده است. در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک این چایخانه و رستوران را تا مساحت 1900 متر وسعت ببخشیم.

 این کارآفرین درباره تعداد نیروی مشغول به کار این چاپخانه گفت: در حال حاضر در ایـن مجموعـه 10 نفر مشغول به کار هستیم. البته تمام ظرفیت آن راه‌اندازی نشده و با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنیم. انشاءالله که بتوانیم استفاده بهتری از فضای ایجادشده داشته باشیم. در این راستا سعی می‌کنیم از نیروی محلی و بومی بیشتر استفاده کنیم و در این زمینه استقبال خوبی شده است.

وی درباره میزان وام برای انجام دادن فعالیت خود بیان کرد: تسهیلات که از صندوق گرفتم،  250 میلیون بوده و بازگشت آن پنج ساله است. اگر در حال حاضر مجموعه ما با نصف ظرفیت کار می‌کند، دلیل آن این است که تجهیزاتمان کامل نشده و نتوانستیم با وضعیت اقتصادی حاضر این مجموعه را توسعه دهیم. از 92 تا به امروز بالای 800 میلیون ریال برای اینجا هزینه کردیم اما با دریافت  250 میلیون ریال تسهیلاتی که گرفتیم، نتوانستیــم با هزینـــه بالایی کــه امـور توسعه‌ای داشت، پروژه را به اتمام برسانیم.

 یعقوب زاد اظهار داشت: بسیار علاقمندم برای تکمیل کردن طرح مجموعه گردشگری مشتی علی و اینکه از سوی صندوق یک نگاه ویژه به مجموعه ما شود تا ما بتوانیم ویلاهای اقامتی برای مسافران راه‌اندازیم. ضمن اینکه با نزدیک بودن رستوران به دریا خیلی دوست دارم از رودخانه گیشه دمرده استفاده بهتری داشته باشیم و با گذاشتن چند قایق و راه‌اندازی مکان تفریحی برای مسافران و خانواده‌های عزیزشان در مجموعه مشتی علی بغل که در جوار رودخانه گیشه دمرده است، از ظرفیت‌های گردشگری منطقه استفاده کنم.

 این کارآفرین ادامه داد:زندگی شهری در حال حاضر سخت  است و صندوق کارآفرینی امید سهم زیادی در احیای روستاها داشته است.  در توسعه رستوران گام های زیادی برداشته ایم، باید کیفیت غذا خوب باشد و چای و هر نوع غذایی که می‌خواهد سرو شود، با عشق و علاقه سرو شود. سعی می‌کنیم اگر قرار است مثلاً رشته خشکار به مشتری بدهیم، باید همه چیز عالی باشد و برای بهتر درست کردن آن وقت بگذاریم تا مردم لذت ببرند. در واقع  کیفیت و ارتباط برقرار کردن با مشتریان بیشتر تبلیغ کار ماست.

وی افزود: قبل از دریافت تسهیلات، نداشتن نقدینگی و تکمیــل نبــودن مجموعه اذیتمـان می‌کـرد. الان مجموعــه تا حدودی تجهیز شده و بخشی از آن مانده است. انشاءا... بتوانیم مجموعه را توسعه دهیم تا بتوانیم هم در خدمت مردمان  باشیم و هم اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشیم. یکـی از هدف‌هایم این است که سفره ما آن‌قدر بزرگ شود تا با ایجاد شغل، خانواده‌های بیشتری بتوانند از این سفره نان بخورند و امرار معاش کنند.

 انتهای پیام/

 

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اشتغال‌زایی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اشتغال زایی اشتغال زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازاچه روستا در آبشار بیشه

ایسنا/لرستان معاون گردشگری میراث فرهنگی لرستان گفت: با هدف معرفی بیشتر روستای گردشگری بیشه و تلاش برای ثبت جهانی آن، بازارچه روستا در منطقه یاد شده ایجاد می‌شود.

حجت اله عباسیان هشتم فروردین در حاشیه دومین جلسه کمیته راهبردی توسعه گردشگری روستای بیشه در خرم‌آباد افزود: ایجاد بازارچه روستا می‌تواند ضمن معرفی بیشتر دستاوردهای روستاییان و صنایع دستی منطقه، زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی را برای اهالی فراهم کند.

او افزود: روستای گردشگری بیشه در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته و امیدواریم با اقدامات انجام شده و هم چنین رفع مشکلات و موانع با همکاری بین بخشی؛ این مهم به ثبت جهانی برسد.

عباسیان اضافه کرد: در این جلسه همه دستگاه‌های اجرایی گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کرده و مقرر شد در اسرع وقت بازارچه روستا ساماندهی و به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است روستای گردشگری بیشه در منطقه‌ای به همین نام در کنار راه‌آهن سراسری تهران به جنوب و در ایستگاه راه‌آهن بیشه و در همچواری آبشار زیبای بیشه در ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • تخریب قدیمی‌ترین قنات جغتای درپی بارش‌های بهاری
  • دهیاران خوزستان میزبان مهمانان نوروزی می‌شوند
  • بازدید بیش از ۳۰۰۰ نفر از منطقه گردشگری هفت حوض
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • ایجاد بازاچه روستا در آبشار بیشه
  • پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی در شب‌های ماه رمضان + فیلم
  • روستای گردشگری پالنگان در مسیر ثبت جهانی
  • چه موانع و مشکلاتی بر سر راه ثبت جهانی پالنگان کردستان وجود دارد؟
  • کشف یک خانه «عصر آهن»