Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@09:06:05 GMT

مجسمه جنجالی پادشاه مصر شش میلیون دلار فروخته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۶۹۱۹

آفتاب‌‌نیوز :

مجسمه برنزی «توت‌عنخ آمون» که بیش از سه هزار سال قدمت داشت در حالی توسط یک خریدار ناشناس به مبلغ ۵.۹۷ میلیون دلار خریداری شد که بیرون از حراجی کریستیز حدود ۲۰ نفر با پلاکاردهایی با نوشته تاریخ مصر فروشی نیست نسبت به فروش این مجسمه باستانی اعتراض کردند.

مقامات مصری مدت‌هاست خواستار بازگشت آثار تاریخی خارج‌شده از این کشور توسط باستان‌شناسان و قدرت‌های استعماری هستند که از جمله این آثار می‌توان به سنگ نبشته «رزتا استون» اشاره کرد که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای دیگر چون یونان هم خواستار بازگشت مجسمه پارتنون و نیجریه نیز در تلاش برای بازگرداندن مجسمه‌های برنزی بنین است که در اختیار بریتانیایی‌ها قرار دارد.

حراجی کریستیز در واکنش به اعتراض‌ها برای به حراج گذاشتن مجسمه باستانی «توت‌عنخ آمون» اعلام کرده که این اثر را در سال ۱۹۸۵ از یک دلال آثار تاریخی به نام هاینز هرزر در مونیخ خریداری کرده و پیش از آن هم جوزف مسینا دلال هنری اهل اتریش در سال ۱۹۷۴-۱۹۷۳ آن را خریداری کرده بود و در دهه ۱۹۶۰ میلادی نیز در مجموعه متعلق به پرینز ویلهلم در آلمان محل نگهداری آن بوده است.

مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر پیش از حراجی کریستیز اعلام کرده بود علی رغم درخواست رسمی برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره این مجسمه تاریخی و اعتراض دولت مصر و سفارت این کشور، از تصمیم برای برگزاری این حراجی بسیار ناامید شده است، او بیان کرد: «من معتقدم این اثر باستانی به صورت غیرقانونی از مصر خارج شده است و حراجی کریستیز هیچ مدرکی و مستنداتی خلاف این به ما ارائه نداده است. مصر همچنان خریداران مجسمه «توت عنخ آمون» و دیگران را تحت فشار می‌گذارد تا این اثر به کشور صاحب آن بازگردد.»

زاهی هواس وزیر سابق آثار تاریخی مصر گفته که مجسمه چند هزار ساله «توت عنخ آمون» احتمالاً در دهه ۱۹۷۰ میلادی از معبد «کرنک» به سرقت رفته است.

با این وجود مقامات حراجی کریستیز نیز مدعی هستند که اقدامات لازم برای اثبات منشأ اصلی این اثر تاریخی انجام شده و این حراجی به شکلی قانونی برگزار شده است.

بر اساس قانون تصویب شده در مصر در سال ۱۹۸۳، انتقال دائمی آثار تاریخی از این کشور ممنوع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجسمه تاریخی سنگ نبشته باستان شناسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۶۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفت و آمد ۲۷ هزار مسافر در مرز دوغارون خراسان رضوی

        به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: از این تعداد مسافر که به صورت قانونی در دوغارون تردد داشته اند، ۱۴ هزار و ۸۹۹ مسافر ایرانی و خارجی از گذرگاه مرزی دوغارون به سمت افغانستان خارج شده اند.     نظام الدین کارگزار روز چهارشنبه افزود: همچنین طی ۱۲ روز گذشته ۱۲ هزار و ۴۸۸ مسافر ایرانی و افغانستانی از طریق معبر دوغارون وارد ایران شده اند.   رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد به بازدید گردشگران و مسافران نوروزی از بناهای تاریخی این شهرستان اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تاکنون هفت هزار و ۳۲۵ مسافر و گردشگر نوروزی از آثار تاریخی، مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، میل کرات، رباط عباس آباد و مزار شاهزاده قاسم دیدن کرده اند.   کارگزار افزود: بازدید از بناها و آثار تاریخی تایباد امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.   وی گفت: همچنین امسال اقامت مسافران نوروزی در تایباد به نسبت تعطیلات نوروزی سال گذشته ۶۲ درصد افزایش را نشان می دهد.   سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق مرز رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.   شهرستان تایباد ۷۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و یک اثر ثبت شده جهانی دارد، این شهرستان ۱۴۵ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • دری که رز را در «تایتانیک» نجات داد با قیمت نجومی فروخته شد
  • رفت و آمد ۲۷ هزار مسافر در مرز دوغارون خراسان رضوی
  • بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • ۴۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی نوش آباد دیدن کردند
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • نی ریز پذیرای میهمانان نوروزی
  • عکس| واکنش سپاهان به مصاحبه جنجالی رویانیان با خبرآنلاین
  • ویدیو/ از گرداب بن تا روستای بدون خیابان ایران