Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز به تازگی دانشگاه‌های جهان را به تفکیک رشته رتبه‌بندی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی "تایمز"، رتبه‌بندی "تایمز" یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری "تایمز" و "کیو اس" منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رتبه‌بندی، ۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۹ به ترتیب زیر هستند:

همچنین از نظر این موسسه، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به تفکیک برخی رشته‌ها نیز بر این اساس است.

"فیزیک و نجوم"

۱: دانشگاه آکسفورد

۲: دانشگاه استنفورد

۳: مؤسسهٔ فناوری ماساچوست

۴: مؤسسه فناوری کالیفرنیا

۵: دانشگاه هاروارد

۶: دانشگاه پرینستون

۷: دانشگاه ییل

۸: کالج سلطنتی لندن

۹: دانشگاه شیکاگو

۱۰: مؤسسه فناوری فدرال زوریخ

"شیمی"

۱: دانشگاه آکسفورد

۲: دانشگاه استنفورد

۳: مؤسسهٔ فناوری ماساچوست

۴: مؤسسه فناوری کالیفرنیا

۵: دانشگاه هاروارد

۶: دانشگاه پرینستون

۷: دانشگاه ییل

۸: کالج سلطنتی لندن

۹: دانشگاه شیکاگو

۱۰: مؤسسه فناوری فدرال زوریخ

"علوم رایانه"

۱: دانشگاه آکسفورد

۲: دانشگاه کمبریج

۳: دانشگاه استنفورد

۴: مؤسسهٔ فناوری ماساچوست

۵: مؤسسه فناوری کالیفرنیا

۶: دانشگاه هاروارد

۷: دانشگاه پرینستون

۸: دانشگاه ییل

۹: کالج سلطنتی لندن

۱۰: دانشگاه شیکاگو

"روانشناسی"

۱: دانشگاه آکسفورد

۲: دانشگاه کمبریج

۳: دانشگاه استنفورد

۴: مؤسسهٔ فناوری ماساچوست

۶: دانشگاه هاروارد

۷: دانشگاه پرینستون

۸: دانشگاه ییل

۱۰: دانشگاه شیکاگو

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه رتبه بندی دانشگاه ها رتبه بندی تایمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۷۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴

رتبه بندی کیو اس چهاردهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان را در سال ۲۰۲۴ منتشر کرد و از کشور جمهوری اسلامی ایران ۶۸ گروه آموزشی از ۱۷ دانشگاه در ۱۷ حوزه موضوعی حضور دارند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده رییس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی کیو اس چهاردهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان را در سال 2024 منتشر کرد.

براساس رتبه بندی کیو اس اعلام شد؛ حضور 31 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های آسیا «کیواس»

رییس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد. یکی از رتبه‌بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است.

فاضل زاده افزود: در نسخه جاری این رتبه بندی، 1559 دانشگاه رتبه‌بندی شده‌اند که 64 دانشگاه جدید نسبت به سال 2023 در این رتبه بندی حضور دارند. دانشگاه علوم پزشکی ایران جزء این دسته از دانشگاه ها است. از کشور جمهوری اسلامی ایران 68 گروه آموزشی از 17 دانشگاه در 17 حوزه موضوعی حضور دارند.

وی اظهار داشت: رتبه‌بندی موضوعی کیو اس بر اساس 5 شاخص 1- شهرت دانشگاه، 2- شهرت کارفرمایان، 3- تعداد استنادها به ازای هر مقاله، 4- شاخص اِچ-ایندکس 5- شبکه همکاری بین‌المللی دانشگاه‌ها (که سه مورد اخیر فعالیت پژوهشی را می سنجد) صورت می پذیرد.

رییس مؤسسه ISC افزود: این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می آید.

وی گفت: در این رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در 55 موضوع در قالب 5 حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت مورد ارزیابی قرار گرفتند. موضوع موسیقی موضوع جدیدی است که در سال 2024 اضافه شده است و موضوع علم داده به علم داده و هوش مصنوعی گسترش یافته است. حوزه های موضوعی رتبه بندی کیواس 2024 در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول 1. حوزه‌های موضوعی رتبه‌بندی کیواس 2024

رتبه دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در 5 حیطه کلان رتبه بندی کیو اس موضوعی 2024

فاضل زاده خاطرنشان کرد: در رتبه بندی که بر اساس 5 حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت صورت پذیرفته است، دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران همانند سالهای پیش در 3 حیطه مهندسی و فناوری، پزشکی و علوم زیستی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول 2 قابل مشاهده است.

وی گفت: همانطور که در جدول 2 دیده میشود در حوزه کلان مهندسی و فناوری در رتبه بندی سال 2024 دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف حضور دارند. در حوزه کلان پزشکی و علوم زیستی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، تهران و علوم پزشکی شیراز حضور دارد. در حوزه کلان علوم طبیعی شاهد حضور دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف هستیم که توانسته اند در این رتبه بندی حضور داشته باشند. در حیطه کلان مهندسی و فناوری در سال 2023 تعداد 4 دانشگاه حضور داشتند که در رتبه بندی جاری به 2 دانشگاه تقلیل یافته است.

جدول 2. حضور دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در 5 حیطه کلان رتبه بندی موضوعی کیو اس 2024

رییس مؤسسه ISC ادامه داد: در این رتبه بندی بر اساس 55 موضوع مورد ارزیابی ، 17 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در 19 حوزه موضوعی حضور دارند، که این تعداد در سالهای 2021 تا 2023 به ترتیب 13 و 15 و 16 دانشگاه بوده است. جدول 3 دانشگاه های حاضر در رتبه‌بندی 2024 را نشان می دهد.

جدول 3. دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی کیو اس موضوعی 2024 (به ترتیب الفبا)

جدول 4 جایگاه دانشگاه های کشور در حوزه های مختلف موضوعی را نشان می دهد:

وی گفت: تعداد گروه‌های آموزشی که از دانشگاه های کشور در حوزه های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس در سال های 2021 تا 2024 حضور دارند، در جدول 5 نشان داده شده است. از ایران در رتبه بندی جاری 17 گروه آموزشی حضور دارند که نسبت به سال گذشته به دلیل عدم حضور دو گروه آموزشی مهندسی عمران و سازه و اقتصاد و اقتصادسنجی آمار از 19 به 17 تقلیل پیدا کرده است.

جدول 5. تعداد گروه‌های آموزشی حاضر از جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس

فاضل زاده افزود: مقایسه نتایج رتبه بندی موضوعی کیواس در سال 2024 با رتبه بندی پیشین نشان از کم شدن حضور گروه های آموزشی دانشگاه های ایران در برخی از حوزه های موضوعی است از جمله تقلیل گروه‌های آموزشی حوزه های مهندسی برق و الکترونیک از 10 به 4، کشاورزی و جنگل‌داری از 6 به 3، مهندسی نفت از 6 به 4، فیزیک و علوم نجوم از 4 به 2.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برترین دانشگاه‌ها در هر رشته کدامند؟
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی کیواس ۲۰۲۴
  • این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • توجه به تدوین، بازنگری و اجرای برنامه راهبردی به عنوان معیار جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
  • حضور ۶۸ گروه دانشگاهی کشور در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • دانشگاه صنعت نفت میان برترین‌ها