Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهاجرت نخبگان ایرانی، اظهار کرد: برخی افراد اعم از دانشجو یا استاد با تحت  عنوان فرصت مطالعاتی درخواست سفر به کشورهای خارجی دارند، این افراد پولی از دانشگاه نمی‌خواهند و تنها درخواست سفر دارند؛ با این شرایط می‌ترسیم زمانی که دانشگاه به نیروی انسانی نیاز دارد، این افراد مهاجرت کرده باشند و دیگر به کشور باز نگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مهاجرت بیشتر به دلیل شرایط اقتصادی، بیم از آینده و یأس انجام می‌شود که باید برای پیشگیری از آن راهکارهایی پیدا کرد، اما باید بپذیریم که مهاجرت وجود دارد و نباید این مورد را نادیده گرفت یا رد کرد.

شیوع میل به مهاجرت در اساتید و دانشجویان

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: مهاجرت نه تنها بین استادان بلکه در جمع دانشجویان نیز شیوع دارد، به همین دلیل وظیفه‌ دانشگاه است که دانشجویان را به زندگی در ایران امیدوار کند؛ بیشترین علت مهاجرت شرایط اقتصادی است، در همین راستا دولت در تنگنا و فشار قرار دارد اما می‌تواند سیستمی طراحی کند که مشکلات اقتصادی رفع شوند.

صدوق ادامه داد: دولت باید پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها طراحی کند که اساس اجرای آن بر عهده استاد و دانشجو باشد، این گونه ۲ قشر تاثیرگذار جامعه  امیدوار می‌شوند؛ از سوی دیگر زمانی که استاد در کنار حقوق دریافتی خود بتواند درآمد دیگری داشته باشد، انگیزه‌ای برای ادامه کار در کشور پیدا می‌کند.

ضرورت افزایش پروژه‌های مشترک در دانشگاه‌ها

وی تشریح کرد: چنین پولی تحت  عنوان بودجه پژوهشی در اختیار دولت قرار دارد؛ دانشگاه‌ها توانایی اجرای این نوع پروژه‌ها را دارند و  به کمک دانشجویان PHD و  ارشد  این پروژه‌ها تقویت می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: زمانی که کار تیمی انجام می‌شود و حقوق افراد افزایش یابد، امید شکل می‌گیرد که این امر باعث کاهش مهاجرت نخبگان خواهد شد.

صدوق ادامه داد: هر هفته در هیئت رئیسه درخواست اعزام به فرصت مطالعاتی بدون هزینه داریم که این امر باعث ایجاد تردید می‌شود، نمی‌دانیم این درخواست‌ها برای مهاجرت است یا افراد قصد تحقیق و پژوهش در دیگر کشورها را دارند؛ تا حدی برابر این مشکل مقاومت می‌کنیم و در تلاشیم انگیزه‌ای برای افراد ایجاد کنیم، اما متأسفانه این درخواست‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۹۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میان افزایش قیمت‌ها و ارائه خدمات به دانشجویان باید توازن برقرار باشد

بیش از یک سال است که وزارت بهداشت در حال تدوین و ابلاغ جدید آیین نامه تغذیه دانشجویان است. اما در واقعیت از آن آیین نامه بلند بالا، تنها بند افزایش میزان پرداختی، سهم دانشجویان گردیده است و برای سایر بند‌های آیین نامه تاکنون هیچ ابلاغی صورت نپذیرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسئله افزایش سهم دانشجویان در تامین وعده‌های غذایی یکی از مسائل مورد مطالبه قرار گرفته توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. به همین منظور گفت‌وگویی داشتیم با  امیرمحمد پاسبان، سرپرست واحد صنفی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص افزایش قیمت‌های وعده‌های غذایی دانشجویان.

 

پاسبان  در ابتدا گفت: بنا بر آخرین ابلاغ صورت گرفته از جانب معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در راستای تامین بخشی از هزینه وعده‌های غذایی ارائه شده اعم از صبحانه، ناهار و شام، سهم پرداختی دانشجویان افزایش یافته است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از یک سال از آخرین ابلاغیه تغذیه دانشجویی میگذرد و در این مدت شاهد نرخ بالای تورم و افزایش چشمگیر قیمت کالا‌ها در کشور بوده ایم، این افزایش قیمت پرداختی را میتوان منطقی دانست و پذیرفت، ولی مهم‌ترین مسئله و مطالبه‌ای که وجود دارد این است که چرا توازنی میان افزایش قیمت‌ها و ارائه سایر خدمات از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد؟

 

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که وزارت بهداشت در حال تدوین و ابلاغ جدید آیین نامه تغذیه دانشجویان است. اما در واقعیت از آن آیین نامه بلند بالا، در این مدت تنها بند افزایش میزان پرداختی، سهم دانشجویان گردیده است و برای سایر بند‌های آیین نامه تاکنون هیچ ابلاغی صورت نپذیرفته است، بند‌هایی همچون تغذیه دانشجویان در تعطیلات مناسبتی و....
البته همانطور که از طرق مختلف بار‌ها گوشزد کرده ایم، همین آیین نامه در حال تدوین نیز نیازمند بررسی ساختاری جدیست.
 
وی گفت: از سوی دیگر در ترم گذشته هیچگونه افزایشی برای کمک هزینه‌های تحصیلی و ضروری نسبت به سال‌های گذشته صورت نگرفته است. جالب اینجاست که اخیرا به صورت غیر مستقیم شنیده ایم که وزارت بهداشت برای ترم جاری نیز برنامه برای افزایش کمک هزینه‌های دانشجویی ندارد.  

 

پاسبان گفت: تورم، تورم است. تفاوتی نمی‌کند برای وعده‌های غذایی باشد یا برای معیشت دانشجویان.  آقایان باید بپذیرند که تورم، علاوه بر وعده‌های غذایی، بر معیشت دانشجویان تاثیر میگذارد و لازم است درصورت افزایش هزینه وعده‌های غذایی، حداقل کمک هزینه‌های دانشجویی در ترم جاری افزایش یابد.

 

وی افزود: امیدواریم با افزایش کمیت دریافتی از دانشجویان، لاقل کیفیت‌های غذایی نیز  افزایش یابد. از وعده بهبود وضعیت  مسائل حوزه تغذیه ماه‌ها می‌گذرد، ولی گویی اراده‌ای معطوف به حل آن‌ها وجود ندارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما دانشجویان دغدغه‌مند، آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات، بارش فکری و ... برای تعامل بیشتر با وزارت بهداشت و بیان نکات مختلف اعلام میداریم.

دیگر خبرها

  • عنصر تورم گوی سبقت را از توان اقتصادی کارگر ربوده/ دولت نشان دهد به راستی حامی مستضعفان است
  • عنصر تورم گوی سبقت را از توان اقتصادی کارگر ربوده/ دولت نشان دهد به راستی حامی مستصعفان است
  • افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته
  • میان افزایش قیمت‌ها و ارائه خدمات به دانشجویان باید توازن برقرار باشد
  • غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • نرخ غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • مرکز بهداشت دانشگاه سمنان قطب مطالعاتی وزارت علوم شد
  • آلمان، مقصدی برای مهاجرت: چگونه می‌توانید به آلمان برای کار یا تحصیل سفر کنید؟
  • معرفی بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان
  • وجود دانشجویان بین‌الملل فرصت ارتقای زیرساخت‌های بین المللی دانشگاه لرستان است