Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@10:06:40 GMT

عوارض سیروز کبدی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۱۴۵۱

متخصص گوارش و کبد گفت: پزشکان بیشتر از روی علائم بیمار و آزمایش‌ از وجود اختلال سیروز کبدی مطلع می‌شوند. ناطقان: محمد صادق غفوری متخصص گوارش و کبد درباره سیروز کبدی اظهار کرد: سیروز، التهاب شدید کبدی است که بیشتر با مصرف بیش از حد الکل، مصرف برخی دارو‌ها و هنگام تشکیل کبد چرب بروز پیدا می‌کند. بیماری با اختلال در کارکرد کبد اجازه نمی‌دهد این عضو مهم از عهده وظیفه خود یعنی دفع ضایعات خون بر آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: به صورت ساده‌تر کبد با هر بار صدمه دیدن نهایت سعی خود را می‌کند تا خود را التیام بخشد؛ در این فرآیند بافت‌های همبند که در محل زخم ایجاد شده اند موجب می‌شوند عملکرد کبد به تدریج ضعیف‌ شود، به طوری که کبد در مراحل پیشرفت خود دیگر قادر نیست تا به خوبی کار کرده و وظایف خود را انجام دهد.

غفوری درباره علائم سیروز کبدی گفت: خستگی، کاهش وزن، تحلیل رفتن عضلات، کاهش اشتها، ایجاد خط‌های قرمز کوچک مویرگی خونی روی پوست در ناحیه بالای کمر، حالت تهوع و استفراغ، زرد شدن پوست، سفیدی چشم، درد اطراف کبد، خارش شدید پوست، تب و لرز، خونریزی و کبود شدگی، افزایش تعداد دفعات خونریزی بینی لثه، ورم پا، ریزش مو و آب آوردن شکم از شایع‌ترین علائم این بیماری است؛ تمام این موارد با تغییر ویژگی‌های شخصیتی، اختلالات خوابی، گیجی و دشواری در تمرکز فرد ظاهر خواهد شد.

متخصص کبد بیان کرد: این عوامل همگی سبب بروز سیروز کبدی و التهابات مختلف آن می‌شوند و رفته رفته این امر به فیبروز یا سفت شدن کبد منتهی می‌شود.


وی درباره درمان سیروز اظهار کرد: پزشکان بیشتر از روی علائم بیمار و آزمایش‌ها از وجود این بیماری مطلع می‌شوند؛ گاهی نیز از اسکن و نمونه‌برداری کبد تشخیص داده می‌شود، همچنین می‌توان از روی سونوگرافی سی تی اسکن برای تشخیص دقیق و علت سیروز و حتی نمونه‌برداری از بافت کبد استفاده کرد.

غفوری متذکر شد: امروزه از فیبرواسکن که یک روش غیر تهاجمی است برای تشخیص و پیشگیری بیمار مبتلا به سیروز استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین خطراتی که بیماران مبتلا به سیروز را تهدید می‌کند خونریزی گوارشی است که اغلب به دلیل پاره شدن واریس مری اتفاق می‌افتد و به‌صورت تقریبی تمام خون بدن را می‌گیرد.

وی گفت: لازم به ذکر است که در مراحل پیشرفته سیروز تنها گزینه درمانی پیوند کبد خواهد بود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: عوارض ، سیروز کبدی ، بیماری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عوارض سیروز کبدی بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید

بی حسی در اندام بدن از دست دادن بخشی یا تمام حس بدن را توصیف می‌کند و اغلب با تغییرات در احساس بدن مانند حس گز گز یا سوزن سوزن شدن به‌همراه دارد.در این مطلب از پارس نیوز با بی حسی اندامی که باید جدی بگیرید آشنا خواهید شد.

بی حسی در بدن معمولا علامت و نشانه یک بیماری درون بدن است، پس بهتر است این نشانه هارا جدی بگیرید و به دنبال درمان باشید.

احساسِ درد در قسمتی از بدن معمولاً سیگنال اتفاقی است که باید از لحاظ پزشکی به آن توجه شود.

بی حسی هم می‌ تواند وضعیتی باشد که باید آن را مورد توجه قرار دهید و پیگیری کنید تا از یک بحران بزرگ جلوگیری شود. در این قسمت قصد داریم در مورد یک نوع بی حسی در بدن صحبت کنیم که حتما باید آن را پیگیری کرد.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : دردناک ترین بیماری های دنیا را بشناسید

بی حسی در اندام بدن و در قسمت کشاله و ران پاها خطرناک است

اگر بی حسی را در این ناحیه احساس کردید، حتماً اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. متخصصان بر این عقیده هستند که اگر متوجه بی حسی در کشاله ران، قسمت داخلی ران و یا محل تلاقی دو ران شدید و احساس کردید که در آن قسمت حسی ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است علامت یک اختلال نادر باشد که به آن سندروم دم اسبی گفته می شود.

این سندروم نیاز به مراجعه به پزشک و گاهی اوقات جراحی نخاع دارد و زمانی اتفاق می افتد که دسته ای از عصب ها در پشت ستون فقرات آسیب می‌ بینند یا تحت فشار قرار می گیرند که مسئول ارسال پیام بین مغز و قسمت پایین پا هستند.

فشار در این نواحی آسیب به عصب و فلجی را در قسمت پا به وجود می آورد؛ البته شاید جان شما را تهدید نکند اما ممکن است در طولانی مدت و به طور دائم به بدن آسیب وارد کرده و به طور کلی کیفیت زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

بعضی از وضعیت های نخاعی می توانند این سندروم را ایجاد کنند. رایج ‌ترین علت‌ های آن؛ پارگی دیسک در قسمت نخاعی است که باعث باریک شدن کانال نخاعی شده و عفونت یا التهاب را به وجود می آورد. ممکن است به خاطر تصادف با ماشین یا پرت شدن هم اتفاق بیفتد. در موارد نادر به خاطر نقص جنینی هم رخ می دهد.

بی حسی در اندام بدن و بازوها را جدی بگیرید

در واقع بی حسی موقت یا نوروپاتی نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد. بسیار مهم است که علائم خطرناک آن را شناسایی کرده و آن را جدی بگیرید. اگر متوجه بی حسی در صورت تان شدید، باید سریعاً پیگیری کنید تا از یک سکته جلوگیری شود. بی حسی در قسمت بازو ها هم می تواند علامت حمله قلبی یا سکته باشد که علت آن هم فشار خون خیلی بالا است.

مراقب علائم دیگر هم باشید

علاوه بر بی حسی در این ناحیه؛ یعنی محل تلاقی کشاله ران، افرادی که به سندروم دم اسبی مبتلا هستند، ممکن است گزگز بدن یا سوزن سوزن شدن؛ ضعف یا درد شدید در قسمت پایین کمر، مشکل هنگام راه رفتن، عملکرد نامناسب روده یا مثانه یا مشکلات ناگهانی جنسی را تجربه کنند که همه این ها نیاز به مراجعه به پزشک دارد و جانِ فرد را تا ۴۸ ساعت تهدید می کند.

این قسمت از بدن شما هم بی حس میشه ؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، بی حسی که گاهی به عنوان پارستسیا شناخته می شود، در بازوها، پاها، دست ها و کف پاها معمول است اما در سر کم تر رایج است ؛ اغلب اوقات، پارستسیا سر باعث نگرانی نیست. مقاله زیر را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد شایع ترین علل بی حسی در سر به دست آورید. احساس بی حسی در سر می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آسیب و یا صدمه ی وارده به عضلات گردن، سکته ی مغزی و حتی اختلال عصب شناختی باشد.

بی حسی سر

بی حسی سر یا پارستسیا

علائم بی حسی سر

بی حسی اغلب با احساسات دیگری مرتبط است، مانند:

سوزش

تیر کشیدن

سوزن سوزن شدن

افرادی که بی حسی سر دارند، ممکن است دچار مشکل در حس لامسه پوست سر و یا روی پوست خود شوند ، از آنجایی که بسیاری از شرایط می تواند باعث بی حسی سر شود، بسیاری از علایم دیگر می توانند همزمان رخ دهند برای مثال، بی حسی ناشی از سرما خوردگی ممکن است با گرفتگی بینی، گلو درد و یا سرفه همراه باشد.

اگر دچار بی حسی به همراه مواد زیر می شوید، به سراغ درمان پزشکی بروید:

آسیب سر

بی حسی در قسمت های دیگر بدن

بی حسی در کل یک دست یا پا

ضعف در صورا و یا قسمت های دیگر بدن

گیجی و ناتوانی در حرف زدن

دشواری در تنفس

مشکلات بینایی

سردرد ناگهانی و عجیب

از دست دادن کنترل مثانه و یا کنترل روده

بی حسی یک طرف صورت می تواند نشانه یک سکته باشد.

یاد بگیرید که چگونه علائم سکته را تشخیص دهید تا به سرعت عمل کنید.

علل بی حسی در اندام بدن و بی حسی در سر

بی حسی دارای علل بالقوه زیادی، از جمله بیماری ها، دارو و جراحات است. بیشتر این شرایط بر اعصاب مسئول احساس در پوست سر و سر شما تاثیر می گذارد. چندین شاخه عصبی عمده وجود دارند که مغز شما را با بخش های مختلف صورت و سر مرتبط می کنند ، زمانی که عصب ها ملتهب، فشرده، و یا آسیب دیده اند، بی حسی می تواند رخ دهد.

کاهش و مسدود شدن تامین خون نیز می تواند باعث بی حسی شود. برخی علل بی حسی، عبارتند از:

اختلالات خودایمنی

    دیابت می تواند باعث آسیب دائمی اعصاب به نام دیابت نوروپاتی شود. بی حسی نیز نشانه ای شایع از اسکلروز چندگانه (MS) است، یک بیماری مزمن که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد.

مشکلات سینوزیت

حساسیت آلرژی

سرماخوردگی شایع

داروهای ضد انعقادی

داروهای شیمی درمانی

مواد مخدر و الکل

سردرد

سردردهای شاخه ای

سردردهای چشمی

میگرن

سردردهای تنشی

عفونت

ورم مغز

بیماری لایم

زونا

عفونت های دندانی

آسیب :آسیب به طور مستقیم به سر و یا مغز شما مانند ضربات مغزی و ضربه سر می تواند باعث بی حسی شود؛ اگر به اعصاب آسیب بزنند.

میگرن و سردردهای چشمی از علل بی حسی در اندام بدن و بی حسی سر

شرایط دیگر:

تومور مغزی

فشار خون بالا

وضعیت بدنی ضعیف

تشنج

آسیب عصب از علل بی حسی در اندام بدن و بی حسی سر

آسیب زدن به سر باعث ایجاد آسیب عصبی می شود که منجر به بی حسی و دیگر اختلالات عصبی می شود. تحریک و فشار بر عصب گردنی و نیز آسیب ضربه به سر باعث خونریزی می شود و منجر به از دست دادن حس در پوست سر، صورت و سر می شود. عصب سه گانه نیز می تواند با درمان دندان پزشکی یا تحت تاثیر بیماری هایی مانند دیابت، مجروح شود.

بی حسی در اندام بدن و بی حسی سر به دلیل آسیب نخاعی

آسیب، ضربه، یا بیماری های موثر بر اعصاب گردنی در امتداد ستون فقرات می تواند باعث بی حسی سر شود. اعصاب گردنی که به طور خاص با C1 - C4 شناخته می شود و مسئول انتقال احساس به سر و یا صورت هستند. اختلالاتی مانند مننژیت، ام اس، تومور، فتق دیسک و بیماری های دیسکی، بر نخاع تاثیر می گذارند.

تب خال علت بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن

تب خال همچنین به عنوان زونا، تب خال تناسلی، بر روی گروه های عصب صورت و عصب گردنی تاثیر می گذارد و شامل علایمی از جمله خارش، درد شدید، سوزش و بی حسی ناشی سر است.

بی حسی ممکن است تنها در یک طرف سر رخ دهد.

 بی حسی سر به دلیل سکته

سکته مغزی می تواند باعث بی حسی ناشی از محدود شدن جریان خون به مغز شود. جریان خون از طریق سرخرگ در گردن متوقف می شود و گردش اکسیژن کند می شود و باعث بی حسی می شود و علائمی همچون سرگیجه، بی حسی سر، از دست دادن کنترل عضلات دارد.

صرع می تواند از علل بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن باشد

بی حسی سر می تواند یکی از علائم بیماری صرع باشد. هم چنین تشنج باعث قطع جریان خون از طریق شاهرگ گردن می شود که منجر به کاهش جریان خون به سر و بی حسی می شود که با علائم:احساس سوزن سوزن شدن در سر، اسپاسم های عضلانی، بی حسی در سر همراه است.

نیش کنه باعث بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن می شود

گاز کنه می تواند منجر به فلج شدید عضلات کنترل حرکت چشم و دیگر اختلالات خلقی عصبی شود.سم موجود در بزاق دهان و یا باکتری ها از طریق گاز گرفتن، می توانند باعث بی حسی سر شوند.کنه که بیماری لایم را دارد می تواند ماه ها و یا سال ها بعد از گاز، بی حسی را تولید کند. در مقابل، فلج کنه ای، بیماری نادری که علایم عصبی شدیدی دارد، می تواند در عرض 24 ساعت با حذف این تیک از میزبان انسانی معکوس شود.

نیش کنه

فلج کنه ای و بی حسی سر با گاز گرفتن کنه

بی حسی سر موقعیتی

گاهی اوقات مردم می خوابند یا تلویزیون تماشا می کنند، در حالی که به پشتشان دراز کشیدند و سرشان به یک طرف متمایل به یک شانه است. در این زمان جریان خون از طریق سرخرگ به گردن محدود می شود و گردش خون کاهش می یابد و باعث بی حسی سر می شود.

بی حسی سر و اضطراب

افرادی که اضطراب دارند گاهی بی حسی و یا سوزش در سر خود را گزارش می کنند. برای برخی، یک حمله عصبی ممکن است باعث بی حسی و سوزش در پوست سر، صورت و دیگر قسمت های بدن شود.در حالی که اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین اضطراب و بی حسی سر وجود دارد، اما به احتمال زیاد باید با واکنش مبارزه یا گریز بدن ارتباط داشته باشد.

جریان خون به سمت مناطقی هدایت می شود که به شما کمک می کنند با تهدید مبارزه کنید یا از آن فرار کنید. بدون جریان خون کافی، بخش های دیگر بدن ممکن است به طور موقت بی حس یا دچار سوزش باشند.

استرس و اضطراب

سوزش و بی حسی سر در افرادی که اضطراب دارند

بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن به علت تنش ماهیچه ای

تنش ماهیچه ای در گردن، شانه ها و یا پشت فوقانی از یک کار فیزیکی و یا استرس عاطفی می تواند باعث بی حسی سر شود.فشار تولید شده توسط ماهیچه های آسیب دیده اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث بی حسی سر و پوست سر می شوند.

دلایل احتمالی و علائم دیگر بی حسی سر

بی حسی سر از علائم بیماری مننژیت

این بیماری نوعی مشکل عفونی ناشی از باکتری است و مننژ یا پرده های مغز را تحت تأثیر قرار داده و به آنها آسیب می رساند و با علائم تب، حالت تهوع، بی حسی سر، و درد در ناحیه سر همراه است.

بیماری مننژیت

بیماری مننژیت با بی حسی سر همراه است

بی حسی سر با مولتیپل اسکلروزیس یا فلج چندگانه

مولتیپل اسکلروزیس نوعی اختلال عصبی خود ایمنی است که از دست دادن غلاف میلین که فیبرهای عصبی خاصی را احاطه کرده است را در بر میگیرد و می تواند هم بر مغز و هم ستون فقرات تأثیر گذارد و با علائمی مثل بی حسی سر، تاری دید، سرگیجه، و در موارد شدید فلج ناقص بروز می کند.

بی حسی سر از نشانه های نورالژی عصب سه شاخه

نورالژی عصب سه شاخه در واقع اختلال عصبی شدید است که با حملاتی همراه بوده و به طور عمده بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. علت دقیق این عارضه ناشناخته بوده اما بر عصب سه شاخه تأثیر می گذارد و با نشانه و علائم بی حسی در ناحیه سر و صورت، دردی تیز که یک طرف صورت همراه است.

نورالژی عصب سه شاخه

درد و بی حسی در یک طرف صورت

حمله ایسکمیک قلبی با علائم بی حسی سر

این مشکل در مقایسه با سکته ی مغزی خطر کمتری داردبه این دلیل که عرضه ی خون به مغز را تنها برای مدت زمان کوتاهی مختل می سازد ؛ حمله ایسکمیک قلبی با علائم:خستگی، ضعف، غش، بی حسی در سر

بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن از علل اختلال گردش خون ورتبروبازیلر

هر یک از چندین اختلال عصبی مربوط به شریانهای ورتبرال و بایزلر را گویند که جریان خون را به مخچه و ساقه مغز مختل سازد و با علائم سردرد، بی حسی، ضعف عضلانی، از دست دادن شنوایی، لکنت زبان همراه است.

اختلال گردش خون ورتبروبازیلر

بی حسی سر و بی حسی در اندام بدن نشانه چیست ؟

بیماری هایپرکالمی موجب بی حسی سر می شود

زمانیکه سطح پتاسیم در خون افزایش بیابد و از حد معمول بیشتر شود منجر به بروز هایپرکالمی می شود. طبق گفته متخصصان بیشتر اوقات این عارضه به مصرف داروهای دیورتیک و یا نارسایی کلیوی ارتباط دارد که با علائم تهوع، ضربانی که ضعیف، آهسته و نامنظم است، از حال رفتن و غش ناگهانی به دلیل ضربان قلب نامنظم، بی حسی در سر همراه است.

پزشک چطور می تواند کمک کند ؟

پزشک یک تست فیزیکی انجام خواهد داد و از شما در مورد علائم و تاریخچه پزشکیتان سوال خواهد کرد. برای مثال آن ها ممکن است بپرسند که چه زمانی بی حسی شروع می شود و آیا علایم دیگری در همان زمان ظاهر می شود یا خیر.

درمان بی حسی سر

درمان و تشخیص بی حسی سر یا پارستزی

راه های تشخیص علت بی حسی سر

پزشک همچنین ممکن است یک یا چند تست زیر را برای کمک به شناسایی علت بی حسی شما تجویز کند:

آزمایش خون

تست عصبی

مطالعات هدایت عصبی

ام آر آی

سی تی اسکن

نمونه برداری عصبی

از آنجا که بسیاری از شرایط باعث بی حسی سر می شوند، ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم بیماری شما را تشخیص دهند.

سی تی اسکن مغز

تشخیص علت بی حسی سر با سی تی اسکن مغز

درمان بی حسی سر

 هنگامی که تشخیص بیماری را دریافت می کنید، درمان ها معمولا به مشکلات اساسی رسیدگی می کند.

به عنوان مثال، اگر بی حسی شما از دیابت ناشی می شود، درمان بر تثبیت سطح قند خون از طریق رژیم غذایی، ورزش و درمان انسولین تمرکز خواهد داشت.

داروهای بدون نسخه ممکن است برای درمان سرماخوردگی و سردرهای خفیف مورد استفاده قرار گیرند.

اگر وضعیت بدنیتان باعث بی حسی سر می شود، سعی کنید موقعیت خود را تغییر دهید، با استفاده از کمک های ارگونومیک و یا بیشتر حرکت کنید.

ورزش های خاصی شامل تنفس عمیق نیز می توانند به حالت بدنی کمک کنند.

درمان های جایگزین مثل طب سوزنی و ماساژ ممکن است گردش خون را بهبود بخشیده و باعث رفع بی حسی سر شوند.

اگر احساس بی حسی سرتان بعد از مصرف دارو پیش می آید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

کرختی یا بی حسی اندام ها چیست ؟

بی‌حسی نشانه‌ای است که در آن شخص احساس خود را در بخشی از بدن خود از دست می‌دهد. احساسات ممکن است روی یک قسمت از بدن متمرکز شوند، یا ممکن است احساس گز گز شدن در سرتاسر بدن داشته باشید.

بی حسی اندام‌ها به خصوص در بازوها یا پاها یک علامت رایج است که ممکن است به بیماری‌های مختلفی به‌دنبال دارد که از آسیب عصبی تا بیماری‌های مرتبط با حس را شامل می‌شود. در برخی مواقع، بی‌حسی  اندام‌ها ممکن است یک اورژانس پزشکی مانند سکته  توصیف کند. به همین منظور برای تعیین علت دقیق بی حسی یک فرد، پزشکان اغلب از یک آزمایش جامع عصبی استفاده می‌کنند.

دلایل بی حسی اندام ها چیست ؟

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساسات غیرطبیعی هستند که می توانند در هر جایی از بدن شما ایجاد شوندکه برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :

نشستن یا ایستادن به مدت طولانی آسیب رساندن به عصب (آسیب گردن ممکن است باعث شود که در هر جایی از دست یا بازو احساس بی‌حسی کنید، در حالی که آسیب کمر می تواند باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن پشت پای شما شود) فشار روی اعصاب ستون فقرات، مانند فتق دیسک فشار روی اعصاب محیطی ناشی از رگ های خونی بزرگ شده، تومورها، بافت اسکار یا عفونت عفونت زونا سایر عفونت ها مانند HIV ، جذام، سیفلیس یا سل فقدان خون رسانی به یک ناحیه، مانند سخت شدن شریان ها، سرمازدگی یا التهاب عروق سطوح غیر طبیعی کلسیم، پتاسیم یا سدیم در بدن شما کمبود ویتامین های گروه B مانند B1، B6، B12 یا اسید فولیک استفاده از داروهای خاص استفاده از برخی مواد مخدر غیر قانونی خیابانی آسیب عصبی ناشی از سرب، الکل یا تنباکو یا داروهای شیمی درمانی پرتو درمانی نیش حیوانات نیش حشرات، کنه، کنه و عنکبوت سموم غذاهای دریایی

بی حسی و گزگز می‌تواند ناشی از سایر شرایط پزشکی باشد، از جمله: سندرم تونل کارپال (فشار روی عصب در مچ دست) دیابت میگرن اسکلروز چندگانه تشنج سکته حمله ایسکمیک گذرا(TIA)، که گاهی اوقات “سکته کوچک” نامیده می شود. تیروئید کم کار پدیده رینود (تنگ شدن رگ‌های خونی معمولاً در دست‌ها و پاها) راه های درمان بی حسی اندام ها چیست ؟

دقت داشته باشید برای یافتن علت اصلی بی حسی شما به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر اخیراً آسیب، بیماری یا عفونت داشته اید، حتما به آن‌ها بگویید. درمان به علت اصلی بی حسی بستگی دارد. گاهی اوقات مشکلات عصبی طولانی مدت را می‌توان با داروهایی از جمله داروهای ضد‌افسردگی، کورتیکواستروئیدها یا گاباپنتین و پره گابالین درمان کرد.

برای کمک به بهبود جریان خون می‌توانید اندام آسیب دیده را ماساژ دهید. گاهی اوقات قرار دادن کیسه یخ یا کیسه حرارتی روی ناحیه به مدت ۱۵ دقیقه می‌تواند کمک کننده باشد. بسیار مراقب باشید که به پوست آسیب نرسانید؛ زیر اگر ناحیه بی‌حس باشد، متوجه نمی‌شوید که خیلی گرم یا سرد است.

برای بهبود جریان خون و تناسب اندام خود به طور مکرر ورزش کنید. مطمئن شوید که استراحت کافی دارید. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

چه موقع برای درمان بی حسی اندام ها به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر علائم زیر مرتبط با بی‌حسی یا علاوه بر آن را تجربه کردید، فوراً به دنبال درمان فوری پزشکی باشید:

بی حسی کل دست یا پا گیجی بی حسی پس از آسیب اخیر به سر سردرد ناگهانی شروع ناگهانی بی حسی مشکل در صحبت کردن درد قفسه سینه مشکل در تنفس ضعف یا فلج

در صورتی که علائم شما موارد زیر را داشته باشد، باید یک وقت ملاقات با پزشک متخصص بگیرید:

فقط بخشی از یک اندام مانند انگشتان پا یا انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به تدریج و بدون علت بی حسی اندام شما بدتر می‌شود. علت بی حسی در اعضای بدن و کرخ شدگی حمله ی سیستم ایمنی :

اولین نشانه ضعف و بی حسی شدید است. این احساس می تواند به سرعت پخش شود و حتی ممکن است کل بدن را فلج کند. این ضعف، راه رفتن ، بلعیدن غذا، کنترل مثانه و روده را سخت می کند که با ضربان قلب تند و تغییرات فشار خون و تنفس سخت همراه است.

بیماری سخت :

در تمدن های قدیم جذام بیماری وحشتناکی بود که سلامتی را تهدید می کرد و نشانه هایی دارد که شامل بی حسی، پوست زائد و جراحت می شود که جراحت و ضعف ماهیچه ها را بالا می برد و عفونت باکتری ها باعث آسیب به بدن می شود.

بی حسی به دلیل ایستادن طولانی مدت

ایستادن یا نشستن در یک حال ثابت برای مدتی طولانی سبب کاهش خون رسانی می شود.

علل بی حسی دست و پا کمبود ویتامین B12 :

کمبود ویتامین B12 باعث سستی در دست و پا می شود که با کم حوصلگی ، خستگی و ضعف و کم خونی و آماس زبان و حتی خیال همراه است و ویتامین B12برای ساخت سلولهای خونی نیاز است. سبزیجات و حبوبات هم باعث افزایش ویتامین B12 میشود.

آسیب های عصبی

 آسیب عصبی از قبیل آسیب و جرح در ستون فقرات گردنی می تواند سبب بی حسی در دست ها و آسیب در ستون فقرات کمری می تواند سبب بی حسی در پاها شود. گاهی زخم های عمیق یا شکستگی های استخوانی می توانند به اعصاب صدمه بزنند.

دندان درد 

دندان درد ارثی است و باعث از بین رفتن عصب ها می شود و تاثیرات آنها روی دست و پا و انگشتان هم دیده می شود . همچنین افرادی که بیماری های ژنتیکی را به ارث می برند، عصب و لایه های عصبی از بین می رود و باعث ارتباط با سایر بخش های بدن می شود.

بیماری های عفونی

عفونت ناشی از هرپس زوستر ویروس عامل آبله مرغان ـ گاهی پس از ابتلا به آبله مرغان؛ این ویروس در برخی از اعصاب بدن پنهان می شود و بعد از مدتی بر اثر عواملی فعال شده و سبب ایجاد علایمی در فرد می گردد.

دیگر خبرها

  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • سه دلیلی که نشان می‌دهد در معرض ابتلا به بیماری کبدی هستید
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون