Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید فرخی، گفت: طی ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان منوجان ۴۷۰ اصله درخت آلوده شناسایی شد.

" مجید فرخی" مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: طی ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان منوجان ۴۷۰ اصله درخت آلوده شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجید فرخی، افزود:  از مجموع درختان آلوده  ۳۷۸ اصله تیمار و ۹۲ اصله نیز امحاء شده اند. 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، بیان داشت: تشخیص علائم خسارت در مراحل اولیه آلودگی بسیار دشوار بوده و نیازمند ردیاب ماهر و با تجربه است.
وی، اضافه کرد: خسارت آفت به صورت تغذیه لارو از بافت نرم و آبدار داخل تنه درخت، جوانه مرکزی و تشکیل کانال و ایجاد حفره بزرگ است که در صورت وزش باد و طوفان منجر به شکستن درختان آلوده می شود.

فرخی، ابراز داشت: مهمترین علت گسترش آفت سرخرطومی حنایی خرما را انتقال اندام های آلوده به خصوص پاجوش های آلوده به آفت از مناطق آلوده به مناطق سالم اعلام کرد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ضمن توصیه به باغداران جنوب کرمان، هشدار داد: از انتقال پاجوش و سایر اندام های گیاهی از شهرستان منوجان و استان سیستان و بلوچستان خودداری کنید.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان نماز جمعه خطبه نماز جمعه حج خطبه های نماز جمعه استان بوشهر مشهد آفت سرخرطومی حنایی اصله خرما شهرستان منوجان خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کود و سموم زیستی از پسماند نخلستان‌ها

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «شناسایی و ارزیابی کارایی مایع و جامد حاصل از پیرولیز برگ نخل خرما برای کاربری در کشاورزی» عنوان طرح پژوهشی قنبر ابراهیمی، استاد دانشگاه تهران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرا شده است.

ابراهیمی، دانش‌آموخته دکتری تخصصی رشته صنایع چوب و کاغذ (سازه‌های چوبی) از دانشگاه میشیگان درباره این طرح گفت: حجم سالیانه برگ‌های هرس‌شده نخل خرما بسیار زیاد است و علاوه‌بر آن تنه‌های افتاده نخل خرما، حجم عظیمی از پسماند را تشکیل می‌دهند که البته مورد بهره‌برداری مفیدی قرار نمی‌گیرند. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که پسماند نخلستان‌ها، ماده خام مستعدی برای تولید فرآورده‌هاست؛ ولی هدف قراردادن این بهره‌برداری‌ها می‌تواند حاصلخیزی خاک نخلستان‌ها را تضعیف کند.

وی ادامه داد: با این‌وجود از این پسماند می‌توان مایعی به دست آورد که دارای پتانسیل جایگزینی سموم شیمیایی حشره‌کش است که آفت‌کشی زیستی می‌باشد و فاقد تأثیرات منفی شیمیایی در محیط‌زیست است.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: همچنین از این پسماند می‌توان ماده جامدی به دست آورد که عناصر پایه حاصلخیزی خاک را در بردارد و در صورت استفاده به فرم کود در نخلستان‌ها، پویایی غنای خاک را در پی خواهد داشت.

ابراهیمی تصریح کرد: در این تحقیقات به دنبال آن بودیم که برنامه‌ای را ارائه دهیم تا ادوات استقرار فرایند پیرولیز مازاد نخلستان‌ها را در حد توان خرید کشاورزان از تعاونی‌ها در اختیارشان قرار داده و با آموزش و تعلیمات اجرایی مختصر چگونگی به‌کارگیری آن به کشاورزان کاری کنیم که در ایام بیکاری به این کار مشغول شوند. چرا که ایام بیکاری کشاورزان در سال به حدود هفت ماه می‌رسد.

وی اضافه کرد: جایگزینی سموم شیمیایی مخرب محیط‌زیست در مبارزه با حشرات با نمونه تولید شده و استفاده از نتایج این تحقیق برای تولید کودی که به ارتقا و غنای حاصلخیزی خاک‌های زراعی کمک می‌کند؛ از جمله اهداف انجام این طرح بود.

این محقق در پایان خاطرنشان کرد: گرچه هدف اصلی این پژوهش، اعمال فرایند پیرولیز روی پسماند برگ و تنه نخل خرما در نخلستان‌های ایران و شناسایی موارد کاربرد سم و کود زیستی در کشاورزی بوده است؛ اما می‌توان از نتایج این تحقیق برای شناسایی روند بهره‌برداری از پسماند لیگنوسلولزی در نخلستان‌های ایران بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست نیز استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیگیری استاندار کرمان برای بازگشایی ۲ پل در جنوب کرمان
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد
  • سیل اخیر در کرمان، خسارت جانی نداشته است
  • آمادگی هلال احمر کرمان برای امداد رسانی
  • ۴ شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند
  • تولید کود و سموم زیستی از پسماند نخلستان‌ها
  • شناسایی ۷ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار
  • شناسایی هفت مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار
  • بالغ‌ بر ۶۰ هزار اصله نهال در جوین غرس شد