Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ دکتر زهرا ایرج زاده مدرس دانشگاه و عضو کمیسیون حقوقی شورا با اعلام مطلب فوق افزود: اهتمام به مدیریت حقوق مالکیت معنوی اثر مثبت و معناداری بر تحقق اقتصاد مقاومتی ، کارآفرینی ، اشتغال زایی ، صادرات  و رونق تولید در کشور دارد.

دکتر زهرا ایرج زاده اظهار داشت: حقوق مالکیت فکری در معنای وسیع کلمه عبارت است از حقوق ناشی از آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، ادبی و هنری و هدف اصلی صاحبان دارایی های فکری ، به ویژه مؤسسات خصوصی، دستیابی به منافع اقتصادی وتجاری هرچه بیشتربه وسیله فروش یا انتقال دارایی های فکری یا حقوق مالکیت فکری خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد :  این مسئله که آن را میتوان تجاری سازی ایده ها خواند، به روش های مختلف از قبیل ساخت و فروش محصول، سرمایه گذاری مشترک و سایرهمکاری های قراردادی، اعطای لیسانس یا مبادله ، فروش یا انتقال دارایی های فکری ودیگر موارد  انجام می گیرد و به عبارت دیگر، هدف تجاری سازی تبدیل یک نوآوری به یک محصول قابل عرضه دربازار برای کسب درآمد و درنهایت سود می باشد.

دکتر زهرا ایرج زاده گفت: دستیابی صاحبان دارایی های فکری به منافع اقتصادی و تجاری مذکور ،  از یک سو به تلاش و مهارت خود آنها در سطح خرد و از سوی دیگر به وجود یک فضا و محیط کلان حامی حقوق مالکیت فکری بستگی دارد و به طور قطع، بدون حمایت از حقوق مالکیت فکری با ضمانت اجرای مؤثر، نقض حقوق صاحبان دارایی های فکری گسترش یافته و تلاش آنها برای دستیابی به منافع اقتصادی و تجاری دارایی های خود تا حد زیادی نقش بر آب می گردد.

وی ادامه داد: به این دلیل است که کشورها با وضع قوانین ، مقررات داخلی ، انعقاد ،  تصویب موافقت نامه ها و کنوانسیون های گوناگون درصدد ایجاد چنین فضا و محیط مساعدی برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری برآمده اند.

اعمال قانون و رعایت حقوق  مالکیت معنوی می تواند باعث شود که شرکت های چند ملیتی فعالیت های خود را افزایش دهند، محصولات پیشرفته تری تولید کنند و نرخ انتقال محصولات موجود خود را به کشورهای پذیرنده حقوق مالکیت معنوی افزایش دهند

دکتر زهرا ایرج زاده خاطرنشان کرد: مالکیت صنعتی به عنوان بخش عمده ای از مالکیت فکری، از ابتکارات افراد در برابر اشخاص ثالث در محدوده جغرافیایی کشور یا کشورهای محل ثبت در مدت معین شده حفاظت می کند. حقوق مالکیت فکری در زمینه سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی، امری اجتناب ناپذیر است و بر این اساس ؛ دستیابی  به افق توسعه علمی و فناوری در سند چشم انداز 1404 مستلزم توجه به مقوله مالکیت فکری است که می بایست با یک تأمل معنادار از فرصت ها استفاده کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اشتغال اقتصاد حقوق درآمد قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۳۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از چالش‌هایی که افراد درگیر این اختلال با آن دست و پنجه گرم می‌کنند، پیدا کردن رویکردی درجهت مقابله و مدیریت این اختلال است. به همین جهت است که رویکرد رفتار درمانی دیالکتیکی برای این گروه از افراد بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این زمینه رویکرد رفتار درمانی دیالکتیکی DBT در مدیریت آن به شما کمک می‌کند. این رویکرد یک روش موثر در مدیریت و درمان اختلال شخصیت مرزی است و بسیار مورد توجه روانشناسان قرار دارد.

رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT یک رویکرد درمانی گروهی از درمان‌های شناختی-رفتاری cbt روانشناسی است. این رویکرد در ابتدا توسط دکتر مارشا لینهان برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی توسعه یافت. این رویکرد اصولا برای افرادی طراحی شده است که دارای مشکلات رفتاری شدید، نوسانات عاطفی شدید و مشکلات در تنظیم هیجانی هستند. DBT از مجموعه‌ای از مهارت‌های روان درمانی استفاده می‌کند که به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را یاد بگیرند.

مدیریت هیجان بهبود ارتباطات بین فردی مهارت‌های مواجهه با استرس مهارت‌های حل مسئله

رفتار درمانی دیالکتیکی در آموزش این مهارت‌ها و مدیریت این اختلال از عناصر رفتاردرمانی، شناختی و مفهومی استفاده می‌کند. به همین دلیل نیز رفتار درمانی دیالکتیکی را یک روش درمانی چند رویکردی می‌شناسند.

یکی از ویژگی‌های بارز این روش درمانی استفاده از مفهوم دیالکتیک بوده که به‌معنای پذیرش دو وجهیت و تضاد در زندگی است. این روش درمانی بر این اصل تاکید دارد که در زندگی می‌توان دو واقعیت متضاد را همزمان پذیرفت و درک کرد. این روش درمانی یک روش موثر در درمان اختلالات شخصیت، افسردگی، اضطراب و اعتیاد شناخته شده است.

کاربرد رفتار درمانی دیالکتیکی در درمان اختلال شخصیت مرزی به چه صورت است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی DBT به‌عنوان یکی از روش‌های موثر در درمان اختلال شخصیت مرزی یا BPD شناخته می‌شود. یکی از کاربرد‌های اصلی این روش درمانی در BPD آموزش مهارت‌های مواجهه با درد و تنظیم هیجانات فرد است. افراد مبتلا به BPD دچار نوسانات شدید در مزاج و دشواری در تنظیم هیجانات خود هستند. رفتار درمانی دیالکتیکی درجهت مدیریت علائم اختلال BPD و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به BPD موثر است.

تمرکز بر تنفس

توجه بر حالت حال ذهن

تکنیک‌های مدیریت استرس

رفتار درمانی دیالکتیکی از این طریق به بهبودی افراد کمک می‌کند تا بازدهی بیش‌تری در مواجهه با موقعیت‌ها داشته باشند. علاوه براین، DBT در یادگیری مهارت‌های ارتباطی به افراد مبتلا به این اختلال کمک می‌کند. افراد با BPD ممکن است دچار مشکل در برقراری و حفظ روابط موثر با دیگران شوند. DBT با آموزش مهارت‌های ارتباطی در کنترل این مشکل به این افراد کمک می‌کند.

شناخت احساسات

شناخت نیاز‌های خود

توانایی‌های شناختی

به‌طورکلی، DBT به‌عنوان یک روش درمانی جامع و چند رویکردی مورد توجه قرار گرفته است. روشی که با ارائه مهارت‌های زندگی مفید و پشتیبانی فراگیر به افراد درجهت رفع مشکلات شخصیتی و روانی خود کمک می‌کند.

پروتکل مداخله رفتار درمانی دیالکتیکی در اختلال شخصیت مرزی را بشناسید!

پروتکل مداخله رفتار درمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی به‌طورکلی شامل چندین عنصر است. این پروتکل شامل مراحل و تکنیک‌های مختلفی است که به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های را در خود تقویت کنند.

مدیریت هیجانات

مهارت‌هار ارتباطی

مهارت‌های رفتاری

تقویت چنین مهارت‌هایی در افراد مبتلا به این اختلال توسط عناصری چند در این رویکرد درمانی درپیش گرفته می‌شود.

آموزش مهارت‌های مواجهه با درد؛ شامل مهارت‌های مدیریت استرس، تمرکز بر تنفس، توانایی مواجهه با احساسات، مهارت‌های تخصصی مواجهه با مشکلات

آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانات؛ روش‌های موثر جهت تنظیم هیجان‌های شدید، ازجمله احساسات، تشخیص علائم افزایش هیجان، راهکار‌های کاهش هیجانات

آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی؛ مهارت‌های موثر جهت برقراری ارتباط، حفظ روابط سالم و موثر با دیگران، شناخت و بیان نیاز‌ها و مرزها، شناخت احساسات دیگران، ارتباط احساسی موثر

آموزش مهارت‌های مدیریت خطر؛ مهارت‌های مدیریت رفتار‌های خطراناک، پیش‌آگهی از خطراتی، چون خودکشی

آموزش مهارت‌های انتخاب و عمل؛ مهارت‌های تصمیم‌گیری موثر، انجام انتخاب‌های سالم و مطابق با اهداف شخصی هر فرد

این عناصر و تکنیک‌های DBT معمولا در قالب گروه‌های درمانی و مشاوره فردی ارائه می‌شوند. همچنین این رویکرد با رویکرد‌های شناختی رفتاری و درمان محور شناختی رفتاری ترکیب می‌شوند. استفاده از این پروتکل می‌تواند بهبود قابل توجه در علائم و کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی داشته باشند.

در نهایت

رفتار درمانی دیالکتیکی به‌عنوان یک رویکرد درمانی موثر در درمان اختلال شخصیت مرزی شناخته می‌شود. در دوره درمان DBT ابزار‌ها و مهارت‌هایی ارائه می‌شوند که به افراد کمک می‌کنند تا با علائم بروز این اختلال در خود مواجهه کنند. بااستفاده‌از مهارت‌های آموزش داده شده در این روش درمانی فرد قادر خواهد بود تا هیجانات خود را مدیریت کند. همچنین قادر خواهد بود تا در موقعیت‌های استرس‌زا، هیجانات خود را کم کرده و اقدام موثر را انجام دهد.

آموزش مهارت‌های ارتباطی نیز از اجزا اصلی رفتار درمانی دیالکتیکی به‌شمار می‌رود. این مهرات‌ها به افراد کمک می‌کنند تا ارتباطات سالم‌تری با دیگران برقرار کنند و نیاز‌ها و مرز‌های خود را بهتر تشخیص دهند. همچنین آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری و انجام انتخاب‌های سالم باعث می‌شود که افراد به‌صورت موثرتری با چالش‌های زندگی خود رو‌به‌رو شوند. درکل، DBT می‌تواند بهبود قابل توجهی را در زندگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند
  • جزییات واگذاری سرخآبی‌ها از زبان وزیر اقتصاد و دارایی
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی
  • باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم
  • کپسول آتش نشانی وسیله‌ای ضروری برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • حل چالش حقوق کارگران در میدان بهارستان / راهکار صولت برای فرار از چالش حقوق کارگران