Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:23:59 GMT

آرتروز با افزایش سن شایع تر می شود

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۴۸۹۵

آرتروز با افزایش سن شایع تر می شود

مرتضی کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: استئوآرتریت یا آرتروز یک بیماری تحلیل برنده مفاصل است که دست، ستون فقرات لگن و زانو را درگیر می‌کند، در صورتی که ابتلا به این بیماری ناشی از صدمات فیزیکی یا بیماری‌ها نباشد، آرتروز اولیه نامیده شده و به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: با افزایش سن، پروتئین موجود در غضروف مفصلی از بین رفته که سبب لایه لایه شدن آنها و ایجاد شکاف‌های ریز در ناحیه غضروف شده و منجر به تخریب کامل غضروف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمی ادامه داد: با از بین رفتن عملکرد غضروف، مابین استخوان‌ها اصطکاکی ایجاد شده که سبب درد و محدودیت و خشکی در حرکت می‌شود، التهاب غضروف موجب تحریک استخوان سازی شده که حاصل این فرآیند ایجاد خارهای استخوانی است.

این جراح ارتوپد اضافه کرد: آرتروز ثانویه ناشی از عواملی مانند چاقی، ضربات مکرر، جراحی مکرر، اختلالات متابولیسم، ناهنجاری‌های مادرزادی مفصل، نقرس، دیابت، اختلالات هورمونی و مشکلات ناشی از مشاغل خاص بوجود می آید.

به گفته کاظمی، چاقی، افزایش سن، صدمات مکرر مرتبط با ورزش از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری است و با فیزیوتراپی، دارو و رژیم درمانی می‌توان آرتروز را درمان کرد.

وی افزود: بسیاری از افرادی که دچار آرتروز می‌شوند دچار اضافه وزن و چاقی هستند که اولین قدم کاهش وزن است که این امر می‌تواند کیفیت زندگی و عملکرد فرد را تا حد قابل قبولی ارتقا دهد، بطوریکه هر ۵۰۰ گرم کاهش وزن حدود چهار برابر بار وارده به زانو ها را کم می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه رژیم ضدالتهابی یک مداخله موثر در آتروز است، خاطرنشان کرد: به بیماران توصیه می‌شود که مصرف میوه و سبزی به خصوص رنگ‌های تیره و زرد و نارنجی، غلات کامل، مصرف روغن‌های حاوی امگا ۳ همچون روغن زیتون، گردو، دانه‌های کدوتنبل، ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین، ادویه‌هایی از جمله زنجبیل، زردچوبه و رزماری و ماهی و مرغ را افزایش دهند.

به گفته وی، در مقابل باید مصرف سیب زمینی و پیاز به خاطر مواد ایجاد کننده التهاب، تخم مرغ، گوشت قرمز، فست فود ها، غذاهای کنسروی، شکر و قند و مواد غذایی حاوی شکر، کربوهیدراتهای ساده مثل نان سفید، و برنج سفید و لبنیات پرچرب را تا حد امکان محدود کرد.

این جراح ارتوپد افزود: آتروز یک بیماری التهابی است برای مقابله با افزایش رادیکال‌های آزاد مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مثل میوه و سبزی‌های رنگی با رنگ قرمز، نارنجی و زرد بسیار کمک کننده خواهد بود.

کاظمی یادآور شد: همچنین به دلیل دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین Dاین بیماران با کمبود کلسیم و این ویتامین رو به رو هستند، بنابراین باید مکمل کلسیم وD را به صورت روزانه مصرف کنند.

وی گفت: به مردم توصیه می‌شود همیشه وزن خود را در حد مطلوب نگه دارند تا از بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی مثل بیماری‌های مفصلی و قلبی و عروقی در امان بمانند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۴۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل