Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-28@18:51:47 GMT

وصیت نامه آیت الله هاشمی کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۶۸۱۸

خانواده آیت‌الله هاشمی بارها از وجود وصیت نامه دیگری خبر داده‌اند که مفقود شده است.

به گزارش صدای ایران از اعتماد، فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نابهنگام و حیرت‌آور بود، اما ماجرای وصیتنامه‌اش پیچیده‌تر است. گرچه وصیتنامه ایشان که اواخر دهه هفتاد نوشته بود مدتی بعد از مرگ گشوده شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت اما خانواده آیت‌الله از وصیتنامه دیگری خبر دادند که مفقود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی متفق‌القول از وجود وصیتنامه‌ای خبر می‌دهند که مرحوم هاشمی بعد از سال 88 آن را نگاشته است.

اولین‌بار محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» شبکه سه از گشوده شدن وصیتنامه پدرش خبر داد اما تاکید کرد این وصیتنامه مربوط به سال 79 است. این فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود وصیتنامه‌ای دیگر را رد نکرده و گفته بود: «ممکن است وصیتنامه دیگری هم باشد که هنوز آن را پیدا نکردیم.»

چند روز بعد از حضور محسن هاشمی در برنامه تلویزیونی و اعلام خبر گشوده شدن وصیتنامه آیت‌الله هاشمی؛ فرزند ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه «جهان صنعت» مصاحبه و تاکید کرد وصیتنامه‌ای که در صداو سیما از سوی محسن‌ هاشمی قرائت شده مربوط به سال 79 است.»

فاطمه هاشمی در این مصاحبه توضیحاتی بیشتر از وصیتنامه خوانده شده آیت‌الله هاشمی ارائه داد و گفت که «این وصیتنامه قدیمی بود و آیت‌الله‌هاشمی در آن نوشته بودند که وصیت‌نامه بعدی را می‌نویسم».

او در ادامه این مصاحبه از مفقود شدن وصیتنامه دیگر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که به گفته او آیت‌الله هاشمی به همراه عفت مرعشی نوشته بود خبر داده بود: «بعد از کلی جست‌وجو، وصیتنامه بعدی هیچ وقت پیدا نشد. نه در منزل و نه در دفتر کار پدرم هیچ اثری از آن نبود. دقیقا به خاطر دارم که همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند. آیت‌الله‌هاشمی در دفتر کارشان که مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، مطالب مهمی را در گاوصندوق و چند کشو نگهداری می‌کردند و وقتی من به آنجا رفتم تا وسایل پدرم را به خانه بیاورم، با کشوهای خالی مواجه شدم و هیچ چیزی وجود نداشت. ما به دنبال وصیتنامه آیت‌الله ‌هاشمی بودیم و پیش خودمان فکر کردیم که شاید وصیت‌نامه آنجا باشد، برای همین به دفتر کار ایشان رفتیم تا داخل کشو و گاوصندوق را ببینیم اما دیدیم که کشوها و گاوصندوق خالی است.»

یاسر هاشمی، دیگر فرزند آیت‌الله هاشمی با بیان اینکه «متاسفانه ما هنوز وصیتنامه پدر را در اختیار نداریم» بر وجود وصیتنامه دیگر تاکید کرد و گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم وصیتنامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم.»

بعد از گذشت دو سال‌ونیم از درگذشت «سردار سازندگی» نه از وصیتنامه اصلی او خبری هست و نه از گزارشی که قرار بود شورای عالی امنیت ملی درباره علت فوت ارائه کند. محسن هاشمی، فروردین سال 97 در گفت‌وگو با هفته نامه «صدا» خبر داد که هیاتی از شورای عالی امنیت ملی مسئول بررسی دقیق و جامع دلایل درگذشت مشکوک و نابهنگام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شده است. اما پرونده‌ای که رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی آن را پیگیری می‌کرد هنوز منجر به ارائه نتیجه نشده و بنا بر اظهارات فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاملا مشخص است که ایشان دو وصیتنامه نوشته است، یکی قدیمی که محسن هاشمی آن را باز کرده بود و همه فرزندان از محتوای آن خبر دارند، یکی جدید که گویا از دفتر کار هاشمی رفسنجانی با دیگر اسناد ایشان مفقود شد.

آخرین بار نوبت فاطمه هاشمی بود که به این موضوع اشاره کند. او در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد در پاسخ به پرسش «از وصیتنامه گم‌شده آقای هاشمی چه خبر؟» می‌گوید: «هنوز پیدا نشده است. من مطمئنم که پدر وصیتنامه‌ دیگری داشتند. سالی که می‌خواستیم به عراق برویم وصیتنامه نوشتند که مادر هم به وصیتنامه خود مطالبی اضافه کرد. یک‌بار دیگر هم دو، سه سال قبل از فوت‌شان دیدم که پدر و مادر در مورد این موضوع حرف می‌زنند که من خندیدم و به شوخی گفتم سهم من را بیشتر از بقیه بنویسید. به هر حال این وصیتنامه‌ای که ما دیدیم سال 79 نوشته شده ‌بود.» او در ادامه از اسناد دیگری هم صحبت می‌کند که همراه این وصیتنامه گم شده است: «در مسائل خانوادگی من خیلی به پدر نزدیک‌تر بودم، حتی بعد از وفات ایشان محسن از من پرسید که می‌دانی وصیتنامه پدر کجاست که من گفتم باید یا در گاوصندوق خانه یا گاو‌صندوق و چند کشویی که در مجمع داشتند، باشد. در این گاوصندوق‌ها هم برخی پرونده‌ها و مطالب مهمی را نگهداری می‌کردند. اما وقتی به دفتر ایشان در مجمع مراجعه شد هیچ کدام از آن پرونده‌ها نبود.»

این همان سرخطی است که فاطمه و فائزه هاشمی بارها از آن سخن به میان آورده‌اند. گویا آنها می‌دانند وصیتنامه کجاست اما توان بازپس‌گیری آن را ندارند که اینقدر با ایما و اشاره سعی می‌کنند افکار عمومی را به عنوان جریان اصلی مطالبه‌گر پشت سر این پرسش خود بیاورند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: آیت الله هاشمی وصیت نامه هاشمی رفسنجانی صدای ایران ایران صدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «خانه دوست کجاست» در ایلام آغاز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مدیرکل کمیته امداد استان در این آیین از تدارک بیش از ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم برای توزیع در بین مددجویان و نیازمندان استان تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.
ناصر مرادی پویانی با بیان این که ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم در ماه مبارک رمضان در بین مددجویان کمیته امداد توزیع می‌شود، گفت: این تعداد غذای گرم در ۱۵۰ آشپزخانه تهیه و توزیع می‌شود.
 وی با اشاره به این که ۳۰ هزار سبد معیشتی نیز در بین مددجویان استان توزیع می‌شود، افزود: با هماهنگی‌های انجام شده در تمام شهرستان‌ها، سفره‌های اطعام مهدوی با همکاری کمیته امداد، سپاه، بسیج و خیرین تدارک دیده شده است.
فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام نیز در این آیین از توزیع ۶۷ هزار پرس غذای گرم در بین مددجویان و نیازمندان این استان در قالب اجرای طرح ضیافت اطعام مهدوی با عنوان پویش «خانه دوست کجاست» با مشارکت کمیته امداد امام خبر داد و گفت: این طرح در روز میلاد با سعادت کریمه اهل بیت (ع) و شب‌های قدر اجرا می‌شود.
 سردار شاکرمی با بیان این که در این طرح، مجموعه آشپزخانه‌های خانگی، بسیج سازندگی و سپاه استان به طبخ غذای گرم اقدام می‌کنند، افزود: ۴۰۰ خانوار از ایتام و زنان سرپرست خانوار در ضیافت افطاری شب گذشته، مهمان این طرح در محل مجموعه رفاهی لاله بودند.
 وی تصریح کرد: انعقاد تفاهمنامه با کمیته امداد برای کمک به ساخت مسکن نیز یکی دیگر از افتخارات سپاه در خصوص خدمت به محرومان است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پیش‌بینی هواشناسی از بارش برف و باران؛ سردترین شهر کجاست؟
  • «آغاز سال‌ نو برای انسان مؤمن»
  • انتشار هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان آغاز سال‌نو برای انسان مؤمن
  • باغ موزه مینیاتور کجاست؟
  • پویش «خانه دوست کجاست» در ایلام آغاز شد
  • ماجرای نامه دختر رضاخان به امام خمینی (س) + عکس
  • وصیت نامه کودک غزه ای: اسباب بازی هایم را به دوستانم بدهید
  • نامه پدر پیوندکبد ایران به وزیر بهداشت دولت هاشمی بعد از بازنشستگی اجباری/شما به صندلی استادممتازی دانشگاه تهران نیاز نداشتید،آن صتدلی نیازمند شما بود
  • چه کسانی نامه معروف امام در عزل آیت‌الله منتظری را رد و بدل کرد؟
  • فیلم/ شعر طیبه عباسی درباره پیدا شدن وصیتنامه کودک فلسطینی