Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر مراسم معارفه مدیر جدید حوزه علمیه استان قزوین روز شنبه با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین، زاهدی استاندار قزوین، آیت الله تلخابی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، طلاب و روحانیون و اساتید حوزه در شبستان مسجدالنبی قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله اعرافی درمراسم معارفه مدیر جدید حوزه علمیه قزوین گفت: از همه کسانی که در نهادهای فرهنگی و دینی و حوزوی در اعتلای فرهنگی و مذهبی جامعه نقش تلاش می کنند تشکر می شود زیرا همه این نهادها در تعالی فکر و فرهنگ و صیانت از جامعه در برابر هجمه ها نقش اساسی دارند.

وی بیان کرد: حوزه های علمیه با یک هزار سال قدمت در زندگی و جامعه تاثیر گذار بوده و ذات علمی داشته اند و همواره مولد علم و دانش و نظریات بدیع و جامعه ساز و تمدن آفرین بوده اند.

اعرافی تصریح کرد: حوزه ها در گذشته های دور شاید تنها پایگاه علمی عصر خود بودند و در دوره متاخر هم که این مراکز بیشتر شده همچنان در تولید علمی موثر هستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآورشد: شخصیت های بزرگی مانند ملاصدرا اندیشه هایی تولید و میراث ارزشمند فلسفی به جهان ارایه کرده که بسیاری از گره های کور جوامع با آن قابل حل و گشایش است و شیخ طوسی، خواجه عبدالله انصاری و شیخ مفید از دیگر افراد تاثیر گذار بوده اند و البته بخش زیادی از این میراث ارزشمند به جهان عرضه نشده است.

وی گفت: ابعاد اخلاقی، تهذیب نفس بر تارک حوزه علمیه درخشیده و می درخشد و بزرگانی در حوزه ها تربیت شده و خدمت کردند که حلقه های اخلاق و رفتار شدند که می توان به علمایی چون مقدس اردبیلی، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت به عنوان شخصیت های برجسته ای نام برد که از خود رها شده و به خدا پیوستند.

اعرافی بیان کرد: حوزه های علمیه همواره مردمی و وابسته به اجتماع بودند و از مردم تغذیه کرده و به جامعه خدمت کرده اند و در شرایط کنونی هم حوزه ای که از عشق به مردم فاصله بگیرد حوزه دینی نیست.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: بزرگان حوزوی ما در گذشته در برابر نیازمندان و مردم زانو می زدند و برای همه مردم ارزش قایل بودند و ما باور داریم عالم دینی باید خود را فدایی مردم بداند و به آنها خدمت کند.

اعرافی تصریح کرد: ما ریشه در تاریخی ارزشمند داریم و امروز هم حوزه های علمیه سرنوشت ساز و تمدن ساز و حاضر در صحنه های سیاسی هستند و می توانند در پیچ های تاریخی تاثیر گذار باشند.

وی افزود: ۲۰۰ جلد کتاب از علامه حلی داریم و افرادی چون خواجه نصیر طوسی در زمان خود تاثیر گذار و نقطه عطف تاریخی بودند و آن را مدیریت کردند و امروز هم از این گنجینه ارزشمند می توان استفاده مناسب کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: همواره نقش های سیاسی از دل حوزه برخواسته و این نهاد در تغییرات اجتماعی موثر بوده لذا این جایگاه باید همچنان حفظ شود.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: حوزه ها یک پیوستگی تاریخی هزار ساله و متصل به عصر معصومین دارند و هر چند در مقاطعی دجار حصر و بسط شده اند اما پیوستگیآانها با تاریخ قطع نشده و زنجیره حوزه ها همچنان محکم و برقرار بوده است.

وی افزود: حوزه های علمیه بیش از یک هزار سال ریشه تاریخی دارد و پیوست تاریخی آن ارزشمند است و این حوزه ها با درد و رنج و فقر انس داشته و امروز هم سینه های ما برای هر ضربه ای آماده است و در دفاع از مصایب مردم ستمدیده جهان آماده ایم و اعتقاد داریم هر کس احساس درد و رنج انسانها را ندارد باید از حوزه برود زیرا تحمل سختی برای اسلام و مردم در حوزه ضروری است.

حوزه ها گره گشای کشور در عبور از پیچ های تاریخی

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآورشد: حوزه ها در ردیف هویت تاریخی کشور هستند و جوانان باید بدانند ما یک شناسنامه فرهنگی داریم که با حوزه اتصال دارد و امروز هم در خدمت مردم و انقلاب قرار دارند.

اعرافی اظهارداشت: حوزه علمیه قم در ۱۰۰ ساله اخیر در تبلیغ علوم دینی بسیار نقش آفرین بوده و در عصر کنونی رویکرد جدیدی پیدا کرده و قطب مراکز علمی و دینی و معارف دینی شده است.

وی بیان کرد: عصر پس از چهل سالگی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه آغاز شده تا همه خلاهای بزرگی که در مقابل حوزه است جبران کرده و به مطالبات مهم جامعه پاسخ دهد.

آیت الله اعرافی با اشاره به دیگر سیاستها و رویکردهای حوزه گفت: تغییرات زیادی در تحقیقات حوزه صورت گرفته و مجموعه علوم اسلامی در قالب صدها رشته بازسازی شده که در قم جدید رقم خورده وحجم زیادی از تحقیقات رقم خورده و در قلمروهای جدید ۱۰ هزار کتاب در ۳۰ جلد جمع آوری شده تا در تولید علمی و توسعه مرزهای دانش اسلامی در قلمرو جدید استفاده شود.

وی بیان کرد: در حوزه فلسفه های غربی و ادیان و مذاهب هم در د. وره جدید ورود کرده ایم و حوزه علیمه قم در عصر جدید به شکل بی سابقه بین المللی شده و ۱۴۰ ملیت در حال تحصیل در حوزه هستند و در دهها کشور هسته تحصیل علوم دینی پایه ریزی شده است.

اعرافی گفت: توجه به تحصیل بانوان در حوزه علمیه قم از دیپگر رویکردهایی است که امیدواریم از این ظرفیت برای تبلیغ امور دینی و عمل به رسالتهای مهم بیشتر استفاده شود.

وی اظهارداشت: قم جدید پایگاه یک تفکر انقلاب اسلامی شده است و با فکر و تئوری خود جهان را تکان خواهد داد لذا رسالت امروز ما و شما سنگین است و در مقابل تحولات علم و فناوری وظیفه مهمی داریم و با تکیه بر ملت باید در مسیر تعالی گام برداریم.

حوزه های علمیه ۲۶۰ نوع رسالت دینی و فرهنگی دارند

وی در ادامه گفت: در حوزه های علمیه بیش از ۲۶۰ ماموریت و رسالت کوچک و بزرگ شناسایی شده و با علم، حکمت، اخلاق، شجاعت، روحیه انقلابی در همه قلمروها باید پیش روی کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: حوزه های علمیه امروز با رقیبان قدرتمند و دشمنان متعددی روبرو هستند که باید جوانان مستعد به حوزه ها راه یابند و با زهد و اخلاق در مسیر تبلیغ دینی گام بردارند.

وی بیان کرد: کسانی که آماده سختی ها نیستند توصیه می کنیم به حوزه نیایند و از این پس سیاست مدیریت حوزه در استانها در دو محور دادن اختیارات بیشتر به استانها و توسعه کیفی است.

اعرافی گفت: از این پس دیگر همه تصمیمات در قم نخواهد بود و حوزه ها باید بر سرمایه های خود تکیه کنند و به جای توسعه کمی به کیفیت تحصیل و عمق بخشیدن به حوزه ها حرکت کنند تا بار دیگر تاریخ گذشته تکرار شود و کرسی های فقه و اصول شکل بگیرد و برنامه هایی در طراز حوزه انجام شود.

اختیارات حوزه های استانها بیشتر می شود

وی بیان کرد: در قزوین بزرگان و شخیت های طراز اولی چون آیت الله زرآبادی، آیت الله علامه رفیعی و آیت الله باریک بین و شخصیت های دیگری بوده اند که جایگاه والایی دارند و امروز هم قزوین به عنوان خطه علم پرور و تاثیر گذار در کشور می تواند با ترببت شخصیت های ارزشمند در حوزه در ترویج علوم دینی نقش مهمی ایفا کند.

اعرافی تصریح کرد: باید از جایگاه بزرگ توسط حوزه و دانشگاه صیانت و بازخوانی شود تا در شکل گیری هویت نسل جوان تاثیرگذار باشد.

وی اظهارداشت: حوزه علمیه قزوین یک قطب در زمان خود بوده و ابنیه دینی و تاریخی ارزشمندی دارید که لازم است برای احیای آن اقدام کنید.

در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات ۴ ساله حجت الاسلام علی عباسی مدیر سابق، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه قزوین معرفی شد.

کد خبر 4659010

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۷۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: بخشی از هزینه‌های کشور به ناگزیر باید از طریق مالیات تامین شود، اما باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: باید مالیات مودیان به مردم را با شاخص‌های واحدی بررسی کرد تا موج نارضایتی‌ها کم شود.

وی نفت و منابع زیرزمینی را نعمت‌های خدادادی عنوان کرد و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که نسل‌های بعد هم از این ثروت بهره‌مند شوند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: باید از خام فروشی کالا‌ها پرهیز کنیم و با تبدیل این منابع به دیگر کالا‌ها ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی در ادامه به تلاش دشمنان برای ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان اشاره کرد و افزود: ما با مشارکت مردم می‌توانیم شرکت‌های دانش بنیان را به بالاترین مرتبه آنها برسانیم و این موضوع تنها با همدلی مردم و مسئولان محقق می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود
  • باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود
  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه
  • اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان
  • آیت‌الله اعرافی: بانکداری ایران باید پاکیزه شود
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان: طلاب از فرصت های زودگذر نهایت استفاده را انجام دهند
  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • اعلام فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه