Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آمار یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۹۲۷ نفری افراد بالای ۳۰ سال در گیلان افزود: طبق پیش بینی قرار بر این بود که ۵۰ درصد از جمعیت هدف استان یعنی ۷۵۱ هزار و ۹۶۳ نفر، تحت پوشش غربالگری فشار خون قرار گیرند اما بر اساس آمار تا روز گذشته، پوشش ۱۴۰ درصدی جمعیت هدف گیلان در بسیج ملی کنترل فشار خون محقق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امروز آخرین روز اجرای برنامه ملی بسیج کنترل فشار خون است، اظهار داشت: افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی تا ساعت ۲۰ با مراجعه به تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت، ایستگاه‌های ثابت و سیار در سطح شهرستان‌های استان گیلان نسبت به سنجش فشار خون خود اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ضرورت توجه به بیماری فشار خون از مردم خواست تا در فرصت باقیمانده نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کنند.

بعد از گذراندن مرحله اطلاع رسانی برنامه ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری تا ۱۶ خرداد ماه گذشته، از ۱۸ خرداد، مرحله اجرایی غربالگری فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه جاری ادامه دارد.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتیست، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.

بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا حتی زمانی که فشارسنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه‌ای از این بیماری ندارند، اگر چه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند، اما این علائم تا زمانی که فشارخون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.

چاقی، اضافه وزن، سیگارکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس (به ویژه در طولانی مدت)، عوامل ژنتیکی (اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشترست)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها و پشت میز نشینی از جمله دلایل ایجاد فشار خود بالاست.

بهبود سبک زندگی سالم، راهی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله بیماری فشار خون است، بنابراین ورزش و فعالیت بدنی بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد، در هفته سه بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بایستی ورزش و فعالیت بدنی داشته و ضربان قلب نیز تا ۱۲۰ بالا رود، انجام فعالیت بدنی علاوه بر کاهش فشارخون موجب تقویت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، بهبود سوخت و ساز بدن، کنترل وزن و کاهش بیماری‌های مزمن می‌شود.

بهترین نوع فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دویدن با سرعت کم، قایق رانی، طناب زدن، شنا، اسکی، دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه ثابت است، افراد مبتلا به فشار خون قبل از شروع پیاده روی، بهتر است حرکات کششی انجام دهند.

مصرف نمک زیاد موجب پرفشاری خون شده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال، پنج گرم معادل دو هزار میلی گرم سدیم است، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی عروقی و کودکان باید روزانه کمتر از سه گرم (معادل هزار ۲۰۰ میلی گرم سدیم) مصرف کنند.

فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد.‌

۷۲۸۶/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فشار خون گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است