Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در سال‌ها ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در گفت‌وگو با شبکه رادیویی پی‌آرآی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و اینکه سران هر دو کشور می‌گویند به دنبال جنگ نیستند، گفت: من نیز بر این باورم که رئیس جمهور به دنبال جنگ نیست. او خود این را گفته است اما مشکل یک جنگ عامدانه نیست، بلکه وقوع یک جنگ ناخواسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که وزیر دفاع بودم ۱۰ نفر از نیروهای ما به اشتباه وارد آب‌های ایران شدند و خوشبختانه ایرانی‌ها خیلی فوری آنها را آزاد کردند. اما تصور کنید که در شرایط کنونی و با تمام این تنش‌ها چنین اتفاقی روی می‌داد، در این صورت یک درگیری ناخواسته شکل خواهد گرفت.

کارتر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اینکه این توافق چه منافعی داشته است، بیان کرد: قبل از هر چیز باید بگویم که این، یک توافق صرفاً هسته‌ای بود. این توافق یکی چالش‌های من در زمان فعالیت به عنوان وزیر دفاع بود و من فکر می‌کنم یکی از انتقاداتی که به توافق وارد می‌شد این بود که همه چیز را در بر نمی‌گیرد.

وی افزود: اما این موضوع سبب نمی‌شود که من به رئیس جمهور توصیه کنم توافق را کنار بگذارد. به هر حال، آب ریخته به جوی بازنمی‌گردد. شما درباره منفعت آن سوال کردید، باراک اوباما زمان ریاست جمهوری‌اش تمام این کارها را انجام داد: یک راکتور هسته‌ای و سانتریفیوژهای زیادی را متوقف کرد. بنابراین، ما نفع بردیم اما در نهایت از این توافق خارج شدیم.

به گزارش ایسنا، هدف اصلی برجام که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید، رفع تحریم‌های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای کشورمان بود اما واشنگتن با نقض توافق و بازگرداندن تحریم‌ها عملاً هدف اصلی برجام را زیر سوال برد و آن را زیر پا گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا و در پی تعلل طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا سرانجام ماه گذشته اعلام کرد که در دو گام تعیین شده سطح تعهدات برجامی‌اش را کاهش خواهد داد.

ایران در اولین گام اعلام کرد که از حد تعیین شده در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود، یعنی ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هفته گذشته این موضوع را مورد تائید قرار داد.

این اقدام ایران با واکنش دیگر طرف‌های توافق مواجه شد. انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای کاهش سطح تعهداتش در برجام خواستار پایبندی کامل ایران به توافق شده‌اند.

اما جمهوری اسلامی تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را متوقف کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به خروج آمریکا از برجام و استناد ایران به پاراگراف ۳۶ برجام در به جریان انداختن ادامه مسیر نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوقمان، به کشورهای E۳+۲ [سه کشور اروپایی، چین و روسیه] چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ هفته در نهایت دست به اقدام زدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز به‌طور متقابل اقدامات معکوس به عمل خواهد آورد.

طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

بر اساس بند ۳۶ برجام اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق "عدم پایبندی اساسی" به شمار می‌آید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا

به گزارش همشهری آنلاین، آلون پینکاس، کنسول پیشین اسرائیل در نیویورک و سفیر اسبق اسرائیل در ترکیه، در روزنامه‌ هاآرتص نوشت: اسرائیل و ایران دیگر به وضعیت پیشین خود، «جنگ در سایه»، باز نخواهند گشت زیرا مؤلفه‌های اساسی که «نبرد پنهان» میان دو طرف در دهه گذشته را تعریف می‌کرد، در دو هفته اخیر لطمه خورد.

اگر مفهوم بازدارندگی اسرائیل در جریان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر به طور کامل از دست نرفت، این واژه قطعاً اعتبار خود را در شب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل از دست داد.
رهگیری بخشی از پرتابه‌های ایران، یک دستاورد است اما ارتباطی به بازدارندگی ندارد و ائتلاف عملی که میان اسرائیل با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، اردن ضمن یاری اطلاعاتی سایر کشورهای خلیج ‌فارس ایجاد شد، ممکن است الزاماً در دور بعدی احتمالی کشاکش بین ایران و اسرائیل این‌گونه عمل نکند.

گرچه بنیامین نتانیاهو سال‌ها ایران را تهدید اصلی برای امنیت ملی اسرائیل، و ظرفیت نظامی بالقوه برنامه هسته‌ای ایران را خطر حیاتی برای تمدن بشری توصیف می‌کرد، اما او هرگز به خود زحمت نداد تا یک راهبرد منظم و چند بعدی برای مقابله با این تهدیدات تنظیم کند و از کسی مانند او که اطمینان دارد قوم یهود در معرض خطر حیاتی است، می‌توان انتظار داشت که یک استراتژی پیچیده و دراز مدت در برابر این تهدید ایجاد کرده باشد.
بنیامین نتانیاهو با تشویق دونالد ترامپ به خروج از برنامه هسته‌ای با ایران و مخالفت با تلاش‌های جو بایدن برای احیای برجام، تهدید هسته‌ای ایران را که خطری برای جهان بود، «اسرائیلی‌سازی» کرد؛ امری که در نتیجه آن ایرانِ امروز به آستانه هسته‎‌ای رسیده و ابعاد این نزاع را پیچیده‌تر کرده است. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی خاطر نشان کرد: گستردگی اقدام ایران، اسرائیل را واداشت تا فناوری‌های ضدموشکی خود و آمریکا در سراسر منطقه را رو کند؛ ایران، حالا نقشه کاملی از سیستم دفاع موشکی اسرائیل در اختیار دارد.

این شروع یک بازی جدید است که دو موضوع در آن روشن است؛ اسرائیل از حمایت سامانه دفاعی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن و اخطار ۷۲ ساعته برخوردار بود، حال آنکه ایران اهداف خود را به تأسیسات نظامی خاصی محدود کرد و هدف گسترده‌ای را علیه هیچ هدف غیرنظامی یا شهری انتخاب نکرد. آنچه ایران نشان داد این بود که علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد و می‌تواند این کار را به‌طور مؤثر و هوشمندانه به اهدافی مجهز به بهترین رادارها و بهترین سیستم دفاع هوائی جهان انجام دهد؛ ایران از هفت موشک برای هدف قرار دادن مواضع مشخص شده استفاده کرد و با پنج موشک آن را مورد اصابت قرار داد؛ بنابراین در این عملیات پنج یا هفت موشک به بهترین منطقه دفاع شده و بهترین دفاع هوائی جهان اصابت کرد.

آیا عجیب نیست که ایالات متحده، انگلیس و فرانسه همگی در یک حمله نظامی شرکت کردند؟ چون بار بعد آنها اخطار ۷۲ ساعته دریافت نخواهند کرد؛ اگر حمله واقعی صورت گیرد فرصتی به این سه داده نخواهد شد؛ آن‌وقت، قرار است اسرائیل به شدت آسیب ببیند و این واقعیتی است که آنها نمی‌توانند تحمل کنند.

کد خبر 846207 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • اصابت ۵ موشک از ۷ موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا