Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:09:28 GMT

شیوه درمان در تغییر سرعت بیماری ام اس موثر است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۲۱۳۸

شیوه درمان در تغییر سرعت بیماری ام اس موثر است

ایران در ابتلا به بیماری ام اس جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و در این میان، اصفهان بیشترین آمار مبتلایان به ام اس در کشور را دارد. از ۷۴ هزار بیمار مبتلا به ام اس که در کشور شناسایی شدند در حدود ۶ هزار نفر آنها مربوط به استان اصفهان هستند.

به پزشکان متخصص مغز اعصاب شیوع این بیماری در استان‌های اصفهان، تهران، اراک و فارس از دیگر استان‌ها بیشتر است و علت آن هنوز مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی شیوع این بیماری در ایران در حدود متوسط جهانی است که باید برای شناسایی و رفع این بیماری تدابیری اصولی اندیشید و آگاهی بخشی لازم از سوی رسانه‌ها و متولیان امر صورت گیرد.

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این ارتباط گفت: شناسایی و تشکیل پرونده‌های مبتلایان به ام اس در اصفهان و مقایسه آن با آمارهای کشوری موجب شده بسیاری از متخصصان و صاحب نظران، این شهر را پایتخت این بیماری در ایران بنامند.

مرضیه رحیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری اسکلروز چندگانه یا همان ام اس یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در این بیماری سیستم ایمنی به "میلین" - ماده‌ای که در اطراف رشته‌های عصبی قرار گرفته و موجب عایق شدن آن‌ها می‌شود - حمله می‌کند و موجب تخریب آن و آسیب رشته عصبی می‌شود، اگر رشته‌های عصبی دچار آسیب شوند، سرعت هدایت آنها کاهش پیدا می‌کند و اگر میزان کاهش سرعت هدایت به حد خاص برسد، دیگر مغز پیامی را درک نمی‌کند.

آمارهای مربوط به ام اس

این پزشک اصفهانی با بیان اینکه بیماری MS در همه جای دنیا شایع است و روند رو به افزایش آن، در بیشتر مناطق مشاهده می‌شود، یادآور شد: در برخی از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و روسیه، میزان شیوع این بیماری بالاست و در برخی از مناطق مانند آفریقا، شرق و جنوب شرق آسیا، میزان آن کمتر اعلام شده، در ایران شیوع بیماری MS در حدود متوسط جهانی است.

رحیمی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در استان‌های اصفهان، تهران، اراک و فارس، از دیگر مناطق کشور بیشتر است و علت این موضوع هنوز مشخص نشده است، تشکیل پرونده‌های فراوان بیماران MS در بیمارستان‌های اصفهان در طول سال های گذشته و مقایسه آن با آمارهای کشوری موجب شده بسیاری از متخصصان و صاحب نظران، این شهر را پایتخت این بیماری در ایران بنامند.

وی یادآور شد: میزان ابتلاء خانم‌ها به این بیماری در تمامی نقاط جهان، بیشتر از آقایان است، به عنوان نمونه در استان اصفهان زنان سه برابر مردان به ام اس مبتلا می‌شوند ولی به طور معمول این بیماری در آقایان با شدت و سرعت بیشتری گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: میزان آسیب‌های این بیماری، بستگی به زمینه و علت‌های بروز آن طوری است که ممکن است فرد مبتلا در مدت سه ماه عَلیل و از کار اُفتاده شود و یا ممکن است ۱۰ تا ۲۰ سال مبتلا به این بیماری باشد، ولی هیچ‌گونه مشکل حرکتی، گفتاری و … نداشته باشد.

بیماری ام اس چند وجهی است

رحیمی اضافه کرد: علت MS همچنان ناشناخته مانده است، این بیماری مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود ولی می‌توان ادعا کرد این بیماری یک بیماری چند وجهی است، به این معنا که هم عوامل محیطی و هم نقش ژنتیکی در به وجود آمدن آن تأثیر گذارند.

پزشک متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد:: هرچند ام اس یک بیماری وراثتی نیست، اما ژنتیک در آن تأثیرگذار است و احتمال ابتلاء به این بیماری در بستگان فرد مبتلا بیش از سایر افراد است و این احتمال به ویژه در خواهر، برادر، والدین و کودکان بیمار وجود دارد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که چاقی، امکان بروز این بیماری در کودکان و دختران نوجوان را افزایش می‌دهد. براساس تحقیقات علمی بروز آن در میان دختران چاق در حدود ۲ برابر دختران با وزن طبیعی است و در دختران با چاقی زیاد، حدود چهار برابر بیشتر از سایر دختران است.

وی ادامه داد: وضعیت روحی و روانی فرد، یکی از پیش زمینه‌های بروز این بیماری به شمار می‌رود، افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود و پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین‌فردی و تلاش در کنترل احساسات و عواطف شخصی در پیشگیری از بروز این بیماری مؤثر است.

وی کمبود ویتامین B۱۲ و D را از دیگر عوامل ایجاد کننده بیماری ام اس برشمرد و گفت: از همین رو است که به اعتقاد برخی متخصصان و کارشناسان این بیمار، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ممکن است احتمال بروز این بیماری را کاهش دهد.


علائم بیماری

رحیمی تاکید کرد علائم اولیه‌ی بیماری ام اس به طور معمول در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال آشکار می‌شود. هر چند ممکن است بیماری در کودکان و یا در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده شود.

وی ادامه داد: نشانه‌های این بیماری بسیار متنوع بوده و به محل و شدت ضایعات در داخل دستگاه عصبی فرد مبتلا بستگی دارد، عمده نشانه‌ها شامل اختلالات بینایی، التهاب عصب بینایی، ضعف، گزگز یا مور مور شدن اندام‌ها، دوبینی، عدم هماهنگی عضلات، سرگیجه، حمله‌های ناگهانی و به زمین افتادن، اختلالات تعادلی، اختلالات روحی، افسردگی، اختلالات حافظه و عدم تمرکز، اختلالات جنسی، خستگی پس از بیدار شدن صبحگاهی و دردهای پراکنده بدن است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بیشتر بیماران مبتلا به ام اس در ابتدا با یکی از علائمی که در خود مشاهده می‌کنند به سراغ پزشکی غیر از متخصص مغز و اعصاب رفته و در نهایت با پاسخی غیر مرتبط مواجه می‌شوند و استمرار و تداوم علائم بیماری است که فرد را متوجه جدّی بودن موضوع کرده و در نهایت وی را راهی مطب متخصصان مغز و اعصاب می‌کند.

به گفته وی متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم تشخیص دیر هنگام و اطلاع ندادن به موقع برای درمان، منجر به آن شده که بخشی از توان حرکتی اندام‌های بیمار از دست برود.


درمان MS

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری ام اس می‌تواند با دوره‌های حمله، بهبودی و بازگشت حمله‌ها همراه باشد، امروز به کمک داروهای کنترل کننده‌ای که در داخل و خارج از کشور تولید می‌شود، مبتلایان می‌توانند بدون نگرانی از وجود حمله‌ای جدید به زندگی طبیعی خود ادامه دهند ولی این بیماران از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری کرده و طبق تجویز پزشک داروها را مصرف کنند.

رحیمی بیان کرد: نکته مهم در خصوص بیماران ام اس این است که درمان‌های حمایتی مانند توانبخشی و حمایت‌های روحی از سوی اجتماع، خانواده و همکاران که در کنترل بیماری بسیار مؤثر است، انجام شود، متأسفانه افسردگی در ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس ایجاد می‌شود و ممکن است واکنش‌هایی مانند خودکشی را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنا بر تحقیقات انجام شده، خودکشی در بیماران ام‌اس بیشتر از افراد هم سن غیر مبتلاست.

رحیمی اعلام کرد: این بیماران، مستعد پوکی استخوان هستند و از جمله راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان، تحرّک بدنی کافی، مصرف به موقع و منظم دارو، رژیم غذایی مناسب، مصرف لبنیات، ماست، پنیر، شیر و غذاهای دریایی است.

وی تصریح کرد: از عواملی که می‌تواند باعث تشدید علائم این بیماری شود، می‌توان به استرس‌های روحی، مصرف سیگار و یا حتی در معرض دود آن بودن، محیط‌های گرم و یا افزایش درجه حرارت بدن به هر دلیل، و عفونت‌های ویروسی اشاره کرد.

وی یادآور شد: تحقیقات جدید نشان داده که استرس شدید ممکن است از عوامل خطر بروز این بیماری باشد، هر چند شواهد موجود برای اثبات این موضوع ضعیف است.

/‏۶۰۲۶/‏۳۰۸۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم پزشکی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه

مصرف نوشابه‌های گازدار خطر بروز دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند، افزودنی‌های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا است، بنابراین مشکلاتی برای سلامتی به همراه خواهند داشت؛ یکی از ثابت‌شده‌ترین اثرات نوشابه بر سلامتی، افزایش وزن و چاقی است، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش از حد و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود، چاقی نیز به نوبه خود با مشکلاتی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است، در ادامه به بررسی دیگر تأثیرات نوشابه بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

مصرف بیش از حد نوشابه خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد، قند بالای موجود در آن باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و بر توانایی بدن برای تولید و استفاده مؤثر از انسولین فشار وارد می‌کند، این اتفاق با گذشت زمان منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، وضعیتی که سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ مقاومت به انسولین یک عامل کلیدی در ایجاد دیابت نوع دوم است.

پوکی استخوان

از آنجایی که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند، اسید فسفریک مانع جذب کلسیم می‌شود، بنابراین تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ مصرف بیش از حد نوشابه ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

بیماری‌های قلبی

ارتباط بین مصرف نوشابه و بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است، مصرف زیاد قندهای اضافه شده، به ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین، با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ قند بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون، التهاب و چربی ناسالم شود که همگی عوامل خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

کد خبر 743946

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد