Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@21:41:50 GMT

بازار مشاوره نیازمند مشاوره

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۶۰۹۴

بازار مشاوره نیازمند مشاوره

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از جام جم:
آشفته بازار مراکز مشاوره تمامی ندارد. یک روز مساله بر سر حق ویزیت‌های مشاوره و یک روز دیگرزمان استاندارد مشاوره دادن جنجال به پا می‌کند. در این میان صدور مجوز از سوی چند نهاد همیشه مساله ساز بوده است. در حالی که مشاوران، برای دریافت پروانه دفتر سراغ سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره می‌روند، سازمان بهزیستی هم خود را محق می‌داند تا برای مشاوران مجوز تأسیس دفتر مشاوره صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث اما به صدور مجوز خلاصه نمی‌شود، برگزاری دوره‌های پیشرفته، حق ویزیت و نظارت بر کار و عملکرد مشاوران هم از بحث‌هایی است که در این بین باید به آن توجه کرد. اتفاقی که در بین دعوای بین نظام مشاوره و سازمان بهزیستی به فراموشی سپرده شده است و روان مردمی را که برای درمان به مشاوره مراجعه می کنند هدف قرار داده است.
 سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در اوایل دهه 80 تأسیس شد. سازمانی که با هدف صدور شماره و پروانه کار برای روان‌شناسان و مشاوران، نظارت بر کیفیت کار تخصصی و تعیین و تکلیف تعرفه‌های روان‌شناسی کار خود را شروع کرد. پیش از این اما سازمان بهزیستی که سال 59 تأسیس شده، به جز وظایف خدماتی به گروه‌های هدفش وظیفه ارائه خدمات مشاوره را هم داشته است و کلینیک‌های خدمات بهزیستی و مددکاری اجتماعی مانند مشاوره نیز در این سازمان انجام می‌شده است. بعد از تشکیل سازمان نظام مشاوره هم این روند ادامه پیدا کرد.
 چه ایرادی دارد که هر دو سازمان مجوز پروانه فعالیت را صادر کند، مشکل کجاست؟ جواد صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو انجمن روان‌شناسی انگلستان که پروانه فعالیت در این کشور را هم دارد، در این خصوص به ما می‌گوید: «ما با تعدد سازمان‌ها در اجازه صدور پروانه و تنوع دیدگاه‌های روند صدور مجوز رو به رو هستیم و ایجاد هماهنگی با این سازمان‌ها سخت است.» یکی از مسائل مهمی که در روند صدور پروانه کار باید به آن توجه شود، توجه و بررسی صلاحیت افراد برای انجام مشاوره است. هر چه باشد، رشته‌های انسانی مانند روان‌شناسی و مشاوره گستردگی زیادی دارد. به گستردگی علوم انسانی باید تعدد مراکز و آموزشگاه‌ها را هم اضافه کرد. از دانشگاه‌ها و مراکز پیام نور، غیرانتفاعی، آزاد و دولتی‌های سطح یک، دو و سه، همه در مقاطع مختلف دانش‌آموخته رشته‌های علوم‌انسانی تربیت می‌کنند. اینها همه در حالی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها حتی وحدت سرفصل درسی و کتب درسی هم وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها هم بعد از فارغ‌التحصیلی، برای شروع به کار و کسب تجربه، دوره‌های کارورزی نمی‌گذرانند. از نظر صالحی، قبل از صدور مجوز، باید صلاحیت کسی که می‌خواهد مجوز کار دریافت کند، بررسی شود.

 نظارتی وجود ندارد
کم نیستند کارشناسانی که ادعا می‌کنند بسیاری از مشاوران کنونی، کارشان صددرصد اشتباه است و روش مناسبی برای مشاوره ندارند. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی دراین باره توضیح می‌دهد که قبل از صدور مجوز باید امکانات تربیتی مرکزی که مشاوری از آن فارغ‌التحصیل شده است، بررسی شود. صالحی معتقد است که همه مشاوران باید دوره‌های کارورزی را بگذرانند و استادی هم مسؤولیت کار حرفه‌ای را حداقل تا پنج سال، به عهده بگیرد، چراکه هر کدام از مشاوران، قرار است با افراد نیازمند راهنمایی در تعامل باشند و برای مشاوره نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت، مشکلاتی که برای صدور مجوز هنوز به آن توجه نمی‌شود. به خاطر همین است که صالحی می‌گوید بعد از صدور مجور هم باید نظارت‌ها وجود داشته باشد و زمانی که دو سازمان مسؤولیت صدور پروانه را داشته باشند، امکان تعامل نظرات وجود ندارد. به جز این، بالا بردن کیفیت از همه چیز مهم‌تر است. از نظر عضو انجمن روان‌شناسی انگلستان، هر سازمانی که مجوز صادر می‌کند، باید به فکر ارتقای سطح کیفیت کار روان‌شناسان و مشاورانش هم باشد و باید هر دو سال یک بار دوره مشاوره تشکیل دهد و در صورتی که یک مشاور در دوره‌های ارتقای سطح شرکت نکند به او اجازه تمدید پروانه را ندهد.  مساله تعداد ویزیت اما به حق‌الزحمه می‌رسد که از نظر صالحی باید بررسی شود. این در حالی است که با تعیین خدمات بیمه‌ای می‌توان به مشاوران کمک کرد. اتفاقاتی که با معلوم شدن متولی صدور پروانه اجازه کار، قابل اصلاح است.

 جای خالی یک شورا
 دربازار مشاوره مشکلات زیادی وجود دارد،اما متولی اصلی صدور پروانه برای مشاوران هنوز مشخص نیست. صالحی معتقد است که مثل کشورهای دیگر مانند انگلستان و سوئد باید نظام روان‌شناسی و مشاوره مسؤولیت این مهم را قبول کند. درست مانند نظام پزشکی و نظام پرستاری که بهترین صلاحیت برای بررسی تایید یک مشاور را دارند؛ بنابراین از نظر او، نظام روان‌شناسی، صلاحیت اعطای پروانه برای تأسیس مراکز را دارد. هرچند به گفته صالحی نظام روان‌شناسی و مشاوره به خاطر تمام مشکلاتی که دارد، در حال حاضر نمی‌تواند این مسؤولیت را قبول کند. او یک پیشنهاد دارد: ‌«همه چیز باید در قالب یک شورای هماهنگی و به همراه بهزیستی انجام شود و با تعامل و هماهنگی بین سازمانی، استانداردسازی انجام شود.»
آن‌طور که او می‌گوید البته باید چشم‌انداز این تعامل و همکاری مشخص شود و درنهایت کوتاه‌مدت مانند پنج‌ساله و یا ده ساله باشد و بعد از رسیدن به ساختار و کسب تجربه و توانمندی مسؤولیت اعطای مجوز به تدریج به نظام روان‌شناسی داده شود. چراکه باید ظرفیت‌های ایجاد این توانایی‌ها در نظام مشاوره ایجاد شود.

 همکاری با بهزیستی
 اسفندماه سال 92 بود که سازمان ورزش و جوانان هم، با توافق‌نامه‌ای که همان سال‌ها با نظام روان‌شناسی، بست، اجازه صدور مجوز دریافت کرد. در آن سال‌ها، سازمان ورزش و جوانان نیز به مشاورانی که می‌خواستند مرکز مشاوره ازدواج تأسیس کنند، پروانه فعالیت می‌داد. این توافق‌نامه اما مدتی است که از بین رفته است و وزارت ورزش و جوانان دیگر مجوزی در این خصوص صادر نمی‌کند.
مریم نجابتیان، مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به لغو قرارداد بین نظام مشاوره و معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به ما می‌گوید:‌ «با وجود مشکلاتی مانند مشکلات سرپرست نداشتن، ما قرارداد بین سازمان را کنسل کردیم.» هرچند که اسفند سال گذشته، سازمان نظام روان‌شناسی سرپرست‌دار شد اما این باعث نشد که وزارتخانه سند همکاری با این سازمان را ادامه دهد. این روزها، وزارتخانه، با سازمان بهزیستی، سند همکاری امضا کرده است. به گفته نجابتیان، عمل به این تفاهم‌نامه دو ماه دیگر شروع می‌شود. به گفته او گذر زمان خوب یا بد بودن همکاری با سازمان بهزیستی را مشخص می‌کند. باید دید که تجربه ناخوشایند همکاری با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با سازمان بهزیستی هم تکرار خواهد شد و یا خیر؟ ‌

 عملکرد ضعیف یک سازمان  
در این بین یکی از طرفین دعوا، سازمان بهزیستی است. سازمانی که به نظر بهزاد وحیدنیا، سرپرست معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، باید مجوزها را صادر کند. او در این باره به ما می‌گوید:‌ «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، سازمانی، غیردولتی است که وظایف آن در چارچوب ارتقای دانش و حمایت حرفه‌ای از افراد شاغل و حقوق شهروندانی که از خدمات روان‌شناسی استفاده می‌کنند، شکل گرفته است. اختیاراتی که قانون به این سازمان داده است، تعیین حدود صلاحیت‌های تخصصی، صدور شماره نظام روان‌شناسی و صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای است.» وحیدنیا در این میان یک اما هم می‌آورد و آن این است که تعیین صلاحیت مشاورانی که با مردم سروکار دارند، به‌عهده نقش حاکمیتی است و سازمان بهزیستی به عنوان نماینده حاکمیت می‌تواند مجوز مراکز را صادر کند. در این میان اما هر سازمان برای صدور پروانه و اجازه فعالیت، سازوکار خود را دارد. هرچند سرپرست معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تأکید می‌کند که باید سازوکار مشخصی وجود داشته باشد و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود باید در امتداد هم انجام شود و نه در موازات هم.
 وحیدنیا ادامه می‌دهد: «با همین رویه، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره می‌تواند صلاحیت‌ها را تعیین کند و به مشاوران مورد تایید شماره نظام مشاوره بدهد و سازمان بهزیستی هم برای توسعه و پروانه دادن از افرادی که نظام صلاحیت آنها را تعیین کرده است، استفاده کند.» او به عملکرد سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هم اشاره می‌کند و می‌گوید که بعد از گذشت 16 سال این سازمان در صدور شماره نظام و پروانه مشغول به کار، خیلی محدود عمل کرده است و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.
به نظر می‌رسد که با وجود تعاملات بین سازمانی، اما دعوای بین هر دو سازمان ادامه داشته باشد و هر کدام هم حق خود می‌دانند که مجوزها را صادر کنند. آنچه در این بین اهمیت بیشتری دارد، سازمانی که مجوز می‌دهد نیست بلکه بررسی صلاحیت مشاوران است و این که چه کسی قرار است به مردمی که دچار بحران هستند، مشاوره روانشناختی ارائه کند و روح و روانشان را آرام کند. 
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور رای برای بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌های تخلف طرح شده در تعزیرات گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گلستان درویشعلی حسن زاده در دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار گلستان گفت: در این جلسه، آخرین وضعیت جوجه ریزی در مرغداریهای استان و تامین گوشت سفید شهروندان بررسی شد.
حسن زاده افزود: در این جلسه همچنین وضعیت تامین گوشت قرمز استان بررسی و مقرر شد برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان تامین و توزیع گوشت منجمد پیگیری شود.
وی تاکید کرد : در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم ،جو و کلزا از طرف جهاد کشاورزی ، اداره غله و تعاون روستایی از موارد دیگر طرح شده در این جلسه بود .
حسن زاده گفت : با توجه به آغاز فصل برداشت سیب زمینی در استان مسائل مرتبط با برداشت و حمل نقل این محصول به سایر نقاط کشور نیز از دیگر موارد بررسی شده در این نشست بود.

دیگر خبرها

  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد
  • صدور رای برای بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌های تخلف طرح شده در تعزیرات گلستان
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • صدور و تمدید ۱۸۸ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل